14 690 läst · 152 svar
15k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Medlem
· Västra Götaland
· 2 983 inlägg
Nej inte riktigt, energin som tillförs huset kommer från uteluften som sugs in genom tilluftsventilerna. Den förvärms av rumsluft innan den kommer till värmepumpen. Kompressorn i värmepumpen tillvaratar denna energin genom kylprocessen och överför den till radiatorer/golvvärme.Nissens skrev:
Det är egentligen en helt vanlig luft/vatten värmepump, där man placerat utedelen inomhus och avleder den kalla frånluften direkt ut.
Hur tolkar ni dessa siffror, avser Nibe F370.
Jag tolkar det som att max avgiven effekt ifrån värmepumpen inkl tillförd effekt är 3kW och att återvunnet ur frånluften är drygt 2kW. Inte speciellt imponerande enligt mig.
Jag tolkar det som att max avgiven effekt ifrån värmepumpen inkl tillförd effekt är 3kW och att återvunnet ur frånluften är drygt 2kW. Inte speciellt imponerande enligt mig.
Nej, i första hand via kompressorn, därefter går elpatronen in om det behövs.Nissens skrev:
Jag bytte till en Nibe S735 förra året i början av mars, 180 m2 Stockholm, och den har hittills gått knappt 11 h med elpatrontillskott trots den gångna kalla vintern. Anektodiskt yes, men en FVLP av modernt snitt kan täcka energibehovet med kompressorn mer än vad man kanske kan tro.
BVP/jordvärme + FTX är ju alltid "bättre" speciellt för större hus och norröver i Sverige men payoffmässigt är det inte säkert att det blir lika "bra".
Själv kan jag inte räkna hem en BVP + FTX gentemot en modern FLVP. Sen vid nyproduktion är ju valen mer öppna. Då skulle jag nog idag ta en BVP, "bara för att".
Den jämförelsen haltar ju betydligt, en FLVP har inte tilluftskanaler, ett FTX har ingen värmepumpsfunktion med kompressor och förångare.L lat skrev:
Likheten som finns är att både FLVP och FTX löser ventilationen och tillför värme i olika grad.
T:et i FTX står för Tilluft, dvs reglerad tilluft. En frånluftsvärmepump har väl inget med tilluften att göra så tycker inte att FTXVP blir rättvisande jämfört med en riktig FTX.blackarrow skrev:Nja, luften som lämnar FLVP kan ju vara kallare än den uteluft som tas in. Då tillförs energi, samt att pumpen drar el som är energi som tillförs huset.
Men du har en poäng. En "standard" Nibe FLVP kan inte värma upp ett kallt hus. 😮
Så har man FLVP bör man komplettera med en kamin så man kan värma upp huset för att slippa värma upp det med elpatronen i FLVPn.
Den är det ju tråkigt att behöva köra eltillsott på din FLVP just när elen är dyr 🤮 💸
Men de finns moderna FLVP som fungerar bättre vid lägre temperaturer.
Sen borde man väl inte kalla en VP med FTX funktion för FLVP. Några förslag FLTVP, FTXVP?
F= frånluft
T=tilluft
X= värmeåtervinning
Så en frånluftsvärmepump borde i såna fall förkortas FXVP?
Bygger nytt nu. Omkring 180-190 kvm.H Havsbadet skrev:Nibe har "monopol" hos många hustillverkarna med frånluftsvärmepump S735. Jag har haft kontakt med två av de större hustillverkarna.Båda hänvisar till att besparingen med bergvärme är minimal, ca 20%
En av dessa erbjuder bergvärme för en extra kostnad nästan 70 kkr + borrning. För denna summa får man en frånluftsfläkt och en utjämningstank som kostar max 15 kkr. Kalluften sugs in genom ventiler i fönster och väggventiler. Inomhusluften blåses ut rakt ut. Tillverkaren erbjuder FTX endast till hus med fjärrvärme för att klara BBR kraven.
Vad tillverkarna kanske inte förstår är att bergvärme ska kombineras med FTX. Då kan huset uppfylla energiklass B eller kanske A och spara minst 40% jämfört med frånluftsvärmepumpen S735.
Hustillverkarna vill tydligen inte spara energi utan är nöjda med att man uppfyller Boverkets lågt ställda krav med energiklass C.
Frånluftsvärmepumparna har blivit effektivare men vid några minusgrader produceras allt varmvatten med elpatron.
S735 kan kombineras med förvärmd och filtrerad tilluft med SAM S42. Denna lösning ökar energiförbrukningen och enheten kostar lika mycket som en riktig FTX.
Konsumentpriset för Nibe S735 är ca 120 kkr och S1256 1,5-8 kW bergvärme kostar ca 100 kkr.
Gissar att hustillverkarna köper in S735 billigare?
Hade tänkt bergvärme. Men de sågade det. Med energiklass A förbrukar huset 7800 kWh/ år All el. totalt. Frånluftsvärmepump.
Så det är ingen idé för det lönar sig aldrig.
Därför frånluftsvärmepump med från alla rum FTX-system kombinerat.
De sa att det är bara i äldre hus man sätter in bergvärme numera.
Man lär sig nytt varje dag!
Att sätta in FTX och FLVP låter inte rimligt, de nyttjar samma frånluft så det blir absolut inte bra.L L Jan skrev:Bygger nytt nu. Omkring 180-190 kvm.
Hade tänkt bergvärme. Men de sågade det. Med energiklass A förbrukar huset 7800 kWh/ år All el. totalt. Frånluftsvärmepump.
Så det är ingen idé för det lönar sig aldrig.
Därför frånluftsvärmepump med FTX-system kombinerat.
De sa att det är bara i äldre hus man sätter in bergvärme numera.
Man lär sig nytt varje dag!
Bättre kombo med LVVP och FTX.
Gör som de säger. De är experter.G Grannens Häck skrev:
Sätter mig inte in i detaljerna, vet inte vad dessa förkortningar ovan betyder och ingen idé att tävla med att Googla sig fram där många ändå skriver olika, mot årtionden av erfarenhet.
7800 kWh/ år totalt all el, det talar för sig själv. Går knappast att få bättre.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Nu är en F370 en gammal variant, kolla på Nibe S735 så ser du hur effektiv en modern inverterstyrd värmepump är.L lat skrev:
Och ja, avluften från min s735 ligger på -17 grader när kompressorn arbetar ordentligt.
Visst, men det är elpatronen som producerar värmen som återvinns från början. Stänger du av elpatronen helt så har du ett kallt hus efter ett tag.ClasseClas skrev:
Då har du en fantastisk verkningsgrad på den. Frågan är ju också hur mycket effekt elpatronen använde. 😊ClasseClas skrev:
Jag är lite skeptisk till FTX, mest för att det inte känns så bra att tilluften går i skitiga ventilationsrör… men det är jag det. 😊ClasseClas skrev:
Jag har ju redan energibrunn, den är visserligen bara 120meter djup, men huset är välisolerat så det kan gå utan att borra mer när det är dags att byta. 😊ClasseClas skrev:
Javisst är den det, men den är "mycket" sämre än kombinationen FTX & en luft/vatten- eller bergvärmepump.A Argastesnickaren skrev:
Vad som sen är lönsammast ur ett 20års perspektiv vet jag inte, men jag tror att FLV inte kommer på första plats.
Rörande grundfrågan så borde de erbjuda ett luft-vattenaggregat till FLVPn som tillägg, det lönar sig bättre än bergvärme i stora delar av den södra tredjedelen av landet (ej de centrala delarna av Götaland och Svealand dock). Billigare och lika bra för många.