15 645 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Nej, inte i verkligheten. I mitt anedoktiska fall där jag har haft elpatrontillskott under endast 11 timmar på 18 månader så är det andra faktorer som spelar in. Avluften på min FLVP går ner till -17 grader som lägst så den plockar energi länge från inneluften även om innetemperaturen är låg. Årsmedeltemperaturen för Stockholm var 8.0 grader 2023. Nu vet jag inte gränsen för Nibe S735 vad gäller innetemperatur men det behövs inte mycket för att den ska ge energi. Sen bidrar vi människor med värme + matlagning, diskmaskin, tvättmaskiner, gamingdatorer etc.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ställt den till max 3 kW så mer än så lär det inte ha blivit.Nissens skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 016 inlägg
Nej, stänger man av elpatronen så värms huset ändå, men då enbart av kompressorn. Exempel ur verkligheten, en gammal Nibe 310 eller IVT409 kan utan elpatron värma en normalisolerad lägenhet på ca 50 m2 ner till utetemp ca -3c. Blir det kallare så måste elpatronen kopplas in.Nissens skrev:
En modern Nibe F750 klarar utan elpatron värma ca 100 m2 ner till -7-8c i ett hus byggt senaste 10 åren.
Det finns mycket spillvärme av olika slag i ett hus.I InsidersUnited skrev:Nej, stänger man av elpatronen så värms huset ändå, men då enbart av kompressorn. Exempel ur verkligheten, en gammal Nibe 310 eller IVT409 kan utan elpatron värma en normalisolerad lägenhet på ca 50 m2 ner till utetemp ca -3c. Blir det kallare så måste elpatronen kopplas in.
En modern Nibe F750 klarar utan elpatron värma ca 100 m2 ner till -7-8c i ett hus byggt senaste 10 åren.
Nja , en FLVP återvinner energin i frånluften , utan återvinning skulle mycket energi gå förlorad rakt ut i omgivningen .L lat skrev:En frånluftsvärmepump är ju i princip bara en ftx eftersom den inte kan trolla fram mer energi ur luften än vad som redan finns där, och den energi som finns i rumsluft är ju den som tillförts via värmesystemet och "hushållsapparater" & belysning. Och perpetum mobile finns som bekant inte.
Skillnaden mot en luft/vatten värmepump eller bergvärmepump är ju att där finns "obegränsat" med lågvärdig energi som kan omvandlas till "högvärdig" energi.
En kombination av FTX och luft/vatten eller bergvärme-pump ger dels ett hus med lägre energibehov, dels behov av mindre köpt energi.
FLVP återvinner värmen till vatten det gör inte en FTX .
Hela sommarhalvåret är mitt eltillskott på semester .
Nu när det börjar närma sig nollan ute går eltillskottet till ibland .
Har själv en IVT490 (1,7-2,0 kw kompressor)
Perfekt, då kan man sluta borra energibrunnar.I InsidersUnited skrev:
Då kan man alltså sluta med bergvärme. 😊I InsidersUnited skrev:
En frys fungerar som en värmepump. Den flyttar värme från frysen till rummet. Det blir inte mer än 100% om man ser till hela systemet.L lat skrev:
Jo, men @L Jan hävdar ju nedanstående, vilket jag starkt ifrågasätter, minst sagt.S sjoelund skrev:
L L Jan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 016 inlägg
Tror bara att du missat att en värmepump ca 3/4 delar av sin tillverkade energi från uteluft och att den kan ta denna energi ur uteluft som är -25c kall. På samma sätt som en bergvärmepump kan ta ur många kw ur berg som håller minusgrader.Nissens skrev:
Eller så är du bara dryg, finns ju det alternativet också.
Det är inte helt korrekt , värmeenergi kan komma från många saker , lampor , hushållsapparater , människor mm.Nissens skrev:
Och i mitt hus även från en LLVP + braskamin .
Det är bergvärmepumpar som har energibrunnar…I InsidersUnited skrev: