Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är elpatronen som producerar värmen som återvinns från början. Stänger du av elpatronen helt så har du ett kallt hus efter ett tag.
Iofs så genererar ju kompressorn också en del värme, runt ¼-⅓ av det som värmepumpen avger.

ClasseClas
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är elpatronen som producerar värmen som återvinns från början. Stänger du av elpatronen helt så har du ett kallt hus efter ett tag.
Nej, inte i verkligheten. I mitt anedoktiska fall där jag har haft elpatrontillskott under endast 11 timmar på 18 månader så är det andra faktorer som spelar in. Avluften på min FLVP går ner till -17 grader som lägst så den plockar energi länge från inneluften även om innetemperaturen är låg. Årsmedeltemperaturen för Stockholm var 8.0 grader 2023. Nu vet jag inte gränsen för Nibe S735 vad gäller innetemperatur men det behövs inte mycket för att den ska ge energi. Sen bidrar vi människor med värme + matlagning, diskmaskin, tvättmaskiner, gamingdatorer etc.
Skärm med information om inomhusklimat, utomhustemperatur, varmvatten och ventilation. Temperaturen varierar mellan -17°C och 51°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens Nissens skrev:
Då har du en fantastisk verkningsgrad på den. Frågan är ju också hur mycket effekt elpatronen använde. 😊
Jag har ställt den till max 3 kW så mer än så lär det inte ha blivit.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
L lat skrev:
Det där låter så märkligt när de säger det, bara hushållselen brukar ju ligga på 300-350/kWh månad inräknat alla fläktar, datorer, tv-apparater, kyl/frys, matlagning osv.
100% av elen som de ovan förbrukar blir till värme i huset.

Flera modulhus i liknande stl har liknande förbrukning.

Nissens Nissens skrev:
Nej, stänger man av elpatronen så värms huset ändå, men då enbart av kompressorn. Exempel ur verkligheten, en gammal Nibe 310 eller IVT409 kan utan elpatron värma en normalisolerad lägenhet på ca 50 m2 ner till utetemp ca -3c. Blir det kallare så måste elpatronen kopplas in.

En modern Nibe F750 klarar utan elpatron värma ca 100 m2 ner till -7-8c i ett hus byggt senaste 10 åren.

• Haha
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nej, stänger man av elpatronen så värms huset ändå, men då enbart av kompressorn. Exempel ur verkligheten, en gammal Nibe 310 eller IVT409 kan utan elpatron värma en normalisolerad lägenhet på ca 50 m2 ner till utetemp ca -3c. Blir det kallare så måste elpatronen kopplas in.

En modern Nibe F750 klarar utan elpatron värma ca 100 m2 ner till -7-8c i ett hus byggt senaste 10 åren.
Det finns mycket spillvärme av olika slag i ett hus.

Tomture61
L lat skrev:
En frånluftsvärmepump är ju i princip bara en ftx eftersom den inte kan trolla fram mer energi ur luften än vad som redan finns där, och den energi som finns i rumsluft är ju den som tillförts via värmesystemet och "hushållsapparater" & belysning. Och perpetum mobile finns som bekant inte.

Skillnaden mot en luft/vatten värmepump eller bergvärmepump är ju att där finns "obegränsat" med lågvärdig energi som kan omvandlas till "högvärdig" energi.

En kombination av FTX och luft/vatten eller bergvärme-pump ger dels ett hus med lägre energibehov, dels behov av mindre köpt energi.
Nja , en FLVP återvinner energin i frånluften , utan återvinning skulle mycket energi gå förlorad rakt ut i omgivningen .
FLVP återvinner värmen till vatten det gör inte en FTX .
Hela sommarhalvåret är mitt eltillskott på semester .
Nu när det börjar närma sig nollan ute går eltillskottet till ibland .
Har själv en IVT490 (1,7-2,0 kw kompressor)

Nissens
I InsidersUnited skrev:
Perfekt, då kan man sluta borra energibrunnar.
I InsidersUnited skrev:
Då kan man alltså sluta med bergvärme. 😊

• Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Så du menar att tex ett frysskåp som drar 60W dels genererar kyla i frysen dels ger tillbaks 100% av elen som värme i huset, alltså i realiteten inte förbrukar nån el för att generera kyla? Mao en verkningsgrad på över 100%?

L L Jan skrev:
Med energiklass A förbrukar huset 7800 kWh/ år All el. totalt. Frånluftsvärmepump.
Jag använder mer el än det och då värmer jag med fjärrvärme i ett hus som är bra mycket mindre. Så jag undrar om det kan inkludera all hushållsel.

L lat skrev:
Så du menar att tex ett frysskåp som drar 60W dels genererar kyla i frysen dels ger tillbaks 100% av elen som värme i huset, alltså i realiteten inte förbrukar nån el för att generera kyla? Mao en verkningsgrad på över 100%?
En frys fungerar som en värmepump. Den flyttar värme från frysen till rummet. Det blir inte mer än 100% om man ser till hela systemet.

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Javisst är den det, men den är "mycket" sämre än kombinationen FTX & en luft/vatten- eller bergvärmepump.
Vad som sen är lönsammast ur ett 20års perspektiv vet jag inte, men jag tror att FLV inte kommer på första plats.
Hur mycket mer tror du jag kan spara?
150 kvm uppe.
70 kvm i garaget i sutteräng med full värme överallt.
Solceller på taket som vissa inte tycker lönar sig även om man köpt dom till rätt pris:) Energianvändning 2024 jämfört med 2023 i stapeldiagram. Årets totala köpta el: 4419 kWh, förra året: 4719 kWh. Månadsskillnader visas i diagrammet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sjoelund skrev:
En frys fungerar som en värmepump. Den flyttar värme från frysen till rummet. Det blir inte mer än 100% om man ser till hela systemet.
Jo, men @L Jan hävdar ju nedanstående, vilket jag starkt ifrågasätter, minst sagt.
L L Jan skrev:

Nissens Nissens skrev:
Perfekt, då kan man sluta borra energibrunnar.

Då kan man alltså sluta med bergvärme. 😊
Tror bara att du missat att en värmepump ca 3/4 delar av sin tillverkade energi från uteluft och att den kan ta denna energi ur uteluft som är -25c kall. På samma sätt som en bergvärmepump kan ta ur många kw ur berg som håller minusgrader.

Eller så är du bara dryg, finns ju det alternativet också.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Hmm, med en frånluftsvärmepump genereras väl all värme från elpatronen, men sedan ”återvinns” en del av värmen i frånluften?

Bvp leverantörerna säger att återvinningen av värmen i frånluften motsvarar max 20m borrdjup…
Det är inte helt korrekt , värmeenergi kan komma från många saker , lampor , hushållsapparater , människor mm.
Och i mitt hus även från en LLVP + braskamin .

Nissens
I InsidersUnited skrev:
Tror bara att du missat att en värmepump ca 3/4 delar av sin tillverkade energi från uteluft och att den kan ta denna energi ur uteluft som är -25c kall. På samma sätt som en bergvärmepump kan ta ur många kw ur berg som håller minusgrader.

Eller så är du bara dryg, finns ju det alternativet också.
Det är bergvärmepumpar som har energibrunnar…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.