15 659 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Förstår. Dock idag anser jag att det är annorlunda mot förr.Tomture61 skrev:
Se på bilar, mobiler, TV, cyklar osv. Liknande prisklass är det sak samma. Jag märker ingen skillnad. LG, Samsung, Mazda, Peugeot, Toyota, Opel osv. samma sak, med lite olika design och små skillnader i lösningar. Annat var det förr.
Menar du verkligen att det är någon vidare skillnad på de olika VP fabrikaten?
Har sett värmepumpsforum, men blir avtrubbad av att ha läst. Lite nördigt och många tycker att sitt är bäst, sågar andra, besserwisser, massa tyckande. Bara förkortningar.
Oseriöst i det stora hela, för min del. Inte för frälsta servicetekniker som tar med sig jobbet hem kanske? Menar inte dig, utan generellt.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Nej utan elpatron, den tar tillvara på så pass mycket energi att avluften ligger på minus 17 grader vid max.J jonaserik skrev:
Ja de kräver mycket luft men de är inverterstyrda så den anpassar sig efter värmebehovet.
Just på S735:n har de jobbat mycket med ljudnivån, den låter bra mycket mindre än min gamla 310p.
OK men det med inverters och hållbarhet då, behövs det mycket värme, dom ska dom varva upp till kanske 120 Hz och det sliter häftigt på kompressorn och stora förluster blir i tryckdelen. Så lite kontraproduktivt med invertas men, vadå det fungerar att ge värme och ingen reflekterar på det med inverters konstruktion.R RalleB skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
95 Hz är max på s735 har jag för migJ jonaserik skrev:OK men det med inverters och hållbarhet då, behövs det mycket värme, dom ska dom varva upp till kanske 120 Hz och det sliter häftigt på kompressorn och stora förluster blir i tryckdelen. Så lite kontraproduktivt med invertas men, vadå det fungerar att ge värme och ingen reflekterar på det med inverters konstruktion.
Färre antal start och stopp med inverter, jämfört med en traditionell kompressor, leder till minskat slitage och ökad livslängd.
Vill enbart ge dig råd i all välmening , vad du bestämmer dig för är ditt val .L L Jan skrev:Förstår. Dock idag anser jag att det är annorlunda mot förr.
Se på bilar, mobiler, TV, cyklar osv. Liknande prisklass är det sak samma. Jag märker ingen skillnad. LG, Samsung, Mazda, Peugeot, Toyota, Opel osv. samma sak, med lite olika design och små skillnader i lösningar. Annat var det förr.
Menar du verkligen att det är någon vidare skillnad på de olika VP fabrikaten?
Har sett värmepumpsforum, men blir avtrubbad av att ha läst. Lite nördigt och många tycker att sitt är bäst, sågar andra, besserwisser, massa tyckande. Bara förkortningar.
Oseriöst i det stora hela, för min del. Inte för frälsta servicetekniker som tar med sig jobbet hem kanske? Menar inte dig, utan generellt.
Tack. Men vilka är de reella skillnaderna på de olika fabrikaten som vanliga dödliga har nytta av att känna till? Bra att veta. Inte detaljer, minimala skillnader och förkortningar, utan sådant som vanliga människor förstår som man har märkbar nytta av. Schysst om du vill svara på det.Tomture61 skrev:
Tex. spelar ingen roll för mig om min bil är en Ford, Opel, BMW, VW, Mazda, Citroen osv. Spelar överhuvudtaget ingen roll. Bara den fyller mina behov på storlek och ekonomi. De är ju ändå så lika, så som jag ser det. Kanske viktigast att man har en serviceverkstad i närheten, smidigt.
Likaså vitvaror, TV. osv
Redigerat:
Thermia du nämde tidigare i tråden har en FLVP (den enda modellen de har) på 2,2 kwh effekt på kompressorL L Jan skrev:
IVT har en FLVP (den enda modellen de har) på 1,6 kwh effekt på kompressor .
Det lär bli mycket eltillskott från så klena kompressorer .
När man bygger nytt så har man alla chanser i världen att bygga med framförhållning ang ventilation / uppvärmning .
Kvar finns då NIBE och Comfortzone , som har stötts o blöts i många forum .
Tack, men du nämnde tidigare om skillnader i kvalitet och tekniskt kunnande mellan de olika. Kan du svara på det?Tomture61 skrev:Thermia du nämde tidigare i tråden har en FLVP (den enda modellen de har) på 2,2 kwh effekt på kompressor
IVT har en FLVP (den enda modellen de har) på 1,6 kwh effekt på kompressor .
Det lär bli mycket eltillskott från så klena kompressorer .
När man bygger nytt så har man alla chanser i världen att bygga med framförhållning ang ventilation / uppvärmning .
Kvar finns då NIBE och Comfortzone , som har stötts o blöts i många forum .
För vad du ovan har skrivit om är skillnader i teknisk specifikation, Inte samma sak.
Jämför liknade med bilar, TV osv. Lite olika spec på dem, tex hästkrafter, manuell, automat, laddhybrid, mildhybrid, vitvaror med och utan Wifi osv. Olika spec. Bara. Vill man ha högre spec får man betala mer, bilfabrikatens olika modeller, osv. LG TV för 3000 kr eller 20000 kr, olika spec. Man kan lika gärna köpa Samsung, de har också olika modeller.
Ett märke som är nytt på marknaden eller enbart säljer 1 modell som få har hört talas om är det sista jag skulle välja .L L Jan skrev:Tack, men du nämnde tidigare om skillnader i kvalitet och tekniskt kunnande mellan de olika. Kan du svara på det?
För vad du ovan har skrivit om är skillnader i teknisk specifikation, Inte samma sak.
Jämför liknade med bilar, TV osv. Lite olika spec på dem, tex hästkrafter, manuell, automat, laddhybrid, mildhybrid, vitvaror med och utan Wifi osv. Olika spec. Bara. Vill man ha högre spec får man betala mer, bilfabrikatens oc Olika modeller, osv.
Om man pratar kvalitetsskillnader sett 15 - 20 år tillbaka i tiden så tycker jag IVT tog den matchen , mot NIBE . Nibe har haft problem med läckande tankar / kompressorer .
Inte jag med en 16 år gammal IVT FLVP . Men min IVT har ej varit felfri .
Comfortzone är ett märke med kvalitet (oftast , inte alltid sett över tid)
NIBE har maskiner med mjukvara / sätt att styra VP som slår Comfortzone .
Eftersom jag ej jobbar med att tillverka VP så kan jag enbart gå efter vad jag läst + erfarenhet .
Min 16 år gamla IVT FLVP kan det vara dags att byta inom ngr år , märken jag tittar på är de jag nämner .
Kvalitet för mig är en VP som funkar i 15 - 20 år utan kostbara reparationer .
Den sitter fast i huset så vill ej byta VP lika ofta som en Fiat eller ngt franskt bilmärke .
Redigerat:
En sak glömde jag nämna , när du tappat bort manualen eller inte förstår vad som skrivs i den så kan forum vara ett bra ställe att fråga sina medmänniskor , hur gör jag detta , hur ställer jag in det här mm.L L Jan skrev:Tack, men du nämnde tidigare om skillnader i kvalitet och tekniskt kunnande mellan de olika. Kan du svara på det?
Jämför liknade med bilar, TV osv. Lite olika spec på dem, tex hästkrafter, manuell, automat, laddhybrid, mildhybrid, vitvaror med och utan Wifi osv. Olika spec. Bara. Vill man ha högre spec får man betala mer, bilfabrikatens olika modeller, osv. LG TV för 3000 kr eller 20000 kr, olika spec. Man kan lika gärna köpa Samsung, de har också olika modeller.
Så när du letar tillverkare / modell , kolla hur enkelt du kan få hjälp med div inställningar / tips .
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Vet inte riktigt vad du är ute efter?L L Jan skrev:Tack. Men vilka är de reella skillnaderna på de olika fabrikaten som vanliga dödliga har nytta av att känna till? Bra att veta. Inte detaljer, minimala skillnader och förkortningar, utan sådant som vanliga människor förstår som man har märkbar nytta av. Schysst om du vill svara på det.
Tex. spelar ingen roll för mig om min bil är en Ford, Opel, BMW, VW, Mazda, Citroen osv. Spelar överhuvudtaget ingen roll. Bara den fyller mina behov på storlek och ekonomi. De är ju ändå så lika, så som jag ser det. Kanske viktigast att man har en serviceverkstad i närheten, smidigt.
Likaså vitvaror, TV. osv
Vanliga människor förstår mycket väl hur man kollar specifikationer, du kan inte förvänta dig att få samma effekt/driftskostnad på en flvp som kostar 60 000 kontra en som kostar 120 000.
Oavsett märke
Lika lite som att köpa en Dacia kontra Volvo, bmw, Audi etc. och tro att man får samma bekvämlighet och funktioner.
Du kan inte påstå att du inte märker skillnad mellan olika bilar, budget vs premium.
Gällandes service etc. så har alla stora märken servicefolk i princip på varje ort, jag förstår inte tankesättet om att man måste kunna ringa en kundtjänst skulle avgöra nått?
Skrev att jag jämför i liknande prisklass. Förstår skillnaden mellan budget och premium. Alla vet att det är skillnad😉 Inget jag behöver få förklarat för mig. 😉R RalleB skrev:Vet inte riktigt vad du är ute efter?
Vanliga människor förstår mycket väl hur man kollar specifikationer, du kan inte förvänta dig att få samma effekt/driftskostnad på en flvp som kostar 60 000 kontra en som kostar 120 000.
Oavsett märke
Lika lite som att köpa en Dacia kontra Volvo, bmw, Audi etc. och tro att man får samma bekvämlighet och funktioner.
Du kan inte påstå att du inte märker skillnad mellan olika bilar, budget vs premium.
Gällandes service etc. så har alla stora märken servicefolk i princip på varje ort, jag förstår inte tankesättet om att man måste kunna ringa en kundtjänst skulle avgöra nått?
Vill kunna ringa kundtjänst om jag vill. Till de som tillverkar, av tidigare erfarenhet. Är avgörande.