15 659 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Dom värderna, är det en uträkning av datan eller faktiska uppgifter enligt bara från diftinformationen, eller från en elmätare och värmemätare. Enligt dessa värden är det en verkningsgrad på ca 5,5 , väldigt högt om det inte är kallt ute och en varm del från ett borrhål.
Jag har inte frågat Nibe hur maskinen räknar, men A län och -4 ute när bilden togs. Det ser åtminstone bra ut i jämförelse med bilden från en Nibe FLVP ovan.J jonaserik skrev:
Jag hittade ett svar på ett annat forum:Björkisvägen skrev:
Nibes support svarar:
"It is a mix of measured values and estimations, you can’t treat it as real values.
It is meant to give you an idea of the produced and consumed energy and what is using most of your energy.
S Styrman_jansson skrev:
Kul, våran S735-7, visar 1107 kWh respektive 317 kWh vilket ger en teoretisk besparing på 71,3%.Skymag skrev:
445 respektive 1502 ger då 70,4%. Vi har radiatorer, om man har golvvärme blir det klart lägre förbrukning så inte helt enkelt att jämföra då flera faktorer skiljer sig mellan husen och vanor.
Redigerat:
Återkom gärna med svar på min fråga, intressant. Du skrev om skillnader I kvalitet och kunnande mellan de olika fabrikatenL L Jan skrev:
Hittar själv inget annat än mindre olika teknisk spec.
Vet ej vem du riktar dig till med ditt inlägg #141 🤔L L Jan skrev:
Tror inte en tillverkare skulle skriva " Vi har lite sämre kvalitet och mindre kunnande " i sin spec .
Om man som jag har ett stort intresse ang uppvärmningen av mitt hem + jagar driftskostnader så lägger jag tid / intresse att jaga information från likasinnade .
Har lärt mig mycket under alla år .
Lagar tex min egen FLVP om fel uppstår .
Tror ditt val att vilja ha support direkt från en tillverkare kommer att begränsa dina val i fel riktning .
Skulle vara riktat till dig inlägg 117 m.fl. Du sade dig ha koll på att det skiljer mellan tillverkarna, kunnande, kvalitet. Tex Thermia, ICT, Nibe, och flera andra ? liknande priser ser jag att det är på dem, liknande pumpar. Vad skiljer i reliteten? Har det någon betydelse vilket fabrikat man väljer, obs. avser ej de mindre skillnaderna i spec. VP verkar vara som som bilar så som jag er det, vissa har värme i baksätet som std och andra inte. Någon har krokar för matkassar, någon har backkamra, annan har 8 högtalare som std osv...... Men väldigt lika bilar i princip annars, i princip alla i liknande prisklass. Samma för VP?Tomture61 skrev:Vet ej vem du riktar dig till med ditt inlägg #141 🤔
Tror inte en tillverkare skulle skriva " Vi har lite sämre kvalitet och mindre kunnande " i sin spec .
Om man som jag har ett stort intresse ang uppvärmningen av mitt hem + jagar driftskostnader så lägger jag tid / intresse att jaga information från likasinnade .
Har lärt mig mycket under alla år .
Lagar tex min egen FLVP om fel uppstår .
Tror ditt val att vilja ha support direkt från en tillverkare kommer att begränsa dina val i fel riktning .
Minns jag rätt jobbar du som tekniker och såg skillnader i mycket. Själv ser jag idag, till skillnad mot förr för över kanske 10-15 åt tillbaka och längre då fabrikatet ofta var allt, men idag knappt någon skillnad på någonting i liknande prisklass, bilar, datorer, mobiler, vitvaror, tekniska prylar är enl. mig slående vad lika de är, även i hållbarhet.
Redigerat:
Du skall bygga nytt hus , en FLVP med 1,6 till 2,2 kwh kompressor kommer inte räcka långt , det blir mycket eltillsats men du kanske inte är så känslig för driftskostnader .L L Jan skrev:Skulle vara riktat till dig inlägg 117 m.fl. Du sade dig ha koll på att det skiljer mellan tillverkarna, kunnande, kvalitet. Tex Thermia, ICT, Nibe, och flera andra ? liknande priser ser jag att det är på dem, liknande pumpar. Vad skiljer i reliteten? Har det någon betydelse vilket fabrikat man väljer, obs. avser ej de mindre skillnaderna i spec. VP verkar vara som som bilar så som jag er det, vissa har värme i baksätet som std och andra inte. Någon har krokar för matkassar, någon har backkamra, annan har 8 högtalare som std osv...... Men väldigt lika bilar i princip annars, i princip alla i liknande prisklass. Samma för VP?
Minns jag rätt jobbar du som tekniker och såg skillnader i mycket. Själv ser jag idag, till skillnad mot förr för över kanske 10-15 åt tillbaka och längre då fabrikatet ofta var allt, men idag knappt någon skillnad på någonting i liknande prisklass, bilar, datorer, mobiler, vitvaror, tekniska prylar är enl. mig slående vad lika de är, även i hållbarhet.
Kvar finns NIBE och Comfortzone .
Som jag skrivit förut , du kanske behöver tips och råd från andra VP ägare .
Skrivs mycket om NIBE och Comfortzone i olika forum .
Återigen inget svar på mina frågor. Inlägget innan. Svara gärna om du vill! Sedan ger jag upp.Tomture61 skrev:Du skall bygga nytt hus , en FLVP med 1,6 till 2,2 kwh kompressor kommer inte räcka långt , det blir mycket eltillsats men du kanske inte är så känslig för driftskostnader .
Kvar finns NIBE och Comfortzone .
Som jag skrivit förut , du kanske behöver tips och råd från andra VP ägare .
Skrivs mycket om NIBE och Comfortzone i olika forum .
Tack! Förstår det och skall kolla med nye VVSaren. Kommer nog inte att kolla med andra VP ägare. Har gjort det förr och det är för många som anser sig ha det "bästa" eller så skriver de att man skall testa något som de själva inte skulle våga eller så överdriver de. På internet och forum vet man inte riktigt vem det är som knappar. Värmepumpsforum är ett skräckexempel på den punkten tex. Men visst vissa enstaka svar är bra, som det här med ej keramisk tank. Som tekniker vet jag att keramik inte är är besändigt mot vatten i tid och evighet, det försvagas, speciellt av varmvatten. Kanske inte så mycket, men bättre att inte använda det så som jag ser det. Ställ en blomkruka med hål i och jord i krukan på ett vitt porslinsfat i fönstret och övervattna lite konstant, efter en tid, kanske ett halvår, blir porslinet missfärgat och till o med småspricker.
Vi kommer aldrig att förstå varandra .L L Jan skrev:Återigen inget svar på mina frågor. Inlägget innan. Svara gärna om du vill! Sedan ger jag upp.
Tack! Förstår det och skall kolla med nye VVSaren. Kommer nog inte att kolla med andra VP ägare. Har gjort det förr och det är för många som anser sig ha det "bästa" eller så skriver de att man skall testa något som de själva inte skulle våga eller så överdriver de. På internet och forum vet man inte riktigt vem det är som knappar. Värmepumpsforum är ett skräckexempel på den punkten tex. Men visst vissa enstaka svar är bra, som det här med ej keramisk tank. Som tekniker vet jag att keramik inte är är besändigt mot vatten i tid och evighet, det försvagas, speciellt av varmvatten. Kanske inte så mycket, men bättre att inte använda det så som jag ser det. Ställ en blomkruka med hål i och jord i krukan på ett vitt porslinsfat i fönstret och övervattna lite konstant, efter en tid, kanske ett halvår, blir porslinet missfärgat och till o med småspricker.
Du tittar på ytan av tekniska produkter .
Jag gräver djupare och försöker bilda mig en uppfattning av produkter , vad som får de att fungera .
Vad avgör vilken produkt / märke / modell JAG väljer .L L Jan skrev:Återigen inget svar på mina frågor. Inlägget innan. Svara gärna om du vill! Sedan ger jag upp.
Ryktet är avgörande , var hittar jag det , Google + forum + tester .
Vart är produkten tillverkad / framtagen , finns vissa länder med bra / dåligt rykte historiskt sett .
Produktens pris , billigt brukar åtföljas av ej så lång livslängd .
Hur enkelt är det att få service , finns det på orten .
(nu servar / reparerar jag det mesta själv)
Förstår ej din uppfattning av Värmepumpsforum 🤔
Av de har jag tex lärt mig att äldre modell av Comfortzone kostar skjortan och lite till ifall kompressorn har havererat .
Får mig att vilja undersöka hur det är med nuvarande maskinpark .
När jag skriver "att få tips och råd" så menar jag när du redan äger en produkt och vill få reda på mer .
Redigerat:
Ok!Tomture61 skrev:
Många säger att det är skillnad olika datorer, TV, bilar, men antar att är mer en känsla vilket fabrikat man är van vid och håller sig till. BMW ägare är tex väldigt märkestrogna. Har aldrig förstått varför? Hade en, en gång. Trots premium och dyr, Obekväm, hårda stolar, inga vinteregenskaper och jättedyr att reparera.
Jag håller tex tills vidare på Thermia eftersom de är de enda jag känner till som har direkt kundservice via telefon och mail, samt de omgående svarar. Helt avgörande för mig.
Redigerat: