23 729 läst · 331 svar
24k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Jag hoppar in i denna tråd. Inte läst igenom hela. Blev glad att jag hittade denna tråd. Funderat på detta ett tag.
I min nuvarande BRF finns garage och parkeringsplatser.
Parkingsplatser har ingen kostnad för innehavaren. Och garage kostar knappt 200 kr för innehavaren.
Centralt belägen BRF i en mellanstor svensk stad.
Det finns garage och parkeringsplats till cirka hälften av lägenheterna.
Tror ni att det ser ut så här i majoriteten av bostadsrättsföreningarna?
Jag har inte velat väcka frågan på någon årsstämma. Kanske enklare om jag kan ställa det i relation till något. Lite mer kött på benen.
Parkingsplatser har ingen kostnad för innehavaren. Och garage kostar knappt 200 kr för innehavaren.
Jag har inte velat väcka frågan på någon årsstämma. Kanske enklare om jag kan ställa det i relation till något. Lite mer kött på benen.
Om det inte finns någon kö och alla som vill få en parkeringsplats kan få det - och likabehandlingsprincipen därmed uppfylls - är det inget fel på prissättningen.Z ziingo skrev:
Men priset låter lågt, och det skulle inte förvåna mig om det därför finns en kö. Om den är lång blir det problematiskt eftersom vissa medlemmar då gynnas på andras bekostnad.
Vad gäller antalet parkeringsplatser per bostad så varierar det enormt mycket. Bara inom Stockholms län så varierar det mellan 0,25 upp till 1,7 platser per bostad. Lägsta talet är för enrumslägenhet i den kommun som ställer lägsta kravet och 1,7 är en fyrarummare i den kommun som ställer högst krav enligt sina parkeringsnormer.Z ziingo skrev:Jag hoppar in i denna tråd. Inte läst igenom hela. Blev glad att jag hittade denna tråd. Funderat på detta ett tag.
Sen har dom ofta rabatter på kraven för om det finns kollektivtrafik nära eller om det finns möjlighet till bilpool eller liknande.
Men det är nog sällan som parkeringar är för billiga i Stockholm. Du får oftast betala en god bit över 1000 kr/månad för en garageplats i närförorterna. Vanlig parkering är billigare men hur mycket dom kostar varierar en hel del.
Men sett till riksgenomsnittet så är det nog relativt vanligt att det ser ut som för dig. Man har relativt få platser i förhållande till antalet bostäder och samtidigt lite för låga priser med följd att det blir kö till platserna.
Gratis parkering och 200 kr för garage är för billigt. Det innebär att föreningen inte har kostnadstäckning.
Jag skulle säga att 100 kr/mån är minimum för en parkeringsplats för att ha täckning för de eventuella kostnader som föreningen har för att tillhandahålla platsen.
200kr täcker nog inte ett garage ens i sin enklaste konstruktion. Även om garaget vore byggt med stålreglar och bara korrugerad plåt utanpå och ingen isolering så är kostnaden mer än 200 kr för föreningen.
Dvs ni har för billiga parkeringar. Jag skulle säga att för att ha kostnadstäckning så skulle platserna behöva kosta ca 100 kr/mån. Garage skulle nog behöva kosta 300-400 för att ha kostnadstäckning beroende på standard och förutsatt att det är kallgarage. Då slipper de som inte har bil att subventionera platserna för de som har parkering.
Men jag skulle misstänka att ni har lång kö till platserna och då är det rätta att justera priserna så att kön försvinner. När man har balans mellan tillgång och efterfrågan så finns i stort sett ingen kö och då har man rätt pris på platserna.
Alternativt kanske man bör överväga att anlägga fler platser om det finns plats för det.
Bara att sopa grus på våren och snöröja på vintern, samt övrigt underhåll kring parkeringen gör ju att 0kr för en parkeringsplats är för lågt och att skötseln betalas av de boende.
Jag tror det är ovanligt att BRF-er har gratis fasta platser.
Jag tror det är ovanligt att BRF-er har gratis fasta platser.
Vad kostnaderna är är tämligen ointressant. Finns det inte efterfrågan så är kostnaden lika hög. Men det finns ingen att debitera. Är efterfrågan högre än tillgången så gynnas de som har tillgång. Så priset bör sättas så att efterfrågan och tillgång blir hyfsat balanserad. Oavsett hur det ligger i förhållande till kostnader.
Nja. man bör ta i beaktning att man har kostnadstäckning också.D Daniel 109 skrev:Vad kostnaderna är är tämligen ointressant. Finns det inte efterfrågan så är kostnaden lika hög. Men det finns ingen att debitera. Är efterfrågan högre än tillgången så gynnas de som har tillgång. Så priset bör sättas så att efterfrågan och tillgång blir hyfsat balanserad. Oavsett hur det ligger i förhållande till kostnader.
Om man inte kan ta ut en hyra som gör att man har kostnadstäckning så har man för många platser i förhållande till antalet tillgängliga platser. Då bör man överväga att ta bort ett antal platser för att på så sätt slippa underhållskostnaderna för några platser. Dvs spara pengar.
Att ha platser som man inte kan hyra ut är bara en onödig kostnad för föreningen. Och att ha platser som hyrs ut för mindre än att man har kostnadstäckning är också en kostnad för föreningen. Och då bör man inte ha de platserna alls.
Men det är troligen en huvudsakligen akademisk fråga. Jag tror att det är ytterst få föreningar som har så många platser att dom inte kan få alla platser uthyrda. Jag har i alla fall inte stött på någon förening om inte har i alla fall en liten kö till parkeringsplatserna.
Hur får du ner kostnaden under den för att behålla en plätt asfalt? Alla alternativ gissar jag att skulle vara dyrare.
Vad kostar parkering på gatan i närområdet?Z ziingo skrev:Jag hoppar in i denna tråd. Inte läst igenom hela. Blev glad att jag hittade denna tråd. Funderat på detta ett tag.
Nu säger jag inte att det är så, men en BRF som ligger i ett område som har gratis parkering på gatan kan få svårt att ta betalt för en parkeringsplats.
Nja. Även om det är gratis att stå på gatan så är de flesta villiga att betala i alla fall lite.O Ossian K Olsson skrev:
Senaste föreningen jag bodde i tog 100 kr för en vanlig parkering och det var gratis att stå på gatan. Men det var ändå så att vi hyrde ut drygt 190 platser på 166 bostäder.
Folk är villiga att betala en liten slant för att veta vart dom ska ställa bilen och slippa leta ledig plats.
50 kr var för billigt för då blev det kö till platserna. Höjning till 100 resulterade i att kön i stort sett försvann men alla platser var uthyrda.
Men det är såklart svårt att ta mycket betalt om det är gratis på gatan. Men en hundralapp i månaden kan du lätt ta även om gatan är gratis. Det är en närmast symbolisk summa för de flesta.
Det är oerhört svårt att veta vad du svarar på för något eftersom du inte citerar det du svarar på. Men även om du skrivit till någon annan så kan jag ge dig ett svar.D Daniel 109 skrev:
Om du har mark som upptas av parkeringsplatser som ingen behöver så är det onödiga platser.
Då finns det säkerligen andra saker som man kan göra med marken som är till större nytta än parkeringsplatser som inte används.
Det finns massor med saker som en förening kan göra på sin mark som kan vara till nytta för medlemmarna.
Anlägga gungor eller lekplats för barnen, ställa upp cykelställ eller bygga cykelförråd, utöka gräsmattan,
Det finns massor med alternativ.
Och att ha en parkeringsplats är inte gratis. Förr eller senare måste den asfalteras om och asfaltering är långt ifrån gratis. Har man platsen och asfalten blir "slut" så ser det bara ovårdat ut vilket sänker värdet på bostadsrätterna.
Dvs har man platser så skall man hyra ut dom. Har man platser som inte hyrs ut så bör man ta bort dom då det annars innebär en underhållskostnad för något som inte tillför någon nytta och då bör man göra något annat med marken som faktiskt är till nytta för de boende.
Eler så låter man de vara. Kan vara bra att det finns lite besöksplatser och de utan bil behöver inte alltid kräva kompensation för ngt de aldrig utnyttjar själva.S steffo_b skrev:Det är oerhört svårt att veta vad du svarar på för något eftersom du inte citerar det du svarar på. Men även om du skrivit till någon annan så kan jag ge dig ett svar.
Om du har mark som upptas av parkeringsplatser som ingen behöver så är det onödiga platser.
Då finns det säkerligen andra saker som man kan göra med marken som är till större nytta än parkeringsplatser som inte används.
Det finns massor med saker som en förening kan göra på sin mark som kan vara till nytta för medlemmarna.
Anlägga gungor eller lekplats för barnen, ställa upp cykelställ eller bygga cykelförråd, utöka gräsmattan,
Det finns massor med alternativ.
Och att ha en parkeringsplats är inte gratis. Förr eller senare måste den asfalteras om och asfaltering är långt ifrån gratis. Har man platsen och asfalten blir "slut" så ser det bara ovårdat ut vilket sänker värdet på bostadsrätterna.
Dvs har man platser så skall man hyra ut dom. Har man platser som inte hyrs ut så bör man ta bort dom då det annars innebär en underhållskostnad för något som inte tillför någon nytta och då bör man göra något annat med marken som faktiskt är till nytta för de boende.
Livet blir så mkt enklare då.
Om det är besöksplatser så är det ju per definition inte platser som man kan hyra ut och då är det inte dom platserna som diskuteras i tråden.K karlmb skrev:
Men oavsett det. Har man platser som inte används och det finns annat som man kan använda marken till som kan vara till nytta eller glädje för medlemmarna så skall man göra det. I annat fall så slösar man med melemmarnas pengar då man lägger underhållspengar på platser som ingen behöver och då bör man lägga dom pengarna på att göra något som man behöver istället.
Löjligt att prata om underhåll. Används inte en plätt asfalt så kan man ju efter 40 år eller så gräva upp den ifall det ser sunkigt ut. Eller låta det vara i 40 år till.S steffo_b skrev:Om det är besöksplatser så är det ju per definition inte platser som man kan hyra ut och då är det inte dom platserna som diskuteras i tråden.
Men oavsett det. Har man platser som inte används och det finns annat som man kan använda marken till som kan vara till nytta eller glädje för medlemmarna så skall man göra det. I annat fall så slösar man med melemmarnas pengar då man lägger underhållspengar på platser som ingen behöver och då bör man lägga dom pengarna på att göra något som man behöver istället.
I ett vinstdrivande företag är det där logiskt. I en förening med syfte att tillhandahålla bekvämligheter till sina medlemmar är det inte alls givet att kostnaderna är ointressanta.D Daniel 109 skrev:Vad kostnaderna är är tämligen ointressant. Finns det inte efterfrågan så är kostnaden lika hög. Men det finns ingen att debitera. Är efterfrågan högre än tillgången så gynnas de som har tillgång. Så priset bör sättas så att efterfrågan och tillgång blir hyfsat balanserad. Oavsett hur det ligger i förhållande till kostnader.