24 017 läst · 331 svar
24k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Du blockar mig när jag vill hjälpa dig å förstå exemplet. Ett exempel som alla andra verkar förstå.K karlmb skrev:
Konstruktivt…👍
Om nån annan (som Karl inte blockat) vill hjälpa honom att förstå så är det uppskattat.
Ju mer folk på BH som förstår marginalprissättning, desto färre nonsensinlägg blir det b
Tror mitt ex betalar mer än så och har gjort det i flera år trots att kronofogden tog bilen. Vill man inte vänta 3 år på ny plats betalar man slantarna.K karlmb skrev:
Finns flera orsaker, kom in i verkligheten vettja!K karlmb skrev:
Tyngsta för egen del är ju att den gång man ska sälja så är ju ”parkering ingår” knappast negativt för priset.
Gäst parkering som nån skrev
Eller om man själv funderar på att köpa bil så är det lättare när p-frågan redan e löst.
För ynka 140kr i månaden kan lätt räkna hem ytterligare ett antal skäl.
Det var nog så först, men något parkeringsbolag fick uppdraget att administrationen efter något år. Ganska säker på att deras fakturor hade moms.Methane skrev:
För att dom tycker att det är bekvämt att ha en parkering som eventuella besökare kan använda dom gånger det kommer någon på besök.K karlmb skrev:
så var det i förra föreningen jag bodde. Det var folk som hade kvar parkeringsplatser som dom inte använde bara för att dom tyckte det var praktiskt med egen besöksparkering samtidigt som det var kö till platser med folk som faktiskt behövde en plats.
Då kan väl de som är avnudsjuka på det uppvakta sina politiker om att de tycker att det är för dyrt att stå på gatan?S stefanbarme skrev:För att dom tycker att det är bekvämt att ha en parkering som eventuella besökare kan använda dom gånger det kommer någon på besök.
så var det i förra föreningen jag bodde. Det var folk som hade kvar parkeringsplatser som dom inte använde bara för att dom tyckte det var praktiskt med egen besöksparkering samtidigt som det var kö till platser med folk som faktiskt behövde en plats.
Jag slipper det lyckligtvis, men många vet inte om att i bilhatarstaden nr 1, Göteborg, så är det sedan många år inte låg/gratis parkering förrän efter 22.00.
I städer där det inte så många år funnits en bilhatarmajoritet i KF, som Stockholm, så är det fortfarande oftast gratis efter 18.00.
Det är en förtäckt skatt egentligen alltså som ger bra klirr i kassan när kommuner leker företag, startar idiotprojekt av allehanda slag mm mm
Det är nästan som att du inte vill förstå. Det är föreningen som tar betalt för platserna på föreningens mark. Kommunen har ingenting med den saken att göra. Så varför skall man uppvakta politiker????K karlmb skrev:Då kan väl de som är avnudsjuka på det uppvakta sina politiker om att de tycker att det är för dyrt att stå på gatan?
Jag slipper det lyckligtvis, men många vet inte om att i bilhatarstaden nr 1, Göteborg, så är det sedan många år inte låg/gratis parkering förrän efter 22.00.
I städer där det inte så många år funnits en bilhatarmajoritet i KF, som Stockholm, så är det fortfarande oftast gratis efter 18.00.
Det är en förtäckt skatt egentligen alltså som ger bra klirr i kassan när kommuner leker företag, startar idiotprojekt av allehanda slag mm mm
På platsen jag pratar om var det dessutom gratis att stå på gatan men det var datumparkering vilket ju innebär att man måste ut och flytta bilen varje dag. Plus att man riskerar att ställa sig på fel sida och därmed få böter. Så en egen plats är betydligt bekvämare.
Det handlar alltså inte som du skriver att höja till någon vansinnesnivå som på gatan. För gatan är gratis parkering. Det handlar om att justera upp hyran så att det som inte egentligen behöver platsen blir tillräckligt motiverade för att säga upp sin plats.
Vad bra gratis parkeing på gatan. Var det ingen flickvän som fick betala 140kr för en enda natt då? Jag ser litet problem med datumparkering i sammanhanget även om den givetivis är idiotisk i sig. Varför ska de som har parkeringarna på föreningens mark säga upp dem menar du? Det är väl bra att de som har bil av medlemmarna kan parkera där? Hur ser du på cykelparkering? Är det inte lite rörigt på gården?S stefanbarme skrev:Det är nästan som att du inte vill förstå. Det är föreningen som tar betalt för platserna på föreningens mark. Kommunen har ingenting med den saken att göra. Så varför skall man uppvakta politiker????
På platsen jag pratar om var det dessutom gratis att stå på gatan men det var datumparkering vilket ju innebär att man måste ut och flytta bilen varje dag. Plus att man riskerar att ställa sig på fel sida och därmed få böter. Så en egen plats är betydligt bekvämare.
Det handlar alltså inte som du skriver att höja till någon vansinnesnivå som på gatan. För gatan är gratis parkering. Det handlar om att justera upp hyran så att det som inte egentligen behöver platsen blir tillräckligt motiverade för att säga upp sin plats.
Behöver inte öka till 4500 kr/månad. Men 500 kr eller så kan man nog tänka sig betala för egen plats. Det är fortfarande mycket billigare än boendeparkering (där det finns) och man är garanterad att ha en ledig plats att parkera påK karlmb skrev:
Läs noga vad jag skrev i mitt inlägg.K karlmb skrev:Vad bra gratis parkeing på gatan. Var det ingen flickvän som fick betala 140kr för en enda natt då? Jag ser litet problem med datumparkering i sammanhanget även om den givetivis är idiotisk i sig. Varför ska de som har parkeringarna på föreningens mark säga upp dem menar du? Det är väl bra att de som har bil av medlemmarna kan parkera där? Hur ser du på cykelparkering? Är det inte lite rörigt på gården?
Det var ingen som hade bil som sade upp någon parkering. Höjningen gjorde att medlemmar som inte längre hade någon bil sade upp sin parkering så någon annan som hade bil kunde få en parkering.
Innan hade dom behållt en tom parkering för att ha en egen besöksparkering i händelse av att dom fick besök.
Och det blir ju lite dumt om man har tomma platser som någons besökare använder 1 gång i månaden samtidigt som man har boende som varje dag måste parkera på gatan för att det inte finns lediga platser.
Priset skall med andra ord justeras så att de som har parkering är de som faktiskt behöver parkering. Dvs att ingen sitter kvar på en tom parkering bara för att det kan vara bra att ha.
Jag har inte skrivit något om någons flickvän. Däremot skrev den personen 140 kr/mån. Inte per dygn.
Du måste nog börja läsa lite mer noggrannt för annars framstår det verkligen som att du inte vill förstå.
Som sagt, mkt blir i relation till vad det kostar på gatan av ngn anledning. Det enda rätta är ju att man får betala de kostnader som föreningen har. Att parkering har blivit en lyxvara och inte längre är en självklarhet på gatan iaf betyder inte att någon slags marknadsanpassning måste ske på våra egna marker.S sjoelund skrev:
Det stod väl inte 140 kr/ mån, men ok, om det är viktigt för dig.S stefanbarme skrev:Läs noga vad jag skrev i mitt inlägg.
Det var ingen som hade bil som sade upp någon parkering. Höjningen gjorde att medlemmar som inte längre hade någon bil sade upp sin parkering så någon annan som hade bil kunde få en parkering.
Innan hade dom behållt en tom parkering för att ha en egen besöksparkering i händelse av att dom fick besök.
Och det blir ju lite dumt om man har tomma platser som någons besökare använder 1 gång i månaden samtidigt som man har boende som varje dag måste parkera på gatan för att det inte finns lediga platser.
Priset skall med andra ord justeras så att de som har parkering är de som faktiskt behöver parkering. Dvs att ingen sitter kvar på en tom parkering bara för att det kan vara bra att ha.
Jag har inte skrivit något om någons flickvän. Däremot skrev den personen 140 kr/mån. Inte per dygn.
Du måste nog börja läsa lite mer noggrannt för annars framstår det verkligen som att du inte vill förstå.
OM man nu har det problemet att en massa har platser som inte används så är det väl bättre att ha en regel helt enkelt om att platsen ska användas mer än då och då, av bilar i familjen eller besök till lägenhetsinnehavaren, inte vara "reserv". Annars skulle ju en del tom kunna tänkas sätta upp en egen rörelse och sätta en skylt med avgift som innehavaren ska ta emot..
Kan du inte hålla dig till TS exempel? han beskriver minst 5 års väntetid.K karlmb skrev:
Bara för att du inte förstod enkel marginalprissättning behöver du inte surra om en massa teoretiska exempel.
Att du sen inte förstår att folk envist håller kvar på en billig p-plats för framtida behov eller försäljning av lägenhet är än mer förvånande
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Bostadsrätt -
Hissen står och föreningen gömmer sig - vad göra ?
Bostadsrätt -
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Bostadsrätt -
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Bostadsrätt -
Folksam ifrågasätter stambyte
Bostadsrätt