24 173 läst · 331 svar
24k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Du har nog missat några saker här.M marp68 skrev:
Om man har oändligt många parkeringar så att alla som vill kan få så kan man sätta ett lågt pris.
Men verkligheten är att i många mer centralt belägna föreningar så är inte så fallet. Det finns ofta färre parkeringar än det finns människor som vill parkera.
Då kommer någon form av orättvisa att uppstå.
Antingen har man kvar de låga priserna så att de som var först får ha sina platser oavsett om dom faktiskt behöver dom eller inte.
Eller så justerar man upp priserna så att det faktiskt är en kostnad att ha en plats vilket leder till att de som inte egentligen har något behov av sin plats säger upp den så att någon som behöver den bättre kan parkera sin bil.
Det är mer rättvist på alla sätt och vis. Det är kanske inte 100% rättvisa men det är det bästa man kan åstadkomma.
Hela bostadsmarknaden är något som missgynnar de "fattiga". Även BRF.
Det finns ingen "fattig" som kan köpa en bostadsrätt eller villa i centrala delar av våra större städer. Det har dom helt enkelt inte råd med. Dom som har dålig ekonomi får överhuvudtaget inte lån i den storleken beviljade. Så dom bor inte i en BRF centralt i någon stad. Dom bor i en hyresrätt och där kan du ge dig sjutton på att man tar betalt för platserna om dom kan.
Det vi pratar om är att medlemmar som trots allt betalat en ganska rejäl summa för en bostadsrätt och skuldsatt sig för livet på något vis ska kunna få tillgång till en parkeringsplats om dom verkligen behöver den. och framför allt att dom som inte har behov av någon parkeringsplats ska säga upp den och inte behöva sponsra de som har parkeringsplatser.
För det blir nämligen fallet. För låga priser leder till att de som har det lite sämre ställt och inte har någon bil får betala en del av den faktiska kostnaden föreningen har för parkeringsplatserna som ett fåtal sedan kan få nästintill gratis. Det man inte tar in på hyra av parkeringsplatser måste man ta in på avgifter för bostäderna. Det är samma sak som att ta från de fattiga och ge åt de rika.
Det måste väl ändå vara mer rättvist att de som har det så gott ställt att dom har råd att ha en bil betalar mer för sin bil så att man kan hålla ned avgifterna för bostäderna vilket då gynnar de som har det dåligt ställt och inte har råd att ha någon bil.
Du anser att det är bättre att en pensionär som inte längre har någon bil ska ha kvar sin plats så att barnfamiljen som måste ha bil för att få sin vardag att gå ihop ihop inte skall få någon plats. Det är nämligen det som blir fallet av för låga priser på parkeringar. Jag har själv sett det.
Jag vill att du förklarar mig på vilket sätt det är rättvist. Jag har ställt den frågan till dig flera gånger men du har uppenbarligen inte något svar på den.
Det är det nog bland de medlammar som har egen bil...Z Zodde skrev:Favorisering gentemot de andra som vill hyra yes. Men det blir ju de som står främst i kön med kanske mindre behov jmf med de som är bakerst i kön med stort behov också. Varför skulle just det vara MER rättvist?
Skillnaden HÄR bli ju att ALLA medlemmar blir vinnare då man får in pengar MER pengar till föreningen som kan skynda på renovering, alt hålla nere BRF avgiften…
Tänk dig att BRF äger en gemensam lokal som man vill hyra ut
En medlem vill betala 1000kr för å hyra (först i kön)
Medlem nr 2 vill betala 5000kr
Medlem nr 3 vill betala 10000kr
Är det nån tvekan här vem medlemmarna vill ska få hyra (CP)
Var exaxt förstår du inte. Är det lång kö. Som i TS FALL på 5 år Så funkar budgivningensmodellen fin.K karlmb skrev:
Då blir det 18 accepterade budet priset alla får betala Brf är nöjd
Är det däremot tveksamt om alla platser blir uthyrda kan man söka seg externt för att få upp intresset. ({Som annan man föreslog i tråden men det gäler inte TS FALL)
Den här skillnaden i avgift mellan boende i föreningen och utomstående beror på att de utomstående behöver betala moms på avgiften medan medlemmarna inte behöver det.Unikt namn skrev:
Bara så länge som de betalar mindre än vad fe faktiska kostnaderna är.S stefanbarme skrev:För det blir nämligen fallet. För låga priser leder till att de som har det lite sämre ställt och inte har någon bil får betala en del av den faktiska kostnaden föreningen har för parkeringsplatserna som ett fåtal sedan kan få nästintill gratis. Det man inte tar in på hyra av parkeringsplatser måste man ta in på avgifter för bostäderna. Det är samma sak som att ta från de fattiga och ge åt de rika.
Problemet här är den vanliga gamla hederliga svenska avundsjukan. Folk utan bil kan inte se på när någon har bil, dessutom kan parkera den lite billigare än andra som inte bor i samma BRF.
Trots att de rent ut sagt ska skita det. Det drabbar inte dem, det råkar bara vara så att pga det allmänna bilhatet nuförtiden så har priserna på centrala parkeringar stigit till astronomiska summor.
I Göteborg kan du få en öl på krogen för samma pengar som att parkera bilen ett par timmar på vissa ställen. Vad fan är det?
Och vad har lycrafolket med det att göra, att ngn ibland inte måste betala de pengarna?
Zodde: Varför tror du att poletten har trillat ner?
Men peka då VAD du inte förstår i exemplet. Du var på god väg med följdfrågor om lägsta pris.K karlmb skrev:
Kan det vara så att du inser att du trampat i klaveret och inte vill tappa ansiktet inför den stora tysta läsande majoriteten?
Var konkret. Vad EXAKT i exemplet begrep du inte?
Varför betalar någon 140 kr/mån om man inte har bil?B Boan skrev:Jag satt också som v.Ordf i en BRF tidigare, och detta var ett hett hämne, Jag hävdade att rätt pris var när det alltid fanns en parkeringsplats ledig för den som önskade en, dvs höj priset tills det inträffar. Varför skall övriga medlemmar i föreningen sponsra de som har en parkeringsplats och få förlorad intäkt? Ren rättvisefråga. Jag hade vid tillfället lyckats få en parkeringsplats, liksom övriga i styrelsen, ni kan tänka er att det inte alls var populärt att föreslå en höjning då från 140kr/mån till kanske 350 kr. (Göteborg.), Det som händer är att många satt på p-plats även om de inte behövde en, för de vågade inte säga upp den.
Ta ditt klaver och trampa iväg. Det leder aldrig till något givande att diskutera med dig. Nu har jag ändå försökt igen i flera trådar. Block.Z Zodde skrev:
Avundsjuka alltså. Den bör ju riktas till de som sitter i stans politiska ledning och inte mot enskild som av någon anledning råkar ha en lägre kostnad.S sjoelund skrev:
Populärt i forumet
-
Brf styrelse kallar mig till möte, då jag lämnat in motioner!
Bostadsrätt -
Vad göra med boende i BRF som inte betalar avgiften?
Bostadsrätt -
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Bostadsrätt -
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Bostadsrätt -
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Bostadsrätt