24 017 läst · 331 svar
24k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Istället för att höja priset till dess att jämvikt uppnås, tycker du alltså det är bättre att ha en lägre kostnad så att vissa medlemmar i föreningen får en fördel på bekostnad av andra, och samtidigt ska någon (styrelsen?) kontrollera så att p-platserna faktiskt används?K karlmb skrev:
Om nu styrelsen kommer fram till att platsen inte används tillräckligt mycket ska avtalet sägas upp, enligt din modell?
Är det inte bara enklare och mer transparent att låta avgiften vara tillräckligt hög så att alla medlemmar som vill kan få ta del av platserna, samtidig som de medlemmar som inte använder p-platserna får dra nytta av de extra intäkter som kommer in till föreningen?
Okj du vill inte att hyran skall höjas utan man istället ska ha övervakning av parkeringarna så att man se vilka som faktiskt använder sina parkeringar.K karlmb skrev:Det stod väl inte 140 kr/ mån, men ok, om det är viktigt för dig.
OM man nu har det problemet att en massa har platser som inte används så är det väl bättre att ha en regel helt enkelt om att platsen ska användas mer än då och då, av bilar i familjen eller besök till lägenhetsinnehavaren, inte vara "reserv". Annars skulle ju en del tom kunna tänkas sätta upp en egen rörelse och sätta en skylt med avgift som innehavaren ska ta emot..
Då återstår frågan. Vem skall betala för att någon skall bevaka parkeringarna för att se i vilken grad dom används. Och vart skall dom pengarna tas ifrån.
Teoretiskt skulle dom ju kunna tas från föreningen och då i form av att man chockhöjer avgifterna ordentligt. Om du skall heltidsanställa någon som skall bevaka parkeringarna dygnet runt så blir det rejält dyra parkeringar.
Är det inte bättre då att bara göra en liten höjning så att man marknadsanpassar hyrorna.
Eller vill du absolut att man gör en jättehöjning till 2000 kr/mån för att ha råd att heltidsanställa någon som går runt och kontrollerar platserna. För övrigt så kommer de som har platser kvar i onödan att säga upp dom om du höjer till 2000 kr/mån.
Nu har du faktiskt snurrat in dig i dina egna argument på ett sätt som faktiskt verkar lite fånigt.
Det blir väl inte nödvändigtvis de med störst behov som häckar på platserna om priset ska avgöra? Snarare de med störst plånbok.globaljuggler skrev:
Istället för att höja priset till dess att jämvikt uppnås, tycker du alltså det är bättre att ha en lägre kostnad så att vissa medlemmar i föreningen får en fördel på bekostnad av andra, och samtidigt ska någon (styrelsen?) kontrollera så att p-platserna faktiskt används?
Om nu styrelsen kommer fram till att platsen inte används tillräckligt mycket ska avtalet sägas upp, enligt din modell?
Är det inte bara enklare och mer transparent att låta avgiften vara tillräckligt hög så att alla medlemmar som vill kan få ta del av platserna, samtidig som de medlemmar som inte använder p-platserna får dra nytta av de extra intäkter som kommer in till föreningen?
Med det gillar kanske kommunister.
Hur parkeringsplatser fördelas i proletatiets diktatur vet jag inte men jag gissar på att den som har bäst politiska kontakter blir gynnade.K karlmb skrev:
Själv föredrar jag ett transparent system där de som är villiga att betala mest till föreningen får p-platser, snarare än de som har bott där längst eller andra andra allokeringsmetoder som bygger på icke-transparenta principer.
För övrigt har jag inte skrivit något om behov.
Rent generellt så blir det så för det är väldigt få personer som slänger iväg massor med pengar på en parkeringsplats i onödan om dom inte faktiskt behöver den. Däremot är det nog många som kan tänka sig att ha kvar en plats om den bara kostar en försumbar summa.K karlmb skrev:
Men framför allt får du lägga ner allt skitsnack i form av att du försöker måla folk med olika politiska färger med mer eller mindre nedsättande formuleringar.
Du framstår som enormt oseriös och inte speciellt intresserad av en konstruktiv diskussion.
Jag får hänvisa tillbaka till mitt tidigare inlägg där jag menade att du befann dig väldigt nära gränsen där du framstår som ett forumtroll som bara snackar skit.
Så om du är intresserad av att ha en seriös diskussion så är det läge att skärpa till sig lite.
Problemet är ju att såpass låg andel av totala antalet lgh har tillgång till en P plats var..
Hade man 1 per lgh eller mer p platser så kan jag förstå argumentet med väldigt billiga p platser och det är en fördel den dagen man säljer sin lgh
Dom som är nöjda nu är ju mest troligt bara dom som har en plats eller strax får en.. som tycker dagens system och hyresnivå är skitbra..
Problemet med så billigt är ju att det inte ens täcker verkliga kostnader för el ,snö röjning ,byte av stolpar ,omasfaltering osv osv när behovet uppstår med xx års mellanrum ,så man kan aldrig utöka med fler p platser eller ens underhålla dom som finns. fattas bara att några mixtrar lite med tiduren i stolparna och börjar ladda några elbilar så är snedvridna verkligheten än mer fel att alla som har lgh är med och sponsrar för dom som har köat åt sig en P plats och risken är att folk behåller P platser utan att använda dom vilket torde vara första regeländringen att se till att kunna ta av folk p platser som saknar behov och samtidigt förbjuda förvaring av annat än bilar som används.
.
Bästa vore väl att höja avgifterna i steg närmaste åren tills man uppnår en bättre balans och har råd att investera i att bygga fler P platser och det inte är massor med år i kö för att få en P plats och det gagnar alla i slutändan i ökat värde på ögh för ska man sälja lgh så är det aldrig nån fördel med brist på P platser.
Motion om höjning mot marknadsmässiga hyror för p platser och investera i mätning så man kan hålla koll på mängden el som förbrukas av P platser
Det är ju majoritets beslut och med tanke på att majoriteten saknar billiga P platser så borde det enkelt röstas igenom med lite förarbete så man har tillräckligt med röster tex via ombud osv om inte tillräckligt många har tid att komma på årsmöte
för att slippa tjafsa belopp så är det väl smartast med nån indexuppdatering eller börja med ett steg att ta det man kan anse vara verklig kostnad över tid på platser med vettigt underhåll och byten av asfalt och stolpar osv osv
P platsernas el förbrukning är ju högst när elen är som dyrast och beroende på modell av tidur så kan det snabbt vara rätt stora mängder med el som faktiskt används av p platsenas motorvärmar stolpar. ja menar inte i första läget att mäta och fakturera varje plats enkilda elförbrukning utan helheten att p stolparna använder el för xxxxx om året
Hade man 1 per lgh eller mer p platser så kan jag förstå argumentet med väldigt billiga p platser och det är en fördel den dagen man säljer sin lgh
Dom som är nöjda nu är ju mest troligt bara dom som har en plats eller strax får en.. som tycker dagens system och hyresnivå är skitbra..
Problemet med så billigt är ju att det inte ens täcker verkliga kostnader för el ,snö röjning ,byte av stolpar ,omasfaltering osv osv när behovet uppstår med xx års mellanrum ,så man kan aldrig utöka med fler p platser eller ens underhålla dom som finns. fattas bara att några mixtrar lite med tiduren i stolparna och börjar ladda några elbilar så är snedvridna verkligheten än mer fel att alla som har lgh är med och sponsrar för dom som har köat åt sig en P plats och risken är att folk behåller P platser utan att använda dom vilket torde vara första regeländringen att se till att kunna ta av folk p platser som saknar behov och samtidigt förbjuda förvaring av annat än bilar som används.
.
Bästa vore väl att höja avgifterna i steg närmaste åren tills man uppnår en bättre balans och har råd att investera i att bygga fler P platser och det inte är massor med år i kö för att få en P plats och det gagnar alla i slutändan i ökat värde på ögh för ska man sälja lgh så är det aldrig nån fördel med brist på P platser.
Motion om höjning mot marknadsmässiga hyror för p platser och investera i mätning så man kan hålla koll på mängden el som förbrukas av P platser
Det är ju majoritets beslut och med tanke på att majoriteten saknar billiga P platser så borde det enkelt röstas igenom med lite förarbete så man har tillräckligt med röster tex via ombud osv om inte tillräckligt många har tid att komma på årsmöte
för att slippa tjafsa belopp så är det väl smartast med nån indexuppdatering eller börja med ett steg att ta det man kan anse vara verklig kostnad över tid på platser med vettigt underhåll och byten av asfalt och stolpar osv osv
P platsernas el förbrukning är ju högst när elen är som dyrast och beroende på modell av tidur så kan det snabbt vara rätt stora mängder med el som faktiskt används av p platsenas motorvärmar stolpar. ja menar inte i första läget att mäta och fakturera varje plats enkilda elförbrukning utan helheten att p stolparna använder el för xxxxx om året
Kupévärmare kan ha en effekt på mellan 800 watt och 2100 watt
Motorvärmare har normalt en effekt på mellan 400–700 watt
En 10 A säkring går teoretiskt vid 240 volt att ta ut 2400w på
Många bilar med motorvärmare och kupevärmare ofta på högsta tar ju mellan 1500Woch 2300W per timme motorvärmaren går
men vi kan ju ta ett enkelt och inte helt osannolikt snitt på 2000w per timme motorvärmare
många äldre motorvärmar stolpar kör ju värmare ända upp mot 4 timmar och vissa gamla går inte att välja utan tiden räknas ner och det är alltid maximala 4 timmar så fort man använder timern på mer tid
vissa bra moderna stolpar anpassar kyla och man ställer bara in avrese tid och dom går mellan 0.5-2 timmar per tillfälle
Vissa stolpar kör alla 7 dagar i veckan samma avrse tid automatiskt med maxtid så sitter sladden bara i så har man varm bil 7 dar i veckan samma tid
Så kolla lite vad har för stolpar och vilka funktioner dom har
räknar man på sämsta alternativen med 2000w 4 timmar per dag 7 dagar i veckan i lite beroende på när det blir kallt men 100 till 150 dagar per år kan man nog räkna med att det finns kalla dagar lite beroende på hur kallt man bor och hur frusen man är
150 dagar x4 timmar med 2 kw är ju 1200 kwh
100 dagar med 2 timmar med 2 kw är ju 400kwh
100 dagar med 1 timme med 1.5kw är ju 150 kwh
skräck exempel med 1200 kwh absolut men ändå fullt möjligt med 7 dar i veckan full 4 timmar..
det räcker för att hålla många laddhybrider för till och från jobbet också om man inte har jättelång åkning och typ en toyota laddhybrid. Den smälter ju ofta lätt in bland andra bilar och ingen tänker på att den ständigt tankas ur motorvärmarestolpen.. Eller en snöfri bil året runt nästen med bastu i kupen vissa dagar
Och det vi räknat på är en P plats
där jag bodde i lgh sist kom vi på en som plötstligt gnällde ett år vi stängde av alla motorvärmarena på sommaren då vi fick klagomål att stolpen inte funkade.. stolparna hade aldrig varit avstängda tidigare. personen åkte toyota laddhybrid men ingen som tänkt på att det gick rätt bra att med 2 avrese tider per dygn programerade 7 dar i veckan så hade han åkt på föreningen el sen han flyttade in.. skitbra för 130 kr i månaden... iaf för han. mindre bra för alla andra som fick sponsra hans bilåkande
Motorvärmare har normalt en effekt på mellan 400–700 watt
En 10 A säkring går teoretiskt vid 240 volt att ta ut 2400w på
Många bilar med motorvärmare och kupevärmare ofta på högsta tar ju mellan 1500Woch 2300W per timme motorvärmaren går
men vi kan ju ta ett enkelt och inte helt osannolikt snitt på 2000w per timme motorvärmare
många äldre motorvärmar stolpar kör ju värmare ända upp mot 4 timmar och vissa gamla går inte att välja utan tiden räknas ner och det är alltid maximala 4 timmar så fort man använder timern på mer tid
vissa bra moderna stolpar anpassar kyla och man ställer bara in avrese tid och dom går mellan 0.5-2 timmar per tillfälle
Vissa stolpar kör alla 7 dagar i veckan samma avrse tid automatiskt med maxtid så sitter sladden bara i så har man varm bil 7 dar i veckan samma tid
Så kolla lite vad har för stolpar och vilka funktioner dom har
räknar man på sämsta alternativen med 2000w 4 timmar per dag 7 dagar i veckan i lite beroende på när det blir kallt men 100 till 150 dagar per år kan man nog räkna med att det finns kalla dagar lite beroende på hur kallt man bor och hur frusen man är
150 dagar x4 timmar med 2 kw är ju 1200 kwh
100 dagar med 2 timmar med 2 kw är ju 400kwh
100 dagar med 1 timme med 1.5kw är ju 150 kwh
skräck exempel med 1200 kwh absolut men ändå fullt möjligt med 7 dar i veckan full 4 timmar..
det räcker för att hålla många laddhybrider för till och från jobbet också om man inte har jättelång åkning och typ en toyota laddhybrid. Den smälter ju ofta lätt in bland andra bilar och ingen tänker på att den ständigt tankas ur motorvärmarestolpen.. Eller en snöfri bil året runt nästen med bastu i kupen vissa dagar
Och det vi räknat på är en P plats
där jag bodde i lgh sist kom vi på en som plötstligt gnällde ett år vi stängde av alla motorvärmarena på sommaren då vi fick klagomål att stolpen inte funkade.. stolparna hade aldrig varit avstängda tidigare. personen åkte toyota laddhybrid men ingen som tänkt på att det gick rätt bra att med 2 avrese tider per dygn programerade 7 dar i veckan så hade han åkt på föreningen el sen han flyttade in.. skitbra för 130 kr i månaden... iaf för han. mindre bra för alla andra som fick sponsra hans bilåkande
Isåfall bör väl en transparent regel om krav på annat än reservplats vara OK enligt dig?globaljuggler skrev:
Hur parkeringsplatser fördelas i proletatiets diktatur vet jag inte men jag gissar på att den som har bäst politiska kontakter blir gynnade.
Själv föredrar jag ett transparent system där de som är villiga att betala mest till föreningen får p-platser, snarare än de som har bott där längst eller andra andra allokeringsmetoder som bygger på icke-transparenta principer.
För övrigt har jag inte skrivit något om behov.
Mkt personangrepp från din sida också. Kan du ta och släppa tanken en stund att det bara är pengar som kan styra folk i rätt riktning, och samtidigt erkänna att avgifter ibland leder till fel resultat? Då kan vi pröva att ha en saklig diskussion kring det. Nu kommer du bara med blaj.S stefanbarme skrev:Rent generellt så blir det så för det är väldigt få personer som slänger iväg massor med pengar på en parkeringsplats i onödan om dom inte faktiskt behöver den. Däremot är det nog många som kan tänka sig att ha kvar en plats om den bara kostar en försumbar summa.
Men framför allt får du lägga ner allt skitsnack i form av att du försöker måla folk med olika politiska färger med mer eller mindre nedsättande formuleringar.
Du framstår som enormt oseriös och inte speciellt intresserad av en konstruktiv diskussion.
Jag får hänvisa tillbaka till mitt tidigare inlägg där jag menade att du befann dig väldigt nära gränsen där du framstår som ett forumtroll som bara snackar skit.
Så om du är intresserad av att ha en seriös diskussion så är det läge att skärpa till sig lite.
Styra folk i rätt riktning är väl knappast en BRFs uppgift. ?K karlmb skrev:
Här är det frågan om rättvisa avgifter på p-platser, inget annat.
Jag är med dig, utom delen att det ska vara marknadspris. Vad jag förstod så är det gratis på gatan utanför så det blir ju ingen bra nivå här eller... Riimligt i alla lägen däremot är förstås full kostnadstäckning. Och med modern teknik som elbilsladdning så kommer mätmöjlgheter nästan på köpet. Så cyklisterna behöver inte oroas sig för att någon får en enda kWh extra. Mycket handlar om okunskap om vad saker kostar rent generellt och också specifikt på en viss p-plats. Då drar man till med marknadspris istället, vilket blir lika rätt som som att höja ett fuktat finger i luften.P polaris78 skrev:Motion om höjning mot marknadsmässiga hyror för p platser och investera i mätning så man kan hålla koll på mängden el som förbrukas av P platser
Det är ju majoritets beslut och med tanke på att majoriteten saknar billiga P platser så borde det enkelt röstas igenom med lite förarbete så man har tillräckligt med röster tex via ombud osv om inte tillräckligt många har tid att komma på årsmöte
för att slippa tjafsa belopp så är det väl smartast med nån indexuppdatering eller börja med ett steg att ta det man kan anse vara verklig kostnad över tid på platser med vettigt underhåll och byten av asfalt och stolpar osv osv
Högst troligt i det här fallet, eftersom det är en äldre förening, är motorvärmaruttagen inte dimensionerade för långvarig laddning av elbilar. Så den delen med "gratis el" till elbilar kan man enkelt undvika genom att skriva in i villkoren för parkeringsavtalet med föreningen att laddning av elbilar inte är tillåtet pga elsäkerheten.P polaris78 skrev:
Om man har så låg avgift som i det här fallet gäller det även att ha koll på att de som hyr en parkeringsplats inte hyr ut den i andra hand för en betydligt högre avgift.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Bostadsrätt -
Hissen står och föreningen gömmer sig - vad göra ?
Bostadsrätt -
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Bostadsrätt -
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Bostadsrätt -
Folksam ifrågasätter stambyte
Bostadsrätt