24 017 läst · 331 svar
24k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Övervakning? Kan jag komma och ställa mig på en av dessa platser utan att någon reagerar? Det förekommer att folk hyr ut platser i andra hand. Är det ok?S stefanbarme skrev:Okj du vill inte att hyran skall höjas utan man istället ska ha övervakning av parkeringarna så att man se vilka som faktiskt använder sina parkeringar.
Då återstår frågan. Vem skall betala för att någon skall bevaka parkeringarna för att se i vilken grad dom används. Och vart skall dom pengarna tas ifrån.
Teoretiskt skulle dom ju kunna tas från föreningen och då i form av att man chockhöjer avgifterna ordentligt. Om du skall heltidsanställa någon som skall bevaka parkeringarna dygnet runt så blir det rejält dyra parkeringar.
Är det inte bättre då att bara göra en liten höjning så att man marknadsanpassar hyrorna.
Eller vill du absolut att man gör en jättehöjning till 2000 kr/mån för att ha råd att heltidsanställa någon som går runt och kontrollerar platserna. För övrigt så kommer de som har platser kvar i onödan att säga upp dom om du höjer till 2000 kr/mån.
Nu har du faktiskt snurrat in dig i dina egna argument på ett sätt som faktiskt verkar lite fånigt.
Det var inte det jag skrev.K karlmb skrev:
Men som jag ser det bör principerna bakom alloklering av knappa resurser, som p-platser i det här fallet, vara
* Transparenta - Det ska vara lätt för utomstående att förstå hur platserna har fördelats.
* Rättvisa - Likabehandlingsprincipen, dvs. alla medlemmar bör ha lika stor chans att få en p-plats.
* Effektiva - både sett ur den den enskilda medlemmens perspektiv, men även sett ut föreningens som i sin helhet (där man då även tar hänsyn till intresset från de medlemmar som inte är intresserade av p-plats).
De fördelningsprinciper som jag kan tänka mig, och som delvis har behandlats i tråden är:
* Först till kvarn (dvs. nuvarande modellen med kö)
* Rotation
* Styrelsen avgör vem som har störst behov
* Jämviktspris.
Först till kvarn-principen kan vara ett transparent sätt att fördela p-platser på (beroende på hur öppna föreningen är) men det är inget effektivt eller rättvist sätt. Likabehandlingsprincipen är satt ur spel eftersom inte alla medlemmar har möjlighet att få p-plats då priset är satt för lågt och efterfrågan är större än utbudet. Det är inte heller effektivt eftersom hyressättningen begränsar de möjliga intäkterna. Det innebär att de medlemmar som inte använder p-platserna missgynnas, till förmån för de som har fått p-plats. Det är inte heller effektivt användande eftersom för låga avgifter leder till att man i större utsträckning behåller p-platsen exempelvis för att det är praktiskt när vänner kommer på besök eller för att man kanske i framtiden tänker sig att man kanske ska köpa en bil, och då vill man inte först behöva stå flera år i kö.
Rotation är transparent och rättvist, men inte effektivt användande. Det innebär att föreningen, som i fallet ovan, får in lägre intäkter från avgifterna och de som inte är med och roterar p-platser indirekt subventionerar bilägande medlemmar. Det är inte heller effektivt eftersom en medlem som kan tänkas ha så pass stort behov av p-plats då får ställa in sig på att sälja sin bil, när man inte längre får ha bilen på en p-plats. Att inte ha en långsiktig tillgång till p-plats är en slags icke-monetär kostnad för den enskilda medlemmen, och modellen innebär därför ett ineffektivt utnyttjande av p-platser.
Nu tror jag inte att någon har föreslagit en modell där styrelsen får avgöra vem som har störst behov, men en sådan modell är väl teoretiskt möjlig men ett tydligt exempel på ett icke transparent system för att fördela platser, utöver att det inte innebär effektivt utnyttjande.
Den enda fördelningsprincipen som är transparent, effektivt och rättvist är att låta priset avgöra hur p-platserna ska fördelas. Om någon annan kan hitta på ett annat alternativ är jag idel öra.
ja "marknadspris" kan ju vara rätt olika vad det innebär i praktiken , dom på arlanda på korttidsparkering utanför dörren för svinpris hävdar ju såklart att det är marknadspris..K karlmb skrev:Jag är med dig, utom delen att det ska vara marknadspris. Vad jag förstod så är det gratis på gatan utanför så det blir ju ingen bra nivå här eller... Riimligt i alla lägen däremot är förstås full kostnadstäckning. Och med modern teknik som elbilsladdning så kommer mätmöjlgheter nästan på köpet. Så cyklisterna behöver inte oroas sig för att någon får en enda kWh extra. Mycket handlar om okunskap om vad saker kostar rent generellt och också specifikt på en viss p-plats. Då drar man till med marknadspris istället, vilket blir lika rätt som som att höja ett fuktat finger i luften.
Till vissa långtidparkeringar för 300-500 i månaden. 130 kr per månad är ju ett skämt och ofta också med fri tillgång till så mycket el man kan få ut genom en 10 A säkring som ju ändå är det vanligaste
Men det borde helt klart höjas mot mer marknadsmässiga nivåer och deffintivt över vad det kostar föreningen med underhåll och uppdateringar som behövs kanske ny asfalt var 15 år och nya stolpar/tidur med liknande intervall och kanske i ts fall till att få lite pengar över för att finansera delvis en utbyggnad med fler P platser då det borde ligga i merparten av vad föreningen behöver. Dom flesta behöver iaf en P plats per lgh helst mer såvida man inte pratar mitt i centrum på nån storstad där folk saknar bilar
Helt klart. Och med elbilar är det en ny situation. Att bara ha kvar sina gamla platser utan laddningsmöjlgihet tex eller omätt via motorvärmaruttag är ju ingen lösning. Ännu mindre att göra det genom någon slags auktion där allt bara handlar om att ingen cyklist ska känna sig förfördelad.P polaris78 skrev:Men det borde helt klart höjas mot mer marknadsmässiga nivåer och deffintivt över vad det kostar föreningen med underhåll och uppdateringar som behövs kanske ny asfalt var 15 år och nya stolpar/tidur med liknande intervall och kanske i ts fall till att få lite pengar över för att finansera delvis en utbyggnad med fler P platser då det borde ligga i merparten av vad föreningen behöver. Dom flesta behöver iaf en P plats per lgh helst mer såvida man inte pratar mitt i centrum på nån storstad där folk saknar bilar
Problemet är ju dessa laddhybrider där laddkabeln mer ser ut som en motorvärmar kabel än det som folk har till rena elbilar typ tesla osv.Mats-S skrev:
Högst troligt i det här fallet, eftersom det är en äldre förening, är motorvärmaruttagen inte dimensionerade för långvarig laddning av elbilar. Så den delen med "gratis el" till elbilar kan man enkelt undvika genom att skriva in i villkoren för parkeringsavtalet med föreningen att laddning av elbilar inte är tillåtet pga elsäkerheten.
Om man har så låg avgift som i det här fallet gäller det även att ha koll på att de som hyr en parkeringsplats inte hyr ut den i andra hand för en betydligt högre avgift.
I många äldre föreningar är ju stadgarna från flera årtionden tillbaka i tiden och innehåller då såklart inte några restriktioner för elbilsladdning
Samtidigt kan man argumentera länge i en förening med ett par elbilsägare och några laddhybrider vad som gäller för dom olika och om inte vissa gamla personbilar med full fräs på kupevärmren i 4 timmar per dygn inte är lika illa och det är ju ungefär samma max effekt man tar ut strax under 10 A och får man värma kupen i elbilen och laddhybriden osv osv..
Bästa måste på lite sikt vara att jobba för nån långsiktig lösning för laddning av dessa bilar och där ägaren självklart står för kostnaderna själv. så på sikt behöver man lösa dessa problem och förbud tenderar till att skapa fusk, och fusket leder till osämja i längden
eller om det inte finns möjligheter alls för elbilsladdning använda rena motorvärmar stolpar med påslagstid till temperatur så det vid varma vinterdagar bara kör motorvärmaren en halvtimme så är det iaf skittråkigt att försöka ladda elbilen när man får beöka elstolpen var 30 minut för att få ut ström på den , så blir det svårfuskat
Förbjud laddning via de gamla uttagen och sätt upp riktiga laddare efterhand som fler elbilar kommer. Ett pris för plats med laddare och el som debiteras direkt lägenhetsinnehavaren. Ett pris till övriga platser. Allt till självkostnadspris.P polaris78 skrev:Problemet är ju dessa laddhybrider där laddkabeln mer ser ut som en motorvärmar kabel än det som folk har till rena elbilar typ tesla osv.
I många äldre föreningar är ju stadgarna från flera årtionden tillbaka i tiden och innehåller då såklart inte några restriktioner för elbilsladdning
Samtidigt kan man argumentera länge i en förening med ett par elbilsägare och några laddhybrider vad som gäller för dom olika och om inte vissa gamla personbilar med full fräs på kupevärmren i 4 timmar per dygn inte är lika illa och det är ju ungefär samma max effekt man tar ut strax under 10 A och får man värma kupen i elbilen och laddhybriden osv osv..
Bästa måste på lite sikt vara att jobba för nån långsiktig lösning för laddning av dessa bilar och där ägaren självklart står för kostnaderna själv. så på sikt behöver man lösa dessa problem och förbud tenderar till att skapa fusk, och fusket leder till osämja i längden
eller om det inte finns möjligheter alls för elbilsladdning använda rena motorvärmar stolpar med påslagstid till temperatur så det vid varma vinterdagar bara kör motorvärmaren en halvtimme så är det iaf skittråkigt att försöka ladda elbilen när man får beöka elstolpen var 30 minut för att få ut ström på den , så blir det svårfuskat
Är någon emot det?
Hittar du än en gång på nya förutsättningar eller har TS vid nåt tillfälle ens antytt att det förekommer laddning av elbil via uttag avsedda för kupévärmare…??K karlmb skrev:
Vanligen i BRF så har man inte konstant övervakning på parkeringarna då det kostar pengar och därmed skulle vara fördyrande.K karlmb skrev:
Däremot har man oftast avtal med en firma som har hand om att bötfälla fordon som står på plats dom inte hyr.
Men för att dom skall komma och bötfälla så har boende ett nummer dom ringer och kallar ut parkeringsvakt som kan bötfälla.
Varet får du överhuvudtaget tanken att det skulle vara OK att ställa sig på någon annans plats eller hyra ut platser i andra hand.
förklara för mig varför det överhuvudtaget skulle kunna tänkas vara en möjlighet.
Det är bara rena dumheter att försöka ta upp sådant.
Det var jag som tog upp ev problem med elbilar och framförallt vissa labbhybrider som ganska ofta smälter in som i att folk tror att det är en vanlig bil med motorvärmare då sladden på flera av dessa är mer lik en motorvärmarkabel.
Då vi hade en som laddade sin hybid i år utan att nån märkt eller tänkt på det. Troligen lika i många äldre bostadsrättsföreningar och nog inte sällan dessa som såklart inte tänker rösta på nån förändring..
Att ladda sin laddhybrid full via 2 avresetider via motorvärmarstolpe där man betalar 125kr månaden för P med ingående ström kommer vara en jäkligt bra afffär för laddhybridägaren.
Bara denna risk enbart plus alla andra argument är tydlig att det idag är dags att se över rutiner och regler och hålla koll på elförbrukningen på motorvärmarstolpar , tiderna är förbi när vi gav 19 öre kw och det kvittade om det togs ut stora mängder ström på motovärmarstolparna då det kostade skit och ingenting i slutändan. och mest troligt är prisbilden på 125 kr månaden för p plats med motorvärmare en kvarleva från den tiden..
Då vi hade en som laddade sin hybid i år utan att nån märkt eller tänkt på det. Troligen lika i många äldre bostadsrättsföreningar och nog inte sällan dessa som såklart inte tänker rösta på nån förändring..
Att ladda sin laddhybrid full via 2 avresetider via motorvärmarstolpe där man betalar 125kr månaden för P med ingående ström kommer vara en jäkligt bra afffär för laddhybridägaren.
Bara denna risk enbart plus alla andra argument är tydlig att det idag är dags att se över rutiner och regler och hålla koll på elförbrukningen på motorvärmarstolpar , tiderna är förbi när vi gav 19 öre kw och det kvittade om det togs ut stora mängder ström på motovärmarstolparna då det kostade skit och ingenting i slutändan. och mest troligt är prisbilden på 125 kr månaden för p plats med motorvärmare en kvarleva från den tiden..
Husägare
· Stockholm/Östergötland
· 22 inlägg
Lite sen på pucken å mycket bra ovan. Vårt medlemsmöte (majoriteten) jublade när vi införde p-hyra, istället för höjning av årsavgiften. När banken senare frågade 'hur mkt har ni höjt avgiften i år, kändes mitt svar inte helt enligt önskad mall.
En aspekt som inte belysts ovan, tror jag: Tänk lägenheternas värde, en köpare och dennes bank, gör sin kalkyl på årsavgiften - i det läget tänker ingen på vad p-hyran är, bara om det finns platser.
Jag anser att självkostnadsprincipen bör råda men verkar i en förening med mkt eget arbete, inkl snöskottning. Kolla vad andra Brf tar betalt, och då framförallt föreningar med liknande kvot platser/lgh. Självklart ska hyran höjas regelbundet, och uthyrning av överskottsplatser till icke-medlemmar = marknadspris. Pga momsregler är dock marknadspris lite knepigt. Vi har en gäst/hantverkarplatser, så ingen behöver hyra billigt för sina gäster.
En aspekt som inte belysts ovan, tror jag: Tänk lägenheternas värde, en köpare och dennes bank, gör sin kalkyl på årsavgiften - i det läget tänker ingen på vad p-hyran är, bara om det finns platser.
Jag anser att självkostnadsprincipen bör råda men verkar i en förening med mkt eget arbete, inkl snöskottning. Kolla vad andra Brf tar betalt, och då framförallt föreningar med liknande kvot platser/lgh. Självklart ska hyran höjas regelbundet, och uthyrning av överskottsplatser till icke-medlemmar = marknadspris. Pga momsregler är dock marknadspris lite knepigt. Vi har en gäst/hantverkarplatser, så ingen behöver hyra billigt för sina gäster.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Bostadsrätt -
Hissen står och föreningen gömmer sig - vad göra ?
Bostadsrätt -
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Bostadsrätt -
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Bostadsrätt -
Folksam ifrågasätter stambyte
Bostadsrätt