25 553 läst · 331 svar
26k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Om arbetsgivaren talat om för skatteverket att dom tillhandahåller det så är det skattepliktigt samt att det innebär att arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgift för förmånsvärdet.K karlmb skrev:
Men det betyder inte att alla arbetsgivare talar om det för skatteverket. Eller att dom officiellt har ett annat syfte med parkeringarna.
Man kommer alltså undan från förmånsbeskattning bara för att man inte talat om för skattemyndigheten att man fått förmånen. Reglerna säger fortfarande att det skall förmånsbeskattas.
På samma sätt som att man inte får fortkörningsböter för att köra för fort. Man får det för att polisen upptäcker att man kör för fort. Lagen säger att du skall betala böter om du kör för fort men alla som kör för fort betalar inte böter eftersom polisen inte upptäckt att dom kör för fort.
Om vi rent hypotetiskt säger att jag råkade köra i 80km/h på en 70 sträcka. Hur gör jag för att betala boten som du menar att jag borde göra?
Det är uppenbart att du inte ens vill förstå vad som avses eller vad diskussionen avser.D Daniel 109 skrev:
Jag har inte påstått att du "borde" göra någonting. Visa gärna vart jag påstått det. Jag har bara sagt att den som kör för fort skall betala böter men du får bara en bötesavi om polisen ser dig köra för fort och kan bevisa det.
Om du skulle vara enormt sugen på att betala böter för en fortkörning som polisen inte sett så är det väl bara att gå in till polisen och ange dig själv och begära att få ut en bötesavi. Så svårt är det nog inte. Men det lär vara den första som kommer in till polisen i det ärendet.
Men det är fruktansvärt OT.
Du skrev att jag ska betala möter om jag kört för fort. Då undrar jag hur det skulle gå till.
Kanske
för att tvättstuganK karlmb skrev:
Kanske för att tvättstugan är något alla har tillgång till på precis lika villkorK karlmb skrev:
Vilket visar att du bara är här för att käbbla. Om jag meddelar att jag kan tänka mig att betala 5000 kr för att få parkera på jpbbet, och ingen annan erbjuder mer så prir det ju jag som får platsen.Z Zodde skrev:
Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.
Och då är plötsligt ert "marknadspris" 5000 kr.
Ja eller nej?
Nej. Det är inte så marginalprissättning fungerar. Det har har flera personer försökt förklara för dig många gånger.K karlmb skrev:Vilket visar att du bara är här för att käbbla. Om jag meddelar att jag kan tänka mig att betala 5000 kr för att få parkera på jpbbet, och ingen annan erbjuder mer så prir det ju jag som får platsen.
Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.
Och då är plötsligt ert "marknadspris" 5000 kr.
Ja eller nej?
Mitt förslag om budgivning gällde nu TS frågeställning om BRF å inte nåt jobb…K karlmb skrev:
MEN…
Om du bjuder 5000kr, ingen bjuder mer å det bara finns en plats, ja då får du betala det
Finns det 2 platser, du bjuder 5000 å näst högste bjuder 1000kr, ja då får båda betala 1000kr.
Varför tror du nån skulle tvingas betala högre än man bjudit?
Karlmb; ”Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.”
Du visar återigen att du inte förstått marginalprissättningens enkla grundprinciper.
Det är därför du hamnar fel vid varje diskussion om elpriset också…
Jag svarade på din fråga. En lösning kan vara ett rullande schema. Man har parkeringen 1 år i taget då blir det rättvist för alla. Har man inte bil eller vill ha en parkering så står man över. I annat fall får man gå på ett medelvärde på vad andra parkeringsplatser kostar alt. halva den kostnaden. Som det är du så är ju parkeringen i princip gratis och bara ett fåtal har tillgång till den förmånen men får ändå gesamt betala för underhåll.K karlmb skrev:
Jag läste inte att det var gratis?H HEM2121 skrev:Jag svarade på din fråga. En lösning kan vara ett rullande schema. Man har parkeringen 1 år i taget då blir det rättvist för alla. Har man inte bil eller vill ha en parkering så står man över. I annat fall får man gå på ett medelvärde på vad andra parkeringsplatser kostar alt. halva den kostnaden. Som det är du så är ju parkeringen i princip gratis och bara ett fåtal har tillgång till den förmånen men får ändå gesamt betala för underhåll.