32 862 läst · 286 svar
33k läst
286 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Ouch...
Ja, det var ju rätt vidriga priser.
(Tyckte först att det rent av var billigt, tills jag läste att ni stod för elementen själva...)
Frågan är däremot om ni kan göra något om ni inte har avtalat något om priset i förväg.
Det är ju precis som med hantverkare som handlar hos Ahlsell, som ju ger 30-40% rabatter så fort du öppnar kontot och mer om du förhandlar med dem.
Och de har ju i och med det etablerat en prisbild som är vansinnigt hög, men fortfarande något som hantverkaren kan peka på och hänvisa till att det trots allt är ett pris som flera leverantörer till hantverkare har. Dvs att det inte är oskäligt dyrt jämfört med andra.
(Och sedan kommer de hänvisa till att "vanliga" bygghandlare inte alls har samma XXX som just de behöver)
Det går ju alltid att prova med att bestrida den del av fakturan som ni anser vara orimlig och bara betala för ett snitt på normalpriser för produkterna +10% och låta honom försöka dra det resterande beloppet som ett småmål. Då riskerar ni inte så mycket i händelse av att han får rätt, vilket inte är orimligt, samtidigt så kan han ju mycket väl anse att det inte är värt besväret då han nog har tjänat rätt bra på er ändå...
Sura läropengar, men ni kommer inte göra om tabben igen.
Och se till att lämna recensioner på honom så att andra slipper drabbas och betala 1400kr per meter rör.
(Hade det varit arbetet som stuckit iväg hade det ju funnits möjligheter till att just det där arbetet var vansinnigt bökigt och krävde en massa extra arbete, men 17' för totalt 12m rördragning...)
Hoppas att någon har bättre förslag på hur ni kan komma vidare.
(Tyckte först att det rent av var billigt, tills jag läste att ni stod för elementen själva...)
Frågan är däremot om ni kan göra något om ni inte har avtalat något om priset i förväg.
Det är ju precis som med hantverkare som handlar hos Ahlsell, som ju ger 30-40% rabatter så fort du öppnar kontot och mer om du förhandlar med dem.
Och de har ju i och med det etablerat en prisbild som är vansinnigt hög, men fortfarande något som hantverkaren kan peka på och hänvisa till att det trots allt är ett pris som flera leverantörer till hantverkare har. Dvs att det inte är oskäligt dyrt jämfört med andra.
(Och sedan kommer de hänvisa till att "vanliga" bygghandlare inte alls har samma XXX som just de behöver)
Det går ju alltid att prova med att bestrida den del av fakturan som ni anser vara orimlig och bara betala för ett snitt på normalpriser för produkterna +10% och låta honom försöka dra det resterande beloppet som ett småmål. Då riskerar ni inte så mycket i händelse av att han får rätt, vilket inte är orimligt, samtidigt så kan han ju mycket väl anse att det inte är värt besväret då han nog har tjänat rätt bra på er ändå...
Och se till att lämna recensioner på honom så att andra slipper drabbas och betala 1400kr per meter rör.
(Hade det varit arbetet som stuckit iväg hade det ju funnits möjligheter till att just det där arbetet var vansinnigt bökigt och krävde en massa extra arbete, men 17' för totalt 12m rördragning...)
Får du underlaget så kan du jämföra produkterna på nätet t ex på www.rinkabyror.se eller www.proffsmagasinet.se eller så googlar du.
Tack för ditt svar! Det är så märklig affärsmodell tycker jag från dessa grossister. På företaget jag jobbar vill vi att våra kunder och deras kunder ska vara nöjda!Dowser4711 skrev:
Ouch...
HejS Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Generellt så har mindre företag ganska låga rabatter på just Lundagrossisten. Dock jobbar dom med en nettolista (som har låg rabatt till företaget) och en ”ut till kund” prislista.
Deras ut till kund priser är betydligt lägre än de ofta omskrivna GNP listor från Ahlsell.
Låter inte helt orimligt beroende på vad som levererats då just själva radiatorn är billig produkt.
Lägg upp en bild på fakturan så vi ser priser.
/ Björkskär
Jag måste argumentera mot ditt (och flera andras) attityd om att bara betala det som du själv anser är skäligt och ta det till tinget.Dowser4711 skrev:
Ouch...
Det finns redan en väl fungerande instans för det och det är ARN.
(Jag är inte ute efter att starta en diskussion om materialpriser/påslag utan vill inte att vårt samhälle ska gå mot att alla ska stämma varandra hela tiden)
Jag läser ofta ARN utfall och tycker de generellt gör bra ifrån sig med bra motiveringar.
Nej utslaget är inte tvingande men känns ändå som de flesta följer deras rekommendationer.
/ Björkskär
Kunden tar inget till tinget.B Björkskär skrev:
Går det till tinget är det leverantören som tar det dit då han då uppenbarligen inte accepterar kundens skälighetsberäkning.
Nej men resultatet är ju ganska lika?Alfredo skrev:
Är det något speciellt du tycker inte ARN gör bra?
Jag tycker man ska försöka hålla sig från rättstvister så långt det går.
Att sedan många företag sedan gör en enkel beräkning av kostnaden i tid för att vinna småpengar och inte driver det vidare är en annan sak.
Det är mer att jag är rädd att det sprider sig mer och mer att ta saker rättsligt istället för att skriva ett avtal. Det borde vara normen för både företag och kunder att skriva avtal( tex vilken prislista som ska användas vid löpande räkning)
Hur sedan detaljerna ska se ut är upp till avtalsparterna oavsett om det är verifierad kostnad +0% eller Ahlsell GNP +20% för då är det avtalat.
/ Björkskär
Det beror på hur leverantören agerar.B Björkskär skrev:
Har ingen direkt åsikt. För kunden är det enklast att betala vad som anses skäligt och med lite tur är det klart sen.B Björkskär skrev:
Är det så stor skillnad att låta ARN bedöma frågan eller låta tingsrätten göra det?B Björkskär skrev:
Ja det skulle naturligtvis minska antalet tvister i efterhand. Säger inte emot om det.B Björkskär skrev:
Finns ju en anledning att företag inte är transparenta med inköpspriser.B Björkskär skrev:Nej men resultatet är ju ganska lika?
Är det något speciellt du tycker inte ARN gör bra?
Jag tycker man ska försöka hålla sig från rättstvister så långt det går.
Att sedan många företag sedan gör en enkel beräkning av kostnaden i tid för att vinna småpengar och inte driver det vidare är en annan sak.
Det är mer att jag är rädd att det sprider sig mer och mer att ta saker rättsligt istället för att skriva ett avtal. Det borde vara normen för både företag och kunder att skriva avtal( tex vilken prislista som ska användas vid löpande räkning)
Hur sedan detaljerna ska se ut är upp till avtalsparterna oavsett om det är verifierad kostnad +0% eller Ahlsell GNP +20% för då är det avtalat.
/ Björkskär
Nä, det finns en anledning att man väljer att inte vara transparent.Alfredo skrev:
Hyggligt för alla om man kan landa någonstans där kunder inte blir skinnade men att företagare kan tjäna lite på besväret att göra det smidigt för kunden, inte minst när man tillhandahåller från lager i bilen.
Nej det är nästan inget företag i någon bransch upplever jag.M MsTake skrev:
Jag är verksam i några olika typer av företag med mycket varierande marginaler men vi och våra konkurrenter skulle aldrig avslöja våra inköpspriser/leverantörer.
Det är inte för att vi vill lura våra kunder utan mest för att inte locka fler konkurrenter till branschen.
Jag är ju också konsument och räknar ofta på produktionskostnad på de varor jag köper och konstaterar att en produktionskostnad är långt ifrån ett pris man får betala. Totalkostnaden för att få en vara i handen är ofta flera tusen procent högre. Ändå i slutändan gör företagen förhållandevis låga vinster.
Jag tänker ofta på det när jag själv köper tjänster och ser nästan alltid till totalpriset för kombinationen tjänst och material istället för att gå igång på om en elektriker har ett brutalt påslag på en viss vara.
Är totalpriset rimligt är allt okej.
Personligen önskade jag att hantverkare tog betalt för sin kompetens så att företaget gick runt och levererade en skaplig vinst på bara arbetade timmar, då hade inte materialet varit en parameter. Tyvärr är många kunder extremt dåliga på att göra fler undersökningar än fråga om en timkostnad och då får man dåliga svar.
Så för att stärka vår makt som konsumenter måste vi som kunder bli bättre på kravställningar/upphandlingar/inköp för att tvinga tjänsteföretag till tydligare prissättning.
Sorry för att jag kom långt från ämnet men det är ett för mig intressant ämne.
Ja, att det vore jättemärkligt att vara det. Jag har då aldrig varit i en butik där inköpspriset står på hyllkanten, eller för den delen bläddrat i en katalog där inköpspriserna visas. Det är ju inte konstigare än att det normala sättet att göra affärer är att betrakta inköpspriset som företagets ensak och inget man redovisar.M MsTake skrev: