40 916 läst · 431 svar
41k läst
431 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Bara för att jämföra så den översta artikeln betalar jag 1406,94 för på mitt Ahlsell konto.
Bruttopris 2620 ex moms.
Med tanke på hur lite vi handlar så lär vi inte ha någon speciellt bra rabatt.
Artikelnummer:
1850429
Lev. artikelnr:
53301033
Bruttopris 2620 ex moms.
Med tanke på hur lite vi handlar så lär vi inte ha någon speciellt bra rabatt.
Koppling rak TA 301, FPL
36x35 FPL KOPPLING RAK 53301-033Artikelnummer:
1850429
Lev. artikelnr:
53301033
Vet ej egentligen, har Bygghemma mer som Bauhaus, utan butik i min värld, men det kan vara fel.Paul-Staffanstorp skrev:
Nja det är nog inte det kunderna önskar normalt. De vill ha hjälp med det och betalde också för det då de faktureras normal timtaxa.Paul-Staffanstorp skrev:
Vilket man också betalar för kostar experten 1000 kr i timmen och åker och handlar en timme så har man ju betalat för expertisen. Att dessutom behöva betala en kraftigt överpris på varorna så att kostar 5000 kr extra är man kanske mindre road av.Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut, därav är jag och de flesta ok att man handlar hos Ahlsell, Dahl, Lundagrossisten etc, men som du själv skriver, låt kunden få ta del av rabatten. Då skiljer det sällan märkbart från webbshopparna, även om det finns enstaka undantag.Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt, var de handlar är inte problemet, gärna grossen om det är bäst, men det är sällan dyrare och framförallt inte 3-4 ggr dyrarePaul-Staffanstorp skrev:
Gjorde ett försök att kolla upp vissa saker på TS lista hos Rinkaby rör men gav upp efter 5 försök då de sakerna jag sökte på inte fanns att finna.
Ponera att rörläggaren skulle hålla på så här, skulle du då vilja betala de timmarna extra istället för att han kanske kan hitta prylarna något billigare men istället debiterar dig fler arbetstimmar och i slutänden ändå får köra till Dahl eller Ahlsell och köpa sakerna ? 🤔
Varför skulle en hantverkare inte kunna handla standardprylar som ändå alltid finns i lager/bilen där? Naturligtvis enbart intressant om det blir billigare där än hos lokal grossist.Paul-Staffanstorp skrev:
Exempelvis 15 mm kopparrör antar jag alla rörmokare har på hyllan.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Då antar du nog fel för det är nog ganska ovanligt att det lagerhålls saker nuförtiden och varför ska det göras när det är lika enkelt att hämta upp vad som behövs på väg ut till ett jobb och någon annan står för lagerhållningen.Alfredo skrev:
Sen tror jag många ggr anledningen även är kombinerad med att när de plockar ut saker hos t.ex Ahlsell, Dahl etc så registreras det oftast direkt in i deras faktureringssystem vilket underlättar enormt när det kommer till den administrativa sidan av att driva företag.
Ska man hålla på och plocka saker från bilen och sen hålla reda på vad som använts till ett projekt när man har tid och sätta sig för att fakturera så är det lätt att det missas saker så de saker som finns i bilen är oftast mer extraprylar som kan "vara bra och ha" typ och då kommer som tillägg på det som redan per automatik kommit in i systemet via direktinköp.
Det gör det vet flera som lagerhåller i sina lokaler för att slippa åka till butiker grossister för att få mer tid att jobba, beställer dom idag innan kl 14:00 så har dom det utkört innan kl 07:00 imorgon bitti vet jag minst två st VVSare som har..Alfredo skrev:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Som sagt så upplever jag inte att det görs oavsett om priserna på nätbutikerna är lägre för det finns andra saker som kostar pengar och en företagare ser till helheten...Alfredo skrev:
Att lagerhålla och fakturera etc. kostar också pengar... och av den anledningen behöver det inte alltid bli mest lönsamt för företaget att köpa in billigt om det skapar lagerkostnader och mer omständiga logistik och faktureringsprocesser.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Jo men då handlar de lik förbannat från typ Ahlsell eller Dahl för jag vet att Dahl i alla fall har den servicen.R Rejäl skrev:
Du kan ju knappast handla från de billiga nätbutikerna med den servicen... då snackar vi oftast flera dagars leverans och det är ingen som reder ut den logistiken utan att den skulle kosta tid och tid är pengar.
Sen är det inte många små egenföretagare som ens har en lagerlokal för de är inte heller gratis.
Tycker inte att du ska skriva så självsäkert om dessa saker då du uppenbart inte verkar ha så bra koll!Paul-Staffanstorp skrev:
Jo men då handlar de lik förbannat från typ Ahlsell eller Dahl för jag vet att Dahl i alla fall har den servicen.
Du kan ju knappast handla från de billiga nätbutikerna med den servicen... då snackar vi oftast flera dagars leverans och det är ingen som reder ut den logistiken utan att den skulle kosta tid och tid är pengar.
Sen är det inte många små egenföretagare som ens har en lagerlokal för de är inte heller gratis.
De flesta jag vet jobbar inte som du, du verkar jobba på lite annorlunda sätt och det får du göra men tro inte att alla gör som du😉
Det köper jag helt och fullt! Kan absolut förstå att prisskillnaden är så pass liten att det inte är lönt att krångla med nätbutiker. Reagerade bara lite på formuleringen "Alla tre är ju webbutiker vilket man inte kan handla ifrån som hantverkare".Paul-Staffanstorp skrev:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Ha ha ha...R Rejäl skrev:
För det första är jag varken rörläggare eller elektriker vilka det oftast handlar om i dessa diskussioner om material, så jag berörs inte överhuvudtaget i detta ämnet.
Men du kan ju knappast påstå med gott samvete att du känner folk i dessa branscher som beställer saker från Bygghemma, Rinkaby rör etc. kl.14 och får det levererat kl.7 dagen efter. 😱🥱
Det finns många sätt att driva företag på men det är inte bara inköpspriset som styr totalkostnaden i slutänden och det begriper jag i alla fall. 🤐

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Självklart är ordet "kan" felvalt för så klart kan vem som helst handla därifrån men jag ville bara förklara poängen med att det kanske i slutänden inte alltid är lönsammast att handla därifrån.Alfredo skrev:
Många härinne stirrar sig blinda på inköpspriset men det finns ju andra parametrar som folk inte alltid tänker på som gör att det i slutänden kanske inte alltid skiljer så mycket.
Dock vidhåller jag att det ibland kan kännas ganska så i överkant men det handlar också väldigt mycket om grossisternas vansinniga utpriser för hur ska en rörläggare få ekonomi i t.ex ett blandarfäste som Ahlsell tar 880kr (ex moms) för och som man kan hitta på Bygghemma för 480kr... inte fan konstigt att folk reagerar... men reagera på rätt sak då och inte på hantverkaren som försöker få ekonomi i sin rörelse.
Toalettstolar är ett annat lysande exempel där rörläggaren betalar mer exkl. moms hos grossisterna än vad kunden kan köpa den för själv inkl. moms från t.ex Bygghemma och där har vi i många år sagt till kunderna att själv köpa hem dem så de finns på plats men det är mycket enklare än alla småsaker som kan komma att behövas.
Där har du några av de saker som är billigare hos byggherrar eller Bauhaus etc, men det är ändå en ytterst liten del av alla varor. Lås från Yale Doorman ska tydligen också vars en sådan. Däremot är inte vanliga vägguttag eller FK dyra hos Ahlsell i verkligheten, i listpriserna däremot...Paul-Staffanstorp skrev:
Dock vidhåller jag att det ibland kan kännas ganska så i överkant men det handlar också väldigt mycket om grossisternas vansinniga utpriser för hur ska en rörläggare få ekonomi i t.ex ett blandarfäste som Ahlsell tar 880kr (ex moms) för och som man kan hitta på Bygghemma för 480kr... inte fan konstigt att folk reagerar... men reagera på rätt sak då och inte på hantverkaren som försöker få ekonomi i sin rörelse.
Toalettstolar är ett annat lysande exempel där rörläggaren betalar mer exkl. moms hos grossisterna än vad kunden kan köpa den för själv inkl. moms från t.ex Bygghemma och där har vi i många år sagt till kunderna att själv köpa hem dem så de finns på plats men det är mycket enklare än alla småsaker som kan komma att behövas.![]()
Men det hör väl ändå till de extrema undantagen? Brukar inte Ahlsells priser till rörläggaren vara ungefär i nivå med priserna hos nätbutikerna? Har jag fel får du gärna ge ett exempel på det blandarfäste du avser.Paul-Staffanstorp skrev:
Observera att jag naturligtvis pratar om Ahlsells faktiska priser och inte om vad som står i någon helt irrelevant prislista.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Just detta blandarfästet är helt färskt och min rörläggare reagerade också enormt häromdagen då han hade för sig att han tidigare betalat typ 3-400 för det men nu fick han betala 880kr ex moms och samma fäste finns hos Bygghemma för 480kr ex moms som sagt.Alfredo skrev:
Men det hör väl ändå till de extrema undantagen? Brukar inte Ahlsells priser till rörläggaren vara ungefär i nivå med priserna hos nätbutikerna? Har jag fel får du gärna ge ett exempel på det blandarfäste du avser.
Observera att jag naturligtvis pratar om Ahlsells faktiska priser och inte om vad som står i någon helt irrelevant prislista.
Alltså det faktiska priset han fick betala var 880kr och han ska ändå ha riktigt bra rabatter.