42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Jag anser att det är som att ta en taxi. Det gäller att veta, tar detta taxi bolag skäliga priser eller är det ett udda taxi bolag som tar överpriser. Och framför allt, kan jag få reda på innan jag påbörjar resan vad jag ska betala när jag kommer fram.B Björkskär skrev:Jag måste argumentera mot ditt (och flera andras) attityd om att bara betala det som du själv anser är skäligt och ta det till tinget.
Det finns redan en väl fungerande instans för det och det är ARN.
(Jag är inte ute efter att starta en diskussion om materialpriser/påslag utan vill inte att vårt samhälle ska gå mot att alla ska stämma varandra hela tiden)
Jag läser ofta ARN utfall och tycker de generellt gör bra ifrån sig med bra motiveringar.
Nej utslaget är inte tvingande men känns ändå som de flesta följer deras rekommendationer.
/ Björkskär
Det är inte sant. Dahl har slutat med detta då de är inte med på upplägget att lura kunder. Ärliga företag behöver inte bakbonus då får de förhandla bättre. Men kommuner och andra företag pressar priser så mycket att företag går inte runt och då uppstår den ogynnsamma konkurrensen.Dowser4711 skrev:
Tja, det är inte ovanligt att man i offentliga upphandlingar måste redovisa både listpriser och sina rabatter.
Därför erbjuder de flesta leverantörer även alternativet att man har en lägre rabatt, men istället får en bonus baserat på hur mycket man handlar...
Satt och diskuterade upplägget med en upphandlingsexpert på FI och konstaterade att det faktiskt är lagligt för leverantören att göra så. Det var lite mer diskutabelt om det verkligen är lagligt för den som lämnar in underlaget i upphandlingen däremot.
Men branschen är skev och ful.
Om den faktura TS visade är det här arbetet är det som någon kommenterade mycket mer än 12 meter rör. Men konsumenttjänstlagen säger att näringsidkaren är skyldig att på begäran redovisa en specificerad räkning. Den bör rimligen visa vad näringsidkaren faktiskt har betalat. Är sedan skillnaden mellan listpris och vad han faktiskt betalat (hans rabatt) borde ARN reagera om skillnaden är orimlig. Att bara visa listpriset kan inte vara vad lagen säger med en specificerad räkning. Vad tror ni andra om det?
Specificerad räkning betyder att allt material ska redovisas inte vad man betalat för sakerna.S Simsgrodan skrev:Om den faktura TS visade är det här arbetet är det som någon kommenterade mycket mer än 12 meter rör. Men konsumenttjänstlagen säger att näringsidkaren är skyldig att på begäran redovisa en specificerad räkning. Den bör rimligen visa vad näringsidkaren faktiskt har betalat. Är sedan skillnaden mellan listpris och vad han faktiskt betalat (hans rabatt) borde ARN reagera om skillnaden är orimlig. Att bara visa listpriset kan inte vara vad lagen säger med en specificerad räkning. Vad tror ni andra om det?
Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).M MsTake skrev:
På standardprylar (rörböjar och liknande) tillför grossisterna inget mervärde jämfört med att handla identiska prylar på biltema och att då ta 200% mer är helt obegripligt.
I de fall de lagerför specialprylar (sådant som måste beställas) kan jag tycka att ett litet påslag kan vara motiverat.
▪️Hm, du får det att låta som det handlar om endast ett par artiklar som behövts inhandlats för jobbet.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
▪️När du väl ”klämmer” fram en bild på följesedeln visar det sig att det är 33 styck olika artiklar som behövts för jobbet. Flera av artiklarna har det behövts fler än en av.
▪️Att i efterhand komma på att ni inte åtnjutit hantverkarens rabatter och hävda att ni skulle haft RÄTT till dem, blir bara konstigt.
▪️Detta är garanterat inte er första deal med en hantverkare och dessa är KÄNDA FÖR ATT OFTAST göra bra affärer på just materialet. Ibland t o m bättre förtjänst än på själva arbetet. OCH detta brukar hantverkarna förklara med att de ”inte skulle gå runt annars” - ha ha ha. (Till det kommer alla saker hantverkaren köper till sina egna projekt, dvs extra uttag av material som kund betalar, men som inte behövs för arbetet kunden beställt. Prova att be hantverkaren att få behålla ”överskottet” av färg, spik, skruv, virke mm, då blir det inte nådigt. Nej dessa ”rester” anser hantverkaren att de är hans, trots att du fått betala för dem.)
▪️Lite samma sak som att hantverkare tar mycket högre priser på offerter för att det finns RUT och ROT. Även det tycker de är helt naturligt att detta ska DE TJÄNA PÅ. Antar att de flesta fått känna på hur mycket offerternas summor stigit, men få agerar därför att det är pengar jag som kund aldrig ska ut med. (Fick just en offert på trädfällning på en summa JAG ALDRIG SKULLE BETALAT om den inte halverades av RUT!)
▪️Har varit tillsammans med hantverkare i olika verksamhetsområden nästan hela mitt liv och jag VET att de alla gör stora vinster på materialet. Detta ser de som en SJÄLVKLAR RÄTTIGHET. Att de skulle dela med sig av rabatterna till kunderna är för de flesta en ”löjlig tanke”.
▪️Att tro att man skulle få betala det priset dom hantverkaren själv betalar eller att priset ligger i närheten av priset på nätsidor där man kan handla själv, det är bara att glömma. Tyvärr.
❤️ Det bästa är att du knyter näven i fickan och inte lägger kraft på detta. Ni har lärt er någonting och nästa gång begär ni in en ungefärlig prisuppgift på material. Låt inte detta förstöra er vår och sommar. Lycka till! ❤️❤️❤️❤️
Jag vet inte alls vilka rabatter dom ger tyvärr.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Jag kan berätta att jag har jobbat på en elgrossist i Norge.
Aldrig jobbat hos en grossist tidigare utan ",vanliga" företag.
Jag sa till min chef: Det är något fel så härligt mycket kan ingen ha i rabatt.
Då förklarade han att dom här listpriserna betalar ingen utan det är för att visa upp för deras kunder så dom kan tjäna pengar på produkterna.
Att de tjänar lite på produkterna är ok tycker jag men det är inte det dom ska tjäna pengar på utan på arbetet.
Dessa 17.000:- är det före eller efter rotavdrag?
7h jobb måste ju bli ett antal tusenlappar.
Det ska betalas arbetsgivaravgift och overheadskostnader.
Även om ni lyckas få fram några nettopriser så kommer ni nog ingenstans med det tyvärr.
Varför måste du veta hantverkarens rabatter?S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Dessa har ju han förhandlat sig till!
Men du kan inte jämföra nätbutiker...S Sara Mal skrev:
Hantverkaren har grejerna i sin bil/förråd eller hämtar vissa delar på grossisten, han har kostnader som lokalhyra, bil och svin, vissa delar måste kastas efter det lågt i bilen för länge för att kunna sälja till kund.
Han ge även en garanti på installationen vilket inte nätbutiker gör. En viss skillnad.
Matrl på 17 har inget med rot att göra!B Bellaisa skrev:Jag vet inte alls vilka rabatter dom ger tyvärr.
Jag kan berätta att jag har jobbat på en elgrossist i Norge.
Aldrig jobbat hos en grossist tidigare utan ",vanliga" företag.
Jag sa till min chef: Det är något fel så härligt mycket kan ingen ha i rabatt.
Då förklarade han att dom här listpriserna betalar ingen utan det är för att visa upp för deras kunder så dom kan tjäna pengar på produkterna.
Att de tjänar lite på produkterna är ok tycker jag men det är inte det dom ska tjäna pengar på utan på arbetet.
Dessa 17.000:- är det före eller efter rotavdrag?
7h jobb måste ju bli ett antal tusenlappar.
Det ska betalas arbetsgivaravgift och overheadskostnader.
Även om ni lyckas få fram några nettopriser så kommer ni nog ingenstans med det tyvärr.
E Ekke018 skrev:Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).
På standardprylar (rörböjar och liknande) tillför
grossisterna inget mervärde jämfört med att handla identiska prylar på biltema och att då ta 200% mer är helt obegripligt.E Ekke018 skrev:Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).
På standardprylar (rörböjar och liknande) tillför grossisterna inget mervärde jämfört med att handla identiska prylar på biltema och att då ta 200% mer är helt obegripligt.
I de fall de lagerför specialprylar (sådant som måste beställas) kan jag tycka att ett litet påslag kan vara motiverat.
I de fall de lagerför specialprylar (sådant som måste beställas) kan jag tycka att ett litet påslag kan vara motivera
Kör på den får du känna på en ännu dyrare läropeng konsument köplagen styr inte över vad man får ta betalt detta ser inget som är onormalt om du tittar på vad mtrl. Specen visar.Fairlane skrev:
Lite oseriöst att handla dessa prylar på Biltema!E Ekke018 skrev:Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).
De flesta hantverkare jag känner bor i villa och kör fin bil. Svenska hantverkare är inte någon fattig underklass.... Tror inte du får med dig så många med snyfthistorier om hur Ahsellpriser är nödvändiga för att inte folks barn ska vara hungriga.🤔2 2masR skrev:Varför skulle han ge er rabatt? Han har väl barn som kanske ni med har som behöver mättas? Vad han har för rabatt hos lundagrossisten är ju hans och inte er rabatt. Han har säkert skickat er listpriser vad det borde kosta till slutkund ( han kanske har 50% rabatt) köper du kläder på HM har de flera hundra % påslag så ser inte riktigt problemet? Har ni begränsad ekonomi gör upp innan vad det ska kosta och begär offert från flera det är inga konstigheter. Visste ni inte det så se det som läro peng!