42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
En liten demonstration i hur Ahlsells system fungerar. Några artiklar ur ovanstående. Jag skapar en kundoffert.
Först visar jag mitt pris.
Sen lägger jag till en marginal på 15% för att jag lägger lite tid på att beställa grejorna.
400:- tar jag således för att hantera inköpet. Det kostar ju ändå en liten slant för mina minuter att knappa in, beställa, hantera fakturan osv.
Men jag är inte helt nöjd så jag tar bort marginalen, väljer bruttopris istället men lägger till en fin rabatt på 30% för kunden.
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas att kunden är gladare för att ha fått 30% rabatt istället för att jag lägger på 15% i marginal...
Allt gör jag direkt i Ahlsells webshop och kan få ut en PDF som jag skickar till kund direkt. Detta, inkl att söka upp varorna, göra offert och skriva inlägget tog mindre än 5 minuter

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen lägger jag till en marginal på 15% för att jag lägger lite tid på att beställa grejorna.

Logga in
Skapa konto
400:- tar jag således för att hantera inköpet. Det kostar ju ändå en liten slant för mina minuter att knappa in, beställa, hantera fakturan osv.
Men jag är inte helt nöjd så jag tar bort marginalen, väljer bruttopris istället men lägger till en fin rabatt på 30% för kunden.

Logga in
Skapa konto
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas att kunden är gladare för att ha fått 30% rabatt istället för att jag lägger på 15% i marginal...
Allt gör jag direkt i Ahlsells webshop och kan få ut en PDF som jag skickar till kund direkt. Detta, inkl att söka upp varorna, göra offert och skriva inlägget tog mindre än 5 minuter
40-200%. Herregud. Tack för att du tittade på det.Tomtom79 skrev:
Att säga att jag missade det i inlägg #2 känns lite fult...Paul-Staffanstorp skrev:
Helt riktigt att det var betydligt mer än vad TS skrev i inlägg #1

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Tycker jag inte för TS skrev ju det i första inlägget och jag avslutade med en smiley som betyder att jag skojade så du behöver inte känna dig överkörd och kränkt. 😘🙏🏼Dowser4711 skrev:
Och ett annat exempel på TS första artikel:Tomtom79 skrev:
En liten demonstration i hur Ahlsells system fungerar. Några artiklar ur ovanstående. Jag skapar en kundoffert.
[bild]
[bild]
[bild]

Logga in
Skapa konto
Det här är min rabatt på Ahlsell.
Värt att notera är att jag råkar ha ett konto där på grund av att en annan leverantör har knutits in hos dem och kräver ett Ahlsellkonto för att skapa ett separat konto hos dem.
Dvs jag har *aldrig* handlat något hos Ahlsell, detta är bara en standard-rabatt som ett litet inaktivt aktiebolag i tech-sektorn får.
En kund som handlar har betydligt större möjlighet att förhandla priset.
(Jobbade tidigare i ett företag som levererar till samma kategori kunder. Det var inte ovanligt med 80-90% rabatt)
Fast " byte av inkommande vatten avstängning." och byte av vattenmätarkonsoll inklusive ventiler och ventilpaket är väl inte nödvändigtvis detsamma?Paul-Staffanstorp skrev:
Själv ska jag byta min gamla ventil mot en ny på inkommande vatten och har bara tänkt att köpa en ny ventil för några hundra. Det kallar jag att byta inkommande vatten avstängning.
Och nejdå, inte överkörd och kränkt. Bara lite förvånad över kommentaren.
Så risig rabatt har du inte på det kontot..😉Dowser4711 skrev:
Och ett annat exempel på TS första artikel:
[bild]
Det här är min rabatt på Ahlsell.
Värt att notera är att jag råkar ha ett konto där på grund av att en annan leverantör har knutits in hos dem och kräver ett Ahlsellkonto för att skapa ett separat konto hos dem.
Dvs jag har *aldrig* handlat något hos Ahlsell, detta är bara en standard-rabatt som ett litet inaktivt aktiebolag i tech-sektorn får.
En kund som handlar har betydligt större möjlighet att förhandla priset.
(Jobbade tidigare i ett företag som levererar till samma kategori kunder. Det var inte ovanligt med 80-90% rabatt)
En slagning hos en annan stor grossist ger oss inköpspris på 939kr på översta kopplingen (årlig inköpsvolym 4-5 milj)
Edit: råkade svara fel skribent
Det jag menar med risig rabatt är att det är en rabatt jag har fått helt utan att ha handlat hos dem, med ett företag som varit tämligen passivt ett par år och *inte* är i byggbranschen.B Björkskär skrev:
Dvs det bör vara den absolut lägsta rabatten man kan få från Ahlsell utan att aktivt ha misskött sig hos dem...
Varför skulle han ge er rabatt? Han har väl barn som kanske ni med har som behöver mättas? Vad han har för rabatt hos lundagrossisten är ju hans och inte er rabatt. Han har säkert skickat er listpriser vad det borde kosta till slutkund ( han kanske har 50% rabatt) köper du kläder på HM har de flera hundra % påslag så ser inte riktigt problemet? Har ni begränsad ekonomi gör upp innan vad det ska kosta och begär offert från flera det är inga konstigheter. Visste ni inte det så se det som läro peng!S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Hela hantverbranchen är uppbyggd så, låg timpeng och höga material påslag. Jag vet, har varit i leverantörs ledet.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Varför ska han lämna rabatt till er förS Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Samtidigt som Ahlsell har mage att säga att listpriset inte är avsett för att användas mot slutkund...Tomtom79 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem
Olika kunder(företag/storlek på företag/inköpsvolymer)har så klart olika pris hos grossisterna. Av konkurrensskäl gentemot konkurrenten avslöjar man inte sina inköpspriser. Det är en fight där ute och handlar om överlevnad, så är det. 🤷🏻♂️
Tja, det är inte ovanligt att man i offentliga upphandlingar måste redovisa både listpriser och sina rabatter.zaltarn skrev:
Därför erbjuder de flesta leverantörer även alternativet att man har en lägre rabatt, men istället får en bonus baserat på hur mycket man handlar...
Satt och diskuterade upplägget med en upphandlingsexpert på FI och konstaterade att det faktiskt är lagligt för leverantören att göra så. Det var lite mer diskutabelt om det verkligen är lagligt för den som lämnar in underlaget i upphandlingen däremot.
Men branschen är skev och ful.
Det finns en mycket bra anledning till att låta hantverkaren stämma dig istället för att gå till ARN - det är skitjobbigt!B Björkskär skrev:Jag måste argumentera mot ditt (och flera andras) attityd om att bara betala det som du själv anser är skäligt och ta det till tinget.
Det finns redan en väl fungerande instans för det och det är ARN.
(Jag är inte ute efter att starta en diskussion om materialpriser/påslag utan vill inte att vårt samhälle ska gå mot att alla ska stämma varandra hela tiden)
Jag läser ofta ARN utfall och tycker de generellt gör bra ifrån sig med bra motiveringar.
Nej utslaget är inte tvingande men känns ändå som de flesta följer deras rekommendationer.
/ Björkskär
ARN kan man pula ihop på en halvtimme medan stämning och inlagor till rätten, följt av förhandling och till sist eventuell rättegång formligen äter tid. Tiden bara försvinner och håller man det som småmål får hantverkaren betalt för en timmes juridisk rådgivning. Minns inte beloppet för juridisk rådgivning som man kan få betala åt motparten men det är typ 1250 kr eller så, och ska dessutom styrkas med faktura. Det fungerar inte med brorsan som rådgivare och kräva ersättning utan det där kan man vara hård med.
Vill man "ge igen" för dåligt bemötande är det ett lysande tillvägagångssätt för alla hobbyrättshaverister. Och det bästa av allt är att det är hantverkaren som måste göra ALLT pappersarbetet, betala in pengarna för stämning (900 kr om jag minns rätt) osv osv osv.
Dessutom tar det minst ett halvår, kanske 2-3 år. Och allt man riskerar förlora är stämningskostnaden (ca 900 kr) och en timmes juridisk rådgivning (ca 1250 kr). Kan säkert åka på ränta också, men det brukar nästan alltid strykas om man kommer överens i sista sekund istället för att gå till dom. Och domaren har en skyldighet att arbeta för uppgörelse.