Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Ahlsells svårbegripliga system med skyhöga priser och varierande storlek på rabatterna har varit i blåsväder här på Byggahus.se. Det finns nämligen hantverkare som utnyttjar upplägget för att ta ut för höga materialpriser till konsumenten. Vi kontaktade Ahlsells för att få deras syn på saken.
Privatpersoner som ska köpa material till husrenoveringen väljer ofta att handla hos de större byggvaruhusen eller specialiståterförsäljare på nätet. Hantverkarna däremot, handlar ofta från andra butiker såsom Ahlsells, Solar och Malmbergs.
Det har vid flera tillfällen förekommit diskussioner kring just Ahlsell i forumet, då deras priser ligger hundratals procent över priserna hos konkurrenterna. Företagen som handlar där får istället kraftiga rabatter, som varierar från ett företag till ett annat. Företagen förhandlar till sig dessa rabatter.
Problemet med detta som gör att diskussioner uppstår är att det verkliga priset döljs för slutkonsumenten. Hantverkarna som handlar där kan ange ett pris på fakturan och sedan skriva att de gett en kraftig rabatt på materialet, trots att de kanske egentligen lagt på en rejäl marginal. Det handlar om att det här systemet kan utnyttjas av mindre nogräknade hantverkare.
Dessutom skriver en medlem att vissa företag fått ut prislistor från Ahlsell som inte stämmer med vad hantverkaren faktiskt betalat, bara för att kunna bevisa för husägaren att de betalat ett visst materialpris.
Läs mer: Rinkaby rör 180 kr, Ahlsells 523 kr?
Vi har tagit kontakt med Ahlsell och bett dem att bemöta de mest allvarliga påståendena som görs i forumet.
Några exempel på kritik mot Ahlsell
Inlägg #24: I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor? Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
Medlemmen useless visar en skärmdump på sitt pris för ett markavloppsför hos Ahlsell, 440,3o kr. Medlemmen Kulle betalar 361,82 kr för samma rör, medan medlemmen altaxis bara betalar 199 kr. Innan rabatt uppger Ahlsell att röret kostar 2590 kr exkl moms.
Inlägg #26: Det är klart att det finns fördelar med Ahlsells. Det är trots allt ett företag som omsätter tiotals miljarder och har ett väl utbyggt leveranssystem i stora delar av Sverige. Men det ändrar inte det faktum att de har en prismodell som är som gjord för att oseriösa hantverkare ska kunna lura sina kunder. Det är möjligt att det inte är skälet till att modellen ser ut som den gör, men den funkar ändå så.
Inlägg #45: Problemet är inte de priser hantverkarna de facto betalar. Problemet är att man har en prislista där alla måste ha minst 85% rabatt för att det över huvud taget ska gå att sälja något. Att en del hantverkare använder grossisternas prislistor som pris till kund är ett känt faktum. Han vägrar betala elfirmans skyhöga påslag
Inlägg #92: Ahlsells modell gör det möjligt och enkelt för hantverkaren att använda tvivelaktig prissättning. Eftersom systemet redan finns skulle jag tro att nya hantverkare som skaffar konto tänker att såhär gör nog alla andra. Vill minnas att Ahlsell dessutom kan förse dig med en faktura på listpriset är ännu mer skevt...
Ahlsell bemöter kritiken
Vi tog som sagt kontakt med Ahlsell. De valde att inte svara direkt på våra frågor utan gjorde istället ett mer generellt uttalande.
- Tyvärr kan vi inte bemöta varje kommentar eller påstående i tråden men jag hoppas att nedanstående gör det lite enklare att förstå varför vi använder en bruttoprislista gentemot våra cirka 100 000 kunder, säger Karin Larsson, ansvarig för extern kommunikation hos Ahlsell.
Hon säger att det inom distributions- och grossisthandel är vedertaget att arbeta med bruttoprislista. Detta eftersom man vill uppnå fungerande rabattstrukturer vid volymaffärer.
- Ahlsell är en distributör mot professionella kunder (BtB) inom segmenten VVS, El och Verktyg & Förnödenheter. Vi har en produktportfölj som omfattar fler än en miljon artiklar som är fördelade på ett antal tusen delsortiment. Vår bruttoprislista bygger således på de bruttopriser vi får från våra drygt 3 000 leverantörer, säger Karin och fortsätter:
- Bruttoprislistan är endast relevant i relation till våra köpande proffskunder. Hur våra kunder prissätter sina tjänster mot sina kunder (privata, företag, statliga eller kommunala) varken kan eller får vi inte påverka.
De anser vidare att de har en god transparens avseende priserna. Detta eftersom det finns konkurrenter där man kan se att det finns de som ligger lägre i pris.
- Vi menar att pristransparensen, på i princip samtliga varor vi säljer, är fullständig. Det är en hård konkurrens inom bygg/järn/installationshandel, vilket gör att både våra kunder och slutkunder, kan söka marknadspris på produkterna precis närsomhelst, t.ex via webben. Det viktiga som slutkund, t.ex du, är inte vilken rabatt våra kunder får från oss, utan vilket pris du får betala för arbetet i sin helhet.
Tackla oseriösa hantverkare
Oavsett vad man tycker om detta kan det vara bra att ha i åtanke att den här problematiken existerar.
Vad kan då du som konsument göra? Kolla med din hantverkare vilken återförsäljare denna använder och säkerställ att materialet inhandlas till rimliga priser. Se till att du får kvitto på inköpt material. Avtala i förväg om ett ev. påslag på materialpriset.
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite. När du väl får fakturan är det svårt att sätta hårt mot hårt. Du måste då bestrida fakturan. Nekar företaget till prissäkning är nästa steg att ta det till Allmäna reklamationsnämnden och eventuellt göra en rättslig process av det.
Behöver du rådgivning kan du vända dig till forumet på Byggahus.se eller en konsumentvägledare. Hallå konsument
Kommentarer
1243