139 245 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Nu har jag inte mycket eefarenhet med handverkare,men när vår värmepump gick sönder (kompressorn), frågade jag 2 firmor om priset.
Båda kom med offert med pris för arbete och pris för delarna. Jag jämförde båda offerter och upptäckte att den billigaste hade med fel delar som hörde till en annan model. Då valde jag den dyraste. De fakturerade ecakt offrerat pris.
De var färdiga snabbare än beräknat så hade säkert bra marginal på jobbet. Sedan bryr jag mig inte hur mycket de la på inköpspriset av delarna, eftersom jag visste deras pris i förväg.
Det är ungefär så jag förväntar mig en elektrikeroffert med.
Båda kom med offert med pris för arbete och pris för delarna. Jag jämförde båda offerter och upptäckte att den billigaste hade med fel delar som hörde till en annan model. Då valde jag den dyraste. De fakturerade ecakt offrerat pris.
De var färdiga snabbare än beräknat så hade säkert bra marginal på jobbet. Sedan bryr jag mig inte hur mycket de la på inköpspriset av delarna, eftersom jag visste deras pris i förväg.
Det är ungefär så jag förväntar mig en elektrikeroffert med.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Det är väl upp till hantverkaren i fråga att räkna ut det. Men det blir ju inte en skäligare timpenning bara för att den är låg och sedan måste vinsten göras på materialet. Det är ju summan på sista raden man som konsument betalar oavsett.D David Kuling skrev:
Det här har ju tjatats om i den här tråden till leda redan, men det är inte en billigare faktura vi är ute efter, vi vill ha transparens. Enklaste sättet att jämföra två hantverkares kostnad är timpriset, men om man då inte vet materialpåslaget är timpriset helt oväsentligt.
Jag råkade ramla på en gammal artikel i elinstallatören
https://www.elinstallatoren.se/2018/09/rabatterna-kan-bryta-mot-lagen/
Men det känns inte som att något har ändrats direkt efter detta.
https://www.elinstallatoren.se/2018/09/rabatterna-kan-bryta-mot-lagen/
Men det känns inte som att något har ändrats direkt efter detta.
"VILKA ÅTGÄRDER TÄNKER KONSUMENTVERKET VIDTA?Mikael_L skrev:
–Vi ska titta på om prismarknadsföringen av tjänsterna kan vara vilseledande, säger Gabriella Fenger-Krog."
Om någon orkar och känner sig manad kan den ju dra iväg ett mail till Gabriella Fenger-Krog på Konsumentverket och fråga vad de hittade när de hade tittat klart.
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
Fast vad ska någon kunna göra åt saken? Finns ingen myndighet som kan styra upp att en del använder prisverktyget som nån prislista de använder för att lägga på ännu mer.
Även om Ahlsells skulle göra rabattsystemet dolt så är det ingen som hindrar en del att lägga på enorma marginaler. Det i sig är fortfarande inte förbjudet. Om man nu inte kan bevisa regelrätt ocker då.......
Även om Ahlsells skulle göra rabattsystemet dolt så är det ingen som hindrar en del att lägga på enorma marginaler. Det i sig är fortfarande inte förbjudet. Om man nu inte kan bevisa regelrätt ocker då.......
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
Fast det stora problemet är ändå att kunder många ggr inte begär priser på allt........tyvärr utnyttjar ju branschen detta och skyller på allt möjligt. Skulle kunderna bli hårdare och begära priser på papper och kunna jämföra så skulle alla vara tvungna att tillhandahålla detta. Säg att alla kunder skulle rata de som inte vill ge pris i förväg och de blir utan jobb. Då skulle nog de flesta få tid........
Det är knappast vettigt att flera hantverkare ska räkna på varenda litet jobb och lämna fastpriser. Det bör gå att ta jobb på löpanderäkning och ändå debiteras rimligt. Eller i alla fall få tillgång till materialpriser. Inte en rabatt på en ”grossistprislista” som varken är tillgänglig, har verkliga priser eller kommer från en grossist.
Ett problem är ju också att hantverkarna har incitament att välja vissa produkter. Det låser in hela systemet och gör det svårt att pressa priserna på material. Det är svårare för byggherren att köpa in från andra länder eller använda saker de kom över till billigt pris.JanneJanne123 skrev:
Jag misstänker att uppläggets syfte egentligen är att ge grossisterna kontroll över vilka produkter som säljs och till vilket pris. Tyvärr får det massor av konstiga konsekvenser när hantverkare är nästan mer intresserade av säljjobbet åt grossisterna än att vara hantverkare.
Det vore väldigt intressant att se om andra länder har liknande system. De hantverkare jag jobbat med i UK hade aldrig sådana begränsningar de jobbade med det som speccats.
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
det finns säkert många vägar att gå men man kan inte bara skylla på ahlsells menar jag...........Men som det är nu så kommer ju inget att ske om inte kunderna också inser sin roll. Man kan ju inte hålla på och mena att staten ska styra upp det. Blir företagarna mer vana på att räkna jobb så får man till slut fram schablon summor på många vanliga jobb. Man behöver inte räkna på varenda klamma för det.D Daniel 109 skrev:Det är knappast vettigt att flera hantverkare ska räkna på varenda litet jobb och lämna fastpriser. Det bör gå att ta jobb på löpanderäkning och ändå debiteras rimligt. Eller i alla fall få tillgång till materialpriser. Inte en rabatt på en ”grossistprislista” som varken är tillgänglig, har verkliga priser eller kommer från en grossist.
Skyllde jag på Ahlsells?
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
nej det sa jag aldrig även om det var dig jag citerade. Jag pratar ju bara generellt om hur det är. Alla vill ju att "andra " ska styra upp detta, Så att man som kund bara ska kunna luta sig tillbaks förvissad om att man aldrig ska kunna bli lurad. Det är ganska svenskt att tänka så..........Att vi är där vi är idag beror även på kunderna. Inte bara företagen. Man skapar ju liksom en grund för att de som lägger på mycket kan göra det. Sen kan man ju såklart ha åsikter om att de inte borde göra det oavsett vad kunderna gör och inte men det är ju ett tyckande som aldrig har nåt slut.........D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt i linje med EUs konsumentlagstiftning. Konsumenterna är amatörer och ska inte behöva finna sig i att bli lurade av proffsen. Proffsen ska helt enkelt agera professionellt.S Stefan1972 skrev:
Några exempel på EUs lagstiftning för konsumentskydd.
https://europa.eu/youreurope/citize...ment/unfair-commercial-practices/index_en.htm
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-treatment/unfair-pricing/index_en.htm
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-treatment/unfair-contract-terms/index_en.htm
Medlem
· Västernorrland
· 10 929 inlägg
förvisso men det innebär ju inte att man kan luta sig tillbaks för det. Nu är det ju inte alla som saltar notorna utan många sköter det bra. men de som fortsätter gör det ju enbart för att många kunder litar lite väl mycket på "samhället" Att riva upp himmel och jord för att det finns regler är det ju ingen som gör om det nu inte handlar om väldigt mycket pengar. Kan ju ta år att få rätt och det kan kosta en del och under tiden har företaget antagligen gått i konkurs.....N Nerre skrev: