140 363 läst · 1 243 svar
140k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Unikt namn skrev:
haha, nä så ”mätt och glad” är inte jag!Unikt namn skrev:
/Peter
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
Hantverkaren skall fakturera sina kunder för sitt arbete. Det är ett utmärkt sätt att tjäna pengar och ett sätt som fungerar för många yrkesgrupper. Sen som hantverkare så betyder det ofta en verktygsbas för de arbete som är vanligast förekommande, kostnaden för dessa verktyg bör som jag ser det ingå i timdebiteringen. Special/sällanmaskiner faktureras vid sidan om, även om se ägs av hantverkaren. Bilen debiteras med en rimlig milersättning, där bör verkligen 35kr/mil räcka och tiden för körning får förhandlas. Det är helt orimligt att en hantverkare som jobbar heldagar hos en kund konsekvent åker bil på fullt betald arbetstid, det är lika orimligt att han inte gör det på arbete som är delar av dagen. Det som dock är helt orimligt men extremt vanligt är att kunden på förmiddagen betalar för körningen åt båda hållen och sen betalar en kund på eftermiddagen samma körning en gång till, både tid och mil.D David Kuling skrev:
Men igen, generellt….. hantverkaren skall förvänta sig sin lön från sina fakturerade timmar.
helt riktigt, pratade generellt vad jag av egna erfarenheter upplever är vanligast. Men oavsett hur det faktureras så lär totalsumman bli densamma.F fribygg skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
Du ser inte ett problem att en hantverkare, egen eller anställd köper en pryl och fakturerar enligt en @ordinarie prislista” som dom sen har 82% rabatt på och samtidigt kan kunden själv kan gå till en återförsäljare som säljer till privatkunder och köpa den till 50-60% av vad hantverkaren fakturerar? För har du problem att förstå att det är en icke fungerande arbetsmodell så finns det liksom inte mer att säga. Läs tråden.P Peterlandstrom skrev:Japp, jag jobbar med att sälja arbetskläder. Står i
Tja, Jag diskuterade att hantverkarnas rätt att få påslag på material som dom gör oavsett vilken grossist dom handlar hos. Vad Ahlsell har för priskalkyl har jag ingen jävla aning om men gissningsvis så gäller väl att tjäna pengar även i deras intresse?! om dom säljer spik till kund utan massiv rabatt tjänar dom mer ju högre prislista dom har för att kunna ge mer rabatt till kund med avtal och vara mer konkurrenskraftig men gissar på att det är mångt mycket mer komplext än så och mångt mer komplext än att hjälpa några fula fiskar lura oss lekmän på lite dyrare material. Likaså med andra grossister. Det är ju drakar vi pratar om.
Jag för min del vet inte exakt vad som behövs, därför jag blev medlem på den här sidan för att få hjälp i hur jag ska göra saker och vad som behövs när jag väljer att göra själv. Så för mig är expertis värd något också i att dom köper rätt saker i rätt mängd. Men det kan också vara för att jag är rätt oerfarenen och ivrig så kommer oftast hem med fel saker och fel mängd. Men utöver det så tror jag helt enkelt marknadspriserna på deras arbetstid har hög konkurrens och pressas därför ohållbart lågt. Därför behöver man tjäna pengar på materialet. Men sen är det ju en tjänst i sig. Men i slutändan, dom driver företag som ska tjäna pengar. Om dom slutar fakturera för materialet så höjs timpengen. Det är ju den enkla ekvationen. Och så kan man ju tycka att det hade varit jättebra men marknaden ser inte ut så men du som kund kan säkert prova prata med din hantverkare och se om ni kan hitta en lösning som lägger mer kostnad på arbetstid och mindre på materialD David Kuling skrev:
Så du är distriktchef försäljning för Ahlsell och försvarar Ahlsell i en tråd som kritiserar deras rabattsystem?P Peterlandstrom skrev:
Det känns som du är jävig i frågan. Undrar vad @Marlen Eskilsson tycker
men snälla, läs nu om allt väldigt noga. Från början till slut.harry73 skrev:
harry73 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
Snarare tvärt om, det har varit omöjligt att få tag i kompetenta hantverkare inom rimlig tid så din analys är fel. Der är inte pressade priser, snarare en prissättning relaterad tillgång och efterfrågan. Och upp på det blåsa kunder på oförädlade shelf products.P Peterlandstrom skrev:Jag för min del vet inte exakt vad som behövs, därför jag blev medlem på den här sidan för att få hjälp i hur jag ska göra saker och vad som behövs när jag väljer att göra själv. Så för mig är expertis värd något också i att dom köper rätt saker i rätt mängd. Men det kan också vara för att jag är rätt oerfarenen och ivrig så kommer oftast hem med fel saker och fel mängd. Men utöver det så tror jag helt enkelt marknadspriserna på deras arbetstid har hög konkurrens och pressas därför ohållbart lågt. Därför behöver man tjäna pengar på materialet. Men sen är det ju en tjänst i sig. Men i slutändan, dom driver företag som ska tjäna pengar. Om dom slutar fakturera för materialet så höjs timpengen. Det är ju den enkla ekvationen. Och så kan man ju tycka att det hade varit jättebra men marknaden ser inte ut så men du som kund kan säkert prova prata med din hantverkare och se om ni kan hitta en lösning som lägger mer kostnad på arbetstid och mindre på material
Om så är fallet är det väl väldigt bra att Peter är här i tråden? Då har han ju chansen att förklara rabattsystemet. För egen del är jag alltid öppen för att ändra åsikt om något ifall jag presenteras argument som håller. Hittills har jag dock inte sett ett enda sådant från någon som försvarar grossisternas system.harry73 skrev:
P Paxman skrev:Om så är fallet är det väl väldigt bra att Peter är här i tråden? Då har han ju chansen att förklara rabattsystemet. För egen del är jag alltid öppen för att ändra åsikt om något ifall jag presenteras argument som håller. Hittills har jag dock inte sett ett enda sådant från någon som försvarar grossisternas system.
herregud, jag talar varken för ahlsell eller någon annan grossist. Är det ingen som fattar ironi? oavsett om jag heter Petter eller PETER och säljer arbetkläder och är eller inte är distriktschef???!!! Vart fan det nu kom från. Så försvarar jag först och främst inte nå grossistpriser. Jag försvarade denna hemska syn på att ”alla hantverkar lurar mig” som verkar vara ett kollektivt tycke i den här tråden och ville nyansera debatten kring just det. För att en hantverkare ska gå runt så måste dom tjäna pengar, om dom har ett påslag på material för att timpriset inte räcker så är det väl pga en anledning, marknad eller dylikt. Om jag söker på alla bolag på de lokala snickarna, rörmokarna och elarna så är det ju inte så att dom tjänar orimliga pengar för att dom bedrar alla kunder. Ett företags syfte är ju att tjäna pengar, annars finns det inte och antingen så har man påslag på materialen eller så har man påslag på något annat. Det är väl inte skitsvårt att förstå.P Paxman skrev:Om så är fallet är det väl väldigt bra att Peter är här i tråden? Då har han ju chansen att förklara rabattsystemet. För egen del är jag alltid öppen för att ändra åsikt om något ifall jag presenteras argument som håller. Hittills har jag dock inte sett ett enda sådant från någon som försvarar grossisternas system.
Du verkar, precis som de flesta andra som försvarar detta, inte ha läst eller förstått kritiken som framförs. Ingen har ifrågasatt att hantverkarna måste ta betalt så de går runt, gör det bara på ett hederligt sätt!P Peterlandstrom skrev:herregud, jag talar varken för ahlsell eller någon annan grossist. Är det ingen som fattar ironi? oavsett om jag heter Petter eller PETER och säljer arbetkläder och är eller inte är distriktschef???!!! Vart fan det nu kom från. Så försvarar jag först och främst inte nå grossistpriser. Jag försvarade denna hemska syn på att ”alla hantverkar lurar mig” som verkar vara ett kollektivt tycke i den här tråden och ville nyansera debatten kring just det. För att en hantverkare ska gå runt så måste dom tjäna pengar, om dom har ett påslag på material för att timpriset inte räcker så är det väl pga en anledning, marknad eller dylikt. Om jag söker på alla bolag på de lokala snickarna, rörmokarna och elarna så är det ju inte så att dom tjänar orimliga pengar för att dom bedrar alla kunder. Ett företags syfte är ju att tjäna pengar, annars finns det inte och antingen så har man påslag på materialen eller så har man påslag på något annat. Det är väl inte skitsvårt att förstå.
Detta har ältats så många gånger tidigare att det blir tröttsamt. Försök sätta dig in i kritiken först.
Administrator
· Skåne
· 7 906 inlägg
Tack, @harry73 . Som du säger så är detta ett forum för konsumenter och företag tillåts inte diskutera. Nu är Ahlsells representant avstängd.harry73 skrev:
Vill företaget rätta ut missförstånd ska ett svar mailas till support@byggahus.se så publicerar någon i forumledningen svaret.
ok tack för svar, men vad tycker du i pengar alltså svenska kronor en rimlig timpenning som en hantverkare kan ta från dig som kund. Förslagsvis en elektriker eller en snickare. Men fokusera på ett snickerijobbF fsn skrev:Hantverkaren skall fakturera sina kunder för sitt arbete. Det är ett utmärkt sätt att tjäna pengar och ett sätt som fungerar för många yrkesgrupper. Sen som hantverkare så betyder det ofta en verktygsbas för de arbete som är vanligast förekommande, kostnaden för dessa verktyg bör som jag ser det ingå i timdebiteringen. Special/sällanmaskiner faktureras vid sidan om, även om se ägs av hantverkaren. Bilen debiteras med en rimlig milersättning, där bör verkligen 35kr/mil räcka och tiden för körning får förhandlas. Det är helt orimligt att en hantverkare som jobbar heldagar hos en kund konsekvent åker bil på fullt betald arbetstid, det är lika orimligt att han inte gör det på arbete som är delar av dagen. Det som dock är helt orimligt men extremt vanligt är att kunden på förmiddagen betalar för körningen åt båda hållen och sen betalar en kund på eftermiddagen samma körning en gång till, både tid och mil.
Men igen, generellt….. hantverkaren skall förvänta sig sin lön från sina fakturerade timmar.