139 255 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
kommer ändå inte från poängen, hantverkare behöver tjäna på material också. Sen är det väl inga konstigheter att man betalar för tjänsten att dom med sin expertis köper rätt grejer åt en?! Hela världen funkar ju med påslag. Och har man problem med det så köp grejerna själv och lycka till med att hitta en hantverkare som utför det.F fsn skrev:
samma gäller snickaren som köper från beijer eller bygma, samma gäller elarn som köper på elektoskandia etc…
det är inte att syssla med något bedrägeri. Summan blir densamma även om h kostnaden i stället är skyhög. Men som sagt, köp grejerna själv och lej hantverkaren så är ju problemet löst så får du i stället betala en högre h penningP Paxman skrev:Det är inte en mänsklig rättighet att tjäna pengar på sitt yrke. Om man inte kan driva en firma framgångsrikt utan att fiffla med debiteringen för att vilseleda sina kunder så kanske man bör se sig om efter någon annan sysselsättning. Argumenten "så har vi alltid gjort", "så gör alla andra" och andra mer eller mindre fantasifulla/lösa bortförklaringar rättfärdigar inte en yrkeskultur som är omoralisk.
F fribygg skrev:
Tackar!
Nä, det tror jag inte. Men det är ju helt bisarr diskussion. Vad har man för verklighetsuppfattning? Foliehattarna på eller oförstånd? En hantverkare måste tjäna pengar för att firman ska gå runt, de kan likväl ta nettonoll för materialet och höja timpriset supermycket. Men då gnälls det i stället på hur dom har mage att sätta ett så högt timpris.
Kolla upp på allabolag så är det inga fantasimarginaler som hantverkarna lever på och dom måste tjäna pengar, annars finns dom inte.
Seb hurvida de handlar på ahlsell, beijer, bygma, elektoskandia eller annan grossist är saken densamma. Hela ledet ska ha sina påslag för att gå runt.
Obs, jag är inte hantverkare och varken äter någon gratisburgare eller fikar på grossen. Kontorsnisse och hobbysnickare
problemet är väl just det, att timpriserna pressas ner för att man jämför, i stället lägger alla sig på samma låga timpris och får lägga på marginaler för material. Men det är ju inget en hantverkare kan styra utan vi som kunder. Då måste vi ställa andra krav. Prisgaranti på materialet och be dom höja h penningen kanske?tommib skrev:Har semestern börjat?
Den här, och nästan alla likadana trådar, bottnar i att det är en ohederlig prissättning. Om en hantverkare måste ta 2000 kr/tim för att gå runt, säg det rakt ut så att det går att jämföra. Tjafsa inte runt med "du ska få rabatt (på Ahlsells bruttoprislista)", det är rent bedrägligt beteende. När en privatperson köper eluttag eller rördelar så jämför man, helt naturligt, med vad exakt samma delar kostar på Bauhaus eller Hornbach. Då är det också exakt samma delar, och inte ens en jämförelse med näthandeln.
Privatbranschen är svår när det gäller småjobb, helt klart. Det blir dock inte bättre av att försöka bluffa för kunderna.
Nej, det måste de faktiskt inte. De kan ta in sin vinst på det arbete de anlitas för att göra.P Petterlandstrom skrev:kommer ändå inte från poängen, hantverkare behöver tjäna på material också. Sen är det väl inga konstigheter att man betalar för tjänsten att dom med sin expertis köper rätt grejer åt en?! Hela världen funkar ju med påslag. Och har man problem med det så köp grejerna själv och lycka till med att hitta en hantverkare som utför det.
samma gäller snickaren som köper från beijer eller bygma, samma gäller elarn som köper på elektoskandia etc…
Hej,P PappasHammare skrev:
Inget troll här inte. Läste diskussionen för första gången och tyckte det var en väldigt onyanserad diskussion. Men att det råkade vara mitt första inlägg är för att jag oftast bara läser och använder den gemensamma kunskapen som detta forum består mig i mitt hobbysnickrande. Lär mig otroligt mycket av människor som är bättre än mig på saker jag behöver hjälp med. Och i det här fallet kändes det som att jag kunde hjälpa andra, ekvationen är simpel. Precis som huvudämnet i tråden. Företag måste få tjäna pengar, det är inte fult. Sen att man tycker det är fult för att man har missförstått ekvationen är en annan sak. Många inlägg handlar om att dom anser att man betalar bara hantverkaren för jobbet men att dom lurar en på pengar när dom har påslag på materialet. Här försöker jag förklara en poäng, att dom ser det på fel sätt då prissättningen inte funkar så för någon hantverkare. De räknar med att kunna tjäna på materialet för att h kostnaden inte täcker upp det. Varför är det så då måntro? Jo för att vi som kunder har pressat h priserna för att det är ett jämförbart tal. Min poäng är alltså att sluta se det som att snickaren lurar dig och acceptera att prissättningen ser ut som den gör alternativt köpa materialet själv och betala högre h kostnad alternativt komma överens med hantverkaren du lejer att materialkostnaden ska vara nettonoll och att han i sin tur får räkna på en h peng som täcker upp det arbetet han ska utföra.
ja det spelar ingen roll, vad är det du är ute efter? att få det billigare? det blir det ju inte oavsett hur det listas.FredrikR skrev:
Det är väll bara säga till hantverkaren som ska göra jobbet åt dig att lägga mer på själva arbetskostnaden.
det är inte farligt att prata med folk man anlitar.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 033 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 033 inlägg
Så om du inte är ett troll som jobbar på Ahlsell så kan du kanske förklara själva grundfrågan.P Peterlandstrom skrev:Hej,
Inget troll här inte. Läste diskussionen för första gången och tyckte det var en väldigt onyanserad diskussion. Men att det råkade vara mitt första inlägg är för att jag oftast bara läser och använder den gemensamma kunskapen som detta forum består mig i mitt hobbysnickrande. Lär mig otroligt mycket av människor som är bättre än mig på saker jag behöver hjälp med. Och i det här fallet kändes det som att jag kunde hjälpa andra, ekvationen är simpel. Precis som huvudämnet i tråden. Företag måste få tjäna pengar, det är inte fult. Sen att man tycker det är fult för att man har missförstått ekvationen är en annan sak. Många inlägg handlar om att dom anser att man betalar bara hantverkaren för jobbet men att dom lurar en på pengar när dom har påslag på materialet. Här försöker jag förklara en poäng, att dom ser det på fel sätt då prissättningen inte funkar så för någon hantverkare. De räknar med att kunna tjäna på materialet för att h kostnaden inte täcker upp det. Varför är det så då måntro? Jo för att vi som kunder har pressat h priserna för att det är ett jämförbart tal. Min poäng är alltså att sluta se det som att snickaren lurar dig och acceptera att prissättningen ser ut som den gör alternativt köpa materialet själv och betala högre h kostnad alternativt komma överens med hantverkaren du lejer att materialkostnaden ska vara nettonoll och att han i sin tur får räkna på en h peng som täcker upp det arbetet han ska utföra.
Varför Ahlsell måste hjälpa hantverkarna att överprisa materialet med dubbla prislistor? Kan inte hantverkarna klara av att lägga på en viss summa själva?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 661 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 661 inlägg
P Peterlandstrom skrev:kommer ändå inte från poängen, hantverkare behöver tjäna på material också. Sen är det väl inga konstigheter att man betalar för tjänsten att dom med sin expertis köper rätt grejer åt en?! Hela världen funkar ju med påslag. Och har man problem med det så köp grejerna själv och lycka till med att hitta en hantverkare som utför det.
Du är hantverkare själv förstår jag?
Nej, hantverkaren behöver absolut inte tjäna på materialet, speciellt inte på det sättet dom gör det genom att åka till grossisten på tid som du betalar dom för, äter frukost på tid som du betalar dom för, får kickback på grejer dom köper på din bekostnad mm. Vad fan har du fått de dumheterna ifrån att en hantverkare måste tjäna pengar på materialet? Jävla "livet på en räkmacka" mentalitet.
Redigerat: