Synd att dom inte säljer dunkar på systembolaget så man kan jämföra...




Skärmklipp av en produkt visas som "Kexchoklad" på Systembolagets webbsida, felaktigt listad som alkoholfri dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 3 till
  • Laddar…
På mitt kvitto från coop nära igår kostade 100g kexchoklad 9kr
 
Men hur skickliga är Ahlsell egentligen?

Vinstmarginal på 11%
Bruttovinstmarginal 27%
27% är pengarna de tjänar totalt på försäljning.
11% är det som är kvar efter att löner och hyror betalats.

Några stora kunder måste ha förhandlat till sig enorma rabatter, som alla småkunder får betala med hutlösa priser.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag borde handla mer på Ahlsell. Mycket bättre rabatt än på ICA...
Bilden måste vara en synvilla för Johan Stille på Ahlsell säger:

En skärmdump av text från en diskussionstråd som citerar Johan Stille om serviceassortimentet.
 
  • Haha
  • Gilla
Jan Andersson8 och 2 till
  • Laddar…
Inte bara Ahlsell som har detta system , jag har suttit som säljare på en stor grossist och sålt produkter med uppåt 94% rabatt , men ändå tjänat pengar.

sluta gnäll på Ahlsell , det är ju helt upp till varje enskild företagare att handla där eller inte.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Ahlsell blåser sina kunder genom att sälja 8*55 gram kexchoklad, men framställa det som att det är 8*60 gram. Vilka skojare!
 
S Simonstahl skrev:
Inte bara Ahlsell som har detta system , jag har suttit som säljare på en stor grossist och sålt produkter med uppåt 94% rabatt , men ändå tjänat pengar.

sluta gnäll på Ahlsell , det är ju helt upp till varje enskild företagare att handla där eller inte.
Två fel är inte lika med ett rätt.:rolleyes:
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ahlsell blåser sina kunder genom att sälja 8*55 gram kexchoklad, men framställa det som att det är 8*60 gram.
Blåser och blåser. De redovisar differentierade produktbeskrivningar.


Del av förpackning med texten "Choklad" och priset "0.05€".


Text på bild som beskriver innehållet i en kexchoklad, 60 gram per styck, med åtta stycken i förpackningen.

Det är precis som med deras prislistor. De har olika syften och olika användningsområden. :cool:
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
Skumpe
S Simonstahl skrev:
Inte bara Ahlsell som har detta system , jag har suttit som säljare på en stor grossist och sålt produkter med uppåt 94% rabatt , men ändå tjänat pengar.

sluta gnäll på Ahlsell , det är ju helt upp till varje enskild företagare att handla där eller inte.
Vilket skitsnack; "om du inte gillar vårt icke-transparenta och riggade system behöver du inte handla där".

Jo det är just vad folk behöver nämligen alla de som anlitar hantverkare och blir grundlurade med hjälp av det här systemet.

Men du ska ha credd för att du vågar ta Byggahus mest hatade fenomen i försvar. För mig och många andra är detta en del av branschen som moraliskt är bedrägeri och även juridiskt borde vara så.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 5 till
  • Laddar…
Skumpe
Alfredo Alfredo skrev:
Blåser och blåser. De redovisar differentierade produktbeskrivningar.


[bild]


[bild]

Det är precis som med deras prislistor. De har olika syften och olika användningsområden. :cool:
Inspirerade av amerikansk politik borde de kanske lansera begreppet "alternativa priser".
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E
Skumpe Skumpe skrev:
Vilket skitsnack; "om du inte gillar vårt icke-transparenta och riggade system behöver du inte handla där".

Jo det är just vad folk behöver nämligen alla de som anlitar hantverkare och blir grundlurade med hjälp av det här systemet.

Men du ska ha credd för att du vågar ta Byggahus mest hatade fenomen i försvar. För mig och många andra är detta en del av branschen som moraliskt är bedrägeri och även juridiskt borde vara så.
Med det synsättet tvingas jag, som försöker undvika det, handla av Nestlé för att företaget där jag är kund handlar av Nestlé.
 
Skumpe
E Emil_K skrev:
Med det synsättet tvingas jag, som försöker undvika det, handla av Nestlé för att företaget där jag är kund handlar av Nestlé.
Vad gaggar du om? Var är alla upprörda människor som känner sig lurade av rabatterna på matvaror? Är du ens med på vad som diskuteras?
 
E
Jag förstår vad folk i den här tråden är arga på, men jag förstår inte varför. Som konsument är jag ju själv inte kund hos min hantverkares materialleverantör, jag är kund hos hantverkaren, och det är dennes priser jag antingen accepterar eller inte.
 
tommib
Ska vi ta det igen?

Det folk blir arga på är att hantverkaren säger att "bruttopriset" (vad nu det är) är si och så på den här artikeln enligt Ahlsells prislista men du får 15 % rabatt på det. Att hantverkaren sedan har 90 % rabatt på den artikeln lämnas därhän.

Killen från Ahlsell säger det ju själv att deras system bygger på att ge stora rabatter och pratar om att "bruttopriset har dragit iväg". Det skulle vara extremt intressant att se vad exakt "bruttopriset" är i hans värld och varför det har dragit iväg. Det har helt uppenbart ingen koppling till något verkligt pris som betalas av någon, mer än någon enstaka blåst kontantkund.

"Men varför avtalar ni inte att ni betalar 10% påslag på hantverkarens inköpspriser då?"
För att det är väldigt svårt att veta vad hantverkaren betalar när man per automatik erbjuds en prislapp att visa för slutkund och en helt annan faktura som företaget faktiskt betalar.

"Men varför kollar ni inte hantverkarens prislistor då?"
För att ingen visar upp några sådana. Ofta med hänvisning till att det är tiotusentals artiklar och att det blir omöjligt att hålla reda på eller något annat. Som privatperson, innan man blir bränd första gången av sånt här, så tänker man att hantverkare har samma pris på eluttagen och klämringskopplingarna som man ser på hyllan på de stora byggaffärerna, eller möjligen lite bättre för att de köper mycket. Man tror inte att folk ska vara så förslagna. Och ja, det är exakt samma produkter som går att köpa på bägge ställena.

Ahlsell och andra detaljister i byggbranschen (Daniel 109 har rätt i detta, de är inte grossister) har fördelar, som t.ex. extensiva fysiska lager i någorlunda centrala lokaler och väldigt bra tillgänglighet samt bra stödsystem som spar tid för hantverkarna. Detta är värt att betala extra för, inget ord om det. Problemet är just denna enorma ohederlighet i hur man redovisar sina priser.
 
  • Gilla
reez och 13 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Jag förstår vad folk i den här tråden är arga på, men jag förstår inte varför. Som konsument är jag ju själv inte kund hos min hantverkares materialleverantör, jag är kund hos hantverkaren, och det är dennes priser jag antingen accepterar eller inte.
Jag kan ju upprepa mitt exempel som jag postat två gånger tidigare i tråden. Det är alltså Cecilia i exemplet som visar felet med Ahlsells bruttoprislista:

En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).

Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.

Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.

Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)

Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.


Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.

Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.

Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.

Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.