LRF är ju en samling väldigt små kunder som har ett gemensamt avtal. Så det är inte konstigt att det inte är det bästa.

Fast syftet med ett gemensamt avtal för många små kunder är ju att få storkundens fördelar. Om man då får sämre eller samma pris som en ensam liten kund utan avtal måste det vara ett misslyckande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast syftet med ett gemensamt avtal för många små kunder är ju att få storkundens fördelar. Om man då får sämre eller samma pris som en ensam liten kund utan avtal måste det vara ett misslyckande.
förvisso men det finns nog skillnader ändå........Ahlsells har nog många olika nivåer att välja på.

C
S Stefan1972 skrev:
förvisso men det finns nog skillnader ändå........Ahlsells har nog många olika nivåer att välja på.
Visst skiljer sig rabattsatserna från kund till kund, men generellt sett tror jag inte skillnaderna är så stora.
Finns inget "business case" för Ahlsell att prisa ut sig mot småkunderna, enmansfirmorna är nog en viktig kundgrupp.

Jag tror snarare att det är den absurda storleken på grundrabatten som gör att många tror att de har någon sorts guldavtal, men i själva verket har alla avtalskunder samma absurda rabattnivå och transparensen är extremt låg.

C cpalm skrev:
Jag tror snarare att det är den absurda storleken på grundrabatten som gör att många tror att de har någon sorts guldavtal, men i själva verket har alla avtalskunder samma absurda rabattnivå och transparensen är extremt låg.
Fast idag är det ju så enkelt att jämföra priser, så det är nog inte många som känner sig särskilt priviligierade för att dom har 80% rabatt på en pryl som kostar 10 spänn om alla andra ställen också tar ca 10 spänn för samma pryl.

C
useless useless skrev:
Fast idag är det ju så enkelt att jämföra priser
Ja, enkelt att jämföra priser på "stan" ja.
Jag tror många hantverkare förstår att deras inköpspriser inte är väsentligt bättre än i bygghandeln, även om de kanske inte är den typ av kunder som hänger på prisjakt och jämför priser.

Men vad jag menade var att många hantverkare m.fl. tycks tro att de har lyckats deala till sig en mycket bättre rabatt på t.ex. Ahlsell än andra hantverkare som inte varit lika bra förhandlare eller har lika stora volymer. Vad de inte fattar är att Nisses rör som handlar en grej i veckan har i princip samma rabattsats.
Detta eftersom rabattstrukturen inte är transparent och hantverkarna inte jämför sina inköpspriser sinsemellan.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, enkelt att jämföra priser på "stan" ja.
Jag tror många hantverkare förstår att deras inköpspriser inte är väsentligt bättre än i bygghandeln, även om de kanske inte är den typ av kunder som hänger på prisjakt och jämför priser.

Men vad jag menade var att många hantverkare m.fl. tycks tro att de har lyckats deala till sig en mycket bättre rabatt på t.ex. Ahlsell än andra hantverkare som inte varit lika bra förhandlare eller har lika stora volymer. Vad de inte fattar är att Nisses rör som handlar en grej i veckan har i princip samma rabattsats.
Detta eftersom rabattstrukturen inte är transparent och hantverkarna inte jämför sina inköpspriser sinsemellan.
Nja, du dealar ju bara på prylar du köper ofta. Allt annat (exv rörmokarprylar) har du inget bra avtal på som elektriker. Sen tror jag många företag ber grossister om offerter nu jämfört med 10år sen. Det är tusenlappar direkt in i vinsten. Sjukt enkelt att ha flera grossister.

Vad gäller LRF så är det väldigt små volymer och ett brett spann på prylarna därför blir det dålig rabatt

C
K kanonkula skrev:
Vad gäller LRF så är det väldigt små volymer och ett brett spann på prylarna därför blir det dålig rabatt
Fast grejen är att jag jämför med de priser jag får med avtal som just lantbrukskund, och mina inköpsvolymer är i praktiken noll. Så det förklarar inte varför LRF skulle få så dåliga priser.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är ju det de som handlar via LRF är också.

C
D Daniel 109 skrev:
Det är ju det de som handlar via LRF är också.
Ja precis, så varför får de så mycket sämre pris än mig?

Loggade in på vår kommuns avtalssida och såg att vi nu hade ahlsells oxå. Behöver 3 spisvakter.

I avtalslistan är det mest utbytessaker då alla byggen och större renoveringar går via lou.

80 % på det som var uppräknat (kabel, kontakter, installationsmtrl) och 60% på resten.

C cpalm skrev:
Ja precis, så varför får de så mycket sämre pris än mig?
För att Ahlsell bedömer denna prissättning som lönsam är min killgissning. :D De kanske tror att de som handlar via LRF är mer "lättlurade" och/eller mindre priskänsliga än ett enmansföretag (om du nu är det) som har full koll.

Eller så har det bara blivit konstigt...

Alfredo Alfredo skrev:
För att Ahlsell bedömer denna prissättning som lönsam är min killgissning. :D De kanske tror att de som handlar via LRF är mer "lättlurade" och/eller mindre priskänsliga än ett enmansföretag (om du nu är det) som har full koll.

Eller så har det bara blivit konstigt...
Jobbat en del åt bönder och vissa tror på 100% att de köper material där billigare än vi. Just med LRF rabatt... de blev sura när jag sa att vi kunde sälja det billigare än de kunde köpa, då hade vi alla tjänat på de.

Vilka har en så hög rabatt som över 80 procent?

– För vissa material kan det gälla alla. Det kan handla om att bruttopriset skenat i väg och att marknadspriset kräver väldigt höga rabatter.
Han skäms inte ens.

• Gilla
  • Haha
Härryda2015 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.