Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är ju att hantverkaren arbetar i gränslandet mellan att sälja en vara och en tjänst.
Och kanske framförallt att det finns omständigheter kring sälja vara delen som gör att det kan bli väldigt lönsamt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och kanske framförallt att det finns omständigheter kring sälja vara delen som gör att det kan bli väldigt lönsamt.
Tyvärr nödvändigt lönsamt för många företag med en skev företagsidé där materialvinster ”sponsrar” en för låg Timdebitering.
 
GlennB GlennB skrev:
Så kan det vara ja, exempelvis kupeluftfilter kan vara tillverkade av tex valeo, men i bilens tillverkares kartong är det HEPA+kol och valeo kanske säljer en variant med bara HEPA osv.

Poängen är än en gång att man inte ska jämföra äpplen och päron, jag försöker inte få folk att köpa originaldelar till bilen, jag skiter fullständigt i vad folk köper, jag hävdar bara att liknelsen mellan delar på märkesverkstad och vad man kan köpa "pirat"delar för på nätet är irrlevant.
Jag jobbar på en R&D med "originaldelar" och mot OEM leverantörer. Jag har ju ett relativt snävt område, men ändå under mitt yrkesliv haft kontakt med ganska många av de större OEM och besökt endel av dem. "Fabrik" (=fordonstillverkaren) ställer hårda krav på OEM, så i många fall är det garanterat så att den komponenten är bättre än från de andra OEM leverantörerna även om de på pappret är lika. Detta pga fabrik följer upp fel och gör små justeringar specifikt för den artikeln. Men vissa komponenter är inte "kritiska" och där skulle jag säga att alla OEM är "good enough" sett utifrån mitt behov som privatbilist. Piratprylar "noname" undviker jag om det inte är typ torkarblad eller nåt annat man bara kan kasta om det inte funkar.

Om jag drev en firma där fordonet var en del i intjäningen skulle jag faktiskt aldrig någonsin lämna nån annanstans än auktoriserad service med originaldelar.

På en 10 år gammal bil är det dock skitsamma - resten av bilen är ju på upphällningen, där duger en annan OEM från tysk webbsida fint på tex bromsskivor och sådant. Dock på vissa sensorer som styr tändning och förbränning och liknande samt kamremmar och sånt som sitter bökigt till skulle jag inte spara några kronor utan betala fullpris även på en gammal bil.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du verkar bevandrad när det gäller bildelar.

Har du eller någon annan en aning om vad en märkesverkstad har för marginaler på sina delar/ vätskor dom monterar vid service? Det skiljer givetvis lite beroende vad det är för del eller vätska.
Motorolja
Oljefilter
Kupefilter
Bromsbelägg
Bromsolja
Etc, etc
Priser och marginaler är inget som man kan prata om, det är restriktivt även inom organisationen och totalt tjänstefel att nämna utanför. Generellt tror jag både ICA, bilverkstan och rörmokaren har riktigt rejäla marginaler.
 
useless useless skrev:
Jag håller med. Trådar som handlar om hantverkarnas hårdvarupriser brukar bli mer polariserade.
Dock måste jag försvara @dast lite grann. Det finns ju några som har uttryckt i den här och andra trådar att grossisternas fantasipriser behövs för att rabattsystemen ska fungera. Jag förstår dock inte varför man måste vara fem gånger dyrare på en pryl och ge alla minst 80% rabatt istället för att ha 'normala' listpriser och mindre rabatter? Men det är väl som nån skrev så att inköparen bara tittar på procenten i rabatt utan att titta på vad man verkligen får betala...
Återigen. Det viktiga för en konsumet att förstå är att varje hantverkare ansvarar för sin prissättning. Därav är det egentligen ointressant för en konsument att försöka förstå sig på Ahlsells rabattsystem.

De hantverkare som använder olika grossisters prislistor för att sedan erbjuda någon form av rabatt är givetvis omoraliskt.

Viktigare är därför att påverka den hantverkare man anlitar så man avtalar om vilka materialpriser som ska gälla.

Skulle vara mycket intressant om det gick att få fram en siffra på hur stor andel av Ahlsells försäljning som har konsumenter som slutkund.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Det stämmer så länge hantverkarna inte hänvisar till den listan eller tror att den motsvarar normalt konsumentpris.
 
J JohanLun skrev:
Jag jobbar på en R&D med "originaldelar" och mot OEM leverantörer. Jag har ju ett relativt snävt område, men ändå under mitt yrkesliv haft kontakt med ganska många av de större OEM och besökt endel av dem. "Fabrik" (=fordonstillverkaren) ställer hårda krav på OEM, så i många fall är det garanterat så att den komponenten är bättre än från de andra OEM leverantörerna även om de på pappret är lika. Detta pga fabrik följer upp fel och gör små justeringar specifikt för den artikeln. Men vissa komponenter är inte "kritiska" och där skulle jag säga att alla OEM är "good enough" sett utifrån mitt behov som privatbilist. Piratprylar "noname" undviker jag om det inte är typ torkarblad eller nåt annat man bara kan kasta om det inte funkar.

Om jag drev en firma där fordonet var en del i intjäningen skulle jag faktiskt aldrig någonsin lämna nån annanstans än auktoriserad service med originaldelar.

På en 10 år gammal bil är det dock skitsamma - resten av bilen är ju på upphällningen, där duger en annan OEM från tysk webbsida fint på tex bromsskivor och sådant. Dock på vissa sensorer som styr tändning och förbränning och liknande samt kamremmar och sånt som sitter bökigt till skulle jag inte spara några kronor utan betala fullpris även på en gammal bil.



Priser och marginaler är inget som man kan prata om, det är restriktivt även inom organisationen och totalt tjänstefel att nämna utanför. Generellt tror jag både ICA, bilverkstan och rörmokaren har riktigt rejäla marginaler.
När vi ändå är inne på en prissättning som finns för att lura konsumenter och bildelar, Autodoc prissätter ju sitt eget varumärke "Stark" alldeles för högt, och har (vad jag hört) en viss ovana att byta ut saker i ens beställning mot dem, när det är slut i lager på märket man faktiskt beställt...
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Återigen. Det viktiga för en konsumet att förstå är att varje hantverkare ansvarar för sin prissättning. Därav är det egentligen ointressant för en konsument att försöka förstå sig på Ahlsells rabattsystem.

De hantverkare som använder olika grossisters prislistor för att sedan erbjuda någon form av rabatt är givetvis omoraliskt.

Viktigare är därför att påverka den hantverkare man anlitar så man avtalar om vilka materialpriser som ska gälla.

Skulle vara mycket intressant om det gick att få fram en siffra på hur stor andel av Ahlsells försäljning som har konsumenter som slutkund.

Men eftersom många har kritiserat Ahlsells prislista och dom även själva har fått försvara den offentligt så förstår inte jag varför dom inte bara skrotar den och anpassar priser och rabatter till normala nivåer?
Enda rimliga anledningen måste väl vara att hantverkarna känner sig viktigare om dom får 80% rabatt istället för 25?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skulle vara mycket intressant om det gick att få fram en siffra på hur stor andel av Ahlsells försäljning som har konsumenter som slutkund.
Slutkunden är alltid en konsument. Det är konsumenterna som står för all konsumtion i samhället. Företag på vägen är bara mellanled.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När vi ändå är inne på en prissättning som finns för att lura konsumenter och bildelar, Autodoc prissätter ju sitt eget varumärke "Stark" alldeles för högt, och har (vad jag hört) en viss ovana att byta ut saker i ens beställning mot dem, när det är slut i lager på märket man faktiskt beställt...
Undrar om inte detta vart uppe förut. Jag har beställt av AutoDoc och haft "tur", men visst försöker de sälja på en sina egna märken. Generellt tycker jag inte autodoc är så superbra, dessutom har de mängder av andra sajter med andra namn som egentligen är samma. Returer är struliga, leveranstider hålls inte, de trixar med beställningar och ändrar priser på dagsbasis. Men, priset är lågt, speciellt på icke OEM. Så på en gammal "skitbil" så återigen tycker jag både biltema och autodocs egna märken får duga. Beställde i somras en luftmassemätare från autodoc, Bosch (som är OEM till BMW på denna) var rätt mycket dyrare, så jag beställde Magneti Mirelli. Noname finns på amazon eller aliexpress och liknande för en hundring. Magneti kostade en 500-ing. Bosch gick att hitta för 1300 har jag för mig (inte på autodoc men nån annanstans som jag såg efter jag beställt) och BMW original drygt 3000. Vevaxelgivare, lambdasensorer och luftmassemätare skulle jag rekommendera att undvika pirat-noname (även om jag även testat det).

Wago-klämmor och VVS kopplingar skulle jag heller inte drömma om att beställa noname från aliexpress. Jag får erkänna att jag köpt en noname blandare på byggmax samt eluttag på biltema. Men det är på ställen som sällan används.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men eftersom många har kritiserat Ahlsells prislista och dom även själva har fått försvara den offentligt så förstår inte jag varför dom inte bara skrotar den och anpassar priser och rabatter till normala nivåer?
Enda rimliga anledningen måste väl vara att hantverkarna känner sig viktigare om dom får 80% rabatt istället för 25?
Jag tror faktiskt att väldigt många hantverkare skulle se en kraftig justering av prislistan som något positivt. Nu menar jag inte bara justering av rabatter utan även av vissa artiklars priser. Det är självfallet inte roligt för en hantverkare som jobbar mot konsument att veta att liks muggstol finns på Bauhaus 25-30% billigare än vad som själva betalar.

Däremot finns det nog många inköpare i vårt avlånga land som gärna behåller listan så dom kan visa sina chefer och evt. Påverka sin bonus vilka otroligt duktiga inköpare dom är.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vars finns det taxichaufförer som använder sin GPS? Inte i Stockholm iaf....

-"Jag ska till Sveavägen"
-"Var ligger det?
-"..."
Överallt. Sverige är mer än sthlm =) Och kör man endast i sthlm bör man absolut kunna adresserna.
Men jag körde i skåne. Jag kunde ju min ort och grannorterna. Men Malmö, österlen och alla hundratals postadresser på landet är ingen möjlighet att kunna även för den mest erfarna.

Men visst när man körde fylletaxi i stan så använder man ju inte gps oftast, dels kunde man det och sen fick man hjälp av kunder om de bodde på landet.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Med installation om det ska bli rätt.
Nej, installationen är separat från materialet.

Men ponera nu t.ex. att en Clas Ohlson erbjuder tjänsten att en elektriker från dem åker med hem och installerar uttaget. Du betalar fortfarande exakt samma pris för uttaget i butiken, och sen betalar du separat för installationen.

De har inte riktigt kommit så långt idag, men tittar man på trenden så kommer det nog. Och vad det kommer att innebära för hantverkarbranschen får vi väl se. Jag tror ju att hantverkarna kommer få väldigt svårt att försvara sina materialpriser då.

"Clas Ohlson säljer uttaget för halva priset och tar lika mycket för installationen som du, varför ska jag anlita dig?"
 
N Nerre skrev:
Nej, installationen är separat från materialet.

Men ponera nu t.ex. att en Clas Ohlson erbjuder tjänsten att en elektriker från dem åker med hem och installerar uttaget. Du betalar fortfarande exakt samma pris för uttaget i butiken, och sen betalar du separat för installationen.

De har inte riktigt kommit så långt idag, men tittar man på trenden så kommer det nog. Och vad det kommer att innebära för hantverkarbranschen får vi väl se. Jag tror ju att hantverkarna kommer få väldigt svårt att försvara sina materialpriser då.

"Clas Ohlson säljer uttaget för halva priset och tar lika mycket för installationen som du, varför ska jag anlita dig?"
https://www.clasfixare.se/
https://www.bauhaus.se/montageservice
Problemet är väl att det oftast är mer än bara ett uttag som ska bytas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jo, det var just de jag syftade på. Men jag tror inte de gör grejer som kräver t.ex. elektriker med behörighet eller våtrumsbehörighet, därför jag skrev att de inte riktigt är där än.

Eller har du information som säger att de verkligen åker hem till nån och sätter upp ett nytt vägguttag?
 
N Nerre skrev:
Jo, det var just de jag syftade på. Men jag tror inte de gör grejer som kräver t.ex. elektriker med behörighet eller våtrumsbehörighet, därför jag skrev att de inte riktigt är där än.

Eller har du information som säger att de verkligen åker hem till nån och sätter upp ett nytt vägguttag?
På länken står att de har elbehörighet. Här hemma har nån okänd hustomte bytt eluttag och gjort andra eljobb när vi sover, han kanske har behörighet vad vet jag, så har inte övervägt anlita Claes...
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.