men om vi nu jämför med taxi igen...

om åkarn köper en ny Volvo,han får 40-50000 i rabatt för han köper 2 per år...
känner ni er då lurade när ni själva köper ny bil av samma säljare?

eller vill ni veta vad bil,taxameter & betalsystem kostar med & utan rabatt?

det vill ni inte för det är priset på resan som har nån betydelse
 
Redigerat:
Jag handlar hos mina grossister, sen får kunden acceptera mitt pris på materielen eller så får denne leta upp en annan firma
N Nerre skrev:
Verkligen att "tillvarata kundens intressen"...
Fast så gör även Konsum, Ica, Systembolaget, alla klädbutiker och faktiskt även alla byggvaruhus, bland många andra. Gör även alla dessa säljare fel eller gäller kritiken bara hantverkares prissättning?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ahlsell-koncernen jobbar i flera plan för att blåsa oss konsumenter ;)
Jag visste inte att Ahlsells hade konsumenter som kunder…
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag visste inte att Ahlsells hade konsumenter som kunder…
Proffsmagasinet och verktygsproffsen? Sen medverkar de väl genom sina prislistor :)

Jag kan dock handla som konsument på Ahlsell ;)
 
B BSOD skrev:
Fast det kan nog lätt vara värt att betala elektrikern för 2h arbetstid för att jaga lågpriser på nätet och 1h tid för att hämta ut paket, det har man igen på inköp av 1 toastol till ahlsells listpris vs faktiska priset på nätet i princip.

Men i verkligheten så är det ju lätt att bara beställa all el på t.ex. elbutik.se, och all vvs på rinkabyrör.se. så krångligt är det ju inte som vissa påstår att få ett bra pris, från 1 leverantör. Det är marginellt krångligare än att åka till Ahlsell.
Om det skulle vara som du säger skulle hantverkare åtminstone beställa material på nätet vid fastprisjobb för att tjäna mer pengar. Jag känner ingen som gör det även fast det såklart säkert förekommer.
 
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om det skulle vara som du säger skulle hantverkare åtminstone beställa material på nätet vid fastprisjobb för att tjäna mer pengar. Jag känner ingen som gör det även fast det såklart säkert förekommer.
Jag känner ingen hantverkare som köper till Ahlsells listpris heller...
 
B BSOD skrev:
Jag känner ingen hantverkare som köper till Ahlsells listpris heller...
Vilka företag köper på en leverantörs listpris eller rekommenderade pris?

Hur som helst är vi troligen helt överens om att entreprenörer som fakturerar efter någon hittepå prislista gör helt fel.

Det är entreprenören som ensam ansvarar för sin prissättning. Ingen annan. Det är väldigt viktigt att förstå.

Lika viktigt att förstå är ingen vettig och hållbar affärsmodell kommer att fungera ifall man inte har ett påslag på varenda kr som rullar genom omsättningen. Idag har många hantverkare en skev affärsmodell där påslaget på material stöttar en för låg Tim debitering.
Detta är givetvis inte bra. Särskilt inte när konsumenter blir inblandade.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Idag har många hantverkare en skev affärsmodell där påslaget på material stöttar en för låg Tim debitering.
Detta är givetvis inte bra. Särskilt inte när konsumenter blir inblandade.
Och vad kan detta bero på?
Jag försvarar inte ohederliga hantverkare, men det första de flesta privatkunder tittar på är timpriset
Om en utförare har ett timpris på 700 kr (vilket ligger inom normalspannet för en elektriker) och en annan tar 400 kr
Vilken tror ni att flertalet kunder väljer?
Samt vilken av dom tror ni försöker ta in förtjänsten på mtrl :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
Men vad är ett då ett "skäligt påslag", om kunden får betalar för tiden det tar att beställa varorna, tiden det tar att hämta varorna, och alla kostnader för servicebilen som hämtar varorna?

Jag kan anse att det är skäligt att i princip betala nära inköpspris om det är de förutsättningarna som gäller. Inte dubbla priset.

Det är bara ett sätt att öka marginalen utan att kunden tycker timlönen framstår som orimlig. Man lurar kunden.

Precis som man från lagstiftarens håll går in och förbjuder t.ex. telefonförsäljare från att muntligt acceptera avtal t.ex. så borde man förbjuda hantverkare från att påstå att man har rabatt mot en fiktiv prislista, när det i själva verket innebär stora påslag mot inköpspris. Är det så svårt att gå över mot en prissättning som innebär att man kommer överens om ett påslag istället, om alla tvingas göra det?

Det blir ju en konkurrensneutral åtgärd som rensar bort de mest oseriösa aktörerna.
skäligt påslag är ju beroende på hur mycket kapital hantverkare binder. Avkastning på det… 12% avkastning på insatt kapital är ju rätt bra.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Sorry för sent svar men såg det först nu..

Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vi prastar om vad märkesverkstaden debiterar för originaldelar och vad du som privatperson kan köpa samma originaldelar för.”

Jag tror det finns trådar om detta även på detta forum. Annars är det bara surfa in på tex. Tyska reservdels siter så får du se på skillnader mellan vad en märkesverksad tar för en del och vad du kan köpa den för.
ÄN EN GÅNG.. det du köper på dessa tyska reservdelssiter är normalt sett INTE originaldelar.

Sen att "alternativdelsmarknaden" i sverige har höga marginaler är en annan sak, men en märkesverkstad monterar inte sådana delar ändå.

Däremot så finns det "allbilsverkstäder" som faktiskt handlar från tyskarna då det är bättre priser än hos de svesnka grossisterna om man är en liten spelare.
 
B
GlennB GlennB skrev:
Sorry för sent svar men såg det först nu..



ÄN EN GÅNG.. det du köper på dessa tyska reservdelssiter är normalt sett INTE originaldelar.

Sen att "alternativdelsmarknaden" i sverige har höga marginaler är en annan sak, men en märkesverkstad monterar inte sådana delar ändå.

Däremot så finns det "allbilsverkstäder" som faktiskt handlar från tyskarna då det är bättre priser än hos de svesnka grossisterna om man är en liten spelare.
nu är ju de flesta av de som gör reservdelar i Europa leverantörer till fordonsindustrin… kvaliteten är för det mesta helt ok…
 
Måste delen ha passerat tillverkaren fått en stämpel och tiodubblat priset för att den ska vara bra?
 
  • Haha
Boan
  • Laddar…
Jag köper själv dessa delar, det är inte det det handlar om, men det är ändå inte originaldelar som passerat biltillverkarens kvalitetskontroll och godkänannde.

Poängen är dock att man inte kan jämföra priserna på original och "piratdelar".


Det är lustigt att elmaffian ylar högt om att "julas anslut-uttag är INTE samma sak som elkos, det är skilland på kvalite!!!!!", men så fort det gäller en annan bransch så ska man jämföra olika märken rakt av ?

(Och nu ignorerar jag faktumet att man kan köpa elkos uttag för en fjärdedel av priset hos jula jämfört med elektrikerns hittepåpriser, det brukar elmaffian också "glömma" i diskussionen..)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
det vill ni inte för det är priset på resan som har nån betydelse
Ja, men om åkarn tar dubbelt så mycket betalt som alla andra, för att han har köpt en dyr bil, så blir vi nog lite besvikna när vi får veta det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast så gör även Konsum, Ica, Systembolaget, alla klädbutiker och faktiskt även alla byggvaruhus, bland många andra. Gör även alla dessa säljare fel eller gäller kritiken bara hantverkares prissättning?
Alla dessa anger priset klart och tydligt enligt prisinformationslagen.

Man vet redan innan man går till kassan vad det kommer att kosta.

Och hör och häpna, om du kommer till kassan och tycker det är för dyrt så du lämna varorna och låta bli att betala.

Medans hantverkarna kör med utpressningstaktik och vilseledande information.

"Du får 10% påslag på mitt inköpspris" låter ju bra, men att hantverkarens inköpspris ligger 70% över normalpriset på produkten nämns inte.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.