140 476 läst · 1 243 svar
140k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Jag har inga problem alls med att Ahlsell har dyrare priser. Servicen fungerar perfekt och jag har en jättebra kontaktperson som hjälper mig att få fram grejer som behövs när det krisar. Det är värt de dyrare priserna.Krille-72 skrev:
Det som är störigt är att deras hemsida ger sken av att jag gjort ett riktigt klipp och fått tvåtusen spänn i rabatt på en skruvdragare, när jag i själva verket betalat femhundra mer än från alla andra leverantörer.
För att det inte har några konsekvenser och är bekvämt. Hantverkarna kan ta de priser de vill eftersom kunden ofta inte har en aning vad det kommer att kosta. Att klaga efter jobbet är gjort är svårt och känns jobbigt. Därför finns ett system som gör det mycket svårt för många konsumenter att förstå vad tjänsten de köper kommer att kosta.useless skrev:
En sidofråga är ju vilket material de köper in. Att hantverkare vill använda eget material kan man förstå när det gäller dolda saker. Att hantverkaren skall köp uttag, blandare och toastolar är ju fullkomligt absurt. Sätter de då samma uttag i ett 60-tals hus och ett nybyggt? Samma blandare? Gör man det bör man få sparken då har man inte skött sitt jobb.
Vad skulle du tycka om en hantverkare du anlitat och bestämt tid med ringer dig dagen innan denne ska utföra jobbet och berättar att grejorna inte kommit från webbshoppen.N Nerre skrev:
Tyvärr så kommer jag inte till dig men du blir debiterad full dag ändå
Eller om något denne köpt in och installerat inte fungerar, hade du då velat vänta på att hantverkaren hade returnerat materielen och kommit och slutfört arbetet när denne fått ersättningsprylar från nätbutiken och att hantverkaren debiterat dig för merarbete?
Obs jag liksom Krille-72 försvarar inte ohemula påslag i form av rabatter på listpriser
Redigerat:
Vem har sagt att hantverkaren ska köpa från en webbshop? Hantverkaren får såklart köpa var han vill, men jag som kund är inte beredd att betala överpriser bara för att hantverkaren vill vara bekväm.U Uffe A skrev:
Sin bekvämlighet får hantverkaren allt hantera inom sin. Vill hantverkaren ha det bekvämt eller göra maximal vinst? Se mitt exempel på fyra hantverkare tidigare i tråden.
Vad får dig att tro att en hantverkare som handlar på Ahlsell har alla grejer med sig till kunden? Jag vet inte hur många inlägg som skrivits här på forumet om hantverkare som dyker upp en halvtimme på morgonen, sen är borta till eftermiddagen och kommer dit en halvtimme och lämnar av grejer. Och sen debiterar kunden för två gånger reskostnad, utan att ha gjort ett enda dugg av jobbet som ska göras utan bara varit och köpt material.
Det får stå för dig och de som skriver detN Nerre skrev:Vem har sagt att hantverkaren ska köpa från en webbshop? Hantverkaren får såklart köpa var han vill, men jag som kund är inte beredd att betala överpriser bara för att hantverkaren vill vara bekväm.
Sin bekvämlighet får hantverkaren allt hantera inom sin. Vill hantverkaren ha det bekvämt eller göra maximal vinst?
Vad får dig att tro att en hantverkare som handlar på Ahlsell har alla grejer med sig till kunden? Jag vet inte hur många inlägg som skrivits här på forumet om hantverkare som dyker upp en halvtimme på morgonen, sen är borta till eftermiddagen och kommer dit en halvtimme och lämnar av grejer. Och sen debiterar kunden för två gånger reskostnad, utan att ha gjort ett enda dugg av jobbet som ska göras utan bara varit och köpt material.
Har du själv erfarenhet av det?
Eller går du på hörsägen?
Jag kan bara beklaga att det finns hantverkare som inte borde få utföra några jobb över huvud taget eftersom de försöker att lura kunderna
Jag handlar hos mina grossister, sen får kunden acceptera mitt pris på materielen eller så får denne leta upp en annan firma
Så enkelt är det
Mycket bra svar.U Uffe A skrev:Det får stå för dig och de som skriver det
Jag kan bara beklaga att det finns hantverkare som inte borde få utföra några jobb över huvud taget eftersom de försöker att lura kunderna
Jag handlar hos mina grossister, sen får kunden acceptera mitt pris på materielen eller så får denne leta upp en annan firma
Så enkelt är det
Nu råkar jag veta att du är en seriös hantverkare vilket kanske inte alla vet på detta forum. Men det är precis som du skriver. Vi handlar på ställen som inte kan konkurrera med nätbutiker etc. Har våra skäliga påslag. Acceptera priset eller ring någon annan. Det kan låta kaxigt i en konsuments öron. Men här pratar vi skäliga priser utifrån våra inköpspriser.
Uffe: ”sen får kunden acceptera mitt pris på materielen ”
Problemet är ”sen får”. Kunden ska accepter priset innan. Inte ”sen” när det kommer som en överraskning.
Problemet är ”sen får”. Kunden ska accepter priset innan. Inte ”sen” när det kommer som en överraskning.
Vill du klippa dig själv bara för att du tycker alla frisörer är dyra så gör så. Samma sak gäller hantverkare. Ingen kommer ändra sin affärsidé utifrån någon som aldrig anlitat en hantverkare.N Nerre skrev:Vem har sagt att hantverkaren ska köpa från en webbshop? Hantverkaren får såklart köpa var han vill, men jag som kund är inte beredd att betala överpriser bara för att hantverkaren vill vara bekväm.
Sin bekvämlighet får hantverkaren allt hantera inom sin. Vill hantverkaren ha det bekvämt eller göra maximal vinst? Se mitt exempel på fyra hantverkare tidigare i tråden.
Jag diskuterar i denna tråd utifrån Ahlsells hittepå prislista som vissa konsumenter tragiskt nog tvingas betala fullpris på.
Men dina förväntningar att en seriös hantverkare ska springa omkring och leta priser på Prisjakt hör hemma i sandlådan.
Det handlar inte om bekvämlighet men det kommer du först förstå när du vuxit upp eller gått en grundkurs i ekonomi.
Var har jag skrivit att priset kommer som en överraskning efter slutfört arbete?D Daniel 109 skrev:
Kan du visa det så ber jag om ursäkt
Det är viktigt med transparens och att redovisa sina priser som kunden får betala redan när man har den första kontakten med kund
Kunden får reda på pris för mtrl som denne blir fakturerad för
Då kan kunden acceptera eller välja en annan utförare
Ingen anledning för mig att redovisa mina inköpspriser
Det är slutpriset till kunden som är det viktiga
Jag har för mig att det i trådens begynnelse förekom olika listpris på 6m avloppsrör, men jag kan minnas fel.useless skrev:
Däremot vet jag att jag jämförde batterier för något år sedan, jämförde mitt listpris och rabatt med en av elektrikerna på jobbet. Vi hade olika listpris, olika rabatter och olika pris på exakt samma vara. Detta trots att vi jobbar på samma avdelning med samma betalningsmottagare. Felet uppstod till följd av att vi ligger på olika rabattavtal.
Men vad är ett då ett "skäligt påslag", om kunden får betalar för tiden det tar att beställa varorna, tiden det tar att hämta varorna, och alla kostnader för servicebilen som hämtar varorna?Krille-72 skrev:Mycket bra svar.
Nu råkar jag veta att du är en seriös hantverkare vilket kanske inte alla vet på detta forum. Men det är precis som du skriver. Vi handlar på ställen som inte kan konkurrera med nätbutiker etc. Har våra skäliga påslag. Acceptera priset eller ring någon annan. Det kan låta kaxigt i en konsuments öron. Men här pratar vi skäliga priser utifrån våra inköpspriser.
Jag kan anse att det är skäligt att i princip betala nära inköpspris om det är de förutsättningarna som gäller. Inte dubbla priset.
Det är bara ett sätt att öka marginalen utan att kunden tycker timlönen framstår som orimlig. Man lurar kunden.
Precis som man från lagstiftarens håll går in och förbjuder t.ex. telefonförsäljare från att muntligt acceptera avtal t.ex. så borde man förbjuda hantverkare från att påstå att man har rabatt mot en fiktiv prislista, när det i själva verket innebär stora påslag mot inköpspris. Är det så svårt att gå över mot en prissättning som innebär att man kommer överens om ett påslag istället, om alla tvingas göra det?
Det blir ju en konkurrensneutral åtgärd som rensar bort de mest oseriösa aktörerna.
Jag har tyvärr erfarenhet av detta. En arbetsledare kom och titta på ett enkelt jobb hemma hos mig. Fick uppgift att det skulle ta två man max en och halv dag, samt lite enklare material som han nämnde (som jag själv har en god uppfattning om ungefär vad det kostar).vi kom överens om rörligt pris.U Uffe A skrev:Det får stå för dig och de som skriver det
Så enkelt är det
Två unga killar kommer på morgonen. Tittar fem minuter och åker och handlar trots att arbetsledaren redan visste vad som skulle gå åt., Kommer tillbaka efter någon timme och jobbar en timme sedan lunch två timmar och därefter tillbaka en halvtimme och avslutar. Glömmer lite verktyg kvsr på plats.
Det intressanta är att materialet var rätt så dyrt, men inte flera hundra procent dyrare än priser jag sett själv. En km från mig ligger Beijer och 4 kan Bauhaus och Byggmax och lite längre bort deras proffsbutik. Om de nu inte kan ta med sig det chefen redan vet att de behöver vill jag inte betala deras tid för att resa längre bort och handla samma sak till högre pris (och vad de nu mer gjorde under tiden de var borta).. Dessa standardprylar finns överallt på alla bygglador och är nog aldrig slut i lager (i det här fallet)
Jag bestred fakturan och efter ett år upptäckte de att jag inte betalat. Jag förklarade situationen och då sa de betala fördelen tid de var på plats så det gjorde jag naturligtvis.
I det här fallet undermålig intern kommunikation och/eller planering,
Det skäliga priset inträffar exakt där du och en näringsidkare kommer överens om ett pris. Det är grunden av en marknadsekonomi. Inte speciellt rättvis alla gånger. Därför kan tex.Ica erbjuda en viss rabatt vissa tider för pensionärer.B BSOD skrev:Men vad är ett då ett "skäligt påslag", om kunden får betalar för tiden det tar att beställa varorna, tiden det tar att hämta varorna, och alla kostnader för servicebilen som hämtar varorna?
Jag kan anse att det är skäligt att i princip betala nära inköpspris om det är de förutsättningarna som gäller. Inte dubbla priset.
Det är bara ett sätt att öka marginalen utan att kunden tycker timlönen framstår som orimlig. Man lurar kunden.
Precis som man från lagstiftarens håll går in och förbjuder t.ex. telefonförsäljare från att muntligt acceptera avtal t.ex. så borde man förbjuda hantverkare från att påstå att man har rabatt mot en fiktiv prislista, när det i själva verket innebär stora påslag mot inköpspris. Är det så svårt att gå över mot en prissättning som innebär att man kommer överens om ett påslag istället, om alla tvingas göra det?
Det blir ju en konkurrensneutral åtgärd som rensar bort de mest oseriösa aktörerna.
När vi anlitar en hantverkare blir det uppenbarligen problem i vissa fall. Här gör vi inte alltid upp om priset i förväg. Men då har vi våra konsumenttjänstlagar att luta oss emot.
Oftast blir det §36 Ktjl som blir gällande när vi inte är överens om priset.
Men här någonstans krockar vissa konsumenters förväntningar med dagens tolkningar av lagen.
Då finns bara 3 möjligheter kvar:
1) Ändra lagen
2) Tolka lagen på annats sätt
3) Lära sig att avtala innan beställning
I hela mitt liv har jag fått lära mig punkt 3. Det kan gälla en Tuk Tuk i Thailand eller frågan om jag vill byta trasiga lampor eller fylla på spolarvätska när jag lämnar in bilen på Service.
det vore kul att göra det mot kund...Krille-72 skrev:
självklart ska det tas fullt betalt för timmarna man sitter och jagar priser.
då blir det nog annat ljud med specad faktura
" 2 timmar letat priser,resa till paketombud för att hämta paketet 1 timme"
nej men oj,det hade visst blivit billigare totalt med Ahlsells...