Alfredo Alfredo skrev:
OK, alltså 8291386 där mitt bruttopris är 70,50 SEK är ditt bruttopris en bit under 18 SEK, allt exkl moms. Intressant. Någon med flera datapunkter?
Ah, var det 70 .. jag plockade siffran 80 ur minnet när jag skrev fjärdedel .. då blir det snarare tredjedel ... nån måtta får det ju vara .. :)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Att hantverkare väljer att jämföra sig med taxibranchen säger nog allt vi behöver veta om branchens moral.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Att hantverkare väljer att jämföra sig med taxibranchen säger nog allt vi behöver veta om branchens moral.
Håller med när jag tänker efter. Vi borde jämföra oss med Politiker. Dom har moral. Dessutom måste både en politiker och hantverkare vara övertygande och kunna lyssna samtidigt som rullgardinen egentligen är nere.
Eller finansbranschen kanske. Vi spelar ju nästan i deras liga med tanke på alla deg som rullar in.
Eller resebranschen kanske? Vi tar ju också betalt för våra resor. :rofl:

Artikelnr: 8291386
Bruttopris 70,50 SEK
Rabatt -50,13 SEK
Summa 19,36 SEK

Redigerat:
Har du verkligen 350:- rabatt på en pryl som kostar 70:-?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, lampan du kollade upp har jag knappt en fjärdedel av ditt bruttopris på...

Men det är inte "mitt företags" konto, utan ett jag har en viss möjlighet att handla på, så jag lägger inte upp några screenshots, eller exakta siffror..
Är det samma procentuella rabatter där, eller landar slutpriset ändå i samma härad som de med bra rabatter på det ordinarie bruttopriset?

U Uffe A skrev:
Artikelnr: 8291386
Bruttopris 70,50 SEK
Rabatt -350,13 SEK
Summa 19,36 SEK
Exkl moms?

useless useless skrev:
Hur skulle han annars kunna hålla ett rimligt timpris?

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Rent krasst kan ju en firma göra en "kundprislista" lätt av den excel-fil de själva har från grossisten...

Det behöver komma in lite nytt blod i branschen som tänker nytt.
Om jag inte minns helt fel så gjordes ett försök med dubbla prislistor OCH en städning i rabatthysterin i slutet än 80 talet.
Det för att få ett ärligare system, men då inte alla grossister ville hänga på så blev det ett halvdant försök och snart var allt som vanligt igen.
Redan då hade vi 86% rabatt på kabel och kundprislistan som låg på disken för att glädja kunden när hen frikostig fick ett pris mellan vårt inköpspris och listan var ju ocker redan då...

Detta får mig att minnas den dagen jag något år senare lämnade byggsvängen och alla civila jobb för att gå in på industrin istället, så otroligt skönt att slippa allt tjafs om priser och istället jobba mot hårt uppstyrda offertförfrågningar med tydliga ramar kring utförande och kostnader för båda parter.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
problemet med taxibranschen är pga myndigheternas avreglering 1990

skoge skoge skrev:
Ska vi reglera byggbranschen för att få bort problemet med den? ;):thinking:

• Gilla
makhno_
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Sossarna fick det dom ville. Fler bilar och billigare priser.
Det har väl aldrig varit billigare att åka Taxi än nu.
Ett bra sätt för illegala invandrare att hitta jobb är det också. Och hitta behöver man inte heller när det finns gps…

useless useless skrev:
Är det samma procentuella rabatter där, eller landar slutpriset ändå i samma härad som de med bra rabatter på det ordinarie bruttopriset?
Bra fråga.. :thinking:

useless useless skrev:
Redigerat nu
Önskar att jag hade haft det ;)

Krille-72 Krille-72 skrev:
Exkl moms?
Givetvis exkl

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.