N Nerre skrev:
Jag förstår inte riktigt vad Taxi har med saken att göra, men de har krav på sig att ange jämförpriser.

[länk]

Ska du jämföra med Taxi vore det väl att taxiförare säger "Jag kör dig för 10% påslag på min milkostnad" och sen när det är dags att betala talar han om att milkostnaden är 179 kronor milen.

Men nu har som sagt var både butiker, restauranger, taxi och de flesta andra krav på sig att ha tydlig prisinformation så att man som konsument inte ska känna sig lurad.
N Nerre skrev:
Jag förstår inte riktigt vad Taxi har med saken att göra, men de har krav på sig att ange jämförpriser.

[länk]

Ska du jämföra med Taxi vore det väl att taxiförare säger "Jag kör dig för 10% påslag på min milkostnad" och sen när det är dags att betala talar han om att milkostnaden är 179 kronor milen.

Men nu har som sagt var både butiker, restauranger, taxi och de flesta andra krav på sig att ha tydlig prisinformation så att man som konsument inte ska känna sig lurad.
:rofl:
Har du åkt Taxi någon gång? Nu har tiderna förändrats även där om vi blandar in Bolt, Uber och allt vad dom heter.

Annars fungerar det normalt på följande sätt. Du ringer en taxi och säger vart du är och vart du vill åka. Taxin kommer och du hoppar in. Under resans gång ser du antagligen ett klistermärke med diverse tariffer som iaf jag aldrig lyckats tyda. När du är framme så pekar taxichauffören på taxametern. Har du nu otur så blev det betydligt dyrare än du är van vid beroende på vilket bolag du ringt.

Du fick ingen information om priset när du ringde. Ingen information när du hoppade in i bilen. Förutom klistermärket men lite tariffer och jämförelsepriser förstås.

Jag påstår inte att detta Taxi exempel går att jämföra rakt av mot en hantverkare som inte presenterar sin prislista innan arbetet utförs.

Jag påstår bara att vi alla måste vara aktiva konsumenter om vi inte vill känna oss blåsta.

Våra konsumentlagar har funnits länge. Tro mig. Om det vore som du verkar tro skulle varje hantverkare ha sina priser tryckta på sina tröjor…
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror inte jag har sett en enda taxibil de senaste 10-20 åren som inte har haft prisinformation på en/flera rutor så att man ser priset (jämförelsepris/fastpris) innan man sätter sig i bilen.
Inte jag heller. Men jag har aldrig varit nykter nog att klura ut vad det egentligen står.
Men det kanske du har?

Du ringer taxin. Taxin kommer och du hoppar in. Säger till chauffören att avvakta lite medans du studerar klistermärket framför dig. Säger till chauffören: Tyvärr jag hoppar ut och ringer nästa Taxi. Dina jämförelsepriser avviker mot det jag anser skäligt. :rofl:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte jag heller. Men jag har aldrig varit nykter nog att klura ut vad det egentligen står.
Men det kanske du har?

Du ringer taxin. Taxin kommer och du hoppar in. Säger till chauffören att avvakta lite medans du studerar klistermärket framför dig. Säger till chauffören: Tyvärr jag hoppar ut och ringer nästa Taxi. Dina jämförelsepriser avviker mot det jag anser skäligt. :rofl:
Eller så åker du med och när du är framme så betalar du 30 kr
Protesterar chauffören så säg bara:
Men det är ju vad en bussbiljett kostar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag förstår inte riktigt vad Taxi har med saken att göra, men de har krav på sig att ange jämförpriser.

[länk]

Ska du jämföra med Taxi vore det väl att taxiförare säger "Jag kör dig för 10% påslag på min milkostnad" och sen när det är dags att betala talar han om att milkostnaden är 179 kronor milen.

Men nu har som sagt var både butiker, restauranger, taxi och de flesta andra krav på sig att ha tydlig prisinformation så att man som konsument inte ska känna sig lurad.
Det var ju ett gäng som satte i system att ha skyhöga priser och plockade upp utlänningar på Arlanda. Inte helt lätt att hitta ett jämför pris i en ovan valuta på bakrutan. När det dessutom är reglerade priser i många länder. Nu måste de ange ett uppskattat pris om de har ett flr högt jämförelsepris. Något som har minskat problemet. Men det finns fortfarande de som siktar på att lura okunniga snarare än att vara konkurrenskraftiga.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte jag heller. Men jag har aldrig varit nykter nog att klura ut vad det egentligen står.
Men det kanske du har?

Du ringer taxin. Taxin kommer och du hoppar in. Säger till chauffören att avvakta lite medans du studerar klistermärket framför dig. Säger till chauffören: Tyvärr jag hoppar ut och ringer nästa Taxi. Dina jämförelsepriser avviker mot det jag anser skäligt. :rofl:
jämnförelsepriset kan jämnföras med en hantverkares pris...tar resan så många minuter att köra vid viss tidpunkt kostar det så mycket

resan börjar vid tidpunkten du beställt bilen...tar det tar längre tid än beräknat så får du betala mer
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte jag heller. Men jag har aldrig varit nykter nog att klura ut vad det egentligen står.
Men det kanske du har?
Nu har jag inte åkt taxi privat på över 20 år, åkt några gånger via jobbet å då har jag beställt via avtal så jag har inte behövt bry mig.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har jag inte åkt taxi privat på över 20 år, åkt några gånger via jobbet å då har jag beställt via avtal så jag har inte behövt bry mig.
Då ska jag ge dig ett gått råd om du kommer till Sthlm. Leta efter Taxi Kurir. Säger jag Taxi Stockholm blir det problem om du inte känner till loggan. Här finns Taxi i Stockholm, Stockholmstaxi och allt vad dom heter som försöker rida på Taxi Stockholms varumärke. Svindyra är kopiornas gemensamma kännetecken.

Självfallet borde lagarna gjort det omöjligt att rida på någon annans varumärke. Men icke. Dom rullar vidare i stan…:rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då ska jag ge dig ett gått råd om du kommer till Sthlm. Leta efter Taxi Kurir. Säger jag Taxi Stockholm blir det problem om du inte känner till loggan. Här finns Taxi i Stockholm, Stockholmstaxi och allt vad dom heter som försöker rida på Taxi Stockholms varumärke. Svindyra är kopiornas gemensamma kännetecken.

Självfallet borde lagarna gjort det omöjligt att rida på någon annans varumärke. Men icke. Dom rullar vidare i stan…:rofl:
Stog en "taxi Stocksund" på Arlanda för ett par år sen. Om den inte haft rostiga skärmkanter så hade den sett snarlik de andra mercorna med riktiga taxi Stockholm texten. Jag förstår att folk tar fel taxi.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då ska jag ge dig ett gått råd om du kommer till Sthlm. Leta efter Taxi Kurir. Säger jag Taxi Stockholm blir det problem om du inte känner till loggan. Här finns Taxi i Stockholm, Stockholmstaxi och allt vad dom heter som försöker rida på Taxi Stockholms varumärke. Svindyra är kopiornas gemensamma kännetecken.

Självfallet borde lagarna gjort det omöjligt att rida på någon annans varumärke. Men icke. Dom rullar vidare i stan…:rofl:
Google maps plus tunnelbana och en rask promenad har ersatt mitt behov av taxi i Stockholm helt...
 
B BSOD skrev:
Google maps plus tunnelbana och en rask promenad har ersatt mitt behov av taxi i Stockholm helt...
Jag ger mitt fullständiga stöd till dom som klarar av en rask promenad efter krogen..
Inom några år ligger min tillit på färdtjänstbilen som tyvärr inte vill plocka upp mig än.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag ger mitt fullständiga stöd till dom som klarar av en rask promenad efter krogen..
Inom några år ligger min tillit på färdtjänstbilen som tyvärr inte vill plocka upp mig än.
den absolut sämsta körningen....
hämta 1 viss person när det står 25-30 fulla idioter som inte fattar att du är beställd
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte de saker jag jämfört... :confused:
Har du några exempel på produkter där bruttopriset skiljer för olika kunder?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel på produkter där bruttopriset skiljer för olika kunder?
Tja, lampan du kollade upp har jag knappt en fjärdedel av ditt bruttopris på...

Men det är inte "mitt företags" konto, utan ett jag har en viss möjlighet att handla på, så jag lägger inte upp några screenshots, eller exakta siffror..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, lampan du kollade upp har jag knappt en fjärdedel av ditt bruttopris på...
OK, alltså 8291386 där mitt bruttopris är 70,50 SEK är ditt bruttopris en bit under 18 SEK, allt exkl moms. Intressant. Någon med flera datapunkter?
 
Artikelnr: 8291386
Bruttopris 70,50 SEK
Rabatt -37,44 SEK
Summa 33,06 SEK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.