Fast som Nerre är inne på så är det en väsentlig skillnad mellan
"att vara 200-300% dyrare än byggvaruhuset" och
"att vara 200-300% dyrare än byggvaruhuset utan att informera kunden om det"
ÖB, macken, Arlanda, guldkrogen, systemet och restaurangen är samtliga tydliga med sina priser innan jag bestämmer mig för att handla.
 
jo men det handlar ju inte bara om att vara tydlig med priset? De som känner sig lurade jämför ju mellan billigt och dyrt också........
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
ÖB, macken, Arlanda, guldkrogen, systemet och restaurangen är samtliga tydliga med sina priser innan jag bestämmer mig för att handla.
Och skulle det på någon av dessa ställen saknas prislapp så skulle jag tro att du antingen frågar eller gillar läget. Tvivlar på att du gnäller här på grund av orealistisk tro att alla säljer en viss vara till samma pris. ;)

För övrigt är det heller inte alla restauranger som har priser i sin meny.
 
S Stefan1972 skrev:
jo men det handlar ju inte bara om att vara tydlig med priset? De som känner sig lurade jämför ju mellan billigt och dyrt också........
Man blir inte lurad om man får reda på det i förväg. Då köper man helt enkelt inte drickan på macken. Eller också tycker man att det är värt det trotts priset.
 
Alfredo Alfredo skrev:
För övrigt är det heller inte alla restauranger som har priser i sin meny.
Alla restauranger norr om Dalälven har priserna i sin app.
 
D Daniel 109 skrev:
Man blir inte lurad om man får reda på det i förväg. Då köper man helt enkelt inte drickan på macken. Eller också tycker man att det är värt det trotts priset.
Eller så svär man tyst för sig själv och knyter näven i fickan för att man IGEN känt sig tvingad att köpa vatten på flaska på macken då frugan IGEN glömt att ta vatten hemifrån ;)

Skämt åsido, eftersom byggbranschen är som den är och har varit så nu i 10-15 år i fråga om materialpriser så tycker jag att man får förutsätta att om man inte frågar så får man stå sitt kast.
Dock så är det ett fult sätt att hantera kunder på , det Ahlsell och byggbranschen gör
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eller så svär man tyst för sig själv och knyter näven i fickan för att man IGEN känt sig tvingad att köpa vatten på flaska på macken då frugan IGEN glömt att ta vatten hemifrån ;)

Skämt åsido, eftersom byggbranschen är som den är och har varit så nu i 10-15 år i fråga om materialpriser så tycker jag att man får förutsätta att om man inte frågar så får man stå sitt kast.
Dock så är det ett fult sätt att hantera kunder på , det Ahlsell och byggbranschen gör
Jag håller med dig. Dags för många konsumenter att vakna.
Jag har fortfarande svårt med folk som bara förväntar sig hur saker och ting ska vara. Nästan som att Pappa staten ska stå där och rätta till allt när man tycker något är fel.
En marknadsekonomi går alltid ut på att luras om man vill använda det ordet. Vi har våra försäkringsbolag som ger rabatter när du samlar dina försäkringar där. Ringer du runt upptäcker du snabbt att du är blåst. En missad förhandling om bolåneräntan kan kosta dig tusentals kr varje mån. Omförhandlade elavtal är ett skämt. Veckan innan rean på Elgiganten har restprodukterna gått upp i pris. Vad betalar du för oljan hos din märkesverkstad vid oljebyte? Eller bildelar som du lätt kan beställa från Tyskland till en bråkdel av priset. Jämför pris på kamremsbyte mellan olika verkstäder. Vilken Taxi ska du välja? Inte fan talar dom om för dig vad resan kommer kosta ifall du inte frågar. En Advokat. Som ska hjälpa dig i tvisten mot hantverkaren. Nu börjar vi snacka tim tjyvar av rang. :rofl:

Det är dags för konsumenten att förstå att avtal är a och o.

Sen kan man trösta vissa konsumenter som redan känt sig blåsta att sänkta marginaler på materialet kommer leda till högre Tim debiteringar. Att sista raden skulle bli billigare gäller bara i ett fåtal fall.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nej, marknadsekonomi går inte ut på att luras. Även om det tyvärr ofta blir en del av systemet.
 
Det stora problemet som jag ser det är att väldigt många hantverkares svar när privatkunden frågar vad det kommer kosta är: "Jag har kanonrabatt på materialet...upp till XX(X)%."

Dock mörkas det med att denna rabatt är på en hittepå-prislista och slutpriset i slutändan kommer bli flera gånger högre än vad kunden tror...eftersom kundens ENDA källa till materialpriser är just de stora konsumentkedjorna. Hade Dahl, Ahlsell och de andra grossisterna varit öppna med sina priser, och inte krävt inlogg (som i sin tur kräver företagskonto) så hade ju alla kunna surfa in och kolla vad priset är på de grejer som hantverkaren har sin XX(X)% rabatt på.

Hittepå-prislistorna är ett systematiskt sätt att möjliggöra för hantverkare att lura sina privatkunder, och ingen kan påstå att det inte förekommer i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det stora problemet som jag ser det är att väldigt många hantverkares svar när privatkunden frågar vad det kommer kosta är: "Jag har kanonrabatt på materialet...upp till XX(X)%."

Dock mörkas det med att denna rabatt är på en hittepå-prislista och slutpriset i slutändan kommer bli flera gånger högre än vad kunden tror...eftersom kundens ENDA källa till materialpriser är just de stora konsumentkedjorna. Hade Dahl, Ahlsell och de andra grossisterna varit öppna med sina priser, och inte krävt inlogg (som i sin tur kräver företagskonto) så hade ju alla kunna surfa in och kolla vad priset är på de grejer som hantverkaren har sin XX(X)% rabatt på.

Hittepå-prislistorna är ett systematiskt sätt att möjliggöra för hantverkare att lura sina privatkunder, och ingen kan påstå att det inte förekommer i stor utsträckning.
Det är självfallet jättefel om en hantverkare ger sken av att ha bra materialpriser när du i själva verket får betala mångdubbelt mer än du själv skulle kunna ha köpt grejerna för.

Men vi drabbas av detta dagligen i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Du är ute efter öppna prislistor från Ahsell, Dahl ect. Precis här krockar vi kraftigt.
I vilka andra sammanhang känner du till ett företags inköpspriser? Du kan självfallet avtala om det och betala ett Påslag. Men det är långtifrån en självklarhet att känna till ett företags inköpspriser.
Det är försäljningspriset inkl. Installation som är intressant och ska jämföras.
Beställ ett däck på nätet och jämför det priset med vad en däckkedja säljer däcket för. Lägg till montaget på ditt inköpta ”nätdäck” och jämför med totalpriset när en däckkedja säljer och monterar ditt däck.

Köp ett avgasrör och åk till en märkesverkstad och be dom montera.

Jag försvarar inte oskäliga grossistprislistor. Men jag är också stark motståndare till felaktiga jämförelser.

Jämför priser innan köp. Det brukar vara att rekommendera i de flesta fall.
Det finns verkstäder dit man kan ta med eget köpt material. Det finns hantverkare som tillåter att konsumenten köper material.

Men man måste vara en aktiv konsument.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Men om du frågar efter priser och får svaret "X% rabatt" eller "X% påslag" så måste du ju få listan med inköpspriser. Annars blir ju procentuppgifterna helt meningslös.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Det du missar Krille-72 är att behöver jag köpa däck så är jag inte i beroendeställning till varesig däckhandlaren eller nätförsäljaren. Jag är fri att välja själv: betala extra för att lämna bilen till däckfirman och de fixar allt. Eller söka själv på nätet efter billigaste stället för den typ av däck jag vill ha och sedan leta upp en firma som åtar sig att montera dem.

VÄLDIGT många människor är dock i direkt beroendeställning till hantverkare. Först och främst är det i princip omöjligt att få tag i någon som kan tänka sig att åta sig jobbet (på många ställen i landet) och när hantverkaren väl är på plats så är de i kundens hem. Många av dessa kunder kan absolut ingenting om det hantverkaren ska utföra och står med mössan i hand. Det är för många ganska integritetskränkande att släppa in helt okända personer i sitt hem. Om det dessutom är för något som man känner sig väldigt osäker på själv, så är det inte så lätt att vara tuff emot hantverkaren och ställa krav på tydlighet varken gällande priser eller hur jobbet ska utföras.

Det är ju lätt för er hantverkare att bara skylla på kunden i stil med "Frågar du inte så får du skylla dig själv att jag skörtar upp dig och förvillar med diverse rabatter på hittepåprislistor". Står man där med vattnet sprutande och äntligen fått tag på en röris, eller när drömmen om en utbyggd altan precis är på väg att förverkligas, så kanske inte det första man tänker på är att man måste fråga vilka priser hantverkarens "fina" rabatt baseras på. Det är dessutom helt irrelevant för kunden. Kunden vill veta vad hela kalaset kommer kosta...inte hur tjenis hantverkaren är med lokala grossen.

Det här är precis det som konsumentlagarna är skapade för; de ska skydda den lilla mannen emot skrupelfria företagare. Dessvärre fungerar de inte så väl när det gäller just detta.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det är därför som det är viktigt att skriva avtal
Det skyddar både kund och utföraredet är inte bara hantverkare som försöker blåsa kunden
Det omvända förekommer tyvärr också
Till alla som ska köpa in tjänster så är mitt råd att be att få ett skriftligt avtal
Vägrar utövaren så leta upp en annan
Jag åtar mig inget jobb utan ett signerat avtal från kunden
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
, eftersom alternativet till "ISS AB" är att betala "Valfritt thai-tantsnamn" 1000 spänn svart. Den möjligheten finns inte på el/vvs-området.
Jodå, fråga "valfritt thai-tantsnamn" så ska du nog få hjälp med el och vvs oxå, det är inte svårare än städningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.