N Nerre skrev:
Men där får man ju veta priset i förväg.

Jag tror heller inte att försäkringar faller under konsumenttjänstlagen. Det är den som klart och tydligt säger:

Om nu hantverkaren är medveten om att denna inte kan matcha Jula på ett vägguttag så bör hantverkaren alltså föreslå att konsumenten själv köper uttaget på Jula. Då får kunden välja, åka till Jula och köpa ett uttag för 199 eller köpa det för 399 av hantverkaren.
Blir det samma sak när du beställer en Cola på restaurang? Då måste alltså kyparen säga: Vet inte om du kollat i menyn eller inte att vi tar 50kr för Colan. Nu får du välja om du vill gå över till Ica där Colan kostar 10 kr istället?

Du övertolkar nog dina rättigheter och hantverkarens skyldigheter en smula.

Som konsument gör man klokast i att vara påläst vilka affären man än ger sig in i. Annars är det lätt att man känner sig lurad efteråt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur tolkar du det som jag citerade ovan då?
https://www.elinstallatoren.se/2020/11/kunden-klockade-elektrikern-och-gick-i-taket/

D
en här kunden klagade hos Arn när det gällde materialpriser och antalet fakturerade timmar. Kunden går i taket när han ska betala drygt 100% mer för materialet när det säljs via en hantverkare. Kunden har hittat materialet billigare på Hornbach och vill se entreprenörens nettofaktura!

Skulle vi kunna släppa alla (irrelevanta) jämförelser med restauranger och andra butiker? Ja, du får betala mer för en colaburk på restaurang än på Ica Maxi men jag har då aldrig varit på en restaurang som redovisat en fejkad inköpskostnad på notan och sedan påstått att jag som kund fått rabatt. Ja, du får betala mer för ett kylskåp hos den lokala vitvarunasaren än på nätet men återigen, de hävdar inte något påhittat inköpspris på fakturan som de sedan drar en låtsasrabatt från för att ge sken av att vara storsinta.

I mina ögon handlar det här inte om att hantverkare gör ett materialpåslag, det handlar om att de gör dem på falska premisser och att Ahlsells mfl hjälper till. Det enda som hindrar grossisterna från att gå över till nettoprislista är hantverkarna och ingen butik vågar vara först med att byta eftersom det är för stor risk att många kunder byter till en leverantör som fortfarande skickar med en följesedel med hittepå-priser. Och ja, jag kallar dem fortfarande grossister eftersom de själva gör det. Att det inte är semantiskt korrekt skiter jag i, alla här inne förstår vad man pratar om även om vissa hänger upp sig på ordvalet.

Att Ahlsells dessutom verkar lura sina kunder med jämna mellanrum skall inte behöva drabba mig i nästa led, varför skall bara vi privatkunder lära oss att ta reda på pris i förväg och inte hantverkarna?

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Fast återigen, Ahlsells har ingen säljrelation till slutkonsumenter. Säljande part kan lägga på en massa avans även om inte Ahlsells skulle ha nån prislista överhuvudtaget tillgänglig. Nu har det bara blivit nåt man skyller på för att det finns svart på vitt. De som ockrar verkar inte ens följa den så?

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Alla jämförelser med andra näringar haltar på grund av det enkla faktumet att ICA, restaurangen, den lokala vitvarunasaren, etc talar om vad sakerna kostar innan jag köper dom.
Grundproblemet med hantverkarens priser är att det är helt omöjligt att få tag i en prislista innan man beställer ett jobb. I bästa fall får man en 'rabatt' eller fast påslag, men om man inte vet vad rabatten eller påslaget utgår ifrån så är det ju en helt meningslös uppgift.

Att t ex Ahlsell har en inofficiell prislista med extremt höga priser som missbrukas av vissa hantverkare är sekundärt.

• Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
Fast det kan man ju säga är ett kundproblem som hantverkarna utnyttjar. Man ser och läser om förvånansvärt många som irriterar sig på priser efter att de fått räkningen......om alla skulle bli lite bättre på att begära offert så skulle ju allting röra sig mot det bättre. Till slut blir ju de som inte lämnar offert utan jobb..........
Visst är det svårt att få offert nu men om tillräckligt många börjar försöka så....

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
...om alla skulle bli lite bättre på att begära offert så skulle ju allting röra sig mot det bättre. Till slut blir ju de som inte lämnar offert utan jobb...
Vad ska man som kund göra ifall man begär en offert och får en där det står "+material" på då?

Ett mycket vanligt argument från hantverkare är ju att det är så himla svårt (för att inte säga omöjligt) att i förväg avgöra vad som behövs i materialväg för att utföra ett jobb. Inte ens efter att ha varit på plats och kikat verkar många ha kompetens nog att veta vilka grejer som kommer behövas...det är nästan så det känns som att grossarna lockar på något sätt. :thinking:

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
idag är det som sagt inte lätt men om alla försöker att bli bättre så går det åt rätt håll iallafall..............Att få en snabb lösning för oss idag är nog svårt. Inte ens om ahlsells försvann så skulle det försvinna för de som saltar räkningarna kan ju addera helt på eget bevåg. 9999 ggr av 10000 går det ju bra och den sista gör man upp med till slut och alla är nöjda och glada. Att man då inte tjänade nåt på den sista är som en piss i nilen ändå.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Blir det samma sak när du beställer en Cola på restaurang? Då måste alltså kyparen säga: Vet inte om du kollat i menyn eller inte att vi tar 50kr för Colan. Nu får du välja om du vill gå över till Ica där Colan kostar 10 kr istället?

Du övertolkar nog dina rättigheter och hantverkarens skyldigheter en smula.

Som konsument gör man klokast i att vara påläst vilka affären man än ger sig in i. Annars är det lätt att man känner sig lurad efteråt.
Otroligt off topic men lite lustigt, men i Malmö på 90-talet käkade vi ofta på ett hamburgarhak där det var helt OK att ta med sig egen läsk. Så man köpte en 2 l cola på ICA och hivade upp på bordet när burgarna kom. Sen delade man på den (med restaurangens glas!)

Underligt system, men det var nog också anledningen till att så många kids hade råd att käka där.

useless useless skrev:
Alla jämförelser med andra näringar haltar på grund av det enkla faktumet att ICA, restaurangen, den lokala vitvarunasaren, etc talar om vad sakerna kostar innan jag köper dom.
Grundproblemet med hantverkarens priser är att det är helt omöjligt att få tag i en prislista innan man beställer ett jobb. I bästa fall får man en 'rabatt' eller fast påslag, men om man inte vet vad rabatten eller påslaget utgår ifrån så är det ju en helt meningslös uppgift.

Att t ex Ahlsell har en inofficiell prislista med extremt höga priser som missbrukas av vissa hantverkare är sekundärt.
Privat skulle jag ALDRIG köpa en tjänst eller material innan jag vet vad det kostar. En hantverkare som hävdar att han inte kan presentera en prislista skulle jag aldrig anlita.

Jag har skrivit om det tidigare. Vårt företag har avtal med plattsättare, elektriker, rörmokare, murare, låsfirmor etc. Samtliga avtal innehåller information om hur materialpriser beräknas. Någon enstaka hantverkare har en helt egenproducerad prislista. Övriga utgår antingen från en ”grossistprislista” där vi har en överenskommen rabatt eller deras inköpspriser med ett överenskommet %Påslag,

Om du finner det helt omöjligt att hitta en hantverkare som kan presentera en prislista på material innan arbetet startar så får du kämpa vidare. Personligen rent privat skulle jag bara garva om någon sa till mig att han vill sälja material men inte kan presentera en prislista.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Otroligt off topic men lite lustigt, men i Malmö på 90-talet käkade vi ofta på ett hamburgarhak där det var helt OK att ta med sig egen läsk. Så man köpte en 2 l cola på ICA och hivade upp på bordet när burgarna kom. Sen delade man på den (med restaurangens glas!)

Underligt system, men det var nog också anledningen till att så många kids hade råd att käka där.
Alla affärsidér är bra utom dom dåliga. :rofl:

Problemet handlar nog mest om att om hantverkaren nästan bara har kunder som ifrågasätter väldigt lite så blir det såklart jobbigt att räkna på riktigt åt enskilda småkunder. Mot de större skulle de aldrig våga "fuska" på det viset utan där är det nog rakare puckar på priser. Netto plus nå procent rakt över. Fördelen är ju kanske jobb som kommer in regelbundet, man vet vad man har. Är det mycket sånt så blir småkunderna lidande och antagligen skörtade om de inte får offert.

P Paxman skrev:
Vad ska man som kund göra ifall man begär en offert och får en där det står "+material" på då?

Ett mycket vanligt argument från hantverkare är ju att det är så himla svårt (för att inte säga omöjligt) att i förväg avgöra vad som behövs i materialväg för att utföra ett jobb. Inte ens efter att ha varit på plats och kikat verkar många ha kompetens nog att veta vilka grejer som kommer behövas...det är nästan så det känns som att grossarna lockar på något sätt. :thinking:
Ja det är ju lite löjligt ibland. Visst fasen måste en rörmokare med 25 års erfarenhet kunna säga (med rimlig felmarginal) vad det kostar att byta en blandare och koppla in en diskmaskin? Visst finns det saker som kan gå fel där, typ någon konstig koppling från 70-talet eller nåt, men om det inträffar var 20e gång är det ju inte något stort problem. Ändå svarar de oftast med "njaaaee... det kan kosta 3 000 och det kan kostar 20 000, omöjligt att säga".

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:

BYT hantverkare. Om en hantverkare som varit på plats har svårt att avgöra vilket material som kommer behövas så skulle jag ifrågasätta ifall han verkligen kommer att klara av jobbet.

Inga regler utan undantag givetvis. Det finns tillfällen då det kan vara svårt att räkna på allt. Då kan man undanta dessa moment i offerten och antingen göra dessa på löpande+ material eller prissätta när det står klart vad som behövs.

Men visst är det jäkligt slappt för en hantverkare att köra på löpande räkning. Du slipper ju jobbet med offerten. Om det nu råkar vara en seriös hantverkare så blir det dessutom billigare för kunden…

Står det +material på offerten så får man fråga efter en prislista. Kan hantverkaren inte få fram en prislista. Byt hantverkare.

problem nr 2 är då att på många ställen finns det inte så många att välja på, det utnyttjar ju många också............Man kanske har en lokal som är bra men inte kan säga exakt vad de kostar och nästa ligger 10mil bort och är lite ovillig att åka så långt för att räkna och ja.........Just nu är det ju lite moment22 men alla måste såklart försöka bli bättre. De flesta kanske ändå lämnar en acceptabel offert som kunden godtar även om den är på en höft. De som hamnar i kläm är ju oftast de som inte frågat nåt alls............

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.