D Daniel 109 skrev:
Det är vad de påstår. Men det finns ingen anledning att ha en sådan prislista för att uppnå det syftet.
nä den tryckta listan kan ju anses överflödig. Är ju som jag skrev tidigare bättre att varje återförsäljare får en fil med sina egna nettopriser. Det skulle vara mycket ärligare och varje försäljare fick addera avans efter eget tycke och behov.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
nä den tryckta listan kan ju anses överflödig.
Vilken tryckt lista?
Bruttopriset är det som står i prisfilen som alla avtalskunder kan ladda ner. Det kommer också upp i webbkatalogen, i varukorgen, i orderexporten och på fakturan. Det är ingen obskyr undangömd prislista som finns någonstans i bakgrunden.

Det är fritt fram för hantverkarna att beräkna utpriset hur de vill, men man kan inte komma och säga att t.ex. Ahlsell inte inbjuder till att använda bruttopriset.

https://www.ekolex.se/definition/bruttopris
"Vad betyder bruttopris?

Det pris slutkund betalar på en vara"...
 
C cpalm skrev:
Vilken tryckt lista?
Bruttopriset är det som står i prisfilen som alla avtalskunder kan ladda ner. Det kommer också upp i webbkatalogen, i varukorgen, i orderexporten och på fakturan. Det är ingen obskyr undangömd prislista som finns någonstans i bakgrunden.

Det är fritt fram för hantverkarna att beräkna utpriset hur de vill, men man kan inte komma och säga att t.ex. Ahlsell inte inbjuder till att använda bruttopriset.

[länk]
"Vad betyder bruttopris?

Det pris slutkund betalar på en vara"...
Ahlsells själva kallar det inte bruttoprislista.

https://www.ahlsell.se/Handla-hos-oss/Villkor-och-prislistor/Prislistor/
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns bara 2 förklaringar. Antingen har Rinkabyrör en läxa att göra och förhandla sina priser bättre eller så visste inte Rörfirman vad dom höll på med när dom sålde till samma priser trots helt andra personalkostnader och lagerkostnader.
Butiksdöden i Sverige beror på att fysiska butiker inte kan hålla samma priser som nätbutiker.
Jag förstår inte vad du menar. Vem skulle Rinkaby Rör förhandla sina priser med?

Den som hade de lägre personal- och lokalkostnaderna i det här fallet bör ha varit rörfirman.

Rinkaby var då inte en nätbutik, utan en kombination av fysisk butik och postorder. Har man varit i Rinkabys extremt välordnade och snygga butik och handlat av deras kunniga och serviceinriktade personal så tror man nog inte att det är låga lokal- och personalkostnader som bestämmer deras priser.

(Man kan komma till kassan och säga "jag ska ha en 100 liters varmvattenberedare och jag ska koppla in den på två 18 mm kopparrör två meter bort" och de går ut på lagret och plockar ihop allt du behöver.)

Men det jag ville påvisa med det ursprungliga inlägget var ingenting om vem som räknar rätt eller fel, utan att det går att ha en prismodell som gör att kunderna inte känner sig lurade.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Som konsument bryr man sig inte ett dugg om vad hantverkaren har för påslag, det man bryr sig om är vilket pris man får betala”.

Det kanske är sant när det gäller dig.
Varför skulle man som konsument bry sig mer om vad hantverkaren tjänar än vad man betalar?

Man är sig själv närmast, det är därför vi har lagar som säger att en näringsidkare faktiskt ska tillvarata konsumentens intressen. Det är med andra ord olagligt för en hantverkare att bry sig mer om sin egen vinst än att det värt pengarna för kunden.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Där ingick det ALLTID påslag på material.
Påslag på vilket pris då? Det är ju skillnad på 10% påslag på 100 kronor och 10% påslag på 200 kronor (för samma material).
 
N Nerre skrev:
Varför skulle man som konsument bry sig mer om vad hantverkaren tjänar än vad man betalar?

Man är sig själv närmast, det är därför vi har lagar som säger att en näringsidkare faktiskt ska tillvarata konsumentens intressen. Det är med andra ord olagligt för en hantverkare att bry sig mer om sin egen vinst än att det värt pengarna för kunden.
”Man är sig själv närmast, det är därför vi har lagar som säger att en näringsidkare faktiskt ska tillvarata konsumentens intressen. Det är med andra ord olagligt för en hantverkare att bry sig mer om sin egen vinst än att det värt pengarna för kunden”

Säg det till ditt försäkringsbolag nästa gång du upptäcker att det skiljer minst 100% mellan den dyraste och billigaste bilförsäkringen.

”Varför skulle man som konsument bry sig mer om vad hantverkaren tjänar än vad man betalar?”

Tänk om fler skulle tänka som dig…
 
N Nerre skrev:
Påslag på vilket pris då? Det är ju skillnad på 10% påslag på 100 kronor och 10% påslag på 200 kronor (för samma material).
Påslag på våra inköpspriser. Så jobbade vi då. Så jobbar vi nu.
 
A andersmc skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Vem skulle Rinkaby Rör förhandla sina priser med?

Den som hade de lägre personal- och lokalkostnaderna i det här fallet bör ha varit rörfirman.

Rinkaby var då inte en nätbutik, utan en kombination av fysisk butik och postorder. Har man varit i Rinkabys extremt välordnade och snygga butik och handlat av deras kunniga och serviceinriktade personal så tror man nog inte att det är låga lokal- och personalkostnader som bestämmer deras priser.

(Man kan komma till kassan och säga "jag ska ha en 100 liters varmvattenberedare och jag ska koppla in den på två 18 mm kopparrör två meter bort" och de går ut på lagret och plockar ihop allt du behöver.)

Men det jag ville påvisa med det ursprungliga inlägget var ingenting om vem som räknar rätt eller fel, utan att det går att ha en prismodell som gör att kunderna inte känner sig lurade.
Du får ursäkta om jag verkar kall. Rinkeby rör tillverkar väl inte det dom säljer själva? Alltså finns en kanal att förhandla med.

Skulle jag vara ägare till Rinkeby rör skulle jag faktiskt vara orolig. Det är en osunt låg vinstmarginal dom presenterar. Men uppenbarligen lever som så vi får anta att dom vet vad dom pysslar med.

https://www.allabolag.se/5562142421/rinkaby-ror-aktiebolag
 
C cpalm skrev:
Vilken tryckt lista?
Bruttopriset är det som står i prisfilen som alla avtalskunder kan ladda ner. Det kommer också upp i webbkatalogen, i varukorgen, i orderexporten och på fakturan. Det är ingen obskyr undangömd prislista som finns någonstans i bakgrunden.

Det är fritt fram för hantverkarna att beräkna utpriset hur de vill, men man kan inte komma och säga att t.ex. Ahlsell inte inbjuder till att använda bruttopriset.

[länk]
"Vad betyder bruttopris?

Det pris slutkund betalar på en vara"...
kalla det för vad du vill, har de ingen tryckt lista längre så finns den väl i en dator som du redan nämnt. Menade bara att den verkar vara väldigt allmänt spridd om den används som den gör och då låg det ju nära till hands att den fortfarande finns som tryckt publikation.
 
N Nerre skrev:
Det är med andra ord olagligt för en hantverkare att bry sig mer om sin egen vinst än att det värt pengarna för kunden.
Nu tror jag du övertolkar konsumentskyddslagstiftningen rätt ordentligt. ;)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Varför skulle man som konsument bry sig mer om vad hantverkaren tjänar än vad man betalar?

Man är sig själv närmast, det är därför vi har lagar som säger att en näringsidkare faktiskt ska tillvarata konsumentens intressen. Det är med andra ord olagligt för en hantverkare att bry sig mer om sin egen vinst än att det värt pengarna för kunden.
Rot?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får ursäkta om jag verkar kall. Rinkeby rör tillverkar väl inte det dom säljer själva? Alltså finns en kanal att förhandla med.

Skulle jag vara ägare till Rinkeby rör skulle jag faktiskt vara orolig. Det är en osunt låg vinstmarginal dom presenterar. Men uppenbarligen lever som så vi får anta att dom vet vad dom pysslar med.

[länk]
Det blev väldigt mycket Rinkaby Rör nu. Om du är väldigt intresserad av Rinkabys överlevnadschanser skulle du kanske starta en tråd som handlar om just det?

Jag ville bara visa på att det går att ha en öppen prissättning som kunderna är nöjda med. Utifrån dina svar får jag intrycket av att du tycker att detta inte alls var en bra idé, och på något sätt vill du visa att både Rinkaby Rör (som förmodligen var helt ovetande om vilken roll de spelade) och rörfirman med den transparenta prissättning har gjort något fel eller är dåliga som företag.

Det får du naturligtvis tycka. Men jag tyckte det var bra i alla fall.
 
Av ren nyfikenhet, hur många som faktiskt driver eget har delat med sig av sina faktiska priser och rabattsatser?
 
E
Här eller till kunder?

Avtalskunder betalar 12-25% påslag på materiel, beroende på artikelgrupp, och får alltid bifogade inköpsfakturor. Jag vet att många inte ens tittar på inköpsfakturorna längre.

Sällankunder betalar 20-30% påslag, inga bifogade inköpsfakturor om det inte uttryckligen framgått innan jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.