Varför kan inte Ahlsell ha konkurrenskraftiga priser på de artiklar som de har konkurrens på, från byggvaruhus eller nätbutik, och istället ta mer betalt för artiklar där de har ”monopol”.

Få skulle vi konsumenter inte kunna jämföra och klaga. Möjligen skulle vi tycka att 1000 kr gör en liten specialmojäng skulle verka dyrt.
 
S Simonstahl skrev:
Av ren nyfikenhet, hur många som faktiskt driver eget har delat med sig av sina faktiska priser och rabattsatser?
Tuppen jag! Men då är det byggfirma sen 20år som gäller. Ganska stor skillnad mot el och rör tex.
 
P Pin skrev:
Varför kan inte Ahlsell ha konkurrenskraftiga priser på de artiklar som de har konkurrens på, från byggvaruhus eller nätbutik, och istället ta mer betalt för artiklar där de har ”monopol”.

Få skulle vi konsumenter inte kunna jämföra och klaga. Möjligen skulle vi tycka att 1000 kr gör en liten specialmojäng skulle verka dyrt.
Kanske för att konsumentmarknaden är en liten marknad totalt sett samt att det är varje entreprenörs ansvar när det gäller prissättning på produkter.

Man jag vet att Dahl gjorde om sina listor nyligen så dom blev mer ”konsumentvänliga” samt ”lura andra hantverkare vänliga”.

Jag har dock inte satt in mig i vad detta i praktiken innebär.
 
Det funkade väl inte att lura slutkunder fullt så mycket, så de justerade till nivåer där det fortfarande går att använda den för att lura slutkunder.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kanske för att konsumentmarknaden är en liten marknad totalt sett samt att det är varje entreprenörs ansvar när det gäller prissättning på produkter.

Man jag vet att Dahl gjorde om sina listor nyligen så dom blev mer ”konsumentvänliga” samt ”lura andra hantverkare vänliga”.

Jag har dock inte satt in mig i vad detta i praktiken innebär.
Ofta är det en konsument i slutet av kedjan även om det är någon annan som beställer bygget.

Finns exempel på när du får välja vitvaror i nya bostadsrätter och de är betydligt dyrare än om du köper dem själv (inte just Ahlsell som är inblandat här, samma prissättning på flera håll). Men allt till rek pris, mellanhänder och så lite svin på bygget så är vi där.
 
P Pin skrev:
Varför kan inte Ahlsell ha konkurrenskraftiga priser på de artiklar som de har konkurrens på, från byggvaruhus eller nätbutik, och istället ta mer betalt för artiklar där de har ”monopol”.

Få skulle vi konsumenter inte kunna jämföra och klaga. Möjligen skulle vi tycka att 1000 kr gör en liten specialmojäng skulle verka dyrt.
Det är väl en del av affärsidén.
Du lägger ut lite vanliga artiklar i butiken, som intet ont anande hantverkare plockar upp. Sen fakturerar man 800 istället för 200 till den hantverkarfirman.

Om någon klagar - hoppsan det blev visst fel, vi krediterar.

Men alla fel hittas inte och då ökar vinstmarginalen något.
 
Oj. Har Ahlsell som affärsidé att lura sina egna kunder också? Inte bara hjälpa kunderna att i sin tur lura sina kunder.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skulle jag vara ägare till Rinkeby rör skulle jag faktiskt vara orolig. Det är en osunt låg vinstmarginal dom presenterar. Men uppenbarligen lever som så vi får anta att dom vet vad dom pysslar med.
Jag tror nog de har någorlunda koll på läget.
Att ha nästan 150 miljoner i eget kapital är nog rätt sunt, de tål lite påkänningar.
1 miljon i resultat vid 200 miljoner i omsättning är ju procentuellt rätt lite.
Men deras affärsmodell är nog att omsätta mycket med lägre marginal, kanske typ tvärtom mot Ahlsells då ... eller kanske Ahlsells kunder ... :thinking:

40 anställda, betyder 5 mille i omsättning per anställd, det är väldig hög oms/anst.

Dock håller jag delvis med, 25.000:- i resultat / anställd är dock aningens klent.

Men vi kunder kan se det som att det är vi som får mervärdet. Och det är ju själva grunden för deras existens, att vara bra och prisvärda för köparen.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H
M magnu skrev:
Det är väl en del av affärsidén.
Du lägger ut lite vanliga artiklar i butiken, som intet ont anande hantverkare plockar upp. Sen fakturerar man 800 istället för 200 till den hantverkarfirman.

Om någon klagar - hoppsan det blev visst fel, vi krediterar.

Men alla fel hittas inte och då ökar vinstmarginalen något.
Haha, köpte nå ansiktsmasker på ahlsell under pandemin när jag ändå skulle handla annat och de låg i en korg vid kassan. 1500kr för 10st. Jula sålde 3 för 100kr
 
  • Gilla
  • Wow
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror nog de har någorlunda koll på läget.
Att ha nästan 150 miljoner i eget kapital är nog rätt sunt, de tål lite påkänningar.
1 miljon i resultat vid 200 miljoner i omsättning är ju procentuellt rätt lite.
Men deras affärsmodell är nog att omsätta mycket med lägre marginal, kanske typ tvärtom mot Ahlsells då ... eller kanske Ahlsells kunder ... :thinking:

40 anställda, betyder 5 mille i omsättning per anställd, det är väldig hög oms/anst.

Dock håller jag delvis med, 25.000:- i resultat / anställd är dock aningens klent.

Men vi kunder kan se det som att det är vi som får mervärdet. Och det är ju själva grunden för deras existens, att vara bra och prisvärda för köparen.
”Men vi kunder kan se det som att det är vi som får mervärdet. Och det är ju själva grunden för deras existens, att vara bra och prisvärda för köparen.”

Kanske är det precis det som är meningen? Att inte visa allt för bra siffror utåt!

Jag skrev faktiskt inlägget för att se hur tråden skulle reagera. Hade dessa siffror varit från någon UE som vi har samarbete med och det inte fanns någon övrig koncernstruktur hade jag dragit öronen åt mig och faktiskt seriöst funderat på om ett fortsatt samarbete är aktuellt. Trygga affären gör man med trygga bolag. Absolut inte en enkel ekvation då det kan gå väldigt fort utför.

När det gäller Rinkeby rör är jag inte ett dugg orolig. Tittar man vidare på ägarnas bolagsengagemang ser man att det är några som tjänar riktigt bra med pengar. Högst troligt har man valt att just Rinkeby rör inte behöver göra större vinst än dom nu redovisar. Istället ligger dom höga vinsterna i andra bolag.
 
useless useless skrev:
Oj. Har Ahlsell som affärsidé att lura sina egna kunder också? Inte bara hjälpa kunderna att i sin tur lura sina kunder.
Ahlsell struntar nog fullstänigt i sina kunders kunder.

Som det någon skrev om ansiktmasker vid kassan - jättedyrt, knappast ditlagt för att skjörta upp oss andrahandskunder.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Säg det till ditt försäkringsbolag nästa gång du upptäcker att det skiljer minst 100% mellan den dyraste och billigaste bilförsäkringen.
Men där får man ju veta priset i förväg.

Jag tror heller inte att försäkringar faller under konsumenttjänstlagen. Det är den som klart och tydligt säger:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om nu hantverkaren är medveten om att denna inte kan matcha Jula på ett vägguttag så bör hantverkaren alltså föreslå att konsumenten själv köper uttaget på Jula. Då får kunden välja, åka till Jula och köpa ett uttag för 199 eller köpa det för 399 av hantverkaren.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tror jag du övertolkar konsumentskyddslagstiftningen rätt ordentligt. ;)
Hur tolkar du det som jag citerade ovan då?
 
N Nerre skrev:
Hur tolkar du det som jag citerade ovan då?
Jag tolkar inte "med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen" som att man alltid måste vara billigast eller rekommendera andra leverantörer i de fall man är medveten om att man inte är billigast. Det menar jag är en övertolkning.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir nog kämpigt att driva en verksamhet om man hela tiden måste peka på andra lev som säljer billigare. Mekonomenverkstan skulle behöva säga till kunden att denne får köpa alla delar på nätet för vi är för dyra.......
Köphallarna i stockholm fick de väl stänga för allt där går ju att hitta mycket billigare utanför tullarna......
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.