Priserna köpladorna ligger också i samma region som elbutik, men med sämre sortiment.
Så jag vill hävda att det är rimligt att se elbutiks nivå som marknadspris.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Inte för en konsument. Jag anser att hantverkarens fakturerade priser ska jämföras med en fysisk butik där konsumenten kan handla lika artikel.
Där har du ”marknadspriset” i mitt tycke mot en konsument.

Sen anser jag inte att det är oskäligt att hantverkarens försäljningspris mot konsument är något högre att ”marknadspriset”. Inom rör och el skulle jag dra till med 10-25% högre. En högst ovetenskaplig siffra ska tilläggas.:rofl:
Problemet är väl att normala butiker inte säljer dessa varor, eller så säljer de inte till privatpersoner utan konto :p
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Inte för en konsument. Jag anser att hantverkarens fakturerade priser ska jämföras med en fysisk butik där konsumenten kan handla lika artikel.
Där har du ”marknadspriset” i mitt tycke mot en konsument.

Sen anser jag inte att det är oskäligt att hantverkarens försäljningspris mot konsument är något högre att ”marknadspriset”. Inom rör och el skulle jag dra till med 10-25% högre. En högst ovetenskaplig siffra ska tilläggas.:rofl:
Som jag skrev så ligger elbutiks priser i nivå med större fysiska butiker. Anledningen till att Elbutik är bra att jämföra med är att dom har stort sortiment.
Att hantverkaren säljer prylar 10-25% dyrare har inte jag några problem med. Det ligger inom den normala 'felmarginalen'.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår ju att man tycker att elbutik.se är en bra jämförelse då de är ganska billiga. konstigt vore väl annars. Ingen vill ha dyra saker och den som säljer billigast är ju oftast den som folk väljer. Men det blir som sagt en konstig jämförelse och inte direkt rättvis. En nätbutik har sina nettopriser från grossist och lägger på sin marginal som troligen är lika rakt över och de slussar bara vidare saker. Packmöjligheter och en godsmottagning och kanske ett mindre eget lager. Inga större omkostnader direkt. Att då jämföra detta mot Ahlsells listpriser blir ju bara konstigt......
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
När det jämförs mot Ahlsells faktiska priser matchar det riktigt bra. Alla jämförelser mot Ahlsells listpris blir konstiga eftersom det är rent påhittade priser.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag förstår ju att man tycker att elbutik.se är en bra jämförelse då de är ganska billiga. konstigt vore väl annars. Ingen vill ha dyra saker och den som säljer billigast är ju oftast den som folk väljer. Men det blir som sagt en konstig jämförelse och inte direkt rättvis. En nätbutik har sina nettopriser från grossist och lägger på sin marginal som troligen är lika rakt över och de slussar bara vidare saker. Packmöjligheter och en godsmottagning och kanske ett mindre eget lager. Inga större omkostnader direkt. Att då jämföra detta mot Ahlsells listpriser blir ju bara konstigt......
Därför folk skriver OM & OM igen att det inte är konstigt att Ahlsell har några tiotal% högre priser, men 100tals procent är orimligt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
För ett antal år sedan brukade jag frekventera en lokal VVS-firma. De var egentligen installatörer, men de hade ett eget lager med alla tänkbara VVS-detaljer där man som privatkund kunde köpa delar.

När de tog betalt slog de upp detaljen i en katalog från Rinkaby Rör. Sedan tog de precis lika mycket som de hade gjort.

Jag menar, det GÅR att ha en prissättning som känns ärlig för kunden om man vill.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Men det blir som sagt en konstig jämförelse och inte direkt rättvis. En nätbutik har sina nettopriser från grossist och lägger på sin marginal som troligen är lika rakt över och de slussar bara vidare saker. Packmöjligheter och en godsmottagning och kanske ett mindre eget lager. Inga större omkostnader direkt.
Vi kan jämföra med fysisk-butikspriser istället om det känns bättre. T.e.x Schneider Renova dubbeluttag som nämnts tidigare;

Elbutik: 183,00
Clas Ohlson: 179,90
Hornbach: 152,00
Bauhaus: 199,00
 
C cpalm skrev:
Vi kan jämföra med fysisk-butikspriser istället om det känns bättre. T.e.x Schneider Renova dubbeluttag som nämnts tidigare;

Elbutik: 183,00
Clas Ohlson: 179,90
Hornbach: 152,00
Bauhaus: 199,00
Intressanta priser. Med ett påslag från Hornbach på 31% kommer man upp i Bauhaus prisnivå. Om man då kommit överens med kunden att utgå från Bauhaus prislista med ett påslag på 10% så har man helt plötsligt ett påslag på 44% om man istället inhandlar på Hornbach.

Frågan är hur många konsumenter som skulle känna sig lurade ifall dom kommer fram till att hantverkaren KANSKE haft 44% påslag när man kommit överens om 10%…:rofl:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A andersmc skrev:
För ett antal år sedan brukade jag frekventera en lokal VVS-firma. De var egentligen installatörer, men de hade ett eget lager med alla tänkbara VVS-detaljer där man som privatkund kunde köpa delar.

När de tog betalt slog de upp detaljen i en katalog från Rinkaby Rör. Sedan tog de precis lika mycket som de hade gjort.

Jag menar, det GÅR att ha en prissättning som känns ärlig för kunden om man vill.
Det finns bara 2 förklaringar. Antingen har Rinkabyrör en läxa att göra och förhandla sina priser bättre eller så visste inte Rörfirman vad dom höll på med när dom sålde till samma priser trots helt andra personalkostnader och lagerkostnader.
Butiksdöden i Sverige beror på att fysiska butiker inte kan hålla samma priser som nätbutiker.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Frågan är hur många konsumenter som skulle känna sig lurade ifall dom kommer fram till att hantverkaren KANSKE haft 44% påslag när man kommit överens om 10%…:rofl:
Troligen ingen. Däremot blir nog den som får 20% rabatt på Ahlsells pris lite sur när fakturan på 600:- kommer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Priserna köpladorna ligger också i samma region som elbutik, men med sämre sortiment.
Så jag vill hävda att det är rimligt att se elbutiks nivå som marknadspris.
Det är väl klart att köpladorna har sämre sortiment. Dom plockar russinen ur kakan utan en tanke på service. Dom har inte råd med hyllvärmare.
Därav kan dom också hålla låga priser men forfarande tjäna pengar.

Elbutik däremot kan givetvis ha hur stort sortiment som helst eftersom dom inte har något sortiment alls. Och dom vill du jämföra med en fullsortiments butik som tex. Ahlsells.

Återigen. Ahlsells prislista är åt helvete. Så långt är vi överens. Men sen går vi ganska kraftigt skilda vägar.
 
Ja, i de jämförelser jag har sett matchar de tämligen bra. Jag förstår inte riktigt vad du är upprörd över.
 
useless useless skrev:
Troligen ingen. Däremot blir nog den som får 20% rabatt på Ahlsells pris lite sur när fakturan på 600:- kommer.
Absolut. Jag har den största respekten för detta. Ett branschproblem helt klart.

Ärligare hade varit om många fler höjde sina Timdebiteringar mot framförallt konsumenter och minskade sina marginaler på materialet. Nu är affärsmodellen helt skev hos många el och rörfirmor.

Därför ser jag ingen annan lösning för konsumenter än att försöka förhandla om materialpriser/ påslag innan arbetet startar. Ju fler som gör detta desto fortare kommer omställningen att gå.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Därför ser jag ingen annan lösning för konsumenter än att försöka förhandla om materialpriser/ påslag innan arbetet startar. Ju fler som gör detta desto fortare kommer omställningen att gå.
Ja, även om det inte går att få ett vettigt svar idag när man begär en offert på ett litet jobb så ökar det pressen att ta fram en vettig prislista om den regelmässigt efterfrågas.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.