Z
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som ett exempel. Renova utanpåliggande dubbeluttag e1820355
Det kostar på elbutik.se 198:- inkl moms

På solar så betalar jag 326,69 exkl moms
och på Elektroskandia får jag ge 212,01 exkl moms
115,- x moms elektroskandia och 115,- x moms vid solar.

Vilken jävla skillnad!
 
Redigerat:
Kan inte ni som lägger upp priser lägga upp en screenshot på era priser där man ser art. Nr, pris och inte bara skriva en text!

Eftersom man är hantverkare är man rädd för att bli lurad…:crysmile::rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan inte ni som lägger upp priser lägga upp en screenshot på era priser där man ser art. Nr och inte bara skriva en text!
Redigerade mitt inlägg och lade till artikelnummer.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Z
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den skulle jag få ge 1897 + moms för, på Ahlsell...
1350,- solar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag fick faktura från vvs faktura med ahlsell ord pris för en FM vattenutkastare.

499:- hos de flesta butiker inkl jula och k-rauta

Pris hos ahlsell 1750:- efter rabatt 499:- (har kund nr själv)

Pris på faktura från vvs firma 1750:-

Enkel installation av vattenutkastare med 1h arbete resulterade i en faktura på 5600:- med ashells ord. pris på alla delar. Vansinnigt!
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så funkar det väl överallt annars i samhället också? Om jag låter märkesverkstan montera en del får jag betala bra mycket mer för delen än vad jag kan köpa samma del på nätet för.
Får du verkligen det ?

Något mer kanske, men inga jätteskillnader om vi pratar originaldelar.

En märkesverkstad kommer förstås bara montera originaldelar, sen om du kan hitta en tredjepartdel som passar för en tiondel av priset är inte så relevant för jämförelsen.

Lämnar jag in med gräsklippare så får jag betala mer för delarna än vad motsvarande delar kostar på nötet.
Konkurrensen sätter villkoren på vad jag får betala. Både för arbetet och materialet.
Fortfarande inga enorma skillnader, eller har du nåt exempel ?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Får du verkligen det ?

Något mer kanske, men inga jätteskillnader om vi pratar originaldelar.

En märkesverkstad kommer förstås bara montera originaldelar, sen om du kan hitta en tredjepartdel som passar för en tiondel av priset är inte så relevant för jämförelsen.



Fortfarande inga enorma skillnader, eller har du nåt exempel ?
Pratar vi om påslag nu? Eller vad en märkesverkstad tar för sina egna reservdelar? Eller vad tex. mekonomen tar för ”originaldelar”

Du kanske ska börja med att swipa uppåt och läsa om alla enorma skillnader på inköpspriser som presenteras i de senaste inläggen!

Om debatten ska vara seriös måste vi jämföra äpplen med äpplen fullt ut.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Pratar vi om påslag nu? Eller vad en märkesverkstad tar för sina egna reservdelar? Eller vad tex. mekonomen tar för ”originaldelar”
Vi prastar om vad märkesverkstaden debiterar för originaldelar och vad du som privatperson kan köpa samma originaldelar för.

Du kanske ska börja med att swipa uppåt och läsa om alla enorma skillnader på inköpspriser som presenteras i de senaste inläggen!

Om debatten ska vara seriös måste vi jämföra äpplen med äpplen fullt ut.
Jag har läst hela tråden.

Det är väl knappast inköpsprisen som är intressanta, utan när en konsument lätt kan jämföra och se att ett vägguttag av en specifik modell INTE kostar 440:- som elektrikern påstår, utan under hundralappen.

För övrigt har jag både jobbat i bilbranchen (fast det var på 90-talet så..) och numera handlar delar från såväl ahlsell, elektroskandia och solar på mitt jobb, och ser i klartext fejkpriserna och vad vi faktiskt betalar.

..och nej, vi använder INTE fejkprislistan till att skörta upp kunden med.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lämnar jag in med gräsklippare så får jag betala mer för delarna än vad motsvarande delar kostar på nötet.
Nope, åtminstone inte om vi pratar om gräsklipparservice. Jag har som hobby att fixa med gamla bensindrivna maskiner, företrädesvis gräsklippare, som jag hittar billigt på Blocket som jag fräschar upp/lagar för att sälja med lite avans. Flera av mina köpare har frågat ifall jag vill utföra service på maskinerna senare, men det tackar jag nej till eftersom det är så pass billigt att lämna in dem på en "riktig" verkstad att det inte är värt för mig att åta mig jobbet. Bara delar och olja kostar för mig nästan vad en service kostar på verkstaden...och då måste jag vänta på att få hem grejerna.

Så i den branschen fungerar det antagligen så som väldigt många hantverkarkunder tror att det fungerar för hantverkare: att yrkesmännen köper så stora volymer av förbrukningsmaterial att de får äkta rabatt, dvs längre pris än vad privatkonsumenter får.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nope, åtminstone inte om vi pratar om gräsklipparservice. Jag har som hobby att fixa med gamla bensindrivna maskiner, företrädesvis gräsklippare, som jag hittar billigt på Blocket som jag fräschar upp/lagar för att sälja med lite avans. Flera av mina köpare har frågat ifall jag vill utföra service på maskinerna senare, men det tackar jag nej till eftersom det är så pass billigt att lämna in dem på en "riktig" verkstad att det inte är värt för mig att åta mig jobbet. Bara delar och olja kostar för mig nästan vad en service kostar på verkstaden...och då måste jag vänta på att få hem grejerna.

Så i den branschen fungerar det antagligen så som väldigt många hantverkarkunder tror att det fungerar för hantverkare: att yrkesmännen köper så stora volymer av förbrukningsmaterial att de får äkta rabatt, dvs längre pris än vad privatkonsumenter får.
Vi har en renodlad trädgårdsmaskins firma där jag brukar handla. Senast i Somras köpte jag en lövblås av märket Stihl. Det skilde 1200 kr mot billigaste nätbutik. På en produkt jag betalade ca 4600 kr för.

Jag har köpt delar till trädgårdstraktor, snöslunga och gräsklippare. Felsökt snöslungan för ett fast pris på 1500kr.
Ofta har jag först letat upp delen på nätet så jag vet vad jag ska ringa och fråga efter. Då ”råkar” man lätt se priser från div. Nätbutiker.

Och jo. Det skiljer ganska mycket i pris. Runt 30% skulle jag påstå.

Men jag köper mina delar i butiken ändå. Jag vill nämligen att dom ska överleva och förstår att dom INTE kan hålla samma priser som nätbutiker.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Så 30% är mycket när det gäller gräsklippardelar men inte eluttag?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vi prastar om vad märkesverkstaden debiterar för originaldelar och vad du som privatperson kan köpa samma originaldelar för.



Jag har läst hela tråden.

Det är väl knappast inköpsprisen som är intressanta, utan när en konsument lätt kan jämföra och se att ett vägguttag av en specifik modell INTE kostar 440:- som elektrikern påstår, utan under hundralappen.

För övrigt har jag både jobbat i bilbranchen (fast det var på 90-talet så..) och numera handlar delar från såväl ahlsell, elektroskandia och solar på mitt jobb, och ser i klartext fejkpriserna och vad vi faktiskt betalar.

..och nej, vi använder INTE fejkprislistan till att skörta upp kunden med.
”Vi prastar om vad märkesverkstaden debiterar för originaldelar och vad du som privatperson kan köpa samma originaldelar för.”
Jag tror det finns trådar om detta även på detta forum. Annars är det bara surfa in på tex. Tyska reservdels siter så får du se på skillnader mellan vad en märkesverksad tar för en del och vad du kan köpa den för.

”Det är väl knappast inköpsprisen som är intressanta, utan när en konsument lätt kan jämföra och se att ett vägguttag av en specifik modell INTE kostar 440:- som elektrikern påstår, utan under hundralappen.”

Jag säger inte emot dig. Däremot är jag allergisk mot när folk lägger upp jämförelsen på produkter från tex. Elbutik.se och jämför mot vad dom själva blivit fakturerade.
Dessutom anser jag att om man ska jämföra priser på en faktura så ska man utgå från EN butik där man själv kan köpa lika produkter som finns med på fakturan.

Missförstå mig rätt nu. Jag försvarar ingen som fakturerar utifrån Ahlsells prislista. Däremot kan jag bli lite less när jag läser många inlägg där det tas för givet att hantverkaren betalar mindre för en produkt man hittat på tex. Elbutik.se
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så 30% är mycket när det gäller gräsklippardelar men inte eluttag?
Personligen tycker jag det är mycket när det gäller både eluttag och gräsklippardelar. Vi lägger på 10% på våra inköpspriser. Funderar på att höja till 12%.

För en kund som jämför priser kanske vi ändå är dyra eftersom vi inte handlar på nätbutiker. Så vi kan säkert bli misstänkta för att ha div. Baksbonusar eller 40%-iga påslag på vissa produkter.

Påslag runt 20-30% för en rör eller elfirma tycker jag dom ska klara sig på. Vi har aldrig lyckats förhandla ner materialpåslaget under 20% för el eller rör.
 
Det är inte helt konstigt att folk tror när de refererar till sin leverantör som grossist. De är på grund av partihandel billigare än detaljister.

I praktiken har de jämförelser jag sett varig ganska jämt mellan elbutik och Ahlsell. Så det är rimligt att utgå från att elektrikerns inköpspriser ligger nära elbutiks priser. Är det stor skillnad är det läge för elektrikern att byta leverantör. Elbutik säljer även till elektriker.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Vad skulle elektrikern vinna på det om nettopriset är ungefär likadant? Köper man mindre och mindre hos Ahlsells så lär väl rabatterna sjunka så man skjuter ju sig själv i foten typ...........
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.