Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror inte heller att Ahlsells kommer slå upp portarna
Tror inte jag heller. Dock har vissa/några/alla? Axfood grossister välkomnat privatpersoner "ett tag" (kanske fortfarande) med hänvisning till "välvilja" på grund av pandemin. Jag antar att den egentliga orsaken är "kundbrist" då många av deras normala kunder haft minst sagt lågsäsong och att de därför uppskattat/behövt även strökunder/privatpersoner.
 
useless useless skrev:
Det är dom redan: [länk]
Där lyckas dom ha 'normala' priser av någon anledning...



[länk]
[länk]
Jag skrev i mitt inlägg:
”Däremot tror jag inte det är någon omöjlighet att man ger sig in i näthandeln, fast då antagligen under annat namn. Beror nog lite på hur stark näthandelsmarknaden växer sig i denna nisch. (Dom kanske redan är inne i näthandeln på något sätt? Vad vet jag.)”

Absolut intressant. Då är dom redan inne i näthandeln. Sprang in i en butik i Västberga i Sthlm som bara sålde yrkeskläder. Det visade sig att dom också ägdes av Ahlsells.


”Där lyckas dom ha 'normala' priser av någon anledning...”
Inte alls märkligt om du frågar mig. Annan målgrupp, annat koncept, annan affärsidé, andra konkurrenter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tror inte jag heller. Dock har vissa/några/alla? Axfood grossister välkomnat privatpersoner "ett tag" (kanske fortfarande) med hänvisning till "välvilja" på grund av pandemin. Jag antar att den egentliga orsaken är "kundbrist" då många av deras normala kunder haft minst sagt lågsäsong och att de därför uppskattat/behövt även strökunder/privatpersoner.
Vem vet. Vi kanske möts på ICAs eller Systembolagets centrallager en dag.:rofl:
 
useless useless skrev:
Där lyckas dom ha 'normala' priser av någon anledning...
Fast de har de i sina normala grossistbutiker också. Det är bara den så kallade prislistan som är "onormal", priserna är någorlunda normala.
 
N Nerre skrev:
Jag tror det kan vara dags att reprisera mitt hypotetiska exempel från tidigare i tråden:

En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).

Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.

Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.

Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)

Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.

Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.

Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.

Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.

Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.

Hantverkare Bertil och Cecilia är såna som vi inte tycker om.
Alla affärsidér är bra utom dom dåliga för då försvinner kunderna…;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de har de i sina normala grossistbutiker också. Det är bara den så kallade prislistan som är "onormal", priserna är någorlunda normala.
Jag har tyvärr inget konto på Ahlsells. Skulle vara kul att jämföra några produkter med Proffsmagasinet.

Min gissning är att proffsmagasinet håller lägre priser än vad någon får med hyfsade rabatter på Ahlsells.
 
richardtenggren
Jag har bara tillgång till ett konto med usla rabatter, efter tidigare jämförelse här. Men oftast är väl rabatterna förhandlade per avdelning. Typ VVSare har inga jätterabatter på el osv.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har tyvärr inget konto på Ahlsells. Skulle vara kul att jämföra några produkter med Proffsmagasinet.
Jag har konto, men ganska dålig rabatt, men t ex den här prylen kostar 2,5 gånger så mycket på Ahlsell.

IFÖ vit toalettstol modell Sign 6860 med S-lås och dubbelspolning betygsatt 5 stjärnor, pris 2425 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skärmbild av prisuppgifter för en Ifö Sign WC-stol 6860 med specifikationer och rabattdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har konto, men ganska dålig rabatt, men t ex den här prylen kostar 2,5 gånger så mycket på Ahlsell.

[bild]

[bild]
Den skulle jag få ge 1897 + moms för, på Ahlsell...
 
  • Wow
Nyfniken
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har tyvärr inget konto på Ahlsells. Skulle vara kul att jämföra några produkter med Proffsmagasinet. Min gissning är att proffsmagasinet håller lägre priser än vad någon får med hyfsade rabatter på Ahlsells.
Du gissar rätt i detta exempel men då har jag dåliga priser på Ahlsell. Jag tror att du gissar fel på just denna produkt om någon med riktiga elektrikerpriser jämför. Priser exklusive moms i båda fallen.

Webbsida som visar information om en Philips CorePro LED-lampa med E27 sockel, 7.5W och pris 30,40 kr exkl moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Produktbild av en Philips LED Normallampa CorePro med priset 38 SEK exklusive moms på Ahlsells webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har konto, men ganska dålig rabatt, men t ex den här prylen kostar 2,5 gånger så mycket på Ahlsell.

[bild]



[bild]
Vi får se om någon hantverkare fyller på med bättre priser från Ahlsells!

Det är precis det här jag tycker är intressant. Man hittar en produkt på nätet och tror med automatik att hantverkaren betalat mindre. Men i många fall är det precis tvärtom.

Det försvarar givetvis inte att det finns hantverkare som fakturerar efter Ahlsells prislista eller erbjuder någon form av rabatt på listan.
 
C
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men i många fall är det precis tvärtom.
Precis. I synnerhet småprylar. T.ex.:

Art. nr: 290003
Planteringsset Ironside 517020
Ahlsell netto med 37% rabatt: 305,55 + moms
Ahlsell brutto: 485,00 + moms
Ahlsell Proffsmagasinet: 188,80 + moms

Art. nr: 111584
VÄVTEJP TESA 4662 VÄV GRÅ 48MMX50M
Ahlsell netto med 52% rabatt: 132,00 + moms
Ahlsell brutto: 275,00 + moms
Ahlsell Proffsmagasinet: 68,80 + moms
 
Redigerat:
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du gissar rätt i detta exempel men då har jag dåliga priser på Ahlsell. Jag tror att du gissar fel på just denna produkt om någon med riktiga elektrikerpriser jämför. Priser exklusive moms i båda fallen.

[bild]


[bild]
Den skulle jag få ge 15,17 + moms för...
 
richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den skulle jag få ge 15,17 + moms för...
Kanske är ditt konto man ska handla på? ;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske är ditt konto man ska handla på? ;)
Nja, det verkar mest vara bra priser på sånt där krafs man inte vill ha... Roliga saker som verktyg blir oftast billigare på andra ställen.... :p
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.