141 161 läst · 1 243 svar
141k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Självklart. Hur skulle man annars kunna kontrollera vad man ska betala innan man anlitar en hantverkare? Det är precis därför konsumenter måste lära sig att fråga efter en prislista om man blir erbjuden x% rabatt.useless skrev:
Men att avtala om påslag är ju totalt meningslöst om hantverkaren kan utgå från vilket pris som helst?Krille-72 skrev:
Jag ser att en grej kostar 299 på Jula och hantverkaren skriver att han gör 10% påslag. Perfekt tycker jag.
Sen kommer fakturan där hantverkaren gjort 10% påslag på Ahlsells bruttopris på 799 kronor (så jag får betala 879 kronor där jag trodde jag skulle få betala typ 350 spänn).
Listpriset enligt bruttoprislistan är väl alltid samma? Däremot får olika kunder olika mycket rabatt på det. Så det är ingen som betalar bruttopriset, det finns bara där för att hantverkaren ska kunna lura sin kund att grejerna kostar så mycket.
Tittar man på vad som gäller för butiker när de skyltar Rea eller "nedsatt pris" så är de ju skyldiga att kunna visa att varan faktiskt har kunnat köpas till det priset.
https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/artiklar/sa-far-rea-begreppet-anvandas/
Så det är väldigt konstigt att Ahlsell kan komma undan med att ha en prislista med priser som inga av deras kunder betalar...
Tittar man på vad som gäller för butiker när de skyltar Rea eller "nedsatt pris" så är de ju skyldiga att kunna visa att varan faktiskt har kunnat köpas till det priset.
https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/artiklar/sa-far-rea-begreppet-anvandas/
Så det är väldigt konstigt att Ahlsell kan komma undan med att ha en prislista med priser som inga av deras kunder betalar...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Visst finns det många konsumenter kvar som forfarande är alldeles för godtrogna. Särskilt äldre tyvärr. Men du måste förstå att det även finns en stor mängd andra kunder. Dom som ifrågasätter allt. Står bakom ryggen på hantverkaren med Google i telefon och säger att hantverkaren gör fel. Säger till hantverkaren redan när han är på gratis platsbesök att hen minsann kräver ditten och datten. Sen undrar samma hen varför det inte kommer någon offert från hantverkaren..P Paxman skrev:Det du missar Krille-72 är att behöver jag köpa däck så är jag inte i beroendeställning till varesig däckhandlaren eller nätförsäljaren. Jag är fri att välja själv: betala extra för att lämna bilen till däckfirman och de fixar allt. Eller söka själv på nätet efter billigaste stället för den typ av däck jag vill ha och sedan leta upp en firma som åtar sig att montera dem.
VÄLDIGT många människor är dock i direkt beroendeställning till hantverkare. Först och främst är det i princip omöjligt att få tag i någon som kan tänka sig att åta sig jobbet (på många ställen i landet) och när hantverkaren väl är på plats så är de i kundens hem. Många av dessa kunder kan absolut ingenting om det hantverkaren ska utföra och står med mössan i hand. Det är för många ganska integritetskränkande att släppa in helt okända personer i sitt hem. Om det dessutom är för något som man känner sig väldigt osäker på själv, så är det inte så lätt att vara tuff emot hantverkaren och ställa krav på tydlighet varken gällande priser eller hur jobbet ska utföras.
Det är ju lätt för er hantverkare att bara skylla på kunden i stil med "Frågar du inte så får du skylla dig själv att jag skörtar upp dig och förvillar med diverse rabatter på hittepåprislistor". Står man där med vattnet sprutande och äntligen fått tag på en röris, eller när drömmen om en utbyggd altan precis är på väg att förverkligas, så kanske inte det första man tänker på är att man måste fråga vilka priser hantverkarens "fina" rabatt baseras på. Det är dessutom helt irrelevant för kunden. Kunden vill veta vad hela kalaset kommer kosta...inte hur tjenis hantverkaren är med lokala grossen.
Det här är precis det som konsumentlagarna är skapade för; de ska skydda den lilla mannen emot skrupelfria företagare. Dessvärre fungerar de inte så väl när det gäller just detta.
Det är möjligt att det finns områden i Sverige där man är i beroendeställning till hantverkaren om man vill få något gjort. Det känner jag tyvärr inte till.
Samtidigt kan man faktiskt vända på steken. Finns det så få hantverkare i någon ort så man inte kan välja så får man betala vad det kostar tyvärr och hoppas att fler ser hur mycket guld hantverkaren täljer så fler hantverkare etablerar sig i orten.
Jag har jobbat i Sthlm hela mitt liv. Senaste åren har vi begränsat med privatpersoner som kunder. Men tidigare hade vi mycket privatpersoner som kunder. Nu är det visserligen bygg. Men våra Ue har varit alla olika yrkesgrupper. Jag har haft pålästa konsumenter, konsumenter som tror att dom är pålästa och konsumenter som inte har en aning om något och givetvis en massa konsumenter som faktiskt lärt mig väldigt mycket.
En sak lärde jag mig tidigt som hantverkare. Se till att alltid skriva tydliga avtal. Det underlättar så oerhört mycket när det kommer till betalning. Man slipper onödiga konflikter även fast jag absolut inte ska sticka under stol med att vi också hamnat i konflikter även fast vi varit väldigt förskonade.
Det gör man ibland när pengar är inblandade.
Efter att ha följt massa trådar om hantverkare och privatpersoner på detta forum har mitt primära mål blivit att försöka hjälpa dom som verkligen råkat illa ut. Då pratar jag inte om pengar.
När vi kommer till pengar så är mitt budskap enligt mig väldigt enkelt. Tror jag har skrivit det minst 100 ggr på detta forum även om det inte står ordagrant exakt samma sak varje gång:
Läs på lite. Gärna på konsumentverkets hemsida. Prata med vänner och bekanta. Se till att alltid skriva ett avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Avtala även om materialpriser/påslag. Se till att få en kopia på hantverkarens försäkring.
Har du följt dessa råd som kanske tar 45-60 min av ditt liv så har du kommit långt.
Jag kan inte göra annat än att försöka banka in detta i skallen på folk. Tro inte att konsumentlagarna kommer skydda er utifrån era förväntningar. Det funkar inte så.
Prata med en äldre människa. Tror ni dom behövde förhandla om räntor på banken förr. Förhandla med försäkringsbolag och ringa runt? Hålla koll på elavtal, telefonavtal. Kolla vilken Taxibil dom hoppar in i. Etc.
Det är bara att inse fakta. Man måste vara en aktiv konsument idag. Tro inget annat!
Det märks rätt tydligt i tråden här vilka som är företagare och vilka som är konsumenter.
Hela poängen med vår konsumentlagstiftning är att man som konsument inte ska behöva läsa på. Man anlitar en hantverkare för saker som man inte kan.
Hur ska Agda 78 år göra om hon behöver en hantverkare som fixar nåt? Ska hon skylla sig själv bara för att hon är gammal och inte klarar av att leta upp information på internet?
Hela poängen med vår konsumentlagstiftning är att man som konsument inte ska behöva läsa på. Man anlitar en hantverkare för saker som man inte kan.
Hur ska Agda 78 år göra om hon behöver en hantverkare som fixar nåt? Ska hon skylla sig själv bara för att hon är gammal och inte klarar av att leta upp information på internet?
Man får välja lite grann som konsument hur man vill agera. Vill man chansa och hoppa in i en fri åkares Taxi och känna sig blåst efter så varsågod. Konsumentlagstiftningen kommer tyvärr inte hjälpa dig.N Nerre skrev:Det märks rätt tydligt i tråden här vilka som är företagare och vilka som är konsumenter.
Hela poängen med vår konsumentlagstiftning är att man som konsument inte ska behöva läsa på. Man anlitar en hantverkare för saker som man inte kan.
Hur ska Agda 78 år göra om hon behöver en hantverkare som fixar nåt? Ska hon skylla sig själv bara för att hon är gammal och inte klarar av att leta upp information på internet?
Men Agda 78 år tycker jag verkligen synd om. Att vara pensionär i dagens samhälle uppväxt på en helt annan tid kan inte vara lätt. Måtte så få som möjligt utnyttja det faktum att äldre är lätta måltavlor!
Ja, det är verkligen uppenbart.N Nerre skrev:
Det är inte bara gamla Agda som kan ha problem med detta. Vår förra granne var runt 50 och hon hade problem att ens använda dator. Hon var en helt vanlig människa, inga funktionshinder eller sånt...hon hade helt enkelt missat IT-tåget. Hon och hennes gubbe anlitade aldrig hantverkare (bortsett från någon gång när vi kunde rekommendera någon som vi visste var riktigt hederlig och bra), så huset var som en tidskapsel när gubben dog och hon valde sälja. De nya ägarna jobbar båda i butiker som förser hantverkare (proffsfärgbutik resp. golvbutik) och de anlitar ytterst sällan hantverkare själva. De har totalrenoverat sitt huset och har gjort 90% på egen hand.N Nerre skrev:
Att inte hantverkarebranschen själva förstår att något är fel när undersökningar visar att allmänheten har ytterst lågt förtroende just hantverkare, och många väljer att inte få saker utförda på grund av detta, är obegripligt. Jag antar att de flesta hantverkare tror att det beror på rötäggen, typ irländska asfaltsläggare, och därför viftar bort det...men jag tror inte att det är huvudorsaken.
Jag förstår inte riktigt vad Taxi har med saken att göra, men de har krav på sig att ange jämförpriser.Krille-72 skrev:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/taxi/prisinformation-taxi/
Ska du jämföra med Taxi vore det väl att taxiförare säger "Jag kör dig för 10% påslag på min milkostnad" och sen när det är dags att betala talar han om att milkostnaden är 179 kronor milen.
Men nu har som sagt var både butiker, restauranger, taxi och de flesta andra krav på sig att ha tydlig prisinformation så att man som konsument inte ska känna sig lurad.
Jag tror inte jag har sett en enda taxibil de senaste 10-20 åren som inte har haft prisinformation på en/flera rutor så att man ser priset (jämförelsepris/fastpris) innan man sätter sig i bilen.Krille-72 skrev: