140 476 läst · 1 243 svar
140k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Jag får också helt fantastisk rabatt på Ahlsell när jag beställer grejer till jobbet.
SKRUVDRAGARE MAKITA DF333DWAE
Bruttopris 3 560,00 SEK
Rabatt -1 972,24 SEK
Summa 1 587,76 SEK
En snabb googling visar att Bauhaus tar 1499 SEK men då är det räknat inkl. moms så det är ju flera hundra kronor billigare än Ahlsell.
De sammanlagda rabatterna jag får varje månad är lätt hundratusen - på pappret. I själva verket köper vi saker till överpris hela tiden.
Bruttopris 3 560,00 SEK
Rabatt -1 972,24 SEK
Summa 1 587,76 SEK
En snabb googling visar att Bauhaus tar 1499 SEK men då är det räknat inkl. moms så det är ju flera hundra kronor billigare än Ahlsell.
De sammanlagda rabatterna jag får varje månad är lätt hundratusen - på pappret. I själva verket köper vi saker till överpris hela tiden.
Varför jämföra med Bauhaus som är så dyra?Mnbvcxz skrev:Jag får också helt fantastisk rabatt på Ahlsell när jag beställer grejer till jobbet.
Bruttopris 3 560,00 SEK
Rabatt -1 972,24 SEK
Summa 1 587,76 SEK
https://www.joom.com/sv/products/605a76a708447d0160448b90
Jo, men om Ahlsell alltid är dyrare och det som i det här fallet skiljer minst 25% så borde det inte ta många sekunder av arbetstiden att hitta något mycket billigare.Alfredo skrev:
Jag gör bara vad jag är beordrad att göra. Vi har ett avtal med Ahlsell. Hur det är utformat vet jag inte, men jag kan tänka mig att vi har blivit lovad fina rabatter för att vi har Ahlsell som huvudleverantör.useless skrev:
Självklart har jag påpekat att alla andra leverantörer är billigare, men ingen verkar bry sig.
jo,det är bara att läsa platsannonser från storstäder...vissa hjälper till med diverse tillstånd om man jobbar en viss tid åt domKrille-72 skrev:
Jag förstår fullkomligt att företag är beredda att betala lite extra för att verkligen kunna köpa allt på samma ställe och inte jaga runt bland olika handlare på nätet där saker inte finns på lager, vissa varianter och märken inte finns att tillgå osv.
Däremot, om en privatkund köper en toastol och en blandare på Hornbach och sparar 5000 spänn så tycker jag att det är rimligt att man låter kunden göra så om märket är exakt samma som hantverkaren tänkt använda. Som diskuterats många gånger tidigare bör en hantverkare som på vissa jobb lägger 5h och 20 kr på material och i andra fall 1h och 10.000 på material ha en prissättning som inte är beroende av att tjäna på materialet.
Att montera en porslinstron är ju enkelt och ändå verkar priset på toan kunna slå flera tusen för exakt samma mugg... Men visst skulle det vara enklare om dessa prislistor hade ett hyfsat rimligt listpris som gärna kunde vara det "maxpris" någon rimligen kan få betala. Tex att en toa som kostar 2500 på hornbach kan kosta 3500 på ahlsell. Det skulle ändå ge en god vinst och rimlig rabattsats för en hantverkare. Men inte 12.900. För det är helt orimligt och ingen vinner på att ha ett sånt pris, annat än de som vill luras.
Däremot, om en privatkund köper en toastol och en blandare på Hornbach och sparar 5000 spänn så tycker jag att det är rimligt att man låter kunden göra så om märket är exakt samma som hantverkaren tänkt använda. Som diskuterats många gånger tidigare bör en hantverkare som på vissa jobb lägger 5h och 20 kr på material och i andra fall 1h och 10.000 på material ha en prissättning som inte är beroende av att tjäna på materialet.
Att montera en porslinstron är ju enkelt och ändå verkar priset på toan kunna slå flera tusen för exakt samma mugg... Men visst skulle det vara enklare om dessa prislistor hade ett hyfsat rimligt listpris som gärna kunde vara det "maxpris" någon rimligen kan få betala. Tex att en toa som kostar 2500 på hornbach kan kosta 3500 på ahlsell. Det skulle ändå ge en god vinst och rimlig rabattsats för en hantverkare. Men inte 12.900. För det är helt orimligt och ingen vinner på att ha ett sånt pris, annat än de som vill luras.
Om man som hantverkare tar ut Ahlsells listpriser så är man självfallet helt ute och cyklar enligt mig.useless skrev:
Däremot så förstår jag verkligen att man inte väljer att handla på tex. Bauhaus. Sortimentet, servicen och lagersaldo säkerheten räcker inte till. Så enkelt är det.
Det finns en tråd i detta forum om Bauhaus service vis tex. Reklamationsärenden.
Dom har ”proffsäljare” och eftersom en gammal barndomsvän blev chef över dessa säljare i ett varuhus så ”tvingade” han oss att testa.
Det tog inte lång tid att analysera förlusten av att handla på Bauhaus istället för tex. Beijer. (Byggföretag)
Då ska man ha i tankarna att våra jobb nästan alltid är fastprisjobb…
Utan att försvara Ahlsells listprislista så måste man förstå att deras sortiment, proffsorganisation samt distributionssystem inte på något sätt får att jämföra med ett Varuhus som Bauhaus.
Att springa omkring och göra inköp på flera ställen och jaga priser gör ingen glad. Blir snabbt dyrare för kunden om inte kunden sköter inköpen själv förstås. Men det är en helt annan fråga.
Bauhaus var kanske bara ett exempel. Kollar man på olika prisjämförelsesiter så verkar nämnda skruvdragare kosta runt 1500:- inklusive moms på alla jämförbara ställen.Krille-72 skrev:
Ett exempel är Ahlsells egen webbutik, Proffsmagasinet. Där kostar den 1496:- inklusive moms.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...-med-2-st-batterier-laddare-och-vaska-2330333
Så, grundfrågan är varför man ska betala 25% mer än alla andra ställen, inte varför man ska betala 25% mer än Bauhaus. Är det värt det bara för att kunna lyfta luren och beställa allt från ett ställe?
Men, nu glider vi ifrån ämnet lite även om det är intressant att diskutera frågan kring vilket ansvar en enskild medarbetare har att vara försiktig med företagets pengar.
Jag försökte i förra inlägget förklara detta. Som företag har du gärna så få leverantörer som möjligt. Dessutom är servicen hos leverantören viktig.useless skrev:Bauhaus var kanske bara ett exempel. Kollar man på olika prisjämförelsesiter så verkar nämnda skruvdragare kosta runt 1500:- inklusive moms på alla jämförbara ställen.
Ett exempel är Ahlsells egen webbutik, Proffsmagasinet. Där kostar den 1496:- inklusive moms.
[länk]
Så, grundfrågan är varför man ska betala 25% mer än alla andra ställen, inte varför man ska betala 25% mer än Bauhaus. Är det värt det bara för att kunna lyfta luren och beställa allt från ett ställe?
Men, nu glider vi ifrån ämnet lite även om det är intressant att diskutera frågan kring vilket ansvar en enskild medarbetare har att vara försiktig med företagets pengar.
Jag är ju också konsument precis som alla er andra. Privat kollar jag priser på ett helt annat sätt. Även fast jag faktiskt försöker handla i de fysiska butiker som fortfarande finns kvar. Jag gynnar gärna dom även fast jag vet att det finns billigare alternativ på nätet.
Företagsmässigt köper vi 80-90% av alla verktyg på Flinks Järn. Dom är INTE billiga. Men det är värt pengarna. Pajar något så åker vi in med maskinen och hämtar en ny.
Testa det på Bauhaus eller Proffsmagasinet.
Det är faktiskt precis samma sak med material. En plattsättare som köper kakel hos sin grossist ringer bara ett samtal så kommer nya plattor åkandes med budbil.
Är det plattor från Bauhaus så vill dom att plattsättaren plockar ner dom det är fel på och kommer in och reklamerar.
Förutom när det fysiska fel på plattor som ofta syns först vid fogning hatar alla plattsättare jag känner plattor från Bauhaus då kvaliten är för dålig. Olika storlekar, ej raka om man lägger dom på plant underlag etc.
Det är precis detta som gör att man som företagare väljer en dyrare butik. Strul kostar pengar och måste lösas så fort det bara går.