zarkov zarkov skrev:
Första träffen på Google:

[bild]

Sammanträffande?
Lysande "gräv"! :rofl:

Det ska bli väldigt intressant att se ifall Petter (som trolig representant för Ahlsell) kan få oss som anser att grossisters listpriser gränsar till bedrägeri att ändra uppfattning. :cool:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du är hantverkare själv förstår jag?

Nej, hantverkaren behöver absolut inte tjäna på materialet, speciellt inte på det sättet dom gör det genom att åka till grossisten på tid som du betalar dom för, äter frukost på tid som du betalar dom för, får kickback på grejer dom köper på din bekostnad mm. Vad fan har du fått de dumheterna ifrån att en hantverkare måste tjäna pengar på materialet? Jävla "livet på en räkmacka" mentalitet.
FSN Jag blir nyfiken, hur tycker du en hantverkare ska tjäna pengar. Vad är en skälig timdebitering för kunden för en hantverkare som kan ta sig fram med bil och ha verktyg med sig och utföra en tjänst för t.ex dig.
 
P
D David Kuling skrev:
FSN Jag blir nyfiken, hur tycker du en hantverkare ska tjäna pengar. Vad är en skälig timdebitering för kunden för en hantverkare som kan ta sig fram med bil och ha verktyg med sig och utföra en tjänst för t.ex dig.
Enkelt.
En hantverkare tjänar pengar på att utföra ett arbete!
Inte köpa en vara och ge den vidare till en kund för dubbla priset. Vad har hantverkaren då bidragit med?
Timpriset ska efterspegla kunskap, noggrannhet etc. Utöver detta behöver hantverkaren lägga till omkostnader tex att hen behöver en viss utrustning. Vad det blir är svårt att för oss kunder att gissa.
Men fortfarande så förstår jag inte varför hantverkaren måste lägga på massor på materialet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
P Peterlandstrom skrev:
Tackar!
Nä, det tror jag inte. Men det är ju helt bisarr diskussion. Vad har man för verklighetsuppfattning? Foliehattarna på eller oförstånd? En hantverkare måste tjäna pengar för att firman ska gå runt, de kan likväl ta nettonoll för materialet och höja timpriset supermycket. Men då gnälls det i stället på hur dom har mage att sätta ett så högt timpris.

Kolla upp på allabolag så är det inga fantasimarginaler som hantverkarna lever på och dom måste tjäna pengar, annars finns dom inte.
Seb hurvida de handlar på ahlsell, beijer, bygma, elektoskandia eller annan grossist är saken densamma. Hela ledet ska ha sina påslag för att gå runt.

Obs, jag är inte hantverkare och varken äter någon gratisburgare eller fikar på grossen. Kontorsnisse och hobbysnickare (y)
Hur man tar betalt och tjänar sina pengar kan ju variera, det kanske går att sälja grejorna inkl montage oxå, inte är det skrivet i sten att man måste ha timpeng och marginal på mtrl utan man kan utarbeta en annan affärsmodell.
 
P PappasHammare skrev:
Enkelt.
En hantverkare tjänar pengar på att utföra ett arbete!
Inte köpa en vara och ge den vidare till en kund för dubbla priset. Vad har hantverkaren då bidragit med?
Timpriset ska efterspegla kunskap, noggrannhet etc. Utöver detta behöver hantverkaren lägga till omkostnader tex att hen behöver en viss utrustning.

Vad det blir är svårt att för oss kunder att gissa.
Men fortfarande så förstår jag inte varför hantverkaren måste lägga på massor på materialet.
nu ställde jag frågan inte till dig
 
P
D David Kuling skrev:
nu ställde jag frågan inte till dig
Nu är detta ett forum.. inte mail mellan dig och en annan
 
  • Haha
  • Gilla
Myckling och 7 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Nu är detta ett forum.. inte mail mellan dig och en annan
tack för ditt förtydligande nu har du fått sagt ditt
 
  • Haha
PappasHammare
  • Laddar…
D David Kuling skrev:
nu ställde jag frågan inte till dig
Om du @David Kuling gör så här blir det lättare att se vem du ställer frågan till
 
F fribygg skrev:
Om du @David Kuling gör så här blir det lättare att se vem du ställer frågan till
Nej jag anser att vanlig läsförståelse ska räcka
 
  • Haha
Peter Petterson
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Enkelt.
En hantverkare tjänar pengar på att utföra ett arbete!
Inte köpa en vara och ge den vidare till en kund för dubbla priset. Vad har hantverkaren då bidragit med?
Timpriset ska efterspegla kunskap, noggrannhet etc. Utöver detta behöver hantverkaren lägga till omkostnader tex att hen behöver en viss utrustning. Vad det blir är svårt att för oss kunder att gissa.
Men fortfarande så förstår jag inte varför hantverkaren måste lägga på massor på materialet.
Så när du anlitar en sån hantverkare som gör rätt, kommer du då ifrågarsätta varför timpenningen är så hög jämfört med andra?
 
P
T TheGame skrev:
Så när du anlitar en sån hantverkare som gör rätt, kommer du då ifrågarsätta varför timpenningen är så hög jämfört med andra?
Om en hantverkare gör rätt så skulle jag betala men det är få som gör så. ;)
Men grunden är ju att hantverkarna har ju grävt gropen själva med att inte ha ett timpris som efterspeglar kostnaden de har utan har satt lägte och lägre för att konkurrera och nu är det svårt att klättra upp när kunderna upptäckte bluffen.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D David Kuling skrev:
Nej jag anser att vanlig läsförståelse ska räcka
Å hur tänker du att @fsn ska få reda på att du har en fråga till just honom ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du @David Kuling gör så här blir det lättare att se vem du ställer frågan till
Nu citerade han ett inlägg samt skrev personens "namn" (visserligen utan @ framför).
Det blir inte direkt tydligare att skriva @ framför.
 
Det faktum att det står i inlägget kanske. Det medför ju dock inte att ingen annan kan kommentera inlägget.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
P
P PappasHammare skrev:
Så om du inte är ett troll som jobbar på Ahlsell så kan du kanske förklara själva grundfrågan.
Varför Ahlsell måste hjälpa hantverkarna att överprisa materialet med dubbla prislistor? Kan inte hantverkarna klara av att lägga på en viss summa själva?
Japp, jag jobbar med att sälja arbetskläder. Står i
zarkov zarkov skrev:
Första träffen på Google:

[bild]

Sammanträffande?
P PappasHammare skrev:
Så om du inte är ett troll som jobbar på Ahlsell så kan du kanske förklara själva grundfrågan.
Varför Ahlsell måste hjälpa hantverkarna att överprisa materialet med dubbla prislistor? Kan inte hantverkarna klara av att lägga på en viss summa själva?
Tja, Jag diskuterade att hantverkarnas rätt att få påslag på material som dom gör oavsett vilken grossist dom handlar hos. Vad Ahlsell har för priskalkyl har jag ingen jävla aning om men gissningsvis så gäller väl att tjäna pengar även i deras intresse?! om dom säljer spik till kund utan massiv rabatt tjänar dom mer ju högre prislista dom har för att kunna ge mer rabatt till kund med avtal och vara mer konkurrenskraftig men gissar på att det är mångt mycket mer komplext än så och mångt mer komplext än att hjälpa några fula fiskar lura oss lekmän på lite dyrare material. Likaså med andra grossister. Det är ju drakar vi pratar om.
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.