J38 Entreprenad i Stockholm kritiseras för oseriösa metoder

Byggföretaget J38 Entreprenad AB som verkar i Stockholmsområdet kritiseras för oseriösa metoder när de säljer in jobb och fakturerar med högre slutnota än avtalat.

Taket på bilden har inget med de båda fallen i artikeln att göra.

Taket på bilden har inget med de båda fallen i artikeln att göra.

Två olika husägare i Stockholmsområdet som är medlemmar på Byggahus.se har anlitat byggfirman J38 Entreprenad AB för att lägga om deras tak, något de har berättat om i tråden J38 - erfarenhet - rimlig kostnad?

“Ni får bra pris om ni skriver på direkt”

Metoden företaget använde för att få husägarna att skriva under avtalet med dem var att stressa fram beslut på plats - dels genom att säga att de hade byggställningar i närheten, dels genom att säga att de kunde ge ett bra pris på grund av dessa byggställningar, bara man skrev under på direkten.

– Vi skrev under avtalet på plats då de ville kunna sätta igång. Såhär i efterhand inser vi att vi borde ha tagit in offerter från fler företag. Avgiften för ställningarna skulle halveras från 85 000 till 42 500 kronor om ställningarna kunde levereras nästa dag. Sammanlagt skulle vi få 95 000 kronor i rabatt. Naiva som vi var, tyckte vi att det var en ordentlig rabatt. Men på fakturan var inte ställningskostnaden halverad och rabatten var bara 10 000 kronor, säger den ena husägaren.

Båda husägarna säger att deras tak de facto började bli till åren och behövde en översyn. Själva arbetet med taket är de också relativt nöjda med, även om arbetet tog längre tid än önskat och det fick en del åtgärdspunkter på besiktningen.

Slutnotan hundratusentals kronor högre än avtalat

Däremot vänder sig husägarna mot att slutnotan blev avsevärt högre än avtalat.

En av dem fick en slutnota på tiotusentals kronor högre än avtalat. Den andra husägaren blev lurad att skriva på ett andra avtal på 363 000 kr. Slutfakturan blev då på nästan en miljon kronor för ett normalstort tak. Kunden anser att firman ska betala tillbaka över 300 000 kr, eftersom nästan alla poster i andra avtalet ingick i det första avtalet.

– Det andra avtalet var bluff och båg, de skulle till exempel ha 12 000 kronor för en limträbalk som enligt leverantören kostar 614 kronor. Den tog de sedan 3 halva arbetsdagar för att sätta upp, säger husägaren.

Hon, som själv är 80+, upplever att företaget riktat in sig mot äldre och använder metoder för att pressa fram en underskrift. Samma sak säger den andra husägaren, som också kände sig pressad att skriva under.

Företaget kunde inte återmontera solcellerna

De båda husägarna fick även problem med sina solcellsinstallationer efter takbytet. De hade avtalat om att J38 skulle ta ner solcellerna vid takbytet och sedan montera tillbaka dem, något som det visade sig att företaget var inkababelt att göra. Hos den ena husägaren slutade åtta av dem att fungera och man fick själv kontakta det gamla solcellsföretaget för att de skulle komma ut och få igång allt. Vidare hade takbytet 17 åtgärdspunkter i besiktningsprotokollet.

Vi har kontaktat J38 Entreprenad AB för att få en kommentar. De hävdar att de, efter vår kontakt med dem, nu har kommit överens med den ena husägaren om att betala tillbaka pengar till dem, det återstår att se om de verkligen gör det.

Gällande den andra husägaren så påstår J38 att den husägaren skulle lida av dålig ekonomi vilket gör att de inte har råd att betala fakturan. Husägaren själv säger å andra sidan att det inte alls handlar om dålig ekonomi. Han säger att de dels håller inne med pengar för att felen i besiktningsprotokollet ännu inte har åtgärdats, för att man bekostat besiktningar själva och även själva fått bekosta återmontering av sina solceller som ju var avtalat att det skulle ingå.

– J38 sprider rykten och osanningar till varför husägarna inte betalar sina fakturor, säger husägaren till det andra huset.

Han har anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden och lämnat in en polisanmälan.