40 916 läst · 431 svar
41k läst
431 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
B Björkskär skrev:Hej
Generellt så har mindre företag ganska låga rabatter på just Lundagrossisten. Dock jobbar dom med en nettolista (som har låg rabatt till företaget) och en ”ut till kund” prislista.
Deras ut till kund priser är betydligt lägre än de ofta omskrivna GNP listor från Ahlsell.
Låter inte helt orimligt beroende på vad som levererats då just själva radiatorn är billig produkt.
Lägg upp en bild på fakturan så vi ser priser.
/ Björkskär
Hej!
Tack för svar. Här är en del av följesedeln. Inte riktigt allt. Här är priserna exkl moms. Vi är så klart fakturerade inklusive moms. Vore mycket spännande att få info om nivån på dessa priser! Tar tacksamt emot input.
Ja, vi borde absolut ha förhandlat prislista/ rabatt i förväg.
Tack för svar. Här är en del av följesedeln. Inte riktigt allt. Här är priserna exkl moms. Vi är så klart fakturerade inklusive moms. Vore mycket spännande att få info om nivån på dessa priser! Tar tacksamt emot input.
Ja, vi borde absolut ha förhandlat prislista/ rabatt i förväg.
”Vad man vill är ju dock att betala ett någorlunda marknadsmässigt pris” - Exakt!M MsTake skrev:Absolut.
Jag håller med dig att man som kund generellt inte är intresserad av inpris.
Vad man vill är ju dock att betala ett någorlunda marknadsmässigt pris.
Många konsumenter tycker nog det är någonstans vad de själv kan köpa varan för i affären samt kanske ett påslag för bekvämligheten att inte behöva göra det.
På arbeteten där material inte kan specas i förväg står kunden ofta i en beroendeställning så avtal likt inpris+20% kan då vara en pragmatisk lösning.
Så enkelt. Schysst. Alla nöja.
Vi har satt oss en dum ställning här, men ett visst påslag är absolut ok. Det är bara att vi här misstänker att påslaget är orimligt högt.
Tack för ditt svar. Ja, hade fakturan varit på vad vi ser att vi kan köpa för +10-20% hade vi inte gjort någon sak av det ( men definitivt försökt förhandla i förväg nästa gång). Men som du skriver - svårt för oss, vi vet inte alla små kopplingar som behövs. Så trist att behöva ta in tre offerter och fast pris på små jobb. Blir ju mycket ineffektivt för hantverkarna också som måste tänka på en massa små offerter för en dags jobb. Men det verkar vara enda sättet om det är såhär svårt att veta vad det blir för pris på materialet.M MsTake skrev:Det är en dålig jämförelse då situationen är så olik. När du själv går och handlar i en affär så är priset känt för dig innan du lägger varan i korgen samt även transparent vad det kostar i andra affärer. Du har information nog att göra ett beslut.
När du anlitar en hantverkare är det lite som rysk roulette vad priset ut till kund landar på.
Det är väldigt svårt att avtala om vad man kommer att behöva i ett jobb och således finns det ett mervärde av transparens.
Det spelar ingen roll om de gör 100% eller 0% påslag så länge man vet vad man betalar men kör man ett arbete på löpande så förväntar man sig ju att betala ungefär i paritet med vad man själv kan köpa det för.
Mellan 40-200% överpris mot en dåligt rabatterad lista på Ahlsell. Det är absolut inga 10-20% vi pratar om här utan ganska överdrivet dyrt.
Du kan googla på artikelnummer. De flesta är väl RSK nummer som är ett standardiserat system så ex falu dubbelklammer heter exakt samma överallt.
Du kan googla på artikelnummer. De flesta är väl RSK nummer som är ett standardiserat system så ex falu dubbelklammer heter exakt samma överallt.
Det är bara ett till fall där en normal människa helt normalt antagit att det ska vara normala marginaler på materialet.Alfredo skrev:
Detta med jämförelsen med andra affärer är ju sann på det sättet att det inte står på hyllan vad inköpspriset på mjölken är men dels vet vi ju att påslaget inte är 200% som det mycket väl kan vara i den här branschen och dels delas det inte ut helt vilseledande underlag där rabatter inte redovisas rätt.....🤔
Det är ett jkl otyg och branschen skjuter sig själv i foten med detta.
Detta är ju kartellbildning och ett försök att manipulera marknaden, låter som något för konkurrensverket att ta tag i.B Björkskär skrev:Hej
Generellt så har mindre företag ganska låga rabatter på just Lundagrossisten. Dock jobbar dom med en nettolista (som har låg rabatt till företaget) och en ”ut till kund” prislista.
Deras ut till kund priser är betydligt lägre än de ofta omskrivna GNP listor från Ahlsell.
Låter inte helt orimligt beroende på vad som levererats då just själva radiatorn är billig produkt.
Lägg upp en bild på fakturan så vi ser priser.
/ Björkskär
Det jag stör mig på gällande många hantverkare är att de tar betalt både för tiden de lägger på att göra inköpen, samt att de har, ibland, vansinniga marginaler på produkterna de redan tagit betalt för genom att debitera tiden.
jag ansvarar för ett gäng tekniker, om en kund köper något genom oss tar vi antingen betalt genom att lägga på en marginal, eller så tar teknikern betalt för tiden denne lägger på att införskaffa detta för kunden. Då är det ett utlägg som vi inte har någon marginal på och kunden får tillgång till en kopia på inköpskvittot.
Vi tar aldrig betalt för tiden, och lägger på en marginal.
Utöver detta är vi väldigt transparenta med att vi ibland ta bra betalt för en produkt kunden med lätthet kan skaffa någon annanstans för en betydligt lägre peng. Vill de hellre göra det är det ok för oss. Vi får ändå ta betalt för att jobba med grejerna sen.
Jag har inget problem med att en duktig hantverkare tjänar bra med pengar, men gör det på ett juste sätt. Att mer eller mindre lura sina kunder är ett bra sätt att släpa en hel yrkeskår i smutsen.
jag ansvarar för ett gäng tekniker, om en kund köper något genom oss tar vi antingen betalt genom att lägga på en marginal, eller så tar teknikern betalt för tiden denne lägger på att införskaffa detta för kunden. Då är det ett utlägg som vi inte har någon marginal på och kunden får tillgång till en kopia på inköpskvittot.
Utöver detta är vi väldigt transparenta med att vi ibland ta bra betalt för en produkt kunden med lätthet kan skaffa någon annanstans för en betydligt lägre peng. Vill de hellre göra det är det ok för oss. Vi får ändå ta betalt för att jobba med grejerna sen.
Jag har inget problem med att en duktig hantverkare tjänar bra med pengar, men gör det på ett juste sätt. Att mer eller mindre lura sina kunder är ett bra sätt att släpa en hel yrkeskår i smutsen.
Jag tycker det huvudsakliga problemet är att kunder känner sig lurade. Det är som du skriver att dom kan få ta betalt som dom vill bara alla är överens.....Bart skrev:
Det jag stör mig på gällande många hantverkare är att de tar betalt både för tiden de lägger på att göra inköpen, samt att de har, ibland, vansinniga marginaler på produkterna de redan tagit betalt för genom att debitera tiden.
Men det är återkommande att kunden inte förstår i förväg vad kostnaden blir och sen är missnöjd. Jag fattar inte hur hantverkare som gör så själva kan vara nöjda.
Det påminner lite om detta med taxi i Sverige. Det är så löjligt att man kan ta precis vilka priser som helst bara det står på rutan. I många andra länder finns det pristak. Det finns ju lagar mot ocker i Sverige väl? Hantverkaren behöver inte ens göra som taxin och skriva i förväg vad det kostar...
Sen blir konkurrensen sned också för vissa hantverkare tar låg timkostnad men höga påslag och då kanske kunderna väljer den och då blir problemet ännu värre...
Det är i alla fall helt säkert inte för konsumenterna systemet finns...

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Du missade nog att det handlade om byte av vattenmätarkonsol inklusive ventiler och lite ventilpaket etc. till elementen också och inte bara 12m rör.Dowser4711 skrev:
Och se till att lämna recensioner på honom så att andra slipper drabbas och betala 1400kr per meter rör.
(Hade det varit arbetet som stuckit iväg hade det ju funnits möjligheter till att just det där arbetet var vansinnigt bökigt och krävde en massa extra arbete, men 17' för totalt 12m rördragning...)
Enligt följesedeln som kommit upp till ytan så är där ganska mycket mer artiklar än "lite rör".
Sen kan man tycka att TS borde fått någon del av rabatten också men man kan aldrig jämföra med priserna på stora grossister som Bygghemma eller andra nätbutiker då hantverkarna knappast kan hålla på med internetköp utan måste kunna hämta sakerna den dagen de behövs och tyvärr kostar även kunskapen att rörläggaren i detta fallet vet vad som behövs för i annat fall kunde ju kunden själv sett till och handlat hem sakerna så de fanns på plats när han kom så hade det blivit billigare.
...och NEJ, jag är varken rörläggare eller elektriker och försvarar inte vansinniga ockerpriser men man måste också förstå varför saker kostar pengar.
Jämför jag vad jag betalar min rörläggare för en VVS-pryl och sen kör till Beijer för att handla motsvarade så får jag hjärtinfarkt när jag ska betala på Beijer men de nämns sällan eller aldrig utan det jämförs bara priser med en massa nätgrossister och det blir missvisande...
Väldigt bra poänger.Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det huvudsakliga problemet är att kunder känner sig lurade. Det är som du skriver att dom kan få ta betalt som dom vill bara alla är överens.....
Men det är återkommande att kunden inte förstår i förväg vad kostnaden blir och sen är missnöjd. Jag fattar inte hur hantverkare som gör så själva kan vara nöjda.
Det påminner lite om detta med taxi i Sverige. Det är så löjligt att man kan ta precis vilka priser som helst bara det står på rutan. I många andra länder finns det pristak. Det finns ju lagar mot ocker i Sverige väl? Hantverkaren behöver inte ens göra som taxin och skriva i förväg vad det kostar...
Sen blir konkurrensen sned också för vissa hantverkare tar låg timkostnad men höga påslag och då kanske kunderna väljer den och då blir problemet ännu värre...
Det är i alla fall helt säkert inte för konsumenterna systemet finns...
Och primärt ser jag inte ens konsumentens situation som det mest problematiska i detta perspektiv.
Byggmarknaden är en väldigt ”elastisk” marknad. Om byggåtgärder skulle kosta dubbelt så mycket som idag blir marknaden mycket mindre, det blir färre jobb osv, om byggåtgärder skulle kosta hälften så mycket blir marknaden mycket större, det blir fler jobb osv.
Vi har ju varit väldigt bortskämda länge med i princip obefintlig inflation. Nu har det vänt och man ser hur oerhört problematiskt det är för ”Sverige” med höga matpriser, dyra bolån osv osv osv.
I detta perspektiv är det så sjukt onödigt att en grabbnäve med VVS-plastdetaljer från Ahlsell ska kosta lika mycket som den senaste TV-apparaten från Samsung. Om du forskar fram, utvecklar och bygger en oljepump till bilindustrin så får du vara glad om du har en marginal på 5%. Vad har LK Systems för netto-marginal? 25%? Och då har bolaget en miljardomsättning. Jag fattar att detta inte säger så mycket för folk som inte jobbar med detta — men det är helt enkelt sjukt högt.
Vad är materialkostnaden för att dra in golvvärme idag, 50%? Det hade ju lika gärna kunnat vara 10-20%. Och vips skapas massor av arbetstillfällen, du får en reducerande effekt på inflationen, lägre räntor, ännu mer job, osv osv osv.
Bygghemma är kanske inte bra att jämföra med, men Elbutik och Rinkaby rör är väl lämpligt?Paul-Staffanstorp skrev:
Sen kan man tycka att TS borde fått någon del av rabatten också men man kan aldrig jämföra med priserna på stora grossister som Bygghemma eller andra nätbutiker då hantverkarna knappast kan hålla på med internetköp utan måste kunna hämta sakerna den dagen de behövs och tyvärr kostar även kunskapen att rörläggaren i detta fallet vet vad som behövs för i annat fall kunde ju kunden själv sett till och handlat hem sakerna så de fanns på plats när han kom så hade det blivit billigare.
Det är ju inte helt ovanligt att en vara kostar säg 100 kr hos Elbutik/Rinkaby och sen 400 kr hos grossisten (listpris). Hantverkaren har sen en rabatt så den kostar 80-120 kr i praktiken.
Helt ok för de flesta skulle jag tro att de handlar där grejerna finns och de får betalt för tiden, men när några låtsas att det är rimligt med 500 kr för artikeln eller drygt det så måste man förstå att kunderna känner sig lurade.
Det finns vissa varor där det är klart billigare att köpa på Bauhaus (eller liknande) än hos grossisterna även med rabatt, men generellt verkar det inte vara så. Jag förstår att det kan kosta lite extra, inte sjukt mycket extra.Paul-Staffanstorp skrev:
Tillägg: Jag har inte uppfattat Paul-Staffanstorp som en person som tycker 500 kr för artikeln i exemplet är rimligt, vare sig nu eller tidigare. Min text var mer för de som tycker att listpris bör vara det kunden ska betala.
Redigerat:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 684 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 684 inlägg
Vad skulle skillnaden vara mellan Bygghemma, Elbutik, Rinkaby menar du ? 😱Fairlane skrev:
Bygghemma är kanske inte bra att jämföra med, men Elbutik och Rinkaby rör är väl lämpligt?
Det är ju inte helt ovanligt att en vara kostar säg 100 kr hos Elbutik/Rinkaby och sen 400 kr hos grossisten (listpris). Hantverkaren har sen en rabatt så den kostar 80-120 kr i praktiken.
Helt ok för de flesta skulle jag tro att de handlar där grejerna finns och de får betalt för tiden, men när några låtsas att det är rimligt med 500 kr för artikeln eller drygt det så måste man förstå att kunderna känner sig lurade.
Det finns vissa varor där det är klart billigare att köpa på Bauhaus (eller liknande) än hos grossisterna även med rabatt, men generellt verkar det inte vara så. Jag förstår att det kan kosta lite extra, inte sjukt mycket extra.
Alla tre är ju webbutiker vilket man inte kan handla ifrån som hantverkare men självklart borde det stå kunderna fritt att själv beställa hem sakerna som behövs så de finns på plats när hantverkaren kommer.
Men se det går ju inte för de vet inte vad som behövs... och det är just det som är poängen...
Man får betala för experthjälpen från de som vet vad som behövs.
Sen handlar det ju oftast om att man ska få tag i det man behöver också utan att köra land och rike runt.
Gjorde ett försök att kolla upp vissa saker på TS lista hos Rinkaby rör men gav upp efter 5 försök då de sakerna jag sökte på inte fanns att finna.
Ponera att rörläggaren skulle hålla på så här, skulle du då vilja betala de timmarna extra istället för att han kanske kan hitta prylarna något billigare men istället debiterar dig fler arbetstimmar och i slutänden ändå får köra till Dahl eller Ahlsell och köpa sakerna ? 🤔