40 916 läst · 431 svar
41k läst
431 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vilken återförsäljare eller grossist är transparent kring sina inköpspriser? Jag har aldrig sett varken Ica, Netonnet, Gandalf data eller Rinkaby rör för att nämna några skylta med det.
Dålig jämförelse och det tror jag du förstår utan att jag behöver berätta.Alfredo skrev:
Ja, att det vore jättemärkligt att vara det. Jag har då aldrig varit i en butik där inköpspriset står på hyllkanten, eller för den delen bläddrat i en katalog där inköpspriserna visas. Det är ju inte konstigare än att det normala sättet att göra affärer är att betrakta inköpspriset som företagets ensak och inget man redovisar.
Anser man att fakturan är felaktig så bestrider man självklart. Att bestrida den felaktiga delen och betala det man anser är korrekt är ju ett ypperligt sätt att minska risken att hamna i tinget och en möjlighet till snabbt avslut.B Björkskär skrev:Jag måste argumentera mot ditt (och flera andras) attityd om att bara betala det som du själv anser är skäligt och ta det till tinget.
Det finns redan en väl fungerande instans för det och det är ARN.
(Jag är inte ute efter att starta en diskussion om materialpriser/påslag utan vill inte att vårt samhälle ska gå mot att alla ska stämma varandra hela tiden)
Jag läser ofta ARN utfall och tycker de generellt gör bra ifrån sig med bra motiveringar.
Nej utslaget är inte tvingande men känns ändå som de flesta följer deras rekommendationer.
/ Björkskär
Vad ska man annars göra? Betala en felaktig faktura och ligga ute med pengarna i hop om att företaget ska följa ARN i framtiden och återbetala?
Det är en dålig jämförelse då situationen är så olik. När du själv går och handlar i en affär så är priset känt för dig innan du lägger varan i korgen samt även transparent vad det kostar i andra affärer. Du har information nog att göra ett beslut.Alfredo skrev:
När du anlitar en hantverkare är det lite som rysk roulette vad priset ut till kund landar på.
Det är väldigt svårt att avtala om vad man kommer att behöva i ett jobb och således finns det ett mervärde av transparens.
Det spelar ingen roll om de gör 100% eller 0% påslag så länge man vet vad man betalar men kör man ett arbete på löpande så förväntar man sig ju att betala ungefär i paritet med vad man själv kan köpa det för.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 138 inlägg
Betala vad du anser är rimligt, ta nätpriset och lägg till 20% så bör det andes vara rimligt. Bestrida resten, tvivlar starkt på att företaget kräver in pengarna.
Oavsett vill du inte ha något med honom att göra i framtiden.
Oavsett vill du inte ha något med honom att göra i framtiden.
Absolut.Alfredo skrev:
Jag håller med dig att man som kund generellt inte är intresserad av inpris.
Vad man vill är ju dock att betala ett någorlunda marknadsmässigt pris.
Många konsumenter tycker nog det är någonstans vad de själv kan köpa varan för i affären samt kanske ett påslag för bekvämligheten att inte behöva göra det.
På arbeteten där material inte kan specas i förväg står kunden ofta i en beroendeställning så avtal likt inpris+20% kan då vara en pragmatisk lösning.
Låter rimligt men då är det ju utpriset man är intresserad av. Vad säljaren har betalat kvittar väl?M MsTake skrev:
Pragmatisk möjligen men ganska otäck. Jag som kund drabbas ju om min säljare har taskiga inköpare och säljaren drabbas om denne har duktiga inköpare. Säljaren ökar ju sin vinst ju sämre inpriser denne har med den modellen. Alla incitament för säljaren att köpa in billigt försvinner ju...M MsTake skrev:
Råka skicka iväg innan jag skrev klart.Alfredo skrev:
Låter rimligt men då är det ju utpriset man är intresserad av. Vad säljaren har betalat kvittar väl?
Pragmatisk möjligen men ganska otäck. Jag som kund drabbas ju om min säljare har taskiga inköpare och säljaren drabbas om denne har duktiga inköpare. Säljaren ökar ju sin vinst ju sämre inpriser denne har med den modellen. Alla incitament för säljaren att köpa in billigt försvinner ju...
Vi försöker ju hitta en lösning där vi ”oftast” är okej med utfallet som kund.
Såklart kan du hitta uteliggare på båda extremerna.
Vet inte hur rimligt det är med en säljare som är så dålig på inköp att de inte ens kan köpa in för det som en vanlig konsument kan.
Redigerat: