42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Ja det är solklart ChatGPT. Antingen är @2masR ett troll eller så vet han inte bättre. Oavsett vilket så har jag en ny person på min ignorelistO olofh skrev:
Du får ursäkta men varför blandar du in mig i ChatGPT? Vilket inlägg refererar du till? Vad jag skriver är min personliga uppfattning men har varit företagare i 30 år så vet vad jag pratar om sen kan det kommit nya regler som jag ännu inte tagit del av än då jag inte varit i de situationer än tex.O olofh skrev:
Vart blandade olofh in dig den frågan? Han svarade på Alfredos fråga om vart lassiter fått sina idéer ifrån.2 2masR skrev:
Du får ursäkta men varför blandar du in mig i ChatGPT? Vilket inlägg refererar du till? Vad jag skriver är min personliga uppfattning men har varit företagare i 30 år så vet vad jag pratar om sen kan det kommit nya regler som jag ännu inte tagit del av än då jag inte varit i de situationer än tex.possum77 skrev:
Det är väl lite svårt att jämföra. Hantverkare ska ha betalt och tar betalt för sitt arbete, tid för beställning av material och hämtning av material, påslag på materialet är inte ok. Då får de lägga sig på en högre timpenning istället.Utsättaren skrev:
Varför inte??H HEM2121 skrev:
Om du kan köpa en vara för 100kr(på nätet eller what ever)och hantverkaren för 80kr tack vare sina rabatter(pga många inköp /år) ska du då få köpa den för 80kr ??
Jag ser framför mig en konversation som denna:2 2masR skrev:
Kund: Hej, jag skulle behöva hjälp med X.
2masR: Det ska vi nog kunna ordna, vi får kolla när vi kan komma
Kund: Ok vet du vad ett sådant arbete kan gå på ungefär?
2masR: Det borde ta kanske Y timmar och vi tar Z kr i timmen
Kund: ok, och material?
2masR: Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!
Som kontrast kan jag nämna att vi anlitade en rörmokare för ett antal år sen för ett snabbt enkelt jobb. Jag hade kunnat ordna det själv egentligen, men det var tidsmässigt helt fel tid. Jag ringde rörmokaren som sa att de kunde klämma in det dagen efter på morgonen. Så sa han också: "Bara så du vet, det kommer räknas som jour när det är med så här kort varsel så då kommer vi ta X kr / timmen och minsta tid är 3 timmar, även om jag tror det här kommer gå på 15 minuter. Utöver det så tillkommer en servicebil för Y kr." Dagen efter kom en trevlig kille och löste problemet på 15 minuter och sen fick vi en faktura på 3 timmar jour plus servicebil. Vi betalade såklart fakturan och när en granne frågade om jag kunde rekommendera en rörmokare så rekommenderade jag denna direkt. Tydlighet med kund och sätta rätt förväntningar är det viktiga för de flesta.
Jag gissar att denna rörmokare hade haft en och annan besviken kund innan som blivit överraskad när fakturan på 15-minutersjobbet kom. Han hade dragit slutsatsen att det var bättre att kommunicera innan och få nöjda kunder istället för besvikna.
Andra drar slutsatsen att kunderna är idioter som ska hållas kort...