43 486 läst · 435 svar
43k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Ja! Lagstiftningens utgångspunkt är till och med att hantverkaren levererar det material/de produkter som behövs för tjänstens genomförande.Ola C skrev:

Det beror naturligtvis på den hantverkare/det företag man anlitar. Ett grundtips är att fråga.Ola C skrev:
Varför skulle jag kommunicera på det sättet?Fairlane skrev:
Jag ser framför mig en konversation som denna:
Kund: Hej, jag skulle behöva hjälp med X.
2masR: Det ska vi nog kunna ordna, vi får kolla när vi kan komma
Kund: Ok vet du vad ett sådant arbete kan gå på ungefär?
2masR: Det borde ta kanske Y timmar och vi tar Z kr i timmen
Kund: ok, och material?
2masR: Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!
Som kontrast kan jag nämna att vi anlitade en rörmokare för ett antal år sen för ett snabbt enkelt jobb. Jag hade kunnat ordna det själv egentligen, men det var tidsmässigt helt fel tid. Jag ringde rörmokaren som sa att de kunde klämma in det dagen efter på morgonen. Så sa han också: "Bara så du vet, det kommer räknas som jour när det är med så här kort varsel så då kommer vi ta X kr / timmen och minsta tid är 3 timmar, även om jag tror det här kommer gå på 15 minuter. Utöver det så tillkommer en servicebil för Y kr." Dagen efter kom en trevlig kille och löste problemet på 15 minuter och sen fick vi en faktura på 3 timmar jour plus servicebil. Vi betalade såklart fakturan och när en granne frågade om jag kunde rekommendera en rörmokare så rekommenderade jag denna direkt. Tydlighet med kund och sätta rätt förväntningar är det viktiga för de flesta.
Jag gissar att denna rörmokare hade haft en och annan besviken kund innan som blivit överraskad när fakturan på 15-minutersjobbet kom. Han hade dragit slutsatsen att det var bättre att kommunicera innan och få nöjda kunder istället för besvikna.
Andra drar slutsatsen att kunderna är idioter som ska hållas kort...
Och för det andra skulle jag inte fakturera 3h för 15 min. Minsta Tim debitering hos mig är 1h dessutom har jag inte jour tilläg det behövs inte sörru!
Lär dig formulera på rätt sätt snåldjävul!!Fairlane skrev:
Jag ser framför mig en konversation som denna:
Kund: Hej, jag skulle behöva hjälp med X.
2masR: Det ska vi nog kunna ordna, vi får kolla när vi kan komma
Kund: Ok vet du vad ett sådant arbete kan gå på ungefär?
2masR: Det borde ta kanske Y timmar och vi tar Z kr i timmen
Kund: ok, och material?
2masR: Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!
Som kontrast kan jag nämna att vi anlitade en rörmokare för ett antal år sen för ett snabbt enkelt jobb. Jag hade kunnat ordna det själv egentligen, men det var tidsmässigt helt fel tid. Jag ringde rörmokaren som sa att de kunde klämma in det dagen efter på morgonen. Så sa han också: "Bara så du vet, det kommer räknas som jour när det är med så här kort varsel så då kommer vi ta X kr / timmen och minsta tid är 3 timmar, även om jag tror det här kommer gå på 15 minuter. Utöver det så tillkommer en servicebil för Y kr." Dagen efter kom en trevlig kille och löste problemet på 15 minuter och sen fick vi en faktura på 3 timmar jour plus servicebil. Vi betalade såklart fakturan och när en granne frågade om jag kunde rekommendera en rörmokare så rekommenderade jag denna direkt. Tydlighet med kund och sätta rätt förväntningar är det viktiga för de flesta.
Jag gissar att denna rörmokare hade haft en och annan besviken kund innan som blivit överraskad när fakturan på 15-minutersjobbet kom. Han hade dragit slutsatsen att det var bättre att kommunicera innan och få nöjda kunder istället för besvikna.
Andra drar slutsatsen att kunderna är idioter som ska hållas kort...
”Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!”
Det är ungefär så du kommunicerar här.2 2masR skrev:
Ja det varierar såklart. Poängen är att det är bra att vara tydlig. En granne anlitade den lokala rörfirman för byte av en toalett. Det gick fort så grannen blev bestört när räkningen kom på 3 h (restiden är max 15 minuter enkel resa och då åker rimligtvis inte till grossist med tanke på att de har egen butik med stort utbud). De förklarade det med enä minimidebitering på 3 timmar när grannen ringde och undrade om det inte blivit något fel.2 2masR skrev:
Hade de bara varit tydliga med det innan hade kunden varit nöjd, nu var kunden missnöjd, för exakt samma kostnad. Känslan att vara lurad är inte samma som att faktiskt vara lurad, men en missnöjd kund är inte bra.
Fint så. Å andra sidan hade du väl aldrig tagit jobbet heller, då det inte fanns något att hämta på material, och då går man ju inte runt?!2 2masR skrev:
Poängen är återigen att vara tydlig innan så slipper man kunder som känner sig lurade.
Jag gissar att du ändå förstod vad som menades där autokorrekt klivit in?M MHK2 skrev:
Snåldjävul är jag kanske som utan problem accepterade en faktura på drygt 6000 kr för ett jobb som tog runt 30-40 minuter inklusive resa och noll material. Inte nog med att jag accepterade fakturan jag var nöjd och rekommenderade företaget till andra. Sådana snåldjävlar bör man nog hålla sig ifrån.
Nej jag har tyvärr ingen koll på det. Det var nog tjugo år sedan jag senast anlitade någon från något av dessa skrån. Men jag gissar att det är rätt ovanligt, om det ens förekommer.Ola C skrev:
Detta är det så många företagare som inte har koll på!Alfredo skrev:
En ärlig hantverkare debiterar för sin tid och bil. Jobbar man på ett kontor får man lön, man får inte procent på företagets försäljning.M MHK2 skrev:
Varför ska det inte vara påslag på materialet? Slutkundens reklamationsrätt på materialet är mot den som sålt det.H HEM2121 skrev:
För övrigt hade skatteverket haft åsikter kring rotavdraget om timpenningen höjdes för materialet saknar påslag.
Många hantverkare är företaget i form av enskild firma alternativt ett litet aktiebolag med sig själva som enda anställda.H HEM2121 skrev:
Låt oss säga att du driver en glasskiosk i egen regi. Hur länge hade du kunnat driva den utan marginaler?