42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Jag tycker alla som förespråkar systemet under pseudonym borde skriva en lista med företagen de representerar så vi som vill ha ärliga företagare slipper anlita er.2 2masR skrev:
Som vanligt kommer du med något brett generellt påstående utan att styrka det.L Lassiter skrev:
Kan du förklara *vad* som är skitsnack?
Ahlsells system (och många andra) fungerar *exakt* sådär.
(Och det är en funktion som Ahlsell utvecklat då den ger dem merförsäljning till kunder som använder den flitigt)
Att du inte känner några rörmokare som handlar hos Ahlsell säger ju mer om ditt umgänge än om branschen, för Ahlsell säljer trots allt rätt stora volymer VVS-material varje år…

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 701 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 701 inlägg
Mina erfarenheter är att det är större procentuell andel elektriker som handlar på Ahlsell än det är bland rörläggarna jag själv känner till i alla fall...
MEN de handlar nog allihop snarare dit det är närmst för tillfället och där de också vet att de får tag i det de behöver och hur vidriga man än tycker Ahlsell är så har de ett sjukt sortiment på hyllorna.
Ahlsell äger mycket i branschen och en sak jag hörde nyligen är det sjuka i att de konkurrerar ju typ med sig själva i och med detta.
Min rörläggare skulle ha tag i en sågklinga för aluminium på Prevex (ägs av Ahlsell) och priset var typ över 3000kr ex moms men efter lite tjatande så lyckades han få dem att pressa ner priset till ca.2100kr men lägre kunde de absolut inte gå...
MEN Proffsmagasinet (ägs av Ahlsell) sålde samma klinga för 1700kr 😱🙃
Tyvärr fick han betala 2100kr för han behövde den samma dag.
MEN de handlar nog allihop snarare dit det är närmst för tillfället och där de också vet att de får tag i det de behöver och hur vidriga man än tycker Ahlsell är så har de ett sjukt sortiment på hyllorna.
Ahlsell äger mycket i branschen och en sak jag hörde nyligen är det sjuka i att de konkurrerar ju typ med sig själva i och med detta.
Min rörläggare skulle ha tag i en sågklinga för aluminium på Prevex (ägs av Ahlsell) och priset var typ över 3000kr ex moms men efter lite tjatande så lyckades han få dem att pressa ner priset till ca.2100kr men lägre kunde de absolut inte gå...
MEN Proffsmagasinet (ägs av Ahlsell) sålde samma klinga för 1700kr 😱🙃
Tyvärr fick han betala 2100kr för han behövde den samma dag.
Jag har inget emot att betala, men jag vill ha en tydlighet.2 2masR skrev:
Och som tidigare nämnts så är det väl rimligt att du skriver ut namn och företag också? Gör du det så behöver du ingen lista över kunder att undvika...
Jo, jag menade i ett större perspektiv. Det är väl bara Ahlsell och Onninen som kör både el och VVS(?) så på vissa orter har elektrikern flera alternativ medan VVS:aren bara har Ahlsell, och vice versa, och då är det ju svårt att jämföra.Paul-Staffanstorp skrev:
Men det är nog sant som du skriver att på orter där alla alternativ är representerade verkar elektrikernas förstahandsval numera vara Ahlsell, och VVS:arnas Dahl(?)
Solar är både för VVS och El vet dock inte om dom är lika landstäckande som dom du nämner..C cpalm skrev:
Sant, det borde jag ju veta som handlat en hel del på Solar. Har dock inte uppfattat att de har mycket VVS-kunder i butikerna.R Rejäl skrev:
Nä, lustigt nog verkar det vara mer intressant att konkurrera "öga mot öga" på de större orterna än att vara ensam aktör i en lite mindre ort. Gissar att Solar inte finns någonstans där det inte också finns en Ahlsell-butik.
Den Rörisen vi jobbar med handlar enligt han ca 80% av sina produkter hos Solar få deras gratis utkörning till hans lokal är outstanding och snabb. Han håller till på landsbygden en bra bit ifrån närmsta proffshandel..C cpalm skrev:Sant, det borde jag ju veta som handlat en hel del på Solar. Har dock inte uppfattat att de har mycket VVS-kunder i butikerna.
Nä, lustigt nog verkar det vara mer intressant att konkurrera "öga mot öga" på de större orterna än att vara ensam aktör i en lite mindre ort. Gissar att Solar inte finns någonstans där det inte också finns en Ahlsell-butik.
Om han beställer innan kl 14:00 idag så har han Solars (lagersortiment)innan kl 07:00 dagen där på, på detta sätt så kan han var effektiv och konkurrenskraftig mot andra då de flesta åker och handlar mycket av materialet själva och därmed blir dyrare för kund..
Jag handlar mycket på Solar fast det finns inte på orten men alla grossar levererar i hela landet.C cpalm skrev:Sant, det borde jag ju veta som handlat en hel del på Solar. Har dock inte uppfattat att de har mycket VVS-kunder i butikerna.
Solar är faktiskt bäst med dagen efter leverans, beställ senast klo 18 och varan är levererat runt 7 på nästa dag.
Det är väl helt irrelevant vad de har för listpriser och priser Vi som kunder får nån gång lära oss fråga FÖRE eller så är det bara att betala. Helt sjukt detta att varenda faktura hela tiden ska gnällas o prutas på i forum online och gärna då ska hantverkarna skrämmas med "Vi lägger ut dig på internet om du inte ger oss bättre pris i efterhand"..