42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Jag förstår men det första ni gjorde fel är att ni köpte materialet själv och sedan tror ni att han kompletterar resterande med bra rabatter för er? Vad är logiken?S Sara Mal skrev:
Jag skulle vägra göra jobbet om min kund köper materialet, eller göra jobbet med dubbla timtaxa.
Jag skrev lite snabbt bara och menade att det var så mycket rör plus svängar och annat. Nu när jag ser hur otroligt mycket svar som kommer så borde jag varit tydligare från början.Paul-Staffanstorp skrev:
Du missade nog att det handlade om byte av vattenmätarkonsol inklusive ventiler och lite ventilpaket etc. till elementen också och inte bara 12m rör.
Enligt följesedeln som kommit upp till ytan så är där ganska mycket mer artiklar än "lite rör".
Sen kan man tycka att TS borde fått någon del av rabatten också men man kan aldrig jämföra med priserna på stora grossister som Bygghemma eller andra nätbutiker då hantverkarna knappast kan hålla på med internetköp utan måste kunna hämta sakerna den dagen de behövs och tyvärr kostar även kunskapen att rörläggaren i detta fallet vet vad som behövs för i annat fall kunde ju kunden själv sett till och handlat hem sakerna så de fanns på plats när han kom så hade det blivit billigare.
...och NEJ, jag är varken rörläggare eller elektriker och försvarar inte vansinniga ockerpriser men man måste också förstå varför saker kostar pengar.
Jämför jag vad jag betalar min rörläggare för en VVS-pryl och sen kör till Beijer för att handla motsvarade så får jag hjärtinfarkt när jag ska betala på Beijer men de nämns sällan eller aldrig utan det jämförs bara priser med en massa nätgrossister och det blir missvisande...![]()
Herregud. Tack för att du delar detta. Det blir så stora pengar.Tomtom79 skrev:
En liten demonstration i hur Ahlsells system fungerar. Några artiklar ur ovanstående. Jag skapar en kundoffert.
Först visar jag mitt pris.
[bild]
Sen lägger jag till en marginal på 15% för att jag lägger lite tid på att beställa grejorna.
[bild]
400:- tar jag således för att hantera inköpet. Det kostar ju ändå en liten slant för mina minuter att knappa in, beställa, hantera fakturan osv.
Men jag är inte helt nöjd så jag tar bort marginalen, väljer bruttopris istället men lägger till en fin rabatt på 30% för kunden.
[bild]
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas att kunden är gladare för att ha fått 30% rabatt istället för att jag lägger på 15% i marginal...
Allt gör jag direkt i Ahlsells webshop och kan få ut en PDF som jag skickar till kund direkt. Detta, inkl att söka upp varorna, göra offert och skriva inlägget tog mindre än 5 minuter
Jag vet tyvärr inte vad allt heter och ber om ursäkt att det blev otydligt. Men min fråga handlade ju från början om rabatten och inte om totala priset för det jag skrev. Nu har jag ändrat frågan till om priserna i följesedeln jag laddat upp är rimliga eller ej och i så fall- hur mycket överpris har vi fakturerats?Dowser4711 skrev:
Fast " byte av inkommande vatten avstängning." och byte av vattenmätarkonsoll inklusive ventiler och ventilpaket är väl inte nödvändigtvis detsamma?
Själv ska jag byta min gamla ventil mot en ny på inkommande vatten och har bara tänkt att köpa en ny ventil för några hundra. Det kallar jag att byta inkommande vatten avstängning.
Och nejdå, inte överkörd och kränkt. Bara lite förvånad över kommentaren.
Du kommer få 100 olika svar, vilket ska du betala?S Sara Mal skrev:Jag vet tyvärr inte vad allt heter och ber om ursäkt att det blev otydligt. Men min fråga handlade ju från början om rabatten och inte om totala priset för det jag skrev. Nu har jag ändrat frågan till om priserna i följesedeln jag laddat upp är rimliga eller ej och i så fall- hur mycket överpris har vi fakturerats?
Detta visste inte jag. Intressant!S Simsgrodan skrev:Om den faktura TS visade är det här arbetet är det som någon kommenterade mycket mer än 12 meter rör. Men konsumenttjänstlagen säger att näringsidkaren är skyldig att på begäran redovisa en specificerad räkning. Den bör rimligen visa vad näringsidkaren faktiskt har betalat. Är sedan skillnaden mellan listpris och vad han faktiskt betalat (hans rabatt) borde ARN reagera om skillnaden är orimlig. Att bara visa listpriset kan inte vara vad lagen säger med en specificerad räkning. Vad tror ni andra om det?
Det där är skitsnack som han påstår, om någon rörmokare gör så så har han inte kunder snart.S Sara Mal skrev:
Jag känner dessutom inga rörmokare som handlar på Ahlsell eftersom dom brukar vara dyrast och väldigt komplex rabattsystem.
Dahl, Lunda och Solar är ok
Vad jag förstår så tar hantverkaren i regel inte jobbet om kunden köper in allt material själv. Det måste generera någon form av vinst för hantverkaren som täcker dennes löpande kostnader.L Lassiter skrev:
För ett 7-timmars VVS-jobb ligger minsta lönsamma nivå kring 4 900–5 600 kr exkl. moms, beroende på kostnader och marginaler. Under det börjar det bli olönsamt, särskilt om kunden står för materialet (och VVS-firman inte kan göra påslag på det).
Sen är ju frågan om vvs-firman hade några andra jobb men tog detta istället för att det var mer lönsamt. Hade man kommit med ett annat pris så hade kanske inte firman åtagit sig jobbet.
Jag tycker alla som är kritiska mot prissystemet och timdebiteringen och skriver under pseudonym ska skriva en lista med era namn så alla rörmokare vet vilka ni är och så slipper de kolla på de jobben för ni vill ändå inte betala!Fairlane skrev: