42 286 läst · 435 svar
42k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Det är väl där vi anser att timtaxan är fel, alldeles för låg.L Lassiter skrev:
Nu skiljer det lite på el och rör, men det är relativt vanligt att en folk rekommenderas ta hem en elektriker och se över anläggningen. Det blir lite lustigt om elektrikern måste sälja en massa material för att göra jobbet.
Jag kan också lämna in bilen på felsökning utan att jag behöver köpa en massa material
10 års ansvarstid, eller "10 års garanti", innebär att en rörmokare (eller företaget han/hon representerar) har en skyldighet att stå för eventuella fel eller brister i utfört arbete under en period av 10 år efter att arbetet har slutförts. Detta gäller särskilt för arbete som rör väsentliga installationer, som VVS-system, där fel kan leda till allvarliga skador eller problem, såsom vattenskador.Alfredo skrev:
Här är några centrala punkter kring 10 års ansvarstid för en rörmokare:
1. **Täckning av fel och brister**: Om det uppstår problem relaterade till det arbete som utförts (till exempel läckor, installationsfel eller brister i material), har kunden rätt att begära att rörmokaren åtgärdar detta utan extra kostnad inom de första 10 åren.
2. **Kundens rättigheter**: Kunden kan kräva reparation eller kompensation om problemen beror på bristande arbete eller material som inte höll den standard som förväntas.
3. **Begränsningar**: Det finns begränsningar för vad som omfattas av ansvarstiden. Om kunden själv har orsakat skador eller om arbetet har modifierats eller underhållits på olämpligt sätt kan rörmokaren friskriva sig från ansvar.
4. **Dokumentation**: Det är viktigt att ha skriftlig dokumentation av det utförda arbetet och eventuell garanti. Detta inkluderar kvitton, avtal och eventuella besiktningsprotokoll.
5. **Lagliga och avtalsenliga krav**: Ansvarstiden kan också påverkas av lagar och regler i det land eller den region där arbetet utförs. Det är viktigt att rörmokaren följer dessa krav och att kunden är medveten om sina rättigheter.
Sammanfattningsvis innebär 10 års ansvarstid för en rörmokare ett skydd för kunden mot felaktigt utfört arbete och ger en garanti för kvalitet och pålitlighet. Kunden kan känna sig trygg i att eventuella problem som uppstår under denna period kommer att hanteras av rörmokaren.
Överlag tänker man fel om man undrar hur mycket just lundagrossisten ge rabatt, alla grossister ge ungefär lika och dom har ständigt tävling mot kunder.
I min erfarenhet ger Ahlsell sämst rabatt till småföretagare.
I min erfarenhet ger Ahlsell sämst rabatt till småföretagare.
Vilken lag är det du citerar?L Lassiter skrev:10 års ansvarstid, eller "10 års garanti", innebär att en rörmokare (eller företaget han/hon representerar) har en skyldighet att stå för eventuella fel eller brister i utfört arbete under en period av 10 år efter att arbetet har slutförts. Detta gäller särskilt för arbete som rör väsentliga installationer, som VVS-system, där fel kan leda till allvarliga skador eller problem, såsom vattenskador.
Här är några centrala punkter kring 10 års ansvarstid för en rörmokare:
1. **Täckning av fel och brister**: Om det uppstår problem relaterade till det arbete som utförts (till exempel läckor, installationsfel eller brister i material), har kunden rätt att begära att rörmokaren åtgärdar detta utan extra kostnad inom de första 10 åren.
2. **Kundens rättigheter**: Kunden kan kräva reparation eller kompensation om problemen beror på bristande arbete eller material som inte höll den standard som förväntas.
3. **Begränsningar**: Det finns begränsningar för vad som omfattas av ansvarstiden. Om kunden själv har orsakat skador eller om arbetet har modifierats eller underhållits på olämpligt sätt kan rörmokaren friskriva sig från ansvar.
4. **Dokumentation**: Det är viktigt att ha skriftlig dokumentation av det utförda arbetet och eventuell garanti. Detta inkluderar kvitton, avtal och eventuella besiktningsprotokoll.
5. **Lagliga och avtalsenliga krav**: Ansvarstiden kan också påverkas av lagar och regler i det land eller den region där arbetet utförs. Det är viktigt att rörmokaren följer dessa krav och att kunden är medveten om sina rättigheter.
Sammanfattningsvis innebär 10 års ansvarstid för en rörmokare ett skydd för kunden mot felaktigt utfört arbete och ger en garanti för kvalitet och pålitlighet. Kunden kan känna sig trygg i att eventuella problem som uppstår under denna period kommer att hanteras av rörmokaren.
Hej. Stämmer. Relevant för mig är om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt.S SueCia skrev:
Hej. Det jag egentligen undrar är om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt eller inte.L Lassiter skrev:
Vi är alla otroligt förvånade över att du inte länkade några garantivillkor.L Lassiter skrev:
Och det finns massor av värdelösa hantverkare av alla sorter som jobbar på och deras arbete kan du se i alla trådar på forumet. Branschen är ju statligt subventionerad så det förekommer helt klart folk som annars hade konkurreras ut...🤔
Kanske du själv är en sån. Man blir ju misstänksam när du jämför kunder med barn...
Hej. Det jag egentligen undrade var om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt.useless skrev:
Jag håller med det att det finns värdelösa rörmokare, ibland får jag ta efter när dom varit i farten, kanske efter en byggahus.se kille ha trott att man får bra kvalité och billigt pris 😊Farstatjej90 skrev:
Vi är alla otroligt förvånade över att du inte länkade några garantivillkor.
Och det finns massor av värdelösa hantverkare av alla sorter som jobbar på och deras arbete kan du se i alla trådar på forumet. Branschen är ju statligt subventionerad så det förekommer helt klart folk som annars hade konkurreras ut...🤔
Kanske du själv är en sån. Man blir ju misstänksam när du jämför kunder med barn...
Jag är dyr rörmokare men med bara nöjda kunder 🤷♂️
Jag brukar säga till mina kunder att om dom vill ha det allra billigaste får dom vända till någon annan 😊
Men det flesta vill ha bra service och kvalitet.