S
Om du byter till en nyare fjärrvärmeväxlare så sparar du in på varmvattenkostnaden eftersom du slipper varmhålla varmvatten i en beredare. Du kan ju kolla på fjärrvärmeräkningen för tex juli och anta att all den kostnaden är varmvatten.

Du kan byta dina termostater mot nya utbytes utan att byta ventilen om du har klassiska Danfoss. Det gjorde jag i mitt hus och det blev skillnad för de gamla funkade inte så bra.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Med shuntautomatik, så går det att ställa i 2-timmarsintervaller för hela veckan om man så önskar.

Kontrollpanel för uppvärmningssystem med termostater, reglage och indikatorer, märkt Danfoss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du byter till en nyare fjärrvärmeväxlare så sparar du in på varmvattenkostnaden eftersom du slipper varmhålla varmvatten i en beredare.
Nja, under icke värmeperioden (sommar) stämmer det, men under värmeperioden så används "spillvärmen" till att värma rummet som fjärrvärmen är i.

S sinuslinus skrev:
Du kan byta dina termostater mot nya utbytes utan att byta ventilen om du har klassiska Danfoss. Det gjorde jag i mitt hus och det blev skillnad för de gamla funkade inte så bra.
Det gäller även bl.a. MMA.

Sen finns det adaptrar till typ alla olika typer av termostatventiler så att man kan ha Danfosstermostat på MMA-ventil och vise versa om man vill.
Kan även behövas en adapter för att använda dagen Danfosstermostater på deras gamla termostatventiler.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Med shuntautomatik, så går det att ställa i 2-timmarsintervaller för hela veckan om man så önskar.

[bild]
Det beror på om det är veckour eller dygnsur.

Är det dygnsur så är det 15 minuters intervall (om jag mins rätt).
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Stick upp på vinden och kolla hur mycket isolering det ligger där, släng på någon decimeter extra om det är under 10-30cm så kommer ni ganska snabbt tjäna in den investeringen. Jag gick från 30cm till 50cm för bara någon tusenlapp.
Vinden är alltså HELT oisolerad, bara trä och sen rakt ut. Är det en god idé att isolera vinden direkt, nu typ genast. Vi räknar ändå med att vi vill isolera och göra om till boyta där på några års sikt oavsett. Kanske klokt innan vintern om vi ändå ska göra det om det sparar energi?
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, under icke värmeperioden (sommar) stämmer det, men under värmeperioden så används "spillvärmen" till att värma rummet som fjärrvärmen är i.


Det gäller även bl.a. MMA.

Sen finns det adaptrar till typ alla olika typer av termostatventiler så att man kan ha Danfosstermostat på MMA-ventil och vise versa om man vill.
Kan även behövas en adapter för att använda dagen Danfosstermostater på deras gamla termostatventiler.
I så gamla hus brukar man ha pannan eller värmeväxlaren i källaren och då är det mesta ren spillvärme.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var värmen avstängd/neddragen när ni fick tillträde?
Var huset nedkylt?
Är diskmaskinen och/eller tvättmaskinen kopplad på varmvattnet?
Värmen var neddragen (kanske, men inte säkert HELT avstängd) när vi fick tillträde, men september var ju ganska varm så det var knappast kallt när vi flyttade in. (det gick att få varmvatten)
Tvättmaskinen är kopplad till varmvatten, osäker på om diskmaskinen är det men kan mycket väl vara. Vad spelar detta för roll och vad bör göras?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Vinden är alltså HELT oisolerad, bara trä och sen rakt ut. Är det en god idé att isolera vinden direkt, nu typ genast. Vi räknar ändå med att vi vill isolera och göra om till boyta där på några års sikt oavsett. Kanske klokt innan vintern om vi ändå ska göra det om det sparar energi?
Du menar att det är osiolerat från vinden ut genom yttertaket?
Så är det på typ alla vindar.

Om det är lämpligt att isolera mellan vind och yttertak beror bl.a. på hur vinden är konstruerad.

Däremot kan det vara läge att tilläggsisolera mellan bostad och vind, hur och hur mycket beror bl.a. på hur vinden är konstruerad.

Det gäller att hålla koll på bl.a. luftfuktigheten på vinden.
 
S sinuslinus skrev:
Om du byter till en nyare fjärrvärmeväxlare så sparar du in på varmvattenkostnaden eftersom du slipper varmhålla varmvatten i en beredare. Du kan ju kolla på fjärrvärmeräkningen för tex juli och anta att all den kostnaden är varmvatten.

Du kan byta dina termostater mot nya utbytes utan att byta ventilen om du har klassiska Danfoss. Det gjorde jag i mitt hus och det blev skillnad för de gamla funkade inte så bra.
Toppen, stort tack för tipset! Vilka bytte du till och på vilket sätt fungerade inte de gamla bra? Jag förstår ärligt talat inte hur termostater ska funka men våra element blir iallafall varma både upp- och nertill, vi har också om jag har förstått saken rätt tvårörssystem till radiatorerna.
 
S sinuslinus skrev:
I så gamla hus brukar man ha pannan eller värmeväxlaren i källaren och då är det mesta ren spillvärme.
Vi har fjv-centralen i källaren, i samma rum så installerades det även en radiator när oljepannan byttes till fjv.

Vi har värme på i hela källaren.
 
S
J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, stort tack för tipset! Vilka bytte du till och på vilket sätt fungerade inte de gamla bra? Jag förstår ärligt talat inte hur termostater ska funka men våra element blir iallafall varma både upp- och nertill, vi har också om jag har förstått saken rätt tvårörssystem till radiatorerna.
Lägg upp bild på termostaten i tråden så får du nog hjälp. Om den inte funkar som den ska så stänger den inte flödet när det blir varmare i rummet än inställt värde, tex vid solinstrålning.
 
S sinuslinus skrev:
Lägg upp bild på termostaten i tråden så får du nog hjälp. Om den inte funkar som den ska så stänger den inte flödet när det blir varmare i rummet än inställt värde, tex vid solinstrålning.
1. Ah, problemet är alltså att den inte gör det KALLARE när yttre omständigheter gör rummet varmare?

2. Finns denna typ av automatik i ALLA termostater även från typ 70-talet?

3. Räcker det med att jag köper nya termostater eller behöver jag också byta ventiler (eller något annat) när jag köper nya termostater? Skulle gissa att vare sig termostater eller någon del är bytta någonstans.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Värmen var neddragen (kanske, men inte säkert HELT avstängd) när vi fick tillträde, men september var ju ganska varm så det var knappast kallt när vi flyttade in. (det gick att få varmvatten)
Tvättmaskinen är kopplad till varmvatten, osäker på om diskmaskinen är det men kan mycket väl vara. Vad spelar detta för roll och vad bör göras?
Gamla paret diskade troligen för hand och med balja att skölja disken i.

Om inte tvättmaskinen har både kv- & vv- anslutning så är det aldrig lönande att ansluta tvättmaskinen till varmvattnet.
Största anledningen är att sköljningarna i slutet sker med varmvatten istället för kallvatten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Däremot kan det vara läge att tilläggsisolera mellan bostad och vind, hur och hur mycket beror bl.a. på hur vinden är konstruerad.
Var gör man detta? Ovanpå vindsgolvet?

Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller att hålla koll på bl.a. luftfuktigheten på vinden.
Den är skrämmande hög, 70% och 8 grader häromdagen. 15,6 grader och 68 % någon vecka sedan, dock inte mätt lika högt upp i vinden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är lämpligt att isolera mellan vind och yttertak beror bl.a. på hur vinden är konstruerad.
Ok, vinden är konstruerad så här:
 
  • En inomhustermometer på ett trägolv i ett vindsvåningsrum med synliga takbjälkar och en liten fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.