S sinuslinus skrev:
Lägg upp bild på termostaten i tråden så får du nog hjälp. Om den inte funkar som den ska så stänger den inte flödet när det blir varmare i rummet än inställt värde, tex vid solinstrålning.
Så här ser mina mycket klassiska Danfoss ut!
 
  • Termostatventil på radiator, märkt "Danfoss Thermostat," numrerad skala 1 till 5, vit bakgrund, rördragning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jörgen Petersson1 skrev:
1. Ah, problemet är alltså att den inte gör det KALLARE när yttre omständigheter gör rummet varmare?

2. Finns denna typ av automatik i ALLA termostater även från typ 70-talet?

3. Räcker det med att jag köper nya termostater eller behöver jag också byta ventiler (eller något annat) när jag köper nya termostater? Skulle gissa att vare sig termostater eller någon del är bytta någonstans.
En termostat på en termostatventil stryper flödet genom radiatorn när temperaturen runt termostaten blir högre än inställt värde samt ökar flödet när temperaturen sjunker under inställt värde.

Är det en termostat på ventilen så är det det, men det finns även manuella handvred som passar på termostatventiler.
Edit: Ja, det är termostater.

Om termostatventilen fungerar så räcker det med att byta bara själva termostaten.


Men har ni 15 radiatorer och byter till "dumma" termostater så är ni uppe i kostnaden för en begagnad reglercentral. Väljer ni någon smart termostat så räcker det med ca 8 st för att komma upp i nypriset för en reglercentral.


Steg 1: injustering av radiatorkretsen så att difftemperaturen över varje radiator blir ca 7-10°C
Steg 2: montering och injustering av reglersystem.
Steg 3: montering av termostater på radiatorerna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En termostat på en termostatventil stryper flödet genom radiatorn när temperaturen runt termostaten blir högre än inställt värde samt ökar flödet när temperaturen sjunker under inställt värde.

Är det en termostat på ventilen så är det det, men det finns även manuella handvred som passar på termostatventiler.
Edit: Ja, det är termostater.

Om termostatventilen fungerar så räcker det med att byta bara själva termostaten.


Men har ni 15 radiatorer och byter till "dumma" termostater så är ni uppe i kostnaden för en begagnad reglercentral. Väljer ni någon smart termostat så räcker det med ca 8 st för att komma upp i nypriset för en reglercentral.


Steg 1: injustering av radiatorkretsen så att difftemperaturen över varje radiator blir ca 7-10°C
Steg 2: montering och injustering av reglersystem.
Steg 3: montering av termostater på radiatorerna
Tack! Jag är inte helt insatt i terminologin men försöker förstå. Bifogade en bild på vad jag kallar termostat, men kanske har fel i detta? Något tips om vad jag kan byta till, om det rimligen behövs och om jag isåfall behöver byta något mer än bara själva den gråa grejen (den jag kallar termostat, kanske HELT felaktigt :) )
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Den är skrämmande hög, 70% och 8 grader häromdagen. 15,6 grader och 68 % någon vecka sedan, dock inte mätt lika högt upp i vinden.
Att luftfuktigheten är över 70-75% under en/två månader "i streck" är inget att vara orolig för.



Två linjediagram som visar luftfuktighet och temperatur över tid, med datum på x-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gångna veckan har vi haft följande värden på våran vind.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om termostatventilen fungerar så räcker det med att byta bara själva termostaten.
Hur kan vi testa detta, alltså om termostatventilerna funkar?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Steg 1: injustering av radiatorkretsen så att difftemperaturen över varje radiator blir ca 7-10°C
Hur gör man detta? dvs vad är en radiatorkrets?
 
Demmpa Demmpa skrev:
En termostat på en termostatventil stryper flödet genom radiatorn när temperaturen runt termostaten blir högre än inställt värde samt ökar flödet när temperaturen sjunker under inställt värde.

Är det en termostat på ventilen så är det det, men det finns även manuella handvred som passar på termostatventiler.
Edit: Ja, det är termostater.

Om termostatventilen fungerar så räcker det med att byta bara själva termostaten.


Men har ni 15 radiatorer och byter till "dumma" termostater så är ni uppe i kostnaden för en begagnad reglercentral. Väljer ni någon smart termostat så räcker det med ca 8 st för att komma upp i nypriset för en reglercentral.


Steg 1: injustering av radiatorkretsen så att difftemperaturen över varje radiator blir ca 7-10°C
Steg 2: montering och injustering av reglersystem.
Steg 3: montering av termostater på radiatorerna.
Och generellt angående detta svar, eftersom du nu vet en del om mina förutsättningar hemma: ska jag börja med att ha alla termostater på max? dvs 5? Ska det alltid vara så? Någon vän har sagt detta.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Och generellt angående detta svar, eftersom du nu vet en del om mina förutsättningar hemma: ska jag börja med att ha alla termostater på max? dvs 5? Ska det alltid vara så? Någon vän har sagt detta.
Om du har extern styrning i form av inne/utegivare som styr shunten ska alla vara på max förutom i rummen du vill ha lite svalare. Då får alla rum fullt flöde fram tills att rätt temperatur nås och då stryps flödet. I detta fallet så behöver man inte ha termostater bortsett från i rummen man vill ha lite svalare för termostaterna får knappt jobba som dom ska. Man kan lika gärna ha ett "slottsvred" .

I ditt hus i sin nuvarande form ska termostaterna vara ställda på det läget som motsvarar den temperaturen du vill ha inne, men när det blir kallare så finns en risk att det släpps ut lite för lite varmvatten via shunten och då får kanske skruva upp den lite när det blir kallare. Jag fick ändra på den någon gång i veckan när det pendlade mellan -10 och +15 från dag till dag.

Kolla vilken sort och hur mycket isolering det ligger under vindsgolvet, nästan all värme försvinner genom taket och har du vara lite packat sågspån eller en remsa glasfiberisolering under golvplanken "Eldar ni för kråkorna". Snabb lösning är att köpa något paket med isoleringsskivor och lägga ut på hela vindsgolvet så får ni en snabb och effektiv temporär lösning.

Väldigt viktig detalj gällande luftfuktigheten, Procenten är inte hur mycket vatten det faktiskt finns i luften. Procenten är hur mycket hur stor del av fukten som luften kan bära som är i luften.

Ju kallare desto mindre fukt kan finnas i luften innan vattnet slutar vara ånga, när det är riktigt kallt så blir vattnet till is jättesnabbt så nästan ingen fukt finns i luften. Därför får man torr hud och bihålor på vintern.

I t.ex en bastu eller på sommaren när luften är varm kan luften bära på förhållandevis jättemycket vatten i jämförelse mot vintern.
Hade det varit +40 grader på vinden och 80% fuktighet så hade taket förmodligen varit täckt med mögel, nu ser den istället jättefin ut av det lilla man sett av taket.
 
Redigerat:
  • Älska
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om du har extern styrning i form av inne/utegivare som styr shunten ska alla vara på max förutom i rummen du vill ha lite svalare. Då får alla rum fullt flöde fram tills att rätt temperatur nås och då stryps flödet. I detta fallet så behöver man inte ha termostater bortsett från i rummen man vill ha lite svalare för termostaterna får knappt jobba som dom ska. Man kan lika gärna ha ett "slottsvred" .

I ditt hus i sin nuvarande form ska termostaterna vara ställda på det läget som motsvarar den temperaturen du vill ha inne, men när det blir kallare så finns en risk att det släpps ut lite för lite varmvatten via shunten och då får kanske skruva upp den lite när det blir kallare. Jag fick ändra på den någon gång i veckan när det pendlade mellan -10 och +15 från dag till dag.

Kolla vilken sort och hur mycket isolering det ligger under vindsgolvet, nästan all värme försvinner genom taket och har du vara lite packat sågspån eller en remsa glasfiberisolering under golvplanken "Eldar ni för kråkorna". Snabb lösning är att köpa något paket med isoleringsskivor och lägga ut på hela vindsgolvet så får ni en snabb och effektiv temporär lösning.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om du har extern styrning i form av inne/utegivare som styr shunten ska alla vara på max förutom i rummen du vill ha lite svalare. Då får alla rum fullt flöde fram tills att rätt temperatur nås och då stryps flödet. I detta fallet så behöver man inte ha termostater bortsett från i rummen man vill ha lite svalare för termostaterna får knappt jobba som dom ska. Man kan lika gärna ha ett "slottsvred" .

I ditt hus i sin nuvarande form ska termostaterna vara ställda på det läget som motsvarar den temperaturen du vill ha inne, men när det blir kallare så finns en risk att det släpps ut lite för lite varmvatten via shunten och då får kanske skruva upp den lite när det blir kallare. Jag fick ändra på den någon gång i veckan när det pendlade mellan -10 och +15 från dag till dag.

Kolla vilken sort och hur mycket isolering det ligger under vindsgolvet, nästan all värme försvinner genom taket och har du vara lite packat sågspån eller en remsa glasfiberisolering under golvplanken "Eldar ni för kråkorna". Snabb lösning är att köpa något paket med isoleringsskivor och lägga ut på hela vindsgolvet så får ni en snabb och effektiv temporär lösning.
Suveränt, tack! Jag tror inte jag har extern styrning, åtminstone inte i form av utegivare (det senare vet jag). Hur ser en innegivare ut? Bifogar strax en bild på min fjärrvärmecentral.

"
termostaterna vara ställda på det läget som motsvarar den temperaturen du vill ha inne"
Hur vet man detta? Mina termostater har ju ett läge mellan 0-5. Har tillfälligt satt dem alla på 3 eftersom jag inte vet riktigt vad jag skulle ha dem på. Tidigare sa någon att alla skulle va på 5 men det verkar inte rätt i mitt system?
 
Här är några bilder på min fjärrvärmecentral om det går att säga om det finns innegivare här. Den är från 1977, går det sätta på en ute- eller ingivare?
 
  • Mätare, rör och ventil i ett tekniskt installationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre pannsystem i källare med synliga rör och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jörgen Petersson1 skrev:
Suveränt, tack! Jag tror inte jag har extern styrning, åtminstone inte i form av utegivare (det senare vet jag). Hur ser en innegivare ut? Bifogar strax en bild på min fjärrvärmecentral.

"

Hur vet man detta? Mina termostater har ju ett läge mellan 0-5. Har tillfälligt satt dem alla på 3 eftersom jag inte vet riktigt vad jag skulle ha dem på. Tidigare sa någon att alla skulle va på 5 men det verkar inte rätt i mitt system?
J Jörgen Petersson1 skrev:
Här är några bilder på min fjärrvärmecentral om det går att säga om det finns innegivare här. Den är från 1977, går det sätta på en ute- eller ingivare?
Den svarta ratten på bild 1 är shuntvredet, shunten är fyrkantiga klumpen ratten sitter i, en automatshunt med inne/utegivare ersätter bara ratten, shunten i sig rör man inte.

Tror detta ska vara skalan till dina termostater, sätt alla på 5 vrid svarta vredet till max. Så ska alla element ge fullt ös.

1 14grader
2 17grader
3 20grader
4 23grader
5 26grader
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Den svarta ratten på bild 1 är shuntvredet, shunten är fyrkantiga klumpen ratten sitter i, en automatshunt med inne/utegivare ersätter bara ratten, shunten i sig rör man inte.

Tror detta ska vara skalan till dina termostater, sätt alla på 5 vrid svarta vredet till max. Så ska alla element ge fullt ös.

1 14grader
2 17grader
3 20grader
4 23grader
5 26grader
Utmärkt, så hjälpsamt! Men vilket är svarta vredet? Och vill jag att elementet ska ge fullt ös?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Utmärkt, så hjälpsamt! Men vilket är svarta vredet? Och vill jag att elementet ska ge fullt ös?
bild 1, stor svart ratt under termometern som sitter på röret.

Ger alla fullt ös så vet du att termostaterna fungerar på det hållet, när du är uppe i tex 23+ grader sätter du dom på 1 så ska dom börja svalna märkbart efter ett tag t.ex en timme eller två. Då vet du att dom fungerar på det hållet också sedan kan du sätta dom på 3.5? för 21grader om det är vad du vill ha.

Som ratten är satt nu så är det relativt lite varmvatten som cirkulerar i huset vilket förklarar dom dagarna det varit väldigt kallt inne.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
namnbyte
J Jörgen Petersson1 skrev:
Skåne, fjärrvärme 28500, tappvarmvatten 3600, el 5000 ungefär. Men med driftkostnader räknade vi in vatten, avlopp, sophämtning, försäkring osv också.
Samma sjuka siffror vi hade förra året då vi köpte huset fram tills september, när vi hade ett år av data att jämföra mot.

Förra året i september gick vi runt och frös inomhus trots tjocka kläder, detta året har vi knappt haft igång fjv-centralen ännu. Svalt inne, men absolut inte kallt.

Vad vi gjort är dels lyssnat på demmpa ovan, haha, och dels jagat drag och otätheter i huset till förbannelse. Värmekurvan var krånglig att få rätt, nu verkar den vara mycket bra inställd.. alltid lika svalt oavsett utetemp (hittills). Sen åtskilliga meter E- och P-list, och ett oändligt skruvande på till/frånluft ventiler tills luften började ta rätt väg i rätt (av känsla) mängd.

Kanske kan det vara tips att kika på. Förra året hade vi vid denna tiden redan pungat ut 3k till fjv-leverantören, detta året 0 spänn och förbrukningen oktober är blott en fraktal av okt 2022.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
bild 1, stor svart ratt under termometern som sitter på röret.

Ger alla fullt ös så vet du att termostaterna fungerar på det hållet, när du är uppe i tex 23+ grader sätter du dom på 1 så ska dom börja svalna märkbart efter ett tag t.ex en timme eller två. Då vet du att dom fungerar på det hållet också sedan kan du sätta dom på 3.5? för 21grader om det är vad du vill ha.Ok jag
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
bild 1, stor svart ratt under termometern som sitter på röret.

Ger alla fullt ös så vet du att termostaterna fungerar på det hållet, när du är uppe i tex 23+ grader sätter du dom på 1 så ska dom börja svalna märkbart efter ett tag t.ex en timme eller två. Då vet du att dom fungerar på det hållet också sedan kan du sätta dom på 3.5? för 21grader om det är vad du vill ha.

Som ratten är satt nu så är det relativt lite varmvatten som cirkulerar i huset vilket förklarar dom dagarna det varit väldigt kallt inne.
Ok, jag har alltså luftat alla element, fyllt på vatten och ökat trycket i fjärrvärmen, sedan höjt temperaturen via shuntvredet och ställt alla termostater på 5. Alla funkar, och svalnar när jag sätter ner dem till 0 igen. Nu har jag satt ner termostaterna på 3 på chans för det verkar snittligt och då kan termostaterna jobba upååt och neråt (är det så det funkar?) Men shunten vill jag ju inte sätta på max, då blir det väl ASDYRT för mig och dessutom alldeles för varmt? Eller? Målet är väl att shunten ska kunna vara på så lågt som möjligt för att inte göra av med onödig uppvärmning (pengar)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.