J Jörgen Petersson1 skrev:
Stämmer din sista mening? Varför skulle det innebära att elda för kråkorna om inte termostaterna fungerar?
Om termostaterna på radiatorerna är tröga (reagerar långsamt) så kommer rumstemperaturen att pendla mellan "svalt" och "för varmt".

Många har hellre "för varmt" än "kallt".

Genom att ha "för varmt" så "eldar man för kråkorna".
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Och vad kostar det att åka jojo med värmen, normaltemp när man är hemma och sänka när man inte är det. Fanns en gång populärt kallat nattsänkning och är inte bra, huset kallnar ner på natten och sen på morgonen skulle tempen upp igen innan uppstigning. Det blev att gasa på rejält kanske 2 timmar före, till en hög kostnad. Bättre då att sänka någon grad 24/7, där finns besparingen. Klart är man borta en vecka så kan man sänka kurvan något.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Och vad kostar det att åka jojo med värmen, normaltemp när man är hemma och sänka när man inte är det. Fanns en gång populärt kallat nattsänkning och är inte bra, huset kallnar ner på natten och sen på morgonen skulle tempen upp igen innan uppstigning. Det blev att gasa på rejält kanske 2 timmar före, till en hög kostnad. Bättre då att sänka någon grad 24/7, där finns besparingen. Klart är man borta en vecka så kan man sänka kurvan något.
Om man har vp så får man dock lite sämre COP på natten men kanske marginellt? Förra veckan hade vi t ex 10-13 grader dagtid och runt 0-1 på natten.

Men jag har inte heller riktigt fattat grejen med massa små smarta termostater. Dels är de svindyra och dels behöver man byta batteri då och då och givetvis klödda med trådlösa anslutningar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och vad kostar det att åka jojo med värmen, normaltemp när man är hemma och sänka när man inte är det. Fanns en gång populärt kallat nattsänkning och är inte bra, huset kallnar ner på natten och sen på morgonen skulle tempen upp igen innan uppstigning. Det blev att gasa på rejält kanske 2 timmar före, till en hög kostnad. Bättre då att sänka någon grad 24/7, där finns besparingen. Klart är man borta en vecka så kan man sänka kurvan något.
Myt att det kostar mer energi att värma upp en bostad än att hålla jämn hög temperatur.

Med "nattsänkning" så sänks medeltemperaturen och på så sätt sänks energiförbrukningen.

Däremot om man tex har en värmepump som behöver ta till elspets för att få upp temperaturen så kommer kosnaden för elenegin att äta upp den ekonomiska besparingen som "nattsänkningen" skapade.

Men eftersom TS har fjärrvärme som högst toligt har samma pris dygnet runt så kommer en nattsänkning att spara både energi och pengar.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Om man har vp så får man dock lite sämre COP på natten men kanske marginellt? Förra veckan hade vi t ex 10-13 grader dagtid och runt 0-1 på natten.

Men jag har inte heller riktigt fattat grejen med massa små smarta termostater. Dels är de svindyra och dels behöver man byta batteri då och då och givetvis klödda med trådlösa anslutningar.
De kostar ca dubbelt mot en vanlig. Inte bytt batteri på 2 år och går på zigbee. Det jag har den till är när fönstret är öppet så sänker den temperaturen. Tjänar rimligtvis aldrig in det och skulle ju aldrig byta alla mot "smarta" termostater. Men lite här och där kan det vara på sin plats av ren lättja.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En fjv-central håller oftast minst 30 år utan någon egentlig service eller reparation.
En värmepump håller ca 20 år.

Byte av fjv-central kostar ca 30-50 kkr.
En värmepump med installation kostar från ca 80 kkr.

Med värmepump så kan huvudsäkringen behöva höjas ett steg.
Senast 2027-01-01 så kommer det införas effekttaxa på elnätsabonnemangen.

Ovan nämnda saker är bara några av allt man bör ta med i beräkningen av vad olika energislagen kostar.
Mossan har haft fj.värme i ca 20 år. Hon har bytt delar för ca 20 papp (enl vvs-firman som varit där å rep) under denna tid. Att fj.värme är kostnadsfritt är en osanning! Mossan har ej justerat sönder anläggningen utan den har gått på inst.firmans inställningar. Dessbättre har hon haft ett serv.avtal så hon har sluppit kostnaderna.
 
M mrPersson67 skrev:
Mossan har haft fj.värme i ca 20 år. Hon har bytt delar för ca 20 papp (enl vvs-firman som varit där å rep) under denna tid. Att fj.värme är kostnadsfritt är en osanning! Mossan har ej justerat sönder anläggningen utan den har gått på inst.firmans inställningar. Dessbättre har hon haft ett serv.avtal så hon har sluppit kostnaderna.
Ja, det händer att delar i fjv-centraler rasar i förtid. Men det gälker alla typer av värmealstrare, även värmepumpar.

Vår fjv-central är 19 år, det enda jag har bytt på den pga skada/slitage är cirkulationspumpen, den vibrerade och lät illa.
Sen har jag även bytt reglercentralen, med den gamla sålde jag här på forumet,den byttes för att jag ville ha fler och bättre injusteringsnöjligheter.


I huset jag växte upp i så behövde vi byta ut halva pannan innan den var 10 år pga läckage.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En fjv-central håller oftast minst 30 år utan någon egentlig service eller reparation.
En värmepump håller ca 20 år.

Byte av fjv-central kostar ca 30-50 kkr.
En värmepump med installation kostar från ca 80 kkr.

Med värmepump så kan huvudsäkringen behöva höjas ett steg.
Senast 2027-01-01 så kommer det införas effekttaxa på elnätsabonnemangen.

Ovan nämnda saker är bara några av allt man bör ta med i beräkningen av vad olika energislagen kostar.
Ok. Pratade med min mor nu som värmer sitt hus av ungefär samma storlek med luft-vatten-pump. De har också en nyare 10-talskamin installerad som de eldar men som värmer marginellt (ny rökavledning rakt genom taket) och bara under nån gång per helg på de myseldar typ lördagkvällen. Deras elräkning TOTALT låg på ungefär 10-12000 kwh om året, där alltså värmen är inkluderad. Så både elförsörjning och värme för 10-15 000 någonting. Det är ju så sjukt mycket billigare drift än bara vår fjärrvärme som riskerar att gå på närmre 35 000 kr om året om inget görs. Så om vi ska bo här till vi dör eller säljer så tänker jag att det ändå är smart att byta till ett bättre uppvärmningssystem. Ska vi bo här tills vi dör kommer driften betala sig, kommer vi sälja har vi installerat i en ny anläggning som kommer ta upp energideklarationen från nivå F till kanske D eller åtminstone E?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
fjärrvärme 28500, tappvarmvatten 3600
Hur varmt har ni det inne?
Hur bra(/dåligt) är huset isolerat?

Dessa 3,6 MWh för tappvarmvattnet ingår det i de 28,5 MWh för fjv eller är det utöver dessa?
Dessa 3,6 MWh lär vara en uppskattning/gissning.

Ni förbrukar närmare/mer än dubbelt så mycket fjv-energi än vad vi gör, liknande storlek på bostäderna, liknande väderlek på båda ställena.

Är det ett gammalt par som har bott där innan?
Är ovan nämnda siffror från energideklarationen?
Misstänker att det är ett gammalt par som har bott där innan och att det är uppgifter från energideklarationen. Min misstanke är att paret har haft några/flera fönster stående på glänt nästan hela dygnet runt för att vädra.

Bo in er ett/två år innan ni bestämmer er för vad ni ska satsa på för värmesystem.
Hade troligen försökt hittat någon begagnad reglercentral och monterat den på shunten.



Vi har årlig fjv-förbrukningen på 14,6-14,8 MWh.
Vi har årlig elförbrukning på 5,9 MWh.
Vår totala energiförbrukning är på ca 20,6 MWh.
Bostad enplan med källare, 100+100 m² (+40 m² garage/förråd som vi håller någon grad över 0⁰) FTX-ventilation, två vuxna och tre barn/ungdomar. Bor vid ostkusten, längs Kalmarsund.
 
Det bästa med termostaterna hemautomatiseringen är att man kan styra när det skall vara som varmast. Exempelvis på morgonen...

På detta sätt kan man ha en generell temperaturökning utan att uppleva det som kallt den tidpunkt då man är som känsligast för temperaturen. Vi har bara golvvärmen i badrummen och farstun igång på morgonen exempelvis. Då vi har elvärme (värmepumpar) som kostar olika mycket per timme så värmer vi huset under de billigaste timmarna och låter det svalna under de dyraste.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur varmt har ni det inne?
Hur bra(/dåligt) är huset isolerat?

Dessa 3,6 MWh för tappvarmvattnet ingår det i de 28,5 MWh för fjv eller är det utöver dessa?
Dessa 3,6 MWh lär vara en uppskattning/gissning.

Ni förbrukar närmare/mer än dubbelt så mycket fjv-energi än vad vi gör, liknande storlek på bostäderna, liknande väderlek på båda ställena.

Är det ett gammalt par som har bott där innan?
Är ovan nämnda siffror från energideklarationen?
Misstänker att det är ett gammalt par som har bott där innan och att det är uppgifter från energideklarationen. Min misstanke är att paret har haft några/flera fönster stående på glänt nästan hela dygnet runt för att vädra.

Bo in er ett/två år innan ni bestämmer er för vad ni ska satsa på för värmesystem.
Hade troligen försökt hittat någon begagnad reglercentral och monterat den på shunten.



Vi har årlig fjv-förbrukningen på 14,6-14,8 MWh.
Vi har årlig elförbrukning på 5,9 MWh.
Vår totala energiförbrukning är på ca 20,6 MWh.
Bostad enplan med källare, 100+100 m² (+40 m² garage/förråd som vi håller någon grad över 0⁰) FTX-ventilation, två vuxna och tre barn/ungdomar. Bor vid ostkusten, längs Kalmarsund.
Toppen, stort tack för utförliga kommentarer! Som du misstänker har vi precis flyttat in, siffrorna är från energideklarationen och JA, siffrorna är från det äldre par som bodde här innan oss som åtminstone enligt egen uppgift gillade att ha varmt i huset. Så visst. Men grejen är att när vi flyttat in och fått första räkningen på fjärrvärmen så visade det sig att EON uppskattade årskostnaden om vårt dåvarande mönster höll i sig till och med HÖGRE än de tidigare ägarna. (i och för sig beräknat på ett alldeles för kort tid för att vara tillförlitligt ens som indikation, men vi hade liksom räknat med att snarare ha en lägre förbrukning på kanske minst 5MWh årligen eller så. Så liten chock där. Dessutom är tappvarmvattnet UTÖVER de 28,5 kwh, oavsett om det är en uppskattning eller ej.

Kan inte svara på hur varmt vi har det inne än eftersom vi bott här så kort och vi ändrat shunten några gånger på grund av kraftigt temperaturfall och storm samt dragit upp tempen temporärt en hel del något dygn för att se så alla radiatorer osv funkar. Men att döma av de temperaturer vi mätt upp (och vi har mätt regelbunden men i olika rum och olika tider på dygnet) så har vi haft mellan 18-22 men framförallt mellan 19-21 och där vi någon tid dippat ner till 15 (nattetid)-17 (dagtid) grader i vissa rum nu för några dagar sen när stormen drog in och temperaturen sjönk rejält och ganska snabbt utan att vi tänkte på det. Då var det inte kul.

Vi trivs nog bäst i ett klimat runt 20-21 men kommer nog acceptera 19 om det blir för jävla dyrt och det inte är så fuktigt som det har varit i en hel del av rummen nu (totalt sätt har vi mätt upp mellan 54 och 73 % (utöver kattvind och vind där det är upp till 79% oroväckande nog), där snittfuktigheten landar på mellan 60-65 % och det känns för övrigt för mycket, särskilt när tempen droppat ner mot 18-19 eller under, då känns det rejält kyligt.

Dock: Vi bor i ett tror jag betydligt större hus, och från 30-talet. Dvs saker som pekar i negativ riktning när det gäller uppvärmning: självventilation (för övrigt ämne för egen tråd), oisolerade kattvindar, hög takhöjd (=betydligt större kubikyta KANSKE, hur högt har ni), egentligen fyra plan (källare, första våning, andra våning plus stor oisolerad (och iofs ouppvärmd) vind, plus igensatt murstock dvs ingen värmekälla som värmer upp huset genom den och skapar naturlig ventilation samt uppvärmning.

Så: Om man utgår från att det är rejält mycket större (kubik)yta, sämre ventilation och generellt otätare hus, dvs att det inte går att få ner energiförbrukningen särskilt mycket utan att göra stora ingrepp i tex ventilation, isolering, installation av kakelugn eller dylikt för att sänka kostnaden den vägen, är det då inte värt att överge fjärrvärmen för luft-vattenpump om förbrukningen är så mycket mindre (givet att elpriserna inte fortsätter gå bananas)? Puh, sorry för den långa texten... :) och Tack igen!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det bästa med termostaterna hemautomatiseringen är att man kan styra när det skall vara som varmast. Exempelvis på morgonen...

På detta sätt kan man ha en generell temperaturökning utan att uppleva det som kallt den tidpunkt då man är som känsligast för temperaturen. Vi har bara golvvärmen i badrummen och farstun igång på morgonen exempelvis. Då vi har elvärme (värmepumpar) som kostar olika mycket per timme så värmer vi huset under de billigaste timmarna och låter det svalna under de dyraste.
Toppen, tack! Men du menar generell temperaturSÄNKNING va?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, tack! Men du menar generell temperaturSÄNKNING va?
Jag bryr mig inte om att köra med nattsänkning med med Shuntautomatik för sovrummet är naturligt några grader kallare än bottenvåningen där innegivaren sitter.
Hade jag sänkt på natten skulle sovrummet vara för kallt på morgonen för att man skulle vilja gå upp. Nackdelen med Shuntautomatiken jag använder att man inte kan ha flera olika perioder med olika temperatur under ett dygn.

Jag kan t.ex ha huset till att gå ner i tempratur under tiden man är på jobbet, men jag kan inte sänka på natten, ge fullt ös på morgonen och sedan sänka nästan direkt när man stuckit till jobbet.

Med "Smarta" lösningar har man lite mer finjusteringsmöjligheter. Men det finns garanterat "smart" Shuntautomatik också, jag vill bara inte ha det på värmesystemet.

Problemet ni har med jättestora temperaturskillnader från dag till dag och olika tider på dygnet. Löstes exemplariskt med Shuntautomatiken, det kunde skilja 7grader från dag till dag även om termostaterna var ställda på 21grader för att pannan inte fick skicka utt tillräckligt med varmvatten när det blev jättekallt ute en natt.
Dom 7graderna blev 0.5grader när jag bytte ut det manuella vredet.

Varje grad ni sänkt jämfört mot förra ägarna sparar nästan 5% av värmebehovet, ni kommer få en sjukt mycket lägre förbrukning om dom nu körde det riktigt varmt inne.

Stick upp på vinden och kolla hur mycket isolering det ligger där, släng på någon decimeter extra om det är under 10-30cm så kommer ni ganska snabbt tjäna in den investeringen. Jag gick från 30cm till 50cm för bara någon tusenlapp.
 
Redigerat:
J Jörgen Petersson1 skrev:
Men grejen är att när vi flyttat in och fått första räkningen på fjärrvärmen så visade det sig att EON uppskattade årskostnaden om vårt dåvarande mönster höll i sig till och med HÖGRE än de tidigare ägarna.
Var värmen avstängd/neddragen när ni fick tillträde?
Var huset nedkylt?
Är diskmaskinen och/eller tvättmaskinen kopplad på varmvattnet?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, tack! Men du menar generell temperaturSÄNKNING va?
Ja, den j-la autocorrecten gick in igen...
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.