7 993 läst · 115 svar
8k läst
115 svar
Hur mycket energi kan man spara på uppvärmning med nya "smarta" termostater jämfört med gamla 70-talsgråa Danfoss?
Jo, med en ny luftvattenpump måste du räkna in avskrivningar och investera nya pengar . På sikt kommer du mest sannolikt spara pengarJ Jörgen Petersson1 skrev:
Om du läser TS andra tråd så ser du att TS har en helt manuell shunt,J jonaserik skrev:Det talas om att ha ett shuntsystem, om jag inte är helt ute och cyklar, så är det alltid ett shuntssytem i en FJV-central som styrs av av utegivare. Det sitter en liten dosa på ytterväggen och den bör sitta på norrsidan eller nordvästsidan. All inställning av temp ut till huset sker med reglercentralen. Till TS, det står ett namn på den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-fyller-jag-pa-vatten-i-denna-fjaerrvaermecentral.502043/
OK jag ger mig. Reagerade inte riktigt på fotot. Då är det liksom lite halv katastrof med shuntningen. Klart för att få hem lite ekonomi i driften så bör/ska det monteras en automatisk shuntning.Demmpa skrev:
Till TS, ta en fundering på det shuntningen, just nu får ni springa och ändra om vid omslag i vädret, med en shuntning får ni automatisk jämn och fin värme i huset. Kan kosta en slant men lönar med tiden i förbrukningen.
Stämmer din sista mening? Varför skulle det innebära att elda för kråkorna om inte termostaterna fungerar?M mrmlz skrev:
Kan inte den stora boven istället vara här? Upptäckte just att avkylningsvärdet är under 25 grader, nämligen 24,3. Det är ju fruktansvärt dåligt antar jag?
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Detta är en myt som har behandlats i flera andra trådar. Om din komforttemperatur är 21 grader så finns två möjligheter:J Jörgen Petersson1 skrev:
1. Du håller 21 grader konstant 24/7.
2. Du sänker till exvis 17 grader när du är borta och värmer upp till 21 igen innan du kommer hem.
Metod 2 kräver mindre energi sett över veckan eller över dagen.
Väldigt förenklat.J Jörgen Petersson1 skrev:
Om värmepumpen kostar 100 kkr och håller 20 år så är årliga kostnaden 5000 kr (100000/20=5000).
Om fjv-centralen kostar 50 kkr och håller 30 år så är årliga kostnaden 1667 kr (50000/30=1667).
Direkta driftkostnader:
Fjv: fast årskostnad+rörlig
VP: elabonnemang+ elpriset/"COP-värde"
Total årskostnad:
Fjv:1667+energikostnad
VP: 5000+energikostnad
Termostaten är ju till för att hålla en temperatur som är lämplig. Är termostaten paj så blir elementet varmt och... du behöver vädra. Beror ju lite på vilket element osv och hur de andra sitter och fungerar. Men komforten blir lidande.J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, utmärkt förklarat!Demmpa skrev:Väldigt förenklat.
Om värmepumpen kostar 100 kkr och håller 20 år så är årliga kostnaden 5000 kr (100000/20=5000).
Om fjv-centralen kostar 50 kkr och håller 30 år så är årliga kostnaden 1667 kr (50000/30=1667).
Direkta driftkostnader:
Fjv: fast årskostnad+rörlig
VP: elabonnemang+ elpriset/"COP-värde"
Total årskostnad:
Fjv:1667+energikostnad
VP: 5000+energikostnad
Ah, nu fattar jag hur du menar. Jag tänkte mer att problemet var att termostaten gjorde att det inte kom någon värme, vilket hade varit ett större problem men rimligen inte kosta något extra.M mrmlz skrev: