28500kr bara för fjärrvärme!?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
28500kr bara för fjärrvärme!?
kwh. Men det blir väl ungefär något sånt i kronor också med tanke på monopolföretaget EON:s priser? Är det mycket nu eller vad består chocken i?
 
Gah! Minst, vad har ni för pris per kWh inkl allt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gah! Minst, vad har ni för pris per kWh inkl allt ?
Orkar inte hämta dessa siffror nu men jo det blir säkert däromkring. Men nu blir jag nyfiken, vad betalar du själv och hur stort bor du? Och framför allt, hur gör jag för att sänka dessa kostnader?
 
Med fjärrvärme sitter du fast i skiten! Betala eller skaffa eget värmesystem :(
 
  • Haha
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
130 + 95 biytor. Driftkostnader okänt eftersom vi är nyinflyttade. Men vi har väl räknat på 4000-5000 per månad?
Vi har en månadskostnad från ca 500 kr (sommar) till ca 3000 kr (vinter).
Förbrukningenen varierar från ca 200 kWh/månad till ca 3 MWh/månad.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med fjärrvärme sitter du fast i skiten! Betala eller skaffa eget värmesystem :(
jo jag inser det :/ Vad menar du med eget värmesystem? Bergvärme? Är det värt investeringen när man ändå behöver byta FVC?
 
Kanske, luftvattenpump borde passa
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, luftvattenpump borde passa
Är det billigare drift än fjärrvärme?
 
Med normala elpriser ja
 
En fjv-central håller oftast minst 30 år utan någon egentlig service eller reparation.
En värmepump håller ca 20 år.

Byte av fjv-central kostar ca 30-50 kkr.
En värmepump med installation kostar från ca 80 kkr.

Med värmepump så kan huvudsäkringen behöva höjas ett steg.
Senast 2027-01-01 så kommer det införas effekttaxa på elnätsabonnemangen.

Ovan nämnda saker är bara några av allt man bör ta med i beräkningen av vad olika energislagen kostar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det talas om att ha ett shuntsystem, om jag inte är helt ute och cyklar, så är det alltid ett shuntssytem i en FJV-central som styrs av av utegivare. Det sitter en liten dosa på ytterväggen och den bör sitta på norrsidan eller nordvästsidan. All inställning av temp ut till huset sker med reglercentralen. Till TS, det står ett namn på den.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Och normala betyder?
Under 1kr/kWh
 
J jonaserik skrev:
Det talas om att ha ett shuntsystem, om jag inte är helt ute och cyklar, så är det alltid ett shuntssytem i en FJV-central som styrs av av utegivare. Det sitter en liten dosa på ytterväggen och den bör sitta på norrsidan eller nordvästsidan. All inställning av temp ut till huset sker med reglercentralen. Till TS, det står ett namn på den.
Jag tror alltså inte vi har någon utegivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.