namnbyte namnbyte skrev:
Samma sjuka siffror vi hade förra året då vi köpte huset fram tills september, när vi hade ett år av data att jämföra mot.

Förra året i september gick vi runt och frös inomhus trots tjocka kläder, detta året har vi knappt haft igång fjv-centralen ännu. Svalt inne, men absolut inte kallt.

Vad vi gjort är dels lyssnat på demmpa ovan, haha, och dels jagat drag och otätheter i huset till förbannelse. Värmekurvan var krånglig att få rätt, nu verkar den vara mycket bra inställd.. alltid lika svalt oavsett utetemp (hittills). Sen åtskilliga meter E- och P-list, och ett oändligt skruvande på till/frånluft ventiler tills luften började ta rätt väg i rätt (av känsla) mängd.

Kanske kan det vara tips att kika på. Förra året hade vi vid denna tiden redan pungat ut 3k till fjv-leverantören, detta året 0 spänn och förbrukningen oktober är blott en fraktal av okt 2022.
Jag försöker verkligen lyssna på Demmpa för jag fattar ju att han vet vad han snackar om, tyvärr förstår jag ändå inte riktigt vad han menar alltid pga facktermer och allmänt oförstånd från min sida :)

Så vilka av hans råd mer specifikt är det du tänker på som blir applicerbart på min situation? Har ni en automatisk shunt med utegivare eller som vi mekanisk som man tvingas vrida i själv? Det är väl det som är det stora problemet?(eller ett stort iaf)
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Ok, jag har alltså luftat alla element, fyllt på vatten och ökat trycket i fjärrvärmen, sedan höjt temperaturen via shuntvredet och ställt alla termostater på 5. Alla funkar, och svalnar när jag sätter ner dem till 0 igen. Nu har jag satt ner termostaterna på 3 på chans för det verkar snittligt och då kan termostaterna jobba upååt och neråt (är det så det funkar?) Men shunten vill jag ju inte sätta på max, då blir det väl ASDYRT för mig och dessutom alldeles för varmt? Eller? Målet är väl att shunten ska kunna vara på så lågt som möjligt för att inte göra av med onödig uppvärmning (pengar)?
Det är elementen som sprider ut värmen i huset och stoppar termostaterna flödet försvinner närmare 10kw /h i potentiell värmeförbrukning, men även om elementen är strypta så kommer det spridas värme från rören som går i huset men säkert inte ens 10% av vad du tror för att vredet är satt på max.
Men är det satt på max kommer det nog bli för varmt inne när det inte är minusgrader så du vill absolut inte ha det på max. Du får justera lite tills du hittar ett läge som ger tillräcklig med flöde för att termostaterna ska kunna göra sitt jobb för att hålla en jämn temperatur inne.

Varje grad i medeltemperatur du sänker inne sparar typ 5% av den totala uppvärmningsbehovet, men nu är nog det mest prioriterade att ta reda på statusen på isoleringsnivån på vinden. Har du en trappa upp utan dörr så vill du täcka för den öppningen för mycket värme sticker upp på vinden och ut genom taket.
Har du en dörr så häng en tjock gardin framför den och sätt eventuellt en tätningslist i karmen.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det är elementen som sprider ut värmen i huset och stoppar termostaterna flödet försvinner närmare 10kw /h i potentiell värmeförbrukning, men även om elementen är strypta så kommer det spridas värme från rören som går i huset men säkert inte ens 10% av vad du tror för att vredet är satt på max.
Men är det satt på max kommer det nog bli för varmt inne när det inte är minusgrader så du vill absolut inte ha det på max. Du får justera lite tills du hittar ett läge som ger tillräcklig med flöde för att termostaterna ska kunna göra sitt jobb för att hålla en jämn temperatur inne.

Varje grad i medeltemperatur du sänker inne sparar typ 5% av den totala uppvärmningsbehovet, men nu är nog det mest prioriterade att ta reda på statusen på isoleringsnivån på vinden. Har du en trappa upp utan dörr så vill du täcka för den öppningen för mycket värme sticker upp på vinden och ut genom taket.
Har du en dörr så häng en tjock gardin framför den och sätt eventuellt en tätningslist i karmen.
Hej, jag har trappa med dörr som vi igår isolerade ordentligt (går knappt stänga :D )

Men ok vad ska shunten stå på? Den vill man väl ha så låg som möjligt? För den reglerar väl hur mycket jag tvingas betala till fjärrvärmemonopolisterna?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hej, jag har trappa med dörr som vi igår isolerade ordentligt (går knappt stänga :D )

Men ok vad ska shunten stå på? Den vill man väl ha så låg som möjligt? För den reglerar väl hur mycket jag tvingas betala till fjärrvärmemonopolisterna?
Bra med dörren kommer att göra skillnad, ni vill även veta hur mycket om ens någon isolering finns under golvet på vinden, saknas det eller är av sågspån som sjukt i hop under årtionden handlar det om många tusenlappar om året i extra uppvärmningskostnader.

Vredet släpper bara fram varmvattnet men elementen behövs för att värmen ska spridas/förbrukas i huset. Även om vredet är maxat så kommer det inte bli 40 grader inne om termostaterna stryps vid tex 20grader i innetemperatur.

Men tänker ni inreda vinden till boyta så blir även så att ni får isolera i taket men med en "luftspalt"/ mellanrum, ett jobb för hantverkare att få till rätt i ert fall så det blir ett senare projekt.
 
Istället för svar får den som tröttnat också mycket gärna bara skriva en länk till var jag kan läsa någon artikel för svagbegåvade som på mycket enkelt sätt förklarar hur manuella shuntar utan utegivare men med termostater på ele...radiatorerna funkar! :)
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bra med dörren kommer att göra skillnad, ni vill även veta hur mycket om ens någon isolering finns under golvet på vinden, saknas det eller är av sågspån som sjukt i hop under årtionden handlar det om många tusenlappar om året i extra uppvärmningskostnader.

Vredet släpper bara fram varmvattnet men elementen behövs för att värmen ska spridas/förbrukas i huset. Även om vredet är maxat så kommer det inte bli 40 grader inne om termostaterna stryps vid tex 20grader i innetemperatur.

Men tänker ni inreda vinden till boyta så blir även så att ni får isolera i taket men med en "luftspalt"/ mellanrum, ett jobb för hantverkare att få till rätt i ert fall så det blir ett senare projekt.
Yes, toppen, vi har förstått detta. Vet du någon bra isolering i (på?) vindsgolvet så länge så vore det toppen med en länk!
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bra med dörren kommer att göra skillnad, ni vill även veta hur mycket om ens någon isolering finns under golvet på vinden, saknas det eller är av sågspån som sjukt i hop under årtionden handlar det om många tusenlappar om året i extra uppvärmningskostnader.

Vredet släpper bara fram varmvattnet men elementen behövs för att värmen ska spridas/förbrukas i huset. Även om vredet är maxat så kommer det inte bli 40 grader inne om termostaterna stryps vid tex 20grader i innetemperatur.

Men tänker ni inreda vinden till boyta så blir även så att ni får isolera i taket men med en "luftspalt"/ mellanrum, ett jobb för hantverkare att få till rätt i ert fall så det blir ett senare projekt.
Angående isolering förresten, riskerar man fuktproblem genom att inte släppa upp lite värme på vinden eller är det som jag misstänker precis tvärtom, man vill ha helt förslutet där emellan och så länge taket håller tätt utifrån så kommer man inte få några fuktproblem på vinden?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Men ok vad ska shunten stå på? Den vill man väl ha så låg som möjligt? För den reglerar väl hur mycket jag tvingas betala till fjärrvärmemonopolisterna?
Ja, shunten vill man normalt ha ställd så lågt som möjligt, men när det är fjärrvärme så är det inte pga enegiuttaget från fjärrvärmenätet, utan bara för att hålla så låg temperatur som möjligt till radiatorerna.

Normalt så betalar man bara för den energin man plockar ut från fjärrvärmen, men vissa fjv-bolag har "böter"/straffavgift om difftemperaturen är låg samtidigt som flödet är högt.
Men eftersom du har fjv-central av beredartyp så har du ganska jämnlåg difftemperatur och den kan du tyvärr inte påverka något nämnvärt.
Ur den synvinkeln så skulle det vara bra att byta fjv-centralen till en ny med plattvärmeväxlare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Yes, toppen, vi har förstått detta. Vet du någon bra isolering i (på?) vindsgolvet så länge så vore det toppen med en länk!
Typ av isolering kvittar i regel, glasull, stenull, cellulosa(trä), frigolit.
Flera olika egenskaper hos dom olika alternativen. Pris, isolervärde, brännbarhet, vad som händer om fukt kommer in i isoleringen, hur lättarbetat, ljudisolerförmåga, cellulosa rekommenderas i bland på vindar när man saknar ångspärr i huset.

Ska du bara kasta ut något på golvet så köp det billigaste och släng på 20cm. Men du behöver prata med ett profs om hur isoleringen ska göras i taket när ni inreder vinden. Köper ni rätt variant nu kan det användas till det projektet.

Som referens, jag har nu 20.5grader inne, det är 9grader ute och min shuntautomatik har satt vredet till nästan exakt samma nivå som ditt är satt på nu. "Allt" varmvatten som shunten skickar ut "förbrukas" av elementen för att hålla en jämn temperatur. Skulle jag manuellt sänka vredet bara litegrann skulle innetemperaturen börja sjunka.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Angående isolering förresten, riskerar man fuktproblem genom att inte släppa upp lite värme på vinden eller är det som jag misstänker precis tvärtom, man vill ha helt förslutet där emellan och så länge taket håller tätt utifrån så kommer man inte få några fuktproblem på vinden?
Är inte särskilt djupt insatt i isolering. Jag körde bara vidare med vad som redan var gjort på min vind.

Förmodligen är du för stunden satt i situationen att varm och fuktig luft kommer från bodelen upp på vinden men eftersom att luften är så varm som den är så torkar fukten bort utan att bli ett problem.
Slänger du ut cellulosaisolering på golvet händer förmodligen inget negativt alls, träfibrerna absorberar fukten och släpper långsamt den vidare så att det inte blir ett problem med mögel på brädorna i taket, men cellulosa är dyrt.

Med glasfiber/frigolit kan det bli så att det bildas vattendroppar i eller under isoleringen med mögelrisk som följd, eller så händer ingenting. Man upptäcker det innan det blir ett riktigt problem om man kollar någon gång om året.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, shunten vill man normalt ha ställd så lågt som möjligt, men när det är fjärrvärme så är det inte pga enegiuttaget från fjärrvärmenätet, utan bara för att hålla så låg temperatur som möjligt till radiatorerna.

Normalt så betalar man bara för den energin man plockar ut från fjärrvärmen, men vissa fjv-bolag har "böter"/straffavgift om difftemperaturen är låg samtidigt som flödet är högt.
Men eftersom du har fjv-central av beredartyp så har du ganska jämnlåg difftemperatur och den kan du tyvärr inte påverka något nämnvärt.
Ur den synvinkeln så skulle det vara bra att byta fjv-centralen till en ny med plattvärmeväxlare.
Men om jag nu inte betalar mer för den låga difftemperaturen (tror inte jag gör detta) så spelar det i dagsläget ingen roll ekonomiskt sett?

Och varför vill man ha så låg temperatur som möjligt ut i radiatorerna?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Men om jag nu inte betalar mer för den låga difftemperaturen (tror inte jag gör detta) så spelar det i dagsläget ingen roll ekonomiskt sett?

Och varför vill man ha så låg temperatur som möjligt ut i radiatorerna?
För att det alltid blir spillvärme från alla rör och det lilla flödet som går igenom elementen även om dom är stängda så huset kommer värmas upp även om elementen är satta på bra 10grader. Om jag vill höja temperaturen inne så trycker jag på innegivaren vilken tempratur jag vill ha, shuntautomatiken öppnar fullt, rätt innetempratur nås, shunt stänger, och öppnar sedan sakta tills exakt rätt läge för att en jämn tempratur ska hållas(den tempraturen som står på innegivaren)
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Typ av isolering kvittar i regel, glasull, stenull, cellulosa(trä), frigolit.
Flera olika egenskaper hos dom olika alternativen. Pris, isolervärde, brännbarhet, vad som händer om fukt kommer in i isoleringen, hur lättarbetat, ljudisolerförmåga, cellulosa rekommenderas i bland på vindar när man saknar ångspärr i huset.

Ska du bara kasta ut något på golvet så köp det billigaste och släng på 20cm. Men du behöver prata med ett profs om hur isoleringen ska göras i taket när ni inreder vinden. Köper ni rätt variant nu kan det användas till det projektet.

Som referens, jag har nu 20.5grader inne, det är 9grader ute och min shuntautomatik har satt vredet till nästan exakt samma nivå som ditt är satt på nu. "Allt" varmvatten som shunten skickar ut "förbrukas" av elementen för att hålla en jämn temperatur. Skulle jag manuellt sänka vredet bara litegrann skulle innetemperaturen börja sjunka.
Ok, om isoleringen: Finns det något jag bara kan slänga på ovanpå golvet tillfälligt utan att behöva bryta upp eller gå in under golvet? (förstår smartheten i att vara långsiktig, får se hur det blir i praktiken, vinden känns rymlig så på lång sikt inreder vi gärna.)

Shunten: ok och det är så man vill ha det fattar jag. Vad händer i din situation om du istället höjer shunten? då får elementen strypa mer av vattentillförseln från systemet? Kostar det mer pengar/slösar det mer energi? Det borde ju VERKLIGEN vara så annars fattar jag inte varför man håller på, men Demmpas svar ovan gjorde mig tvivlande om detta?
 
Har man högre framledningstemperatur än nödvändigt så måste termostaterna strypa flödet kraftigt, då blir radiatorerna heta i toppen och iskalla i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.