magjo>Jo, det funkar men man vill ha den så nära motorn som möjligt så den verkligen mäter strömmen i motorn och inte genom en massa förlängningkabel.

Fem tummar>Även DW744 är lite trixig att demontera/montera.
Gissar det var i växelhuset du tryckte in fett? Lagrerna bör ju vara helkapslade. Dumt om nån läsare av misstag fyller motorn med fett *brrr*

/Kent

så om man sätter kontakten direkt från boschen direkt i en sådan box, så skulle det vara ok?? Finns ngt sådant att köpa direkt?:):):) Alltså en kontakt med automatsäkring och stickkontakt

magjo>Jo skrev:
Det låter konstigt. På en såg är det väl inte så mycket annat än motorn som drar ström?
Problemet är väl snarare den något udda storleken, 8A.

Slacker>Där finns ju en viss resistans och induktans i eventuell förlängingsskabel med som man får ta hänsyn till och därför är den säkringen anpassad för att sitta så nära motorn som möjligt.

Tvivlar du så ställ frågan i elforumet så kanske nån orkar räkna på det, det lär bli en himla massa säkringsstorlekar om man skall anpassa sig till olika längder på förlängningskablar.

/Kent

snickarboden skrev:
Slacker>Där finns ju en viss resistans och induktans i eventuell förlängingsskabel med som man får ta hänsyn till och därför är den säkringen anpassad för att sitta så nära motorn som möjligt.

Tvivlar du så ställ frågan i elforumet så kanske nån orkar räkna på det, det lär bli en himla massa säkringsstorlekar om man skall anpassa sig till olika längder på förlängningskablar.

/Kent
Då tvivlar jag. Ström är så betingad att samma strömstyrka går igenom hela kabelns längd, till skillnad från spänning, där resistans och induktans kan åstadkomma ett spänninsfall både före och efter motorn. Sedan kan det vara så att skyddet utlöser på spänning eller effekt, i vilket fall sladden påverkar, men utlöser det på ren ström är sladden utan betydelse vad gäller storleken på strömmen.

Strömmen kan i tiden påverkas av induktansen, på så sätt att induktansen som kan avses fördelad av kabeln på ett sätt och i motorn på ett annat sätt kan befinna sig i olika fasvinklar i förhållande till referensfasen på olika ställen i sladden respektive motron, men då skyddet skall utlösa vid en given strömstorlek och inte vid en given tidpunkt skall detta vara utan betydelse.

Det jag kan se kan ha en betydelse är att elektroniken som styr motorn kan åstadkomma en strömförbrukning parallelt med motorn, vilket kan leda till att den ström man reagerar på om säkringen placeras i sladden inte är den ström man skulle ha reagerat på (man vill reagera på motorns strömförbrukning enbart, men i sladden går både motorns och elektronikens strömförbrukning, som inte behöver vara i fas med varandra). Hur försumbart/förutsägbart det är beror helt på elektroniken, och det problemet kommer man ifrån om säkringen kopplas i serie med den rena motorn.

--- Mats ---

vill inte ha den efter förlängningssladd bara mellan sågens stickkontakt och nästa uttag, inte så långt bort? Frågan är bara om ngt sådant finns att köpa för en elanalfabet som jag:)

magjo skrev:
finns det inga automatsäkringar att köpa som har uttag plus stickkontakt som man slipper det andra böket själv?? Jag skall inte vilja göra detta själv - läs litar inte på att jag skulle göra rätt. :):) Eller går det inte att sätta automatsäkringen där??
Jag råder dig att göra det själv. Efter att ha läst den andra tråden och kents med fleras tips där så lyckades jag utan några större problem fixa det hela med en automatsäkring från elfa, samt en inbyggnadslåda+kabelskor+tång från kjell o kompany. Tången+kabelskor fick jag förresten nytta av när jag bytta fläktmotstånd på en kompis golf för ett tag sedan. Köp kjell o companys dyra tång (ca 200) så har du en som räcker livet ut sen.

Redigerat:
snickarboden skrev:
Där finns ju en viss resistans och induktans i eventuell förlängingsskabel med som man får ta hänsyn till och därför är den säkringen anpassad för att sitta så nära motorn som möjligt.

Hmm, provade att räkna lite på det själv. Resistansen i en 20m 1,5mm^2 kabel är ca 0,24 Ohm
(0,018*20/1.5=0.24). Det är mindre än 1% av sågens motstånd...

Sant men då tar man en titt på problematiken med höga startströmmar som ibland löser 10A dvärgbrytare.Eller att en ihoprullad 20 m kabelvinda inte är direkt idealisk att ha för 2 meter till dessa sågar. Utrullad ja.

En motor är inte helt resistiv utan en del ligger i induktiv last med.

Sen visst, det är åratal sen jag räknade på detta men rent praktiskt så ser jag det som vansinne att sätta 8A på andra sidan kabelvindan då det då adderas till motorns egen last.

Sen faller hela tanken med ett motorskydd om det inte sitter vid just motorn. Alldeles för lätt att glömma bort nån gång.

/Kent

snickarboden skrev:
Sant men då tar man en titt på problematiken med höga startströmmar som ibland löser 10A dvärgbrytare.Eller att en ihoprullad 20 m kabelvinda inte är direkt idealisk att ha för 2 meter till dessa sågar. Utrullad ja.

En motor är inte helt resistiv utan en del ligger i induktiv last med.

Sen visst, det är åratal sen jag räknade på detta men rent praktiskt så ser jag det som vansinne att sätta 8A på andra sidan kabelvindan då det då adderas till motorns egen last.

Sen faller hela tanken med ett motorskydd om det inte sitter vid just motorn. Alldeles för lätt att glömma bort nån gång.

/Kent
Förstår resonemanget med startströmma, och med en rullad kabelvinda. Dock, när väl brytaren är vald, och strömmen bestämd, finns det ingen koppling till positionering av brytaren kopplat till sladd eller kabelvinda, strömmen är och förblir densamma i hela kabeln. Det enda resistiv last gör är att totalt sett minska den ström som flyter, och det gäller oberoende av var du sätter brytaren. Det induktiv last gör är att påverka hur strömstigningen ser ut, och hur mycket ström som flyter i en given tidpunkt efter en ökning/minskning, men återigen, bortsett från tidsaspekten som blir försumbar, samma ström går genom hela kabeln och du kan placera brytaren var du vill.

Det enda skäl som jag kan se att sätta brytare vid moton istället för på kabeln är för att inte ha elektroniken med i vad den ser och reagerar på.

--- Mats ---

Resultatet av mitt haveri

Jag har nu fått tillbaka min såg efter att den vart inlämnad där jag köpt den.
Rotor,stator,kol,kullager bytt på garanti - puhh , såg tusenlapparna fara iväg om
nu inte ärendet skulle ansetts som ett haveri som föll under Bosch garanti.
Heder åt Bosch.

For igår iväg till Små Maskin Service för att köpa in en 8 Amp säkring, 250 kr + moms. Näpp, det får bli Elfa som säljer likadan säkring för 44.50 + moms (Art.nr 33-250-73) .

Nu jädrans skall här snart sågas........!!!

Grattis Woodrat! Kul att höra att det gick vägen...

Tack för tips med färdigt artikelnummer och allt, skönt :) Beställde just jag också. 99:- med brevleverans från Elfa.

importensketsig skrev:
Tack för tips med färdigt artikelnummer och allt, skönt :) Beställde just jag också. 99:- med brevleverans från Elfa.
Nu är jag trött men.. jag får de till att kosta 149:- för brev..eller har jag missat nåt?! :)

Känner att det är lika bra att slå till på en själv, innan det är försent och krångel med garantirep.

44.50 för säkringen, 35:- för brevet, moms på det. Elfas ordergrunka är kass, den förutsätter postförskott i visat belopp fram till sista steget, vilket förstås är dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.